کد خبر 891466
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰
ریه نمایه  تقویت ریه‌ها

ریه‌های انسان نه تنها به واسطه نقش آشکار خود در تنفس، بلکه به عنوان مکانی که دنیای بیرون با درون بدن شما دیدار می‌کند، اندام‌های بسیار مهمی محسوب می‌شوند.

به گزارش مشرق، ریه‌ها در تماس مداوم با ریزجاندارانی مانند باکتری‌ها و انگل‌ها هستند. ریه‌های سالم توانایی مقاومت در برابر آن‌ها را دارند، در غیر این صورت، نه تنها ریزجانداران، بلکه محیط اطراف نیز می‌تواند به راحتی آسیب جدی به ریه‌ها و در نهایت، به دیگر بخش‌های بدن وارد کند. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم برای ایمن و قوی نگه داشتن ریه‌ها اهمیت دارد، از این رو در ادامه این مطلب با برخی از بهترین مواد غذایی که اثرات مثبت بر سلامت ریه‌ها دارند، بیشتر آشنا می‌شویم.
 

بروکلی

ترکیبی به نام سولفورفان در بروکلی وجود دارد و مطالعات جدید نشان داده‌اند که این ترکیب به مقابله با برخی بیماری‌های مزمن ریوی کمک می‌کند. باید به این نکته اشاره داشت که این نتایج به طور خاص درباره بیماری مزمن انسدادی ریه بوده است. به نظر می‌رسد مصرف بروکلی میزان سولفورفان در بدن را افزایش می‌دهد و از پیشرفت بیماری مزمن انسدادی ریه پیشگیری می‌کند.
 

لوبیاها

لوبیاها منبع خوبی برای پروتئین هستند. افزون بر این، آن‌ها از ویژگی‌های ضد التهابی سود می‌برند. التهاب عاملی بسیار مضر برای اندام‌های مانع بدن، مانند پوست و ریه‌ها، محسوب می‌شود که می‌تواند به بروز مشکل در اندام‌ها و اختلال در عملکرد آن‌ها منجر شود. لوبیاها برای کاهش کلسترول، فشارخون و چربی احشایی نیز خوب هستند.

توت‌ها

توت‌ها منابع خوبی برای برخی ترکیبات مفید مانند آنتی اکسیدان ها، مولکول‌های ضد التهابی، اسید فنولیک، فلاوونوئیدها، تانن ها، اسید آسکوربیک و دیگر عناصر گیاهی هستند. به طور خاص، آنتی اکسیدان ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند زیرا به مبارزه با بیماری‌های عفونی، پیشگیری از اثرات مضر التهاب، محافظت از قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کنند.
 

عدس

حبوبات منبع خوبی برای فیبر هستند. آن‌ها به کاهش وزن، کنترل سطوح انسولین، کاهش خطر بیماری قلبی و برخی بیماری‌های دیگر کمک می‌کنند و تمام این عوامل می‌توانند تعاملات منفی با دستگاه تنفسی داشته باشند. عدس فواید بیشتری را نیز ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به کاهش خطر سنگ‌های کلیه و بهبود سلامت پوست اشاره کرد.
 

بادام

پژوهش‌های جدید پیوند بین خطر سرطان و بادام را نشان داده‌اند. سرطان ریه یکی از انواع شایع سرطان در جهان است و ویتامین E، اسید فولیک و فیبر موجود در بادام می‌تواند به پیشگیری از این شرایط و البته سرطان روده بزرگ، و سرطان دهانه رحم کمک کند. همچنین، محتوای آنتی اکسیدانی بادام برای حفظ و بهبود سلامت انسان مفید است.

کنگر فرنگی

مواد مغذی موجود در کنگر فرنگی برای مقابله با برخی از شایع‌ترن انواع سرطان مفید است. سرطان ریه یکی از آن‌ها محسوب می‌شود و آنتی اکسیدان های موجود در کنگر فرنگی با اثر ضد سرطانی خود می‌توانند به پیشگیری از این بیماری کمک کنند. همچنین، کنگر فرنگی از خواص ضد التهابی سود می‌برد که به محافظت از ریه‌ها در برابر اثرات بلندمدت آلرژی‌ها و محرک‌های عمومی کمک می‌کند.
 

سیر

سیر سرشار از آلیسین است که این ترکیب مسئول بسیاری از فواید سلامت سیر در نظر گرفته می‌شود. مصرف سیر به از بین بردن ریزجانداران مضر کمک کرده، خواص ضد سرطانی ارائه داده و فشار خون را کاهش می‌دهد.
 

زردچوبه

خواص ضد التهابی از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که در این مطلب مدنظر قرار گرفته است. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، محافظت از ریه‌ها در برابر اثرات منفی التهاب بسیار اهمیت دارد. زردچوبه ادویه‌ای است که از خواص ضد التهابی سود می‌برد و بر همین اساس می‌تواند سلامت ریه‌ها را تقویت کند.
 

زنجبیل

زنجبیل موارد استفاده مختلفی دارد. جینجرول، ماده فعال موجود در زنجبیل، مسئول اثرات مفید این ماده غذایی بر برخی بیماری‌های تنفسی مانند آسم، سرماخوردگی، میگرن و پرفشاری خون است و همچنین عامل مزه خاص زنجبیل محسوب می‌شود.
 

طالبی

طالبی سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و همچنین یک ماده غذایی خوب برای پیشگیری از سرطان ریه به واسطه اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. مواد غذایی سرشار از ویتامین C مانند پرتقال و لیمو برای افراد مبتلا به آسم و دیگر مشکلات تنفسی مفید هستند.


منبع: عصر ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس