فراکسیون اکثریت پارلمانی عراق بالاخره تشکیل شد

عرصه سیاسی عراق دیشب خواب را به چشم خود ندید. علاوه بر تحرکات سیاسی گسترده میان گروه‌های مختلف، فشارهای بی‌امان آمریکا برای جذب فراکسیون اهل تسنن به سمت اردوگاه جریان صدر و العبادی لحظه‌ای متوقف نشد.

سرویس جهان مشرق -  امروز دوشنبه قرار است نخستین جلسه پارلمان جدید عراق در دوره چهارم برگزار شود. براساس قانون، پس از مدیریت جلسه توسط مسن ترین عضو، باید رئیس دائم و دو معاون وی  انتخاب شوند.

کما اینکه ائتلاف بزرگ تر نیز باید خود را به رئیس سنی پارلمان معرفی کند تا پس از آن، در همان جلسه از این ائتلاف خواسته شود تا نخست وزیر پیشنهادی را در فرصت مشخص شده در قانون پیشنهاد دهند و در صورت عدم انتخاب این افراد، ادامه جلسه نخست به ۱۵ روز بعد موکول خواهد شد.

این درحالیست که تا این لحظه بعید به نظر می رسد که رئیس پارلمان انتخاب شود. هنوز اختلافات جدی بر سر گزینه نهایی وجود دارد و احزاب سنی به نتیجه ای مشترک نرسیده اند.

تا این لحظه شانس هیچ یک از اسامه النجیفی، محمد الحلبوسی، احمد الجبوری و طلال الزوبعی برای ریاست پارلمان بیش از دیگری نیست.

علاوه بر اینکه ائتلاف بزرگ تر که تعیین کننده نخست وزیر است تا این لحظه نهایی نشده است. و دو ائتلاف بزرگ ( ائتلاف العبادی، حکیم، علاوی و صدر - ائتلاف نوری المالکی و هادی العامری) که هر دو مدعی تشکیل دولت هستند اعلام موجودیت کرده اند.

اقدام شتابزده حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و مقتدی صدر رئیس جریان صدر در اعلام تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان قبل از انعقاد نشست امروز مجلس نمایندگان عراق که  با هجمه تبلیغاتی از سوی برخی رسانه‌های حامی اردوگاه غرب در  این کشور همراه شده، نشان می‌دهد که آنها  تلاش دارند از هر راهکاری برای جلوگیری از تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی توسط جریان فتح و حکیم و دولت قانون استفاده کنند.  

عرصه سیاسی عراق دیشب خواب را به چشم خود ندید.  علاوه بر تحرکات سیاسی گسترده میان گروه‌های مختلف، فشارهای بی‌امان آمریکا  برای جذب فراکسیون اهل تسنن به سمت اردوگاه جریان صدر و العبادی لحظه‌ای متوقف نشد، اما همچنان نتوانسته فراکسیون اکثریت را برای این ائتلاف به ارمغان بیاورد.  

ائتلاف العبادی و صدر درحالی از تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان خبر داده‌اند که تعداد نمایندگان امضا کننده ائتلاف خود را ۱۷۷ نفر اعلام کرده‌اند. با این وجود ابهامات جدی در رابطه با تشابه دست‌خط و امضاهای این برگه و برخی مواضع علنی افراد مختلف  در رابطه با آن مطرح است.  

جلسه دیشب ائتلاف چهارگانه العبادی، حکیم، علاوی و صدر

ائتلافی که صدری‌ها آن را اکثریت نامیده‌اند، به گفته آنها ۱۷۷ نماینده دارد، شامل جریان النصر با  ۴۲ کرسی، جریان حکمت ملی ۱۹ کرسی، ائتلاف سائرون ۵۴ کرسی، ائتلاف "الوطنیه" ۲۱ کرسی، جبهه ترکمانی ۳ کرسی، و بیارق الخیر دو کرسی است. به گفته صدری‌ها، نمایندگان صابئین، مسیحیان، و ایزدی‌ها یک کرسی، ائتلاف عابرون دو کرسی و ائتلاف القرار العراقی نیز با ۱۶ کرسی در این فراکسیون هستند.

در حالی که العبادی تعداد نمایندگان جریان خود را ۴۲ نفر اعلام کرده، اظهارات آتشینی میان وی و فالح الفیاض رد و بدل می شود و گفته می‌شود که الفیاض به اپوزسیون العبادی تبدیل شده و به ائتلاف نوری المالکی و هادی العامری پیوسته است. گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حکایت از آن دارد که تعداد دیگری از نمایندگان جریان متبوع العبادی نیز در این میان از الفیاض حمایت کرده اند. الفیاض حتی در جدیدترین موضع‌گیری خود ابراز امیدواری کرد که کُردها نیز به ائتلاف الاصلاح و البناء ملحق شوند.

تعداد نمایندگان امضا کننده تا الآن ۱۷۷ نفر عنوان شده. جالب اینکه دست خط و امضاهای پایانی مشابه است!

هر چند در برگه امضا شده رهبران این گروه ها در مقابل نام العبادی عدد ۴۲ به معنای تعداد نمایندگان وی درج شده بود اما همزمان بیش از ۲۰ نفر از این افراد از جمله فالح الفیاض (جنبش العطاء – ۶ نفر) در جلسه دیگری که با محوریت فتح و دولت قانون و تعدادی از اهل سنت و گروه های کوچک تر تشکیل شده بود حضور داشتند و ملحق شدن به این مجموعه را امضا کرده بودند.

طرف دیگر این معادله ائتلافی با عنوان الاصلاح و البناء با محوریت دولت قانون و ائتلاف الفتح و چند فهرست دیگر است که تعداد اعضای آن ۱۴۵ نفر است. بر اساس سندی که رسانه‌های محلی عراق منتشر کردند، اسامی نیروهای مندرج در فهرست ائتلاف البناء ذکر شده است که شامل ائتلاف‌های «اراده»، «قلعه الجماهیر»، «الانبار هویتنا»، «کفاءات» و «بابلیون» و برخی از اعضای ائتلاف الوطنیه و ائتلاف النصر است.

این ائتلاف گرچه از نظر تعداد پایین‌تر از ائتلاف اعلام شده توسط اردوگاه صدر – العبادی است، اما واقعی تر از آن به نظر می‌رسد. علاوه بر اینکه اگر اخبار منتشر شده در رابطه با فضای مثبت مذاکرات دیشب این ائتلاف با کردها درست باشد، می توان آن را حائز اکثریت پارلمانی و تشکیل دهنده بزرگترین فراکسیون برای تعیین نخست وزیر دانست.  

موضع نمایندگان ائتلاف کردستان عراق هنوز نامشخص است و  همین موضوع حساسیت لحظات پایانی را برای دو اردوگاه بالاتر برده است. دیشب نشستی میان ائتلاف کردستان عراق با اردوگاه العامری و مالکی برگزار شده است.  

جلسه دیشب ائتلاف الاصلاح و البناء با محوریت دولت قانون و ائتلاف الفتح

البته برخی ناظران مسائل سیاسی اتخاذ موضع یکدست و متحد از سوی دو حزب مطرح کردهای عراق در خصوص فراکسیون اکثریت پارلمان را بعید می‌دانند، به ویژه که در شرایط کنونی فشارهای بی‌سابقه‌ای از سوی آمریکا  بر جریان کرد وارد می‌شود.

دو حزب دموکراتیک کردستان و اتحاد میهنی کردستان ۴۳ کرسی پارلمانی را به خود اختصاص داده‌اند که موضع‌گیری آنها می‌تواند معادلات چهار سال آینده عرصه سیاسی عراق را مشخص کند.  علاوه بر اینکه هیچ یک از احزاب حاضر در پارلمان بدون موافقت کردها نمی‌توانند دولت تشکیل دهند.  

به نظر می‌رسد اردوگاه العبادی و صدر با اختلافات داخلی همراه شده است. در همین راستا درخواست‌های متعددی برای تعویق نشست مجلس نمایندگان عراق برای فواد معصوم رئیس جمهور این کشور ارسال شده، اما وی تمامی این درخواست‌ها را رد  و تاکید کرده که به زمان‌های مورد نظر بر اساس قانون اساسی پایبند خواهد بود.  

مواضع دیروز العبادی نشان از خشم و ناراحتی وی داشت و ثابت می‌کرد که او کنترل اوضاع را از دست داده است. وی  در اظهارات آتشینی که داشت به شدت به رئیس هیئت الحشد الشعبی که نوک پیکان مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و  آزادسازی بخش‌های مختلف این کشور از دست گروه‌های تروریستی بود، حمله کرد و او را تهدید به محاکمه کرد.

وی  در گفتگوی تلویزیونی خود  بعد از اینکه از تصمیم ائتلاف نصر برای حضور در نشست امروز پارلمان خبر داد، به فالح الفیاض نیز حمله کرده و گفت که او  نماینده ائتلاف نصر نیست و اگر بخواهد از سوی این ائتلاف مطلبی مطرح کند، او را به دادگاه خواهیم کشاند.  

بنابر اعلام یکی از منابع ارشد ائتلاف فتح  به ریاست هادی العامری به روزنامه الاخبار لبنان، بریت مک گورک فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به عراق اولین کسی بود که به دنبال تعویق جلسه پارلمان  بود.  او در این زمینه فشار زیادی را بر برخی فراکسیون‌های سیاسی وارد آورد تا فواد معصوم را مجبور به این کار کند.  

جلسه دیشب ائتلاف الاصلاح و البناء با محوریت دولت قانون و ائتلاف الفتح

آمریکایی‌ها با شکست طرح تعویق نشست پارلمان،  خود را تنها در برابر یک گزینه دید و آن تلاش برای جذب اردوگاه اهل تسنن به  فراکسیون العبادی و صدر در سریع‌ترین زمان ممکن برآمدند. در این میان مایک پمپئو  وزیر امور خارجه آمریکا شخصاً وارد عمل شده و تلاش زیادی برای منصرف کردن اسامه النجیفی از  تصمیمش برای پیوستن به فراکسیون العامری و مالکی به کار گرفته است. در همین راستا رسانه‌های عراقی دیشب از پیوستن النجیفی به اردوگاه نصر و مقتدا صدر خبر داده‌اند.

مولفه‌های زیادی از تشکیل دولت توسط فراکسیون مالکی و العامری حکایت دارد، اما هنوز تحلیلگران شانس ائتلاف العبادی و صدر برای تشکیل فراکسیون برتر را رد نمی‌کنند. گرچه تحلیل‌های زیاد و اظهارات متناقضی در خصوص فراکسیون اکثریت پارلمانی و نخست‌وزیر آینده عراق مطرح است، اما شاید بهترین کار این باشد که چند ساعت منتظر بمانیم تا ببینیم روند مذاکرات سیاسی گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت به کدام سمت و سو خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    به ما چه .
    • حسن IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      15 7
      جالبه مردم ایران واسه همه جای دنیا اظهار نظر و اظهار فضل میکنند مثل عراق کره شمالی امریکا ترکیه روسیه و .... ولی خودشون عرضه ندارن مملکت خودشون رو درست کنند
    • NL ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      1 0
      منظورت اینه به شما چه که اومدی نظر گذاشتی؟
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    53 53
    عراق از دست رفت.
    • GB ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      25 9
      بالاخره ما نفهمیدیم دست برتر در عراق رو ایران داره یا امریکا، که اگر امریکا داشته باشه که خاک بر سر دولتمردان عراقی که دنباله رو کشوری هستند که پای داعش رو به کشورشان باز کرد و دست اخر هم مقاومت طرفدار ایران داعش رو از عراق بیرون کرد و حالا دارن از پشت خنجر میزنند و به ایران خیانت میکنن، حق این حیدرالعبادی نامرد و صدر اینه که یه گوشمالی داده بشن، به ویژه صدر که خیلی به وحدت عراق خیانت کرده
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      20 27
      با حشد و گروه های شبه نظامی نمیشه قدرت ایجاد کرد باید اول اقتصادت قوی باشه قدرت و نفوذ به اقتصاده
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      1 0
      کاربر 13:49 نخست وزیر را در عراق امریکا تعیین می کند... ولی با موافقت ایران. اگر ایران موافق نباشد هیچ نخست وزیری نمی تواند کار کند.
  • AE ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    85 25
    کردها از مالکی متنفرند !
    • ناشناس IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      40 2
      کردها دنبال امتیاز گیری بیشتر از هر دو طرفند العبادی رو هم به خاطر حمله بهشون با صدام مقایسه میکردند
  • AE ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    4 10
    البته مشکل اصلی فیزیکی و جسمی است در عراقی ها
  • AE ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    8 5
    اینها اعتماد به نفس و پشتکار ندارند مشکل این است
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    43 9
    ائتلاف صدر و عبادی مانند اصلاح طلبان ایران هستند که کاملا ضد ایران هستند در مقابل نوری مالکی و هادی عامری از حامیان جبهه مقاومت و جمهوری اسلامس هستند که انشالا پیروز شوند...
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    14 0
    چهار پنج تای آخر لیست را که یه نفر امضا کرده!؟
  • US ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    8 8
    ج بایکوت شد
    • سید DE ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      23 32
      :)))))آره مثل قضیه سوریه که قرار بود یه ماهه بشار اسد بره یا مثل قضیه یمن که قرار بود یه هفته ای تموم بشه یا مثل فلسطین که حتی عمله ی خوتون محمود عباس آدم حسابتون نمی کنه از بس گند زدید کسگم قپی های رسانه ای جایی روی زمین ندارن مردی روی زمین پیروز شو
  • US ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    11 11
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • یاسر دادخواه IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    26 49
    طبق محاسبات سیاسی من عراق از لحاظ سیاسی مستعمره آمریکا خواهد شد
  • ژن ده پوش IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    6 22
    طبق عقل و خرد برتر اینجانب. عراق باد خواهد کرد و بعدش میترکد. مثل ایران االان
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    31 18
    همشون مزدورن یا مزدور اونور یا اینور
  • US ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    10 8
    معلومه کردها سمت نوری مالکی نمیرن
    • AE ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      7 3
      مالکی بیشترین ضربه رو به اقتصاد کردستان عراق زد، تا جایی که بارزانی مجبور شدن برای پرداخت حقوق کارمند و نظامی ها میلیارد دلاری قرض از اروپا بگیرند
    • AE ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      7 20
      مالکی عالی است
  • فرهنگی بازنسشته IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    13 11
    بعضی در نطردادنشان انگار بدهکار حرف زدن هستند بی بصیرتی تاکی؟
    • AE ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      1 0
      آره یکیش خودتی با این نظر بی ربطت !
  • آرش IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    5 4
    چقدر اين صدر و حكيم خائن هست، اين همه سال در پناه ايران بودن، اين همه بهشون كمك كرديم. حالا رفتن توي ائتلاف امريكايي!
  • نظم جهانی IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    3 2
    بالاخره یه بزرگتری هست باید اینو بفهمیم
  • غدیر زائری امیرانی IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    5 3
    جبهه حق پیروز است چون قران قول ان را داده است و این جبهه هم در انحصار یک گروه نیست
  • علی IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    5 12
    تیتر اول مشرق سوریه و عراق و یمن و.... انوقت ایران در حال فروپاشی اقتصادی میگم ایران عربیزه شده
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    11 9
    به ما چه ربطی داره دلار سیزده تومان
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    10 6
    یکمی به فکر خودمون باشیم دلار شد 13000 هزار تومان
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      13 0
      بذار بشه دو میلیون . مردم اقتصاد نخواستن کنسرت رقص خواستن الآنم که فت و فراوونه
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      1 0
      اگر تو عراق سرمايه گذاري ميكرديم و مهره چيني سياسي ميكرديم، دلار به 13 نميرسيد.
  • AE ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    1 1
    یه سوال داشتم.چرا عمار حکیم در جبهه مقابل ایرانه؟؟ایشون که همیشه طرفدار ایران بود؟چه اتفاقی بین ایشون و ایران افتاده؟؟
  • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    0 1
    باید سفیر امریکا را ترور یا سفارت آمریکا را منفجر کرد تا مشغول شوند
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    1 0
    فکر می کنم در نام گذاری ائتلاف ها اشتباهی رخ داده باشد. نام ائتلاف دولت قانون- الفتح و النصر (جناح فیاض) و سایر هم پیمانانش البناء (سازندگی) است و نام ائتلاف سائرون- باقی مانده النصر- باقی مانده الوطینیه و الحکمه و گروه های همسود الصلاح و البناء (اصلاح و سازندگی) است.
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    3 0
    حیدر العبادی گروههای طرفدار غرب برای بازسازی و عراق بعد داعش و رشد اقتصادی به امریکا و متحدانش مخصوصا عربستان سعودی دل بستند اما نمیدانند که آمریکا به هیچ کس وفا نکرده دقیقا تو ایران یه گروه غربگرا نادان خائن میگن قرارداهایی که پس برجام اقتصاد ایران شکوفا میشه سرمایه گذاری خارجی میشه اشتغال ایجاد میشه رونق اقتصادی میشه الان نتیجه اش را همه دیدند کو اون افتاب برجام کو سرمایه گذاری خارجی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس