مجتبی ذوالنور نمایه

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: «مجتمع ملی خلا» فروردین ۹۸ در فردو ایجاد می‌شود.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار  در خصوص بازدید روز گذشته از تأسیسات هسته ای نطنز و فردو اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب پس از نقض برجام توسط آمریکا و رفتار دوگانه اروپایی ها که موضع شفافی نمی گیرند، دستور داده اند که سازمان انرژی اتمی این آمادگی را فراهم کند که اگر اروپایی ها همراه آمریکا شدند و منافع جمهوری اسلامی را در برجام تأمین نکردند و ما تصمیم به بازگشت به نقطه قبلی گرفتیم، این آمادگی از قبل فراهم شده باشد و در فاز اول بتوانیم ظرف دو سال به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی اورانیوم دست یابیم.

وی افزود: در پی این فرمان رهبر معظم انقلاب، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که دو کارخانه ایجاد شده و دو سالن مونتاژ ایجاد شده که بتوانیم روزانه ۶۰ سانتریفیوژ تولید کنیم تا روند بازگشت پذیری هسته ای تسریع یابد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه تحویل گزارش های شش ماهه چهارم و پنجم اجرای برجام هستیم، تصمیم به بازدید از تصمیمات فردو و نطنز گرفتیم؛ بر این اساس روز گذشته در سایت فردو مشاهده کردیم که اقدامات خیلی خوبی در زمینه تولید ایزوتوپ های پایه دار انجام شده تا بتوانیم در آینده نزدیک توان جداسازی ایزوتوپ های پایه دار را داشته باشیم.

ذوالنور گفت: در حال حاضر حدود ۱۵۰ ایزوتوپ پایه دار و ۳۰ ایزوتوپ ناپایدار داریم که اینها در بسیاری از صنایع و فناوری های ما نقش کلیدی دارند و پایه بسیاری از پیشرفت ها را فراهم می کند؛ در گذشته این امکان را نداشته ایم اما در حال حاضر پیشرفت خوبی در این حوزه ایجاد شده و زمینه عقد قرارداد با روس ها فراهم شده است.

وی با بیان اینکه پایه و بنیان کار در فردو فراهم شده است، یادآور شد: مراحل آزمایشی این پروژه با همکاری روس ها اجرا شده و سازمان انرژی اتمی نیز زیرساخت هایی را ایجاد کرده است و از سوی دیگر، روز گذشته چند آزمایشگاه افتتاح شد که یکی از آنها آزمایشگاه تولید مواد بود که اگر بخواهیم سانتریفیوژ بسازیم، آلیاژها و مواد مربوطه را تولید کنیم و مواد دیگری را هم که برای صنایع کشور مهم و ضروری است، تأمین کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: روز گذشته همچنین کلنگ زنی ساختمان مجتمع ملی خلأ را در فردو داشتیم که این مجتمع نیز پس از احداث در فروردین ۹۸ شاهد افتتاح این مرکز خواهیم بود؛ کارکرد مجتمع خلأ در موضوع شتاب دهنده ها است و در بسیاری از موارد موثر است و برای اینکه بخواهیم یک پله بالاتر از شکاف هسته اتم و آزاد کردن انرژی آن حرکت کنیم. باید به سراغ گداخت هسته ای برویم و برای این منظور نیز اولین پیش نیاز آن ایجاد خلأ مصنوعی است که در این رابطه ایجاد مجتمع ملی خلأ می تواند این امکان را فراهم کند.

ذوالنور ادامه داد: این همان کاری است که با عنوان پروژه ایتر در سطح دنیا انجام می شود و در فرانسه مستقر است و ما می توانیم مشابه همان را در سطح کوچک انجام دهیم و مجتمع ملی خلأ نیز در راستای همان هدف است.

وی خاطرنشان کرد: دستاوردهای این فناوری در عرصه پزشکی بسیار اهمیت دارد لذا کلنگ آن روز گذشته در فردو به زمین زده شد و امیدواریم تا فروردین ماه این ساختمان تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس همچنین با اشاره به بازدید صورت گرفته از سایت هسته ای نطنز اظهار داشت: در این سایت نیز از بخش های مختلف بازدید شد و نکته مهم برای ما این بود که زمینه های لازم برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مقدمات ۱۹۰ هزار سو غنی سازی اورانیوم فراهم شده باشد و ظرفیت های این مسئله بررسی شود؛ در این رابطه حق تولید ماشین های پیشرفته غنی سازی مانند IR۲M که بسیار پیشرفته تر از IR۱ است و ظرفیت آن برای غنی سازی اورانیوم تقریبا ۵ برابر سانترفیوژهای IR۱ است و نیز دستگاه های IR۴، IR۵ و IR۶ را آماده داریم که برای تولید در حد انبوه و صنعتی به کار بیندازیم.

وی افزود: البته در حال حاضر این کار را نمی کنیم چون در حال حاضر در چارچوب برجام حرکت می کنیم ولی اگر بخواهند برجام را به هم بزنند و ما بخواهیم روند بازگشت را شروع کنیم، دیگر به زمان تحویل برجام برنمی گردیم و وضعیت ما فراتر و پیشرفته تر از آن زمان خواهد بود.

ذوالنور خاطرنشان کرد: آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود که ما قادر هستیم روزانه ۶۰ دستگاه سانتریفیوژ تولید کنیم که دیروز من خودم با حساسیت سکوی مونتاژ را شمردم و دیدم که دوبال ۳۱ تایی سانتریفیوژ وجود داشت بنابراین توان تولید ۶۲ دستگاه سانتریفیوژ در روز را داریم.

وی با تشکر از تلاش های سازمان انرژی اتمی و نسل جوان متخصصان این سازمان درباره زمان ارائه گزارش های چهارم و پنجم اجرای شش ماهه برجام به صحن مجلس گفت: اگر اروپایی ها بخواهند به تعهداتشان عمل نکنند و برجام برای جمهوری اسلامی ناکارآمد شود، یک برگشت افتخار آمیز به فعالیت های هسته ای مان خواهیم داشت، لذا در گزارش های جدید اجرای برجام، موارد جدیدی از موفقیت های صنعت هسته ای و خبرهای خوشحال کننده ای از این حوزه ارائه خواهیم کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس