اصلاح طلبان

طرح «سابوتاژ» توسط دشمنان ایران و اقدام برای سیاه‌نمایی در ذهن مردم؛ گام سومی هم داشت و آن تقلّا برای ملموس کردن تمام این توهّمات بود... تا روزهای فعلی از راه رسیدند.

سرویس سیاست مشرق دولت آقای روحانی انگار هیچ نظارتی بر قیمت‌ها ندارد. هرگاه مسوولان دولتی از شخص رئیس دولت تا وزرا و رئیس بانک مرکزی‌اش صحبت از کنترل یا کاهش قیمت می‌زنند، واکنش آن در بازار مردم را شگفت‌زده می‌کند!

قیمت میوه نسبت به سال گذشته 60 درصد گران‌تر شده و کارشناسان می‌گویند این گرانی حتی 5 برابر بیشتر از نرخ تورّم در ایران است.

پراید به نرخ اسمی 40 میلیون تومان رسیده و قیمت «پوشک» بچه نیز تقریبا 3 برابر شده و همان نیز کمیاب و در بعضی موارد نایاب است.

به این آمار رسمی البته باید گران شدن برخی اقلام دیگر، عدم وجود نظارت بر نرخ اجاره مسکن و... را نیز افزود.

اما این گرانی‌ها کار کیست و چرا دولت بر قیمت‌ها نظارتی ندارد یا اگر دارد؛ چرا نظارتش کارا نیست!؟

*ردّپای فتنه اقتصادی در 7 سال قبل/ خط فتنه چگونه به خط «سابوتاژ» تبدیل شد؟

از نظر برخی محافل تحلیلی، مشکلات اشاره شده در حالت بحرانی نیستند زیرا نرخ اقلام اساسی مثل نان و سوخت همچنان ثابت است و اقتصاد ایران نیز به لحاظ مزیت‌های خود در جایگاه محکمی استقرار یافته است. (اقتصاد ما هم اکنون در جایگاه هجدهم جهان است و می‌رود تا به مقام 15 برسد)

اما سؤال اساسی همچنان پابرجاست... که این مشکلات بوجود آمده کار کیست و از همه مهمتر اینکه چرا از جانب دولت، نظارتی بر قیمت‌ها نمی‌شود!؟

جالب آنکه کارشناسان اقتصادی و صنعتی که طی هفته‌های اخیر در رسانه‌های مختلف پیرامون این مسئله اظهار نظر کرده‌اند نیز پاسخی به این سؤال ندارند و حتی خودِ تولیدکننده‌ها نیز نمی‌دانند که چرا برخی قیمت‌ها به نحوی تصاعدی افزایش یافته است.

پاسخ را باید در تحلیلی یافت که از 6 سال قبل توسط برخی چهره‌ها در گوشه و کنار کشور عنوان شد اما آنطور که باید به آن وقعی گذاشته نشد!

«سابوتاژ اقتصادی» یا همان خرابکاری عامدانه (sabotage)، عبارتی است که نخستین بار «محمدجواد لاریجانی» در هشدار پیرامون تنش‌های اقتصادی در کشور مطرح کرد.

او چند ماه پس از روی کار آمدن دولت روحانی در یک مصاحبه گفت: «برای آمریکا و دول غربی (غرب صهیونی) فتنه اصل نبود بلکه مختل کردن و تضعیف و ساقط کردن نظام اسلامی ایران هدف بود و هست و لذا غرب در دو مسیر برای مقاصدی که فتنه متوجه آن بوده است، کار می‌کند، اول اینکه روی اصحاب فتنه زیاد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند چراکه می‌دانند بازسازی آنها بسیار پرهزینه است و بعید است به جایی برسد. اما برای اختلال در نظام به ویژه اختلال اقتصادی بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند یعنی در حال حاضر خط فتنه به خط سابوتاژ اقتصادی تبدیل شده است.»[1]

هشدار او البته ناظر به واقعیت‌های دیگری هم بود.

پیش از لاریجانی و در سال 90 (یعنی 7 سال قبل) سایت جهان به گزارشی از نشریه فارین پالیسی اشاره کرد که محتوای آن، خیزش خیابانی یقه آبی‌ها یا همان کارگران در ایران بود.

این گزارش که با عنوان «انقلاب یقه آبی‌ها» منتشر شده بود به خرابکاری اقتصادی در داخل ایران دلالت داشت.

سایت جهان در بخشی از تحلیل خود پیرامون این گزارش نوشته بود:

باید دانست که دشمن پس از ناکامی بزرگ در فتنه ۸۸ و شکستی که حتی رسانه‌های آمریکایی نیز اذعان کردند که بازنده بزرگ آن کسی نبود غیر از رئیس جمهور ایالات متحده، تلاش در جهت ایجاد «فتنه اقتصادی» را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است. [2]

اما این ردّ پا چطور و با عملگری چه کسانی به واقعیت‌های تلخ امروزی و مثلا «اغتشاشات دیماه 96» رسید؟

*بار سنگین سابوتاژ بر دوش جریان سیاسی خاص/ زمین زدن اقتصاد؛ فاز اصلی که باید پس از سیاه‌نمایی آغاز شود

نشانه‌های پیش‌گفته وجود داشت اما سؤال اساسی اینجا بود که این «عزم براندازی به بهانه اقتصاد» در ایران چگونه اجرایی خواهد شد!؟

این سؤال وجود داشت تا اینکه «تحلیلگر اقتصادی» شدن یک شبه کثیری از سیاسیون اصلاح‌طلب پاسخ آنرا داد!

چهره‌های اصلاح‌طلب با سوابق تماماً سیاسی و بعضاً امنیتی یا حتی پزشکی، به یکباره تبدیل شدند به کسانی که از اقتصاد خرد و ضریب جینی و شاخص قدرت خرید و پتروشیمی و شاخص PPP سر در می‌آوردند!

سعید حجاریان، بازجوی نقاب‌پوش دهه شصت، عصازنان به صفحه اول اعتماد آمد و از این گفت که «و ما ادریک مالتحریم».

محسن رهامی، روحانی اصلاح‌طلب به ناگهان به صحنه آمد و اظهار کرد که «تحریم‌ها اقتصاد کشور را فلج کرده‌اند».

و یک نفر دیگر هم تصریح کرد که تحریم‌ها باید برود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود!

جالب آنکه در این میان خیلی‌ها از خودشان نپرسیدند که چه شد که تحریم‌هایی که سی و چند سال با ملت و انقلاب ایران همزاد بودند و در اعلی‌درجه هم اعمال شده‌اند؛ اما چرا به یک باره مهم شده‌اند و جالب‌تر آنکه چرا اصلاح‌طلبان داعیه‌دار بیان این مطلب هستند!؟ کسانی که در عمده سال‌های پس از انقلاب در قدرت بوده‌اند و نخستین قانون تحریمی علیه ایران یعنی «قانون داماتو» نیز در دولت محبوب آنها یعنی در دولت مرحوم هاشمی وضع شد.

البته تأکید بر تأثیر زیاد تحریم‌ها کافی نبود و جریان سیاسی خاص که عملگری او برای ایجاد «فتنه اقتصادی» کم کم آشکار می‌شد؛ نیاز به رخداد مهمتری داشت که باید در ذهن مردم رخ می‌داد!

«سیاه‌نمایی» عامل مقوّم بعدی بود که آنها برای سابوتاژ نیاز داشتند...

و بدینسان بود که جنگی تمام عیار به راه افتاد تا از تمام مثبتات اقتصادی کشور ایران، منفی‌نمایی کند.

کاری که اگر در بهشت هم صورت بگیرد؛ بهشتیان به تصور «زیست جهنمی» می‌رسند!

از حوالی سال 92، دیگر روزی نبود که چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب، از «آفریقانمایی» از ایران و اقتصاد این کشور غافل باشند.

این گزاره‌ها تنها بخشی از اظهارات چهره‌های جریان سیاسی خاص طی 5 سال گذشته پیرامون اقتصاد کشور بوده است:

_تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده است.

_اقتصاد ایران در «شرایط ته درّه» قرار دارد.

_ تحریم‌ها آینده فرزندانمان را به گروگان برده است.

_ اوضاع ما از کشورهای همسایه هم بدتر است.

_در حال رسیدن به سیاست نفت در برابر غذا هستیم.

_سانتریفیوژ باید بچرخد، اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد.

_با این وضعیت نمی‌توان ادامه داد!

_خشونت در ایران به دلایل اقتصادی زیاد شده است.

_مردم ناامید و سرخورده شده‌اند.

_نظام با بحران «نان و مشروعیت» مواجه است.

_ دولت پول حقوق کارمندان و بودجه کافی ندارد.

_فقر در ایران زیاد است.

بله! تمام این گزاره‌ها که حتی برخی چهره‌های جریان چپ هم تعدادی از آنها را گِرا دادن به دشنم عنوان کردند؛ در کشور ایران و صرفاً طی 5 سال گذشته بیان شده‌اند و تمام آنها را هم کسانی بیان کرده‌اند که ردّ پایشان را بایستی در ستاد مشترک اعتدال و اصلاحات پیدا کرد.

این نقشه اما پس از طرح سابوتاژ توسط دشمنان ایران و اقدام برای سیاه‌نمایی در ذهن مردم؛ گام سومی هم داشت و آن تقلّا برای ملموس کردن تمام این توهّمات بود... تا روزهای فعلی از راه رسیدند.

*علت اصلی عدم نظارت بر قیمت‌ها چیست!؟ / اشاره رهبری به «خرابکاری» از کجا نشأت می‌گیرد؟

نقشه دشمن برای ایجاد فتنه اقتصادی و سیاه‌نمایی صورت گرفته در ذهن افکار عمومی نیاز به این داشت که دستگیره‌های ملموسی هم برای آن ایجاد شود تا نقشه بدون هیچ عیب و نقصی به پیش رود.

و ناگهان خبر «گرانی» و عدم کنترل قیمت‌ها هم به گوش مردم رسید.

چه کسی پشت این ماجراست...!؟

به لحاظ تحلیلی مشخص است و بوی خرابکاری و خیانت هم به وضوح به مشام می‌رسد.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با هیئت دولت در همین رابطه فرمودند:

«شما می‌بینید ناگهان در تهران یا در شهرهای بزرگ، پوشک بچّه کمیاب میشود! این اتّفاق افتاده، واقعی است، این به‌عنوان فرض نیست؛ آخر پوشک بچّه؟ این مردم را عصبانی میکند دیگر! طرف مقابل -دشمن- میخواهد مردم عصبانی بشوند از دستگاه دولتی و دستگاه حکومت؛ ‌ این یکی از راه‌هایش است؛ پوشک! یا شب عید که مثلاً فرض کنید وقت شست‌وشو و مانند اینها است، موادّ شوینده ناگهان کمیاب میشود، نیست؛ خب این کاری است که خرابکاری است. اینها را بایستی با چشم باز دنبال کرد؛ این یک مسئله‌ی مهم است.»[3]

معظم‌له چندی قبل هم در دیدار با قشرهای مردم پیرامون عدم نظارت فرموده بودند: «در همین قضیّه‌ی ارز و سکّه و این حرفها، اگر نظارت بود، اگر دقّت بود، اگر پیگیری بود، راه این فساد بسته میشد؛ این درِ دروازه را نبستند، کاری که باید انجام بگیرد انجام نگرفت، خب فساد درست شد. یکی از کارها همین است که راه‌های فساد، درهای فساد بسته بشود.»[4]

البته اقتصاد ایران مشکلاتی مثل نقدینگی، برخی رفتارهای ناصحیح مردم و البته تأثیر 30 درصدی تحریم‌ها را نیز دارد اما هیچکدام از این مشکلات نمی‌تواند قیمت برخی اقلام را تا 60 درصد و تا 5 برابر نرخ تورم افزایش دهد؟

فلذا هیچ فرض دیگری غیر از خرابکاری و خیانت و البته تلاش برای ایجاد «سابوتاژ اقتصادی» باقی نمی‌ماند.

شاید برای افکار عمومی جالب باشد که افرادی از اصلاح‌طلبان طی 5 سال گذشته در کنار تأکید بر اثر زیاد تحریم‌ها! سیاه بودن اوضاع اقتصادی در ایران و اصرار بر روی کار آمدن رئیس‌جمهور روحانی، به 3 مقوله دیگر هم اشاره کرده‌اند:

1_ حضور میلیونی مردم در «خیابان» به دلیل مشکلات فعلی

2_ بیان صریح و تلویحی سقوط نظام و این‌همانی انقلاب اسلامی با حکومت شاه در اشاره به مشکلات کنونی.

3_ صحبت درباره فردای براندازی، «حکومت بعدی» و اینکه اصلاح‌طلبان در حکومت بعدی هم سر پا خواهند بود...

***

1_https://www.farsnews.com/news/13921020000537

2_http://www.jahannews.com/analysis/164178

3_http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40399

4_http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    33 6
    اینکه چرا نیروهای انقلابی بی حس شدند جای تعجب داره پرواضح شرایط مملکت مشکوکه مخصوصا می بینید که عده ایی دنبال راه حلی برای نشستن مقابل ترامپ و اجرای برجام های بعدی هستند که فقط با به هم ریختگی شدید اوضاع مملکت به اسم انقلاب اسلامی و خستگی و ناامیدی مردم شدنیه .
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      8 0
      طبق قانون عقل باید مسوولان بانکها بازخرید شوند
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      27 0
      کودتای بانکها عزیزم. سوراخ دعا را گم نکنید. بانکها در حال زمین زدن ایران هستند
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      15 1
      رانتخواران و مسولانی که با پارتی و رابطه سمت گرفته اند هرچی خوردند بس است . سریع تشریف ببرند کشورهای دیگر
    • رضا FR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      11 11
      تقصیر دولته
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      10 10
      همانطور که دکتر احمدی نژاد فرمودند راه حل خروج از بحران برکناری روحانی و برگزاری انتخابات زودهنگام است این خواسته بیش از هستاد درصد مردم ایران است تا دیر نشده باید انجام شود.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    27 3
    دولت روحانی پر است از نفوذی های مثل دری اصغهانی که هدفشون نابودی اقتصاد ایران هست رهبری باید جلوی اینها را بگیرد. سپاه از خواب بیدار شود
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      7 26
      رهبری و سپاه بیدارن و روشنگری میکنن، شما چه کار میکنی؟
  • gaber IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    1 25
    اگر شما دولت بودید پیشنهادت چی بود؟ پیشنهاد من عامی این هست کار استانها را به خود استانها بدهید. غیر از ایالتی کردن کای از دست دولتهای چابک و خبره هم برنمیاید اگر بهانه های غیر واقعی نباشد. همه بنشینند و برنامه بنویسند برنامه ۴ساله مقاومتی ووو کار مردم را به خود مردم واگذار کن چون کشور و جمعیت مانند سابق کوچک نیست کاشکی از بالا لااقل ایالتی را مورد بحث و توجه قرار میدادند
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      20 0
      همین مانده که ایران را هم تجزیه کنید. مثلا خوزستان نفت را بببندد. چهارمحال آب را ببندد. مازندران محصولات کشاورزی را احتکار کند و...
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    5 2
    هر کوفتی که اسمش رو بذارید نشانه ی ضعف و ناکار آمدی
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    14 8
    کار لایه های بالای خود حکومته. میخواد که سطح زندگی مردم را پایین بیاره و مسئولیت های خودش را کاهش بده که بیشتر دوام بیاره.
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      6 0
      مسخره ترین چیزی که میشد گفت
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      1 0
      لايه ها بالاى حكومت رو بيشتر توضيح بده لايه زياد داريم
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    12 3
    فقط اعدام هر کی هر چی احتکار کرد اعدام هر مسئولی کوتاهی کرد اخراج و توبیخ و دادگاه باید یه کاری کنن مردم که وقتی به یکی میگن بیا مسئول شو تنش به لرزه بیوفته
  • محمد IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    9 4
    مشکلات اشاره شده در حالت بحرانی نیستند زیرا نرخ اقلام اساسی مثل نان و سوخت همچنان ثابت است .‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ونزوئلا هم قیمت نان و بنزین ثابت است ولی غرق بحران است ..
  • US ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    1 12
    اصلا باورم نمیشه بخواید اینجا را ترک کنید. بمیرم برات
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    20 5
    خاک بر سرت مشرق
  • مهماندار هواپیما GB ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    10 0
    2 چیز و کس باید زود به زود عوض شود اول سیاستمداران بی خاصیت دوم پوشک بچه و الا گند می زنه به همه چیز دارین می بینین
  • US ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    15 0
    این گزارش نشون میده چشمهایی بیدار هستند و حواسشون هست ولی اقدام عملی و قاطع هنوز صورت نگرفته.بعد از اینکه جلوی پروژه برجام دو و سه و غیره گرفته شد این جریان وارد این فاز شد.یه نکته دیگه در پشت فضاسازی اقتصادی اعمال تخریبی این جریانات در حوزه فرهنگ و اجتماع هست که نمود عینی اون شوراهای شهر هست که اگه دقیق بشی توی اتفاقاتی که افتاده و میفته و مواضع اونها خیلی چیزها روشن میشه.حمایت صریح مثلا فلان خانوم عضو شورای شهر تهران از کمپین مسیح علینژاد مزدور سیا یا توی اردیبهشت خبر پیدا شدن جسد رضاخان توی بهشت زهرا و یا توئیتهایی که این جریان زدند و همصداییشون با بی بی سی ملکه و سازمانهای جاسوسی عربستان و موساد و سیا و...
  • FR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    2 4
    مرد حسابی له شدیم با این دلار .هی میگی توطئه. چه غلطی کردین که میخوان له کن ملتو. میخوان ایران و نابود کنن. چرا این بلا سر بقیه نمیاد؟ چون ما خودمون انتخاب کردیم !
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    16 13
    متن فوق در مشرق خودش تایید ناامیدی و اعتراف به سقوط است.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    14 0
    يمن سه سال درگير جنگ داخلي هست ارزش پول ملي اش پنجاه درصد افت كرده ايران با اين عظمت ظرف ٦ ماه به يك چهارم يعني ٣٠٠ درصد افت كرده بايد همه باور كنيم افت ارزش پول كاملا عمدي هست وبا نفوذ در داخل مسولين و گرفتن پست هاي حساس در جلوي چشم مردم در روز روشن كشور را به خاك سياه و نابودي مطلق ميبرند و متوسفانه كسي هم نميتواند كاري كند با اين وضعيت تا چند ماه اينده كلا كشور از هم ميپاشد
  • ایرانی IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    0 12
    مشکلات اقتصادی ریشه در روابط غلط خارجی ما دارد که این روایط غلط باعث ظهور داعش وآشتی اعراب واسرائیل وانزوای کشورمان در عرصه بین المللی شده .
  • FR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    5 3
    ویرانیم ، ویران
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    5 0
    کسانیکه غرق در ناز و نعمت هستند هرگز درد طبقات پایین رو درک نخواهند کرد ،پس دوستان زیاد حرص نخورید،آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
  • جواد IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    4 3
    به یک سوال جواب دهید ؟ دقیقا تا کی ناکارمدی های ساختاری را به گردن عواملی می اندازید که هیچ متری برای سنجش آنها وجود ندارد؟
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    2 0
    این سناریو مدیریت کشور مرا یاد داستان ها پلیسی می اندازد که جنایت و دزدی به حد غیر قابل تصور می رسد. در نهایت در صحفه اخر روما جنایت کار وخاطی لو می رود و چند صد صحفه کش و قوس کتاب در یک برگ تمام می شود. فکر می کنم دزدان و جاسوسان مدیریت کشور در هر لباس ومقام های مختلف به اخر راه رسیده اند و بزودی برگ اخر رو می شود
  • حسین IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    5 18
    مشرق،هزار جور تحلیل آبکی میکنی که پای روحانی و اصلاح طلبها رو بندازی وسط از خدا بترسید و حزبی برخورد نکنید تحریم ها و فساد در همه طبقات جامعه ما رو به اینجا کشونده
    • نادر IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      10 1
      سال 91 تحریم ها به مراتب بدتر از الان بود صادرات نفت ایران یک سوم شد و آمد روی 800 هزار بشکه امثال شما اگر از خدا ترس بودید که به اصلاح طلب جماعت لائیک رای نمی دادید شرمنده اگر تند گفتم ولی مردم بیشتر به خاطر آزادی های جنسی دوباره رای دادن
    • حسین IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      0 1
      خطاب به نادر عزیز که نه شعور سیاسی و امید به تحول ، بلکه مساله جنسی رو دلیل رای دادن ملت میدونن ؛ برادر من ، " هر کسی از ظن خود شد یار من " ، شما هم از دیدگاه خودت اینطور تفسیر کردی داستان رو.
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    11 0
    برای یک دستگاه اطلاعاتی شناسایی و دستگیری عوامل این ماجراها بسبار ساده استو هزینه اش فقط یک شنود است. اما وقتی اینکار انجام نمی شود باید فکرهای دیگری کرد. راه حل بدیهی دیگر هم اجرای قانون سوت زنان است. یعنی مثلات نگهداری بیش از ده هزار دلار ارز و یا بیش از صد سکه را غیر قانونی اعلام کنید و به هر کس گزارش تخلف از قانون را بدهد درصدی از میزان تخلف شده را جایزه بدهیم. کاری که در تمام کشورهای موفق از نظر اقتصادی انجام می شود.
  • NL ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    5 0
    دولت بی کفایت، کشور را ورشکسته کرد
  • NL ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    2 2
    تنها راه حل برای نجات کشور ، برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری است
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    1 0
    استرس گرفتیم باووو!
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    6 0
    فقط این نکته قابل ذکر است که اگر ایران تصمیم به عدم تسلیم گرفته باید شرایط فوق العاده اعلام و برای هر شرایطی برنامه داشت ، امریکا هر چقدر هم قدرتمند باشه ، نقاط ضعفی هم داره و شکست ناپذیر نیست باید نقطه ضعفش را پیدا کرد. باید شجاع ترین و پرکارترین و سالم ترینها به صحنه بیایند و تنبلها بروند بخوابند.
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    4 0
    ايران هميشه از خيانت ضربه خورده الحمدولله هم كه ، تا دلت بخواد خائن داريم
  • AE ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    1 0
    همشون را بگیرید بکنید تو زندان
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      0 0
      حرفت دوپهلوبودناقلا
  • محلاتى FR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    0 1
    يا خدا جون كاري كن كه احمدي نژاد بياد دوباره از تو مدد و كمك از احمدي نژاد جاد و مديريت
  • علی IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    6 0
    در کشور ونزوئلا هم شرایطی مشابه ما ایجاد شده است.نکته ای در مورد ونزوئلا هست که آمریکاییها در آن کشور بر بخش بزرگی از نهادهای اقتصادی و اجتماعی و رسانه ها و غیره مسلط هستند و معلوم نیست دولت ونزوئلا بر چند درصد کشورش تسلط دارد و به هر حال آن بخشی که دست آمریکاییها هست با شدت تمام کار خود را انجام می دهد. متأسفانه در کشور ما هم چنین وضعی در حال ایجاد شدن است. معلوم نیست نظام جمهوری اسلامی بر چند درصد کشور مسلط است. آنچه که عیان این است که بانک ها و بازار و دلالان و قاچاقچیان و برخی نهادهای عظیم اقتصادی و برج سازان و ... تحت کنترل نظام نیستند و از آمریکاییها و اسرائیل دستور می گیرند و مأموریت دارند تا جمهوری اسلامی را ساقط کرده و کشور را به آنها تحویل دهند.
  • کامران IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    3 12
    جناب روحانی داره تاریخ رو تکرار میکنه و داره به گورباچف ایران تبدیل میشه، کسانی که سواد سیاسی و تاریخی دارن میدونن چی میگم، و صد البته جاسوسان انگلیسی در دستگاه ها کمک حالش هستن و صدها دزد میلیارد دلاری رو آزاد گذاشتن و دنبال آفتابه دزدها افتادن!!
  • نادر IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    3 0
    امریکایها با این راهی که دولت ایران پیش گرفته حتی با برجام ده هم هیچ دلیلی نداره تحریم ها رو لغو کنن چون وقتی صادرات نفت ایران 500 هزار بشکه کاهش پیدا کرده و به 2 میلیون رسیده ارز به 14 هزار تومن ولی ایران هنوز از برجام خارج نشده....با ادامه این وضع بدون هیچ جنگی ترتیب ایران رو میدن
  • دکتر IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    6 0
    سال 90 صادرات نفت ایران یک سوم شد و آمد روی 800 هزار الان اصلا تحریم های نفتی هنوز اجرا نشده ولی دلار و سکه بیش از 3 برابر جهش نکرد در واقع از 1500 تومن شد 3 یعنی در اصل دو برابر! به نظر یک حرکت کاملآ عمدی هست برای اینکه این بار ترتیب کامل نظام و رهبری و همه آرمان ها رو یک جا و یک ضرب برای همیشه بدن
  • رضا US ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    9 0
    می دونیم که کار سپاه زیاد شده ، می دونیم که تا کم میاریم به سپاه بد و بیراه می گیم میدونیم که اگر سپاه نبود کشور هم نبود ولی چه کنیم قدر نشناسیم این پیام از یک ایرانی زخمی به گوش فرماندهان سپاه و ارتش ودلسوزان انقلاب، فرماندهان عزیز نابودی داعش به لطف خدا و اهل بیت و تلاش های شما میسر شد پس این کار سخت تر از نابودی هیولای داعش نیست به داد این مردم برسید این دولت قصد جون مردم رو کرده شما رو به پیکر چاک چاک اباعبدالله الحسین قسم می دهم کاری کنید تا دیر نشده این بی شرف ها از عمد می خوان این کشور رو نابود بکنند دوباره لباس رزمتون رو بر تن کنید مردم به شما نیاز دارند ترو خدا این پیام رو بزارید.....
  • اقتصاد دان IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    3 17
