کد خبر 889917
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
رضا شیوا

رئیس شورای رقابت گفت:‌ خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.

به گزارش مشرق، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با حضور در برنامه تیتر امشب دوشنبه شب درباره قیمت گذاری خودرو اظهار کرد: در جلسه شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.

وی افزود:‌دستورالعمل بازار و قیمت خودرو هرسال در خرداد انجام می شود اما با توجه به اتفاقات چند هفته گذشته قیمت مواد اولیه بالا رفته و نرخ ارز نیز تغییر داشته است که خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

قیمت خودرو نزولی شد

وی درباره حاشیه خودرو تصریح کرد: دو خودروساز براساس دستورالعمل قیمت گذاری ها را انجام می دهند و گرانفروشی و احتکار بحث دیگری است که باید نظارت شود.
رئیس شورای رقابت با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون اصل 90 و حضور دو خودروساز در این کمیسیون،‌بیان کرد: مشکل اصلی نیاز به قطعه است که خودروسازان در انتظار قطعه هستند تا خودروهای دپو شده در پارکینگ ها در بازار عرضه شود. تولید ماه گذشته خودروسازان نیز در ماه گذشته نسبت به سال قبل کاهش نداشته بلکه افزایش و تقاضا نیز افزایش داشته است.

شیوا با بیان این‌که توقف در عرضه خودرو برای خودروساز هزینه دارد بنابراین عرضه متوقف نشده است، اظهار کرد: تقاضاهای کاذب مشکلات در بازار خودرو را افزایش داده است. بر اساس دستورالعمل هر بازاری که انحصار گر باشد باید دستوری با او برخورد کرد. ما دو خودروساز داریم که 88 درصد تولید خودروی کشور را در دست دارند که این انحصار است؛ در تمام دنیا فرمول hhi استفاده می کنند که hhi ما بالای 4 هزار و انحصار کامل است.

وی با بیان این‌که بازار خودرو به شورای رقابت مربوط نمی شود،‌افزود:‌روش ما این است که به خاطر مشکلات و هزینه های اضافی خودروسازان و براساس سقف قیمتی، قیمت ها براساس اعلام تورم بخشی بانک مرکزی انجام می شود. در بازاری که انحصار وجود داشته باشد، شورای رقابت باید قیمت گذاری را انجام دهد.

رئیس شورای رقابت گفت: قیمت تمام شده برای قطعه ساز نباید بر دوش مصرف کننده اعمال شود بنابراین باید قیمت ها سقف داشته باشد و بهره وری باید به نفع مصرف کننده باشد. بارها اعلام شده اگر به فرمول قیمت گذاری شورای رقابت انتقادی وارد است اعلام شود که تاکنون انتقاد علمی به فرمول قیمت گذاری نبوده است. شورای رقابت در هر بازاری که انحصار باشد ورود می کند حتی در پتروشیمی که بزرگترین بازار است ورود کرده ایم.

شیوا با بیان این‌که حاشیه بازار فعلی خودرو کاذب است که استفاده از حاشیه بازار فعلی برای قیمت گذاری و فروش خودرو کار اشتباهی است، افزود: پیشنهاد شورای رقابت برای فروش خودرو که در جلسه (امروز دوشنبه) مطرح می شود به این شرح است که فروش خودرو بر اساس شرایط انجام شود؛

1- به هرکس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود.

2- سن خریدار بالای 18 سال باشد.

3- خریدار خودرو تا یکسال حق فروش خودرو را نداشته باشد.

*شورای رقابت دلیل بی کیفیتی خودرو

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره قیمت خودرو نیز با بیان این‌که روش شورای رقابت برای فروش خودرو نتیجه نمی دهد، اظهار کرد: راهی که شورای رقابت در سال های گذشته انتخاب کرده کارساز نبوده و حاشیه های بازار خودرو را افزایش داده است. راه درست این است خودرو در حاشیه بازار فروخته شود بنابراین اگر تجربه دهه هفتاد که فروش خودرو در حاشیه بازار بود، انجام شود قیمت ها کاهش خواهد یافت و مردم به صورت عادی می توانند ثبت نام کنند.

وی با انتقاد از شورای رقابت، دلیل بی کیفیتی خودرو را شورای رقابت دانست و افزود: روش شورای رقابت موجب افت کیفیت و تعطیلی کارخانه ها شده است چراکه شورای رقابت کاری غیر از قیمت گذاری برای انحصار خودرو کاری انجام نداده است.

وی بیان کرد: اگر فروش خودرو در حاشیه بازار انجام نشود بازهم قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. با فروش خودرو در حاشیه بازار تمام تقاضای کاذب بازار از بین می رود. پیش فروش 20 هزار خودروی شرکت سایپا این هفته انجام خواهد شد و ایران خودرو نیز 10 هزار خودرو تکمیل شده را این هفته تحویل خواهد داد.

رضایی رئیس انجمن قطعه‌سازان دیگر مهمان برنامه درباره مشکل قطعه در بازار خودرو گفت: بارها به شورای رقابت توضیح داده شد که براساس کیفیت خودرو و برای خودروهای مختلف قیمت قطعه فرق می کند.

وی افزود: بانک مرکزی اگر تورم را اعلام می کند ربطی به صنعت خاص ندارد. قطعه ساز با شناسنامه و استاندارد قطعه را تولید می کند و کیفیت قطعه کنترل می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دیدگا IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    3 0
    سه شرطی که تعیین شده ظاهرا برای مقابله با دلال بازی و سودجویان این بازار هست ولی بنظر میرسه این افراد همیشه راه کاسبی خودشون رو پیدا میکنن! رانت گنده ای هم مال کله گنده های این بازار ایجاد میشه!
  • ایرانی گیر افتاده در تورم IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    4 0
    همه مقصرید ساخت خودرو را ایران با کره جنوبی باهم شروع کردند .آنها کجایند و ماکجاییم .آنها بازار جهان را با هیوندای شان قبضه کردند ماهنوز سرپراید داریم دزدی میکنیم
  • ناشناس IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    4 0
    شما فقط ادعا دارید هیچ وقت به فکر مصرف کننده نیستید برای شما ها غازچرانی هم زیاد است. شماها مدیران حقوق بگیری نجومی هستید که کسی هم جرائت برخورد باشما را ندارد خدالعنت کنه شما را که اینقدر قیمت لگن ها تون بالا بردید...
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    3 0
    تنها راه تمام کردن این موضوع این است که سوبسید خودرو ها حذف شود و واردات خودرو آزاد شود اون وقت پراید های آشغال رو به ده میلیونم نمی خرند
  • محمد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    3 0
    خدا لعنت کنه کسانی که با این ملت و این مملکت این کار را کردند
  • محمد IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    1 0
    خدا لعنتتان کند نیجه زحمت شبانه روزی یکسال ما شاید به 30میلیون هم نرسد که یک شبه به باد میرود.گرچه کسی پاسخگو نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس