به گزارش مشرق به نقل از تهران امروز، وي درخصوص روند بررسي طرح کاهش سن معاينه فني خودرو از 5سال به دوسال گفت: بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلاميمعاينه فني خودروهاي نو از دو سال به 5 افزايش يافت که اين امر به معناي عدم مراجعه کوتاه مدت خودروهاي فاقد استانداردهاي فني به مراکز معاينه فني است و تردد خودروهاي دودزا در سطح معابر عموميرا موجب ميشود.
پنج سال براي اسقاط
قائممقام سازمان حفاظت محيطزيست با تأکيد بر اينکه اگر معاينه فني خودروها به خوبي انجام شود موجب کاهش 20 درصدي آلودگي هوا ميشود، گفت: معاينه فني خودرو اگر به موقع و به خوبي صورت بگيرد 20 درصد از آلودگي هوا در کلانشهرها را کاهش ميدهد. خودروهايي در داخل کشور داريم که ميبايست در طول مدت 5 سال اسقاط شود نه اينکه در شهر تردد کنند.
بررسي طرح کاهش سن معاينه فني خودرو در کميسيون بهداشت
وي با اشاره به آخرين بررسيها از طرح کاهش سن معاينه فني خودروها گفت: اين موضوع در قالب طرح دوفوريتي توسط مجلس در صحن بررسي شد که در حال حاضر اين طرح در کميسيون بهداشت مجلس در حال بررسي است.
قائممقام سازمان حفاظت محيطزيست با ابراز اميدواري از اينکه اعضاي کميسيون بهداشت اين طرح را زودتر مورد بررسي کارشناسي قرار دهند، گفت: اعضاي کميسيون بهداشت ميبايست در روند بررسي اين طرح از کارشناسان محيطزيست کمک بگيرند و نظرات کارشناسان محيطزيست را در اختيار بگيرند.
شاعري تصريح کرد: ما از نمايندگان مجلس تقاضا داريم که اين مصوبه را مجددا مورد تجديد نظر قرار دهند تا باعث ارتقاي سلامت در جامعه شود.
معاينه فني بايد يكساله شود
به گفته وي معاينه فني خودروها بر اساس استانداردهاي جهاني ميبايست به صورت سالانه انجام شود و ايرادات فني خودروها برطرف شود. معاون محيطزيست انساني سازمان محيطزيست در پاسخ به اين پرسش که چرا نماينده محيطزيست در مجلس حضور کمرنگي داريد و اين باعث اعتراض نمايندگان فراکسيون محيطزيست شده است، گفت: از ما دعوت نشده از طرفي خواهش بنده اين است که در زمان رسيدگي به اين طرح حتما از حضور کارشناسان محيطزيست استفاده شود تا آمار دقيقي ناشي از اين تصميم را به اطلاع اعضا برسانيم و در نهايت تصميم جامعي گرفته شود.