    آقایون رسما روی احمدی نژاد رو سفید کردن بنده خدا با صادرات نفت 800 هزار بشکه ای بعد از یک سوم شدن صادرات نفتی تونست دلار رو روی سه تومن با چند ماه نوسان تثبیت کنه حضرات رسما قبل شروع تحریم های نفتی گند زدن به هیکل اقتصاد ایران یک سال قبل از برجام تعدادی از اساتید اقتصاد که سیاسی هم نبودن خیلی شفاف خدمت روحانی و سران قوای آن زمان گفتن که ریشه علت مشکلات ارزی ایران چاپ ریال های بدون پشتوانه بر اساس دلارهای نفتی هست که بخصوص به دلیل اینکه عملا حتی از قبل از انقلاب آفت واردات بخشی از پول نفت با کالا در جریان بوده بخش زیادی از پول فروش نفت صرف واردات کالاها و جنگ افزار میشد و معادل کالای وارداتی و فروخته شده به مردم دوباره اقدام به چاپ ریال میشد یعنی دو برابر فروش بشکه نفتی در داخل کشور نقدینگی چاپ میشد که یعنی تولید دو برابری تورم چون عملآ در نهایت به دلیل نبود بخش واقعی تولید در ایران و مونتاژی بودن اکثر صنایع و خام فروش بودن اکثریت بخش معدنی ایران مثل نفت و گاز و نبود صنایع میانی و پایین دستی برای سرمایه گزاری به سمت سودا گری دلالیسم سفته بازی و خروج از کشور شیف پیدا می کنه و علت جهش های دلاری از قبل انقلاب چه دهه شصت هفتاد هشتاد و نود به همین دلیل هست قبل برجام گفته شد حتی در صورت توافق هسته ای و برجام هم نه تنها وعده کاهش دلار و دلار هزار تومنی محقق شدنی نیست بلکه روند افزایش دلار و ارزها ادامه خواهد داشت همان موقع هم پیش بینی کرده بودن با سه برابر شدن حجم نقدینگی کشور نسبت به سال نود قیمت دلار حتی در صورت وجود برجام و ادامه تعلیق تحریم ها دلار9 هزار تومنی رو بین سالهای 97تا 98 ایران تجربه خواهد کرد البته الآن جو سیاسی-روانی هم اوضاع رو به شدت بدتر کرده ولی قطعا اگر نظام به برجام دو و سه هم تن بده بدون حل مشکل اساسی اقتصاد ایران یعنی موتور تولید پول و نقدینگی در ایران پنج یا ده سال بعد در همین روز همه باید جلسه بگیرن برای شرایط بحران کشور به خاطر سه یا شش برابر شدن ارز در سال 1408 نسبت به 98!!
  • اقتصاد دان IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    1 0
    رسما قبل شروع تحریم های نفتی گند زدن به هیکل اقتصاد ایران
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    2 13
    مجلس خبرگان وسپاه وشورای نگهبان ومردم عاشورایی ومحرمی دربرابرآنهاهستند . ماطبقه سرمایه دارساخته هاشمی وخاتمی را انشاالله تبدیل به گدامیکنیم تا جواب خیانتشان راببینند . آنهااعدام میشوند حیف این ملت که قربانی جنگ قدراصلاحطلبان شوند امابه وقتش این مردم کارهابکندبخصوص که معلوم شددشمن داخلی چه کسانی هستند .
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    5 1
    کار کار انگلیسیاست!!
  • علی ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    13 3
    بابا دس بردارید تا کی دنبال دشمن فرضی و فتنه اکبر و اصغر هستین؟؟؟ مشکل بیسوادی و فاسد بودن مدیران و مسئولینه مشکل اداره کردن مملکت بصورت خانوادگیه مشکل خودتونید
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    0 0
    چندنفر دانه درشت را اعدام کنید تا طرح دشمن شکست بخورد. تعلل، باعث خسران و پشیمانی است. مدیران دولتی، ممنوع الخروج شوند و انبارهای بزرگ و سوله ها سریعا" توسط نیروهای مردمی و بسیج شناسایی و بازدید شوند. این روش دشمنان راه حل متعارف کوتاه مدت ندارد. برسانید به مسئولین خدوم تا دیر نشده.
  • باشد که النعکاس یابد IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    4 0
    وقتی بی خیالی وبی تفاوتی وزرا ورئیس جمهور ومعاونان ایشان را میبینم نمیتونم درک کنم که فقط عامل خارجی مقصره وقتی با ارز 3800تا4200 کالا وارد .انبار وبه بازار عرضه نمیشه،نمیشه گفت همه عاملان این کار عوامل بیگانه اند. در کشوری که نظارت درست نباشد در بزنگاه ها بوجودآمدن این مشکلات کاملا منطقی وقابل پیش بینی است کی مطالبه مردم ورسانه ها نظارت درست بوده تا این اتفاقات نیفتد؟ ؟ ؟ ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس