کد خبر 894397
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
عراق

به نوشته‌ی روزنامه العربی الجدید هم‌پیمانان اهل سنت و کُرد آمریکا در عراق، اعتماد خود را به واشنگتن از دست داده‌اند.

به گزارش مشرق، با گذشت سال‌های متمادی گروهها و احزاب عراقی که پیرو سیاست‌های آمریکا بودند، بتدریج دریافته‌اند که منافعشان از این طریق تأمین نمی‌شود.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، گروههای سیاسی کرد و اهل سنت عراق اعتماد خود را به آمریکا از دست داده‌اند و واشنگتن در قبال اتفاقاتی که در عراق می‌افتد، بازنده محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق شد

استقرار نیروهای عراقی در مرز با ترکیه به دستور العبادی

این روزنامه قطری به نقل از یک منبع سیاسی می‌نویسد: اعتبار کنونی واشنگتن در عراق دچار خدشه شده است و حتی هم‌پیمانان اهل سنت و کردها زیر بار فشار واشنگتن نمی‌روند و آن‌ها به ایران بیش از آمریکا اعتماد دارند.

او افزود: در حال حاضر بیشتر گروههای سیاسی در پارلمان بر سر تدوین قانونی مبنی بر خروج تمامی نیروهای خارجی از عراق به خصوص آمریکا اتفاق نظر دارند.

این منبع عراقی که خواستار عدم افشای نامش شده، در ادامه مدعی شد: گروه‌های سُنی وعده‌های بسیاری از ایران دریافت کرده‌اند؛ از جمله خروج الحشد الشعبی از شهرهای سُنی، حل پرونده ربوده‌شدگان، بازسازی شهرهای آزاد شده از داعش، تضمین یکپارچکی استان نینوی و عدم الحاق بخشی از آن به کردستان، حمایت از گروههای سُنی در کرکوک و بازگشت ساکنین «جرف الصخر» و «العویسات» و «یثرب» و دیگر شهرها به مناطقشان.

او در ادامه مدعی شد: کردها نیز در برخی مسائل به خصوص موضوعات امنیتی وعده‌هایی از ایران دریافت کرده‌اند.

به گفته‌ وی سُنی‌ها و کردها تجربه‌های بدی در خصوص وعده‌های آمریکا در طول سال‌های گذشته دارند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که صحنه سیاسی عراق در کشاکش انتخاب نخست‌وزیر و توافق گروههای سیاسی بر یک گزینه واحد است. گزینه‌ای که به طور قطع یقین نام «حیدر العبادی» نخست‌وزیر فعلی در میان احتمالات نیست.

پیش از این «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق گفته بود که آمریکا به صراحت اصرار دارد که یک فرد مشخص نخست وزیر شود و جایگزینی نیز برای آن متصور نیست.

او همچنین از فشار بی سابقه آمریکا بر کردها برای رأی به گزینه مورد نظر آمریکا برای نخست‌وزیری خبر داده و گفته بود: برخی از طرف‌های کُرد نیز اذعان داشته‌اند که از سال ۲۰۰۳ تاکنون شاهد چنین اعمال فشاری از سوی آمریکا نبوده‌اند.

نشریه فارین پالسی، نیز روز جمعه گذشته در مقاله‌ای نوشت: «مشکل ترامپ این است که بارزانی دیگر باور ندارد که می‌تواند به ایالات متحده تکیه کند».

در این مقاله آمده است: مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده ماه گذشته از مسعود بارزانی خواست که از یک هدف فوری سیاست خارجی حمایت کند: کسب اطمینان از دوره دوم نخست وزیری حیدر العبادی و مسدود کردن راه گزینه تحت حمایت ایران؛ اما کردها با نگاهی به وعده‌های پیشین آمریکا، عمل به خواسته‌های این کشور را به عنوان یک متحد غیر قابل اعتماد، با دیده‌ی تردید می‌نگرند.

یکی از رهبران کرد در این باره می‌گوید: «مالکی بودجه ما را قطع کرد؛ اما العبادی به ما حمله کرد.» که البته این حمله اعتماد کردها به ایالات متحده را هم خدشه دار کرد.

طبق این گزارش، مذاکرات کردها و متحدان سنی آنها با دو بلوک شیعه «البناء» و «الاصلاح و الاعمار» بدون توجه به آنچه مورد نظر واشنگتن است، صورت می‌گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس