اخبارویژه

جلسه دفاع از تز دکترای حسین فریدون امروز در گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی انجام می‌شود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

وارونه‌گویی‌های نه‌چندان ظریف درباره برجام و درّی ‌اصفهانی


وزیر خارجه ضمن ادعای موفقیت برجام و نقش مثبت عناصر دوتابعیتی‌ نظیر درّی ‌اصفهانی در آن، مدعی شد کیهان درباره باند نیویورکی‌ها عذرخواهی کرده است.


ظریف دیروز در پاسخ به سئوالات مستند کریمی قدوسی نماینده مشهد که از حضور 4 دوتابعیتی به ویژه عبدالرسول درّی ‌اصفهانی در کنار تیم مذاکره‌کننده انتقاد کرده بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف خود در سطح بین‌المللی از همه ابزارها استفاده می‌کند؛ کما این‌که در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف ایران وکلای فرانسوی و انگلیسی هم حضور داشتند، اما کسی نمی‌گوید چرا از افرادی با تابعیت‌های دیگر استفاده کردیم. همه کسانی که در مذاکرات با ما کار می‌کردند هم به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را گرفتیم و من جز خدمت از آنها در مذاکرات ندیدم، من مسئول روابط دیگر آنها نیستم و آنها هم در هیچ‌یک از مذاکرات خصوصی نبودند و تنها در جلسات تخصصی حضور داشتند.


ظریف با بیان اینکه برجام نشانه حقانیت ایران است، اما شما می‌گفتید برجام شکست خورده، افزود: آمریکا شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند لذا از برجام خارج شده، در حالی می‌گفتند که آنقدر برجام به نفع آمریکا است که خارج نمی‌شود ولی خارج شد، چون برجام خوب نوشته شده بود و خوب کارشناسی شد.


ظریف درباره غرامت 1/7 میلیارد دلاری از آمریکا که تحت حمایت وی بوده، یادآور شد: بیشترین نقش را در گرفتن این مبلغ از آمریکا ‌آقای درّی ‌اصفهانی داشت. من بین خودم و خدا باید شهادت دهم کما این‌که برای مقامات قضایی هم شهادت دادم ایشان نقش موثری داشت.


وی در پاسخ به سوال دیگر کریمی قدوسی گفت: باند نیویورک یک مفهوم ساختگی در دهه 70 بود که در شبنامه‌های توزیع شده در وزارت خارجه از آن نام برده شد من نه رئیس باند نیویورکم نه باند نیویورک وجود دارد. این موضوع یک بار هم در روزنامه کیهان مطرح شد با عنوان مقاله «با ما به سی‌تی‌بی‌تی» بیایید که فردای آن روز بابت آن مقاله عذرخواهی کردند.


درباره این اظهارات گفتنی است اولا ادعای عذرخواهی کیهان، خلاف واقع است.


ثانیا در سودمندی مشورت مشاوران ارشد نفوذی نظیر عبدالرسول درّی ‌اصفهانی - که از طرف خارجی حقوقی 7500 پوندی درّیافت می‌کرد و با سحر نوروززاده (مشاور اوباما و همکار سوزان رایس در تیم مشاوران امنیت ‌ملی) در ارتباط کاری بود - همین بس که نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشد و 150 میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران برخلاف وعده‌ها بازنگشت، بلکه آمریکا توانست به سادگی آن را زیر پا بگذارد و دولت و آقای ظریف با وجود این نقض و خروج آشکار، قادر نیستند اقدام آمریکا را تلافی کنند.


از همه بدتر اینکه تیم آقای ظریف به جای استناد به مفاد برجام برای شکایت از تحریم‌ها و بدعهدی‌های آمریکا، مجبور شده‌اند به معاهده مودت 1955 میلادی (1334 شمسی) استناد کند، چون می‌دانند که در صورت شکایت طبق برجام، بدهکار هم خواهند شد!


آیا با وجود این واقعیت‌ها و خسارت‌های انبوه و محض ناشی از برجام، هنوز هم می‌توان مدعی پیروزی در برجام بود یا روی نقش (واقعی یا موهوم) درّی ‌اصفهانی در گرفتن غرامت 1/7 میلیارد دلاری مانور داد؟!


سوم اینکه آقای ظریف بهتر از هر کس می‌داند دریافت‌کنندگان تابعیت از کشورهای غربی سوگند می‌خورند که با دشمنان در نظر آن کشورها بجنگند. چگونه چنین افرادی به سری‌ترین اتاق‌های مشورت راه پیدا کردند و برای درّیافت نشان و مدال از دست رئیس‌جمهور معرفی شدند؟


و بالاخره اینکه وقتی مقامات دولتی و وزارت خارجه علی‌الدوام می‌گفتند «حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما از آن خارج نمی‌شویم» آیا آمریکایی‌ها احمق بودند که با وجود این تضمین علنی طرف ایرانی، همچنان در برجام بمانند و به حداقل تعهدات خود عمل کنند؟ خب تیم ایرانی که پیشاپیش تضمین داده بود به اجرای تعهدات یکطرفه ادامه می‌دهد. آیا این افتخاری برای وزارت خارجه و دولت است؟ و آیا قبل از هر کس، جناب ظریف در مجلس نبود که گفت برجام محکم و دقیق است و آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند از برجام خارج شود؟!



سوژه دکترای حسین فریدون برای مردم چه قدر تمام شد؟!


جلسه دفاع از تز دکترای حسین فریدون امروز در گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی انجام می‌شود.


این دفاع در حالی انجام می‌شود که برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس می‌گویند تخلف در روند پذیرش و تحصیلی وی محرز است.


براساس تصویر منتشره در خبرگزاری فارس از دعوت‌نامه، عنوان رساله حسین فریدون «گفتمان اعتدال در سیاست خارجی؛ چالش‌ها و دستاوردها» می‌باشد. عبدالعلی قوام به عنوان استاد راهنما، و محمود سریع‌القلم و حاجی یوسفی به عنوان استاد مشاور معرفی شده‌اند.


به نظر می‌رسد اگر از اعتدال کذایی، چیزی جز به رکود کشاندن برنامه هسته‌ای و نابسامانی اقتصادی در حد چند برابر نشدن قیمت ارز و سکه و خودرو و مسکن عاید مردم نشد، اما لااقل دستمایه خوبی برای دکتر شدن حسین فریدون بوده است. قیمت دلار دیروز مجدداً به 12 هزار تومان نزدیک شد.


فریدون تا یکی دو سال پیش در جایگاه دستیاری روحانی، در قاب رسانه‌ها و دولت دیده می‌شد اما مدتی است کمتر در قاب دوربین‌ها می‌آید.


بنابر اعلام رئیس سازمان بازرسی، انتصاب مدیر نجومی بانک رفاه کارگران (با حقوق و پاداش دریافتی 730 میلیون تومانی) با اصرارحسین فریدون انجام گرفت و این در حالی بود که پرونده تخلفات سنگین مدیر مذکور در بانک ملی، به فریدون گوشزد شده بود.


فریدون در یکی از مذاکرات ظریف با تیم آمریکایی (جان کری) حضور داشت و ادعا شد که با گویش سرخه‌ای، گزارش مذاکرات را به روحانی منتقل می‌کرده است.



اتفاق نظر منتقدان و حامیان درباره ضرورت تغییر در دولت


روزنامه‌های دارای گرایش‌های سیاسی مختلف متفق‌القولند که دولت، تغییر لازم است.


روزنامه فرهیختگان در این زمینه معتقد است: ششم شهریور 97 برای دولت حسن روحانی معنایی فراتر از یک روز معمول سیاسی دارد. روحانی از پنج سؤال نمایندگان مجلس در چهار سؤال نتوانست آنها را قانع کند.


مجلس دهم به ریاست علی لاریجانی هماهنگ‌ترین مجلس ممکن برای دولت روحانی است. نه ترکیبی از تندروهای اصلاح‌طلب مجلس ششمی در این مجلس هستند که از روحانی توقع تقابل با نهادهای انقلابی را داشته باشند، نه ترکیب غالب شباهتی به مجلس هفتم دارد که شعارش عدالت‌خواهی و تقویت اصول انقلابی باشد. مجلس دهم در بدو تشکیل به عنوان پیروزی گفتمان امید و اعتدال معرفی می‌شد و باخت 30- هیچ لیست اصولگرایان در تهران نشان دهنده راحتی کار دولت در تعامل با مجلس جدید بود.


این روزنامه می‌افزاید: کارنامه روحانی با وجود انعطاف بی‌سابقه جمهوری اسلامی در مسئله مذاکره با آمریکا منفی است. دو وزیر استیضاح شده دولت بدون دفاع روحانی از بهارستان به خانه رفتند و هر دو اقتصادی بودند. در سؤال مربوط به بیکاری و نرخ ارز بیش از 70 درصد مجلس جواب روحانی را قانع‌کننده ندانستند. عضو لیست امید به صراحت می‌گوید روحانی در جلسه سؤال از رئیس‌جمهور، حرفی برای گفتن نداشت.


حالا حتی مجلس لاریجانی با مختصاتی که گفته شد، نمی‌تواند همراهی سابق را داشته باشد و تحملش برای اینکه شخص روحانی اصلاحاتی در بدنه دولت انجام دهد، تمام شده. راه حل چیست؟ نمی‌شود دست روی دست گذاشت. روحانی اما فقط یک تغییر در تیمش داد و وقتی دوره سیف در بانک مرکزی تمام شد،‌همتی، سفیرتازه ایران در چین را به یک باره رئیس کل بانک مرکزی کرد. توقع نخبگان و جامعه در اینکه واکنشی بیشتر از طرف روحانی ببینند، بی‌نتیجه ماند. پیام روشن، «بی‌عملی» دولت بود.


روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران نیز از قول حسین مرعشی نوشت: نوسازی دولت، لازم است.


صرف‌نظر از درستی و نادرستی تصمیم نمایندگان باید گفت این رأی منفی مجلس، پیام روشنی را به دولت و شخص آقای روحانی داد که با خواسته عمومی مردم‌سازگار است. آن پیامی که مجلس درصدد انتقال آن به دولت در جلسه پرسش و پاسخ رئیس‌جمهور برآمد تقاضای تغییرات اساسی و گسترده در ترکیب دولت و مدیریت اجرایی است.


هر چند که ایجاد تغییرات در بدنه دولت دیرهنگام است اما ضرورت دارد که رئیس‌جمهور به این پیام روشن تغییر اهمیت دهد و در جهت ترمیم اساسی کابینه برای چابک‌سازی و جوان‌سازی و ایجاد دولتی با کارآیی بالا گام بردارد. اکنون شرایط کشور به گونه‌ای است که تغییر در بدنه مدیریتی اقدامی کارساز و جدی خواهد بود. ما باید بپذیریم که عبور کشور از شرایط فعلی نیازمند مدیریتی جسور و پرتحرک و کارآمد است و بدون شک در شرایطی که اعتماد عمومی خدشه‌دار شده است کارآمدی پشتوانه مهمی برای حرکت دولت خواهد شد.


روحانی باید در هر حوزه فنی و مدیریتی کارآمدترین و قوی‌ترین افراد را دعوت به همکاری کند.


رأی نمایندگان ملت به پاسخ‌های رئیس‌جمهور نشان داد که کابینه با این ترکیب و آرایش فعلی، خیلی سریع،‌موقعیت اجتماعی رئیس‌جمهور را به خطر انداخته است.


اکنون فرصت مناسبی در اختیار رئیس‌جمهور است که از آن در جهت ترمیم و بازسازی دولت و کابینه استفاده کند، دولت قطعاً نیاز به ترمیم دارد.



مهار نقدینگی ویرانگر با مالیات بر عایدی امکانپذیر است


شبکه بانکی نقش مخرب در افزایش و پمپاژ نقدینگی به اقتصاد کشور دارد.


روزنامه قدس در تحلیلی خاطرنشان کرد: حدود 1600 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که هر 33 ماه میزان آن دو برابر می‌شود. 97 درصد از این حجم نقدینگی در سیستم بانکی و حدود سه درصد آن به صورت پول نقد و مسکوکات در اختیار مردم است.


شبکه بانکی کشور با دادن 20 درصد سود تضمینی از طریق خلق پول اعتباری، روزانه 1600 میلیارد تومان به کل نقدینگی کشــور اضافه می‌کند. برای اینکه این حجم از نقدینگی موجب تورم و گرانی نشود باید پا به پای نقدینگی و به همین میزان، هر روز مبادله واقعی و تولید در اقتصاد اتفاق بیفتد.


با توجه به رشــد متوسط 360 درصدی نقدینگی، تولید نیز باید همین میزان رشد را نشان می‌داد ولی به طور متوسط تنها 2 درصد رشد کرده است. حال این عدم تناسب بین رشد تولید و نقدینگی باید باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بشود که این اتفاق به دلیل سیاست‌های کنترلی دولت روی تورم، هر سال تنها حدود 10درصد خودش را نشان داده است. گرانی هایی که در ماه‌های اخیر مشاهده کردیم ناشی از رها شدن کمی از این فشار تورمی معادل 50 درصد بود و باید گفت کشور هنوز به صورت بالقوه دارای ذخیره و انباشت تورمی 300 درصدی پشت سد سیاست‌های دولت است که هر لحظه ممکن است رها شود.


حال دولت بر ســر یک چند راهی مانده اســت؛ اگر نرخ سود بانکی را پایین بیاورد قســمت زیادی از نقدینگی کشور از بانک‌ها خارج و به ســوی بازارهای موازی ارز، خودرو، ســکه و مســکن خواهد رفت و تنور گرانی داغ‌تر می‌شود، اگر نرخ سود را بالا ببرد تا تورم ناشــی از نقدینگی را به اســم کنترل تورم، نگه دارد، اولاً هر روز توسط سیستم بانکی بیش از 1600 میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده و سیل نقدینگی را در زمان رها شدن، خانمان براندازتر خواهد کرد؛ دوم، چون بازدهی تولید 10 درصد است و بانک 20 درصد سود تضمین شده را تقبل می‌کند، سرمایه‌ها در بانک‌ها سپرده گذاری شده و به این شکل بیکاری را در کشور گسترش خواهد داد؛ سوم، چون پرداخت 20 درصد سود بانکی از دل اقتصاد برنیامده و ناشی از خلق پول است، سبب ورشکستگی بانک‌ها خواهد شد.


چه باید کرد؟ قطعاً یکی از راهکارهای کنترل نقدینگی جذب منابع در بانک‌هاست که در کوتاه مدت به شکل مُسکن عمل می‌کند، اما دولت در فاصله‌ای که سپرده‌های مردم را جمع‌آوری کرده، باید زیرساخت و بستری فراهم کند تا رشد اقتصادی مثبت در اقتصاد کشور ایجاد شود. برای این کار ابتدا باید نرخ سود بانکی را بتدریج پایین بیاورد و همزمان برای اینکه پول خارج شده از سیستم بانکی به سمت فعالیت‌های سفته‌بازانه نرود، دریافت مالیات بر عایدی را در دستور کار قراردهد.


 اخذ مالیات به طور کلی دو هدف مشــخص دارد که هدف اول کسب درآمد و هدف دوم تنظیم و تعادل اقتصادی اســت. در اینجا صرفاً هدف کســب درآمد نیست بلکه چوبی اســت بالای سر افراد تا جذابیت بازارهای موازی را برای دلالان و سودجویان از بین ببرد و نقدینگی را به مرور به مسیر اصلی خودش یعنی تولید بازگرداند. در چنین فضایی که انگیزه‌های دلال‌بازی کاهش یافته است فضای کسب و کار بهبود و بازار رونق خواهد گرفت.


  خراسان

هزینه 35 میلیون تومانی همراهی vip با یک وزیر


بر اساس اعلام یک نهاد مسئول به تعدادی از تشکل ها و فعالان بخش خصوصی، از مخاطبان خواسته شده با توجه به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های ایران با یکی از کشورهای اروپای شرقی در اواخر شهریورماه امسال، در صورت علاقه مندی به همراهی یکی از مسئولان اقتصادی کابینه در این سفر به صورت VIP، درخصوص پرداخت مبلغ 22 میلیون تومان و 1100 یورو جهت دریافت بلیت بیزینس کلاس و چهار شب اقامت در هتل پنج ستاره اقدام کنند.


برنامه دولت برای اجبار رانندگان متخلف به کارهای عام‌ المنفعه


با توجه به وظایفی که هیئت وزیران در مصوبه آذرماه سال 1394 خود به تعدادی از دستگاه های اجرایی محول کرده بود، پیشنهاد برخی اعضای کابینه در خصوص بازنگری و اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مورد تایید مسئولان ارشد اجرایی قرار گرفته که بر این اساس، این قانون با رویکرد محرومیت ‌های اجتماعی یا کارهای اجباری عام‌ المنفعه برای تخلفات مکرر رانندگان خودروها، عابران، موتور سیکلت‌ ها و تخلفات ناشی از مصرف الکل و مواد مخدر، به زودی به دستگاه های مربوط ابلاغ خواهد شد.

ایران

درخواست ملاقات همسر نازنین زاغری با ظریف


روزنامه ایندیپندنت ادعا کرده ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، در نامه‌ای خواستار ملاقات با محمد جواد ظریف برای تعیین سرنوشت همسرش شد. به گزارش ایسنا، این روزنامه با انتشار نامه‌ای به نقل از ریچارد رتکلیف خطاب به  وزیر امور خارجه ایران، مدعی شد که وی از تلاش‌های ظریف برای مرخصی سه روزه نازنین زاغری تشکر کرده است. در بخشی از این نامه اشاره شده که وی از آلیستر برت، معاون وزیر خارجه انگلیس، درخواست کرده از وضعیت نازنین زاغری مطلع شود و همچنین از انگلیس حمایت دیپلماتیک برای همسرش را خواستار شده است. ایندیپندنت مدعی شد که در این نامه اعلام شده تا سه هفته آتی نیمی از حبس زاغری سپری و شرایط برای آزادی بی‌قید و شرط وی فراهم خواهد شد. به ادعای این روزنامه، ریچارد رتکلیف در این نامه بیان کرده که او و نازنین زاغری همزمان با نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک خواهند شد. وی در ادامه خواستار ملاقات با محمدجواد ظریف بر سر مسأله نازنین زاغری شد.

رضایت اهالی رسانه از 5 سال سخنگویی نوبخت

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد خبرنگاران و اهالی رسانه از کارنامه سخنگویی محمدباقر نوبخت، سخنگوی پیشین دولت رضایت دارند و تغییر «محمد باقر نوبخت» در این مسئولیت را اقدامی نادرست می‌دانند. به‌گزارش ایرنا، نظرسنجی‌ها از عملکرد نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی پیشین دولت، حکایت از این دارد که 90 درصد خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ای که در این نظرسنجی شرکت داشتند از کارنامه پنج ساله وی در مقام سخنگویی دولت رضایت دارند.


روحیه بی‌طرفی و آمادگی برای شنیدن افکار و ایده‌های مختلف از سوی نوبخت، گزاره‌ای است که 88 درصد از پاسخ دهندگان آن را عالی یا خوب توصیف کردند و تنها 11.7 درصد شرکت‌کنندگان در پاسخ به این پرسش روحیه بی‌طرفی او را متوسط دانستند.


در این نظرسنجی 85 درصد از پاسخ دهندگان از نحوه هماهنگی‌های جلسات سخنگویی دولت رضایت کامل داشتند و 6.8درصد برخی ناهماهنگی‌ها برای حضور در جلسات را مشاهده کردند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 90 درصد پاسخ دهندگان، تغییر سخنگوی دولت در مقطع کنونی را اقدام درستی ندانستند و تنها 9 درصد شرکت‌کنندگان آن را گزینه درست در زمان حال ارزیابی کردند، 6 درصد از پاسخ دهندگان نیز در این زمینه نظری نداشتند.


صراحت نوبخت در پاسخگویی به سؤال‌های خبرنگاران دیگر گزینه طرح شده در نظرسنجی بود که 70 درصد شرکت کنندگان، پاسخ‌های وی را دارای صراحت کافی و 15 درصد هم فاقد صراحت و شفافیت لازم توصیف کردند.

باقری درمنی متهم به فساد فی‌الارض شد

کیفرخواست «حمید باقری درمنی» متهم ردیف اول پرونده مفاسد اقتصادی روز گذشته در ششمین جلسه علنی رسیدگی به اتهامات متهمان اقتصادی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی قرائت شد و متهم دفاعیات خود را بیان کرد. به گزارش ایرنا، در این پرونده 18 متهم علاوه بر متهم اصلی حضور دارند که با قید وثیقه آزاد هستند. رئیس دادگاه در ابتدای جلسه ضمن توضیح تذکرات قانونی از متهم ردیف اول خواست در جایگاه حضور یابد. متهم در ابتدا گفت که سابقه کیفری ندارد اما قاضی پاسخ داد یک محکومیت قاچاق کالا در شعبه 15 دارید.


سپس قاضی اتهامات باقری درمنی از جمله «افساد فی الارض» را قرائت کرد که متهم گفت: هیچ کدام از اتهامات را قبول ندارم. از دادگاه تقاضا دارم ابتدا وکیلم دفاع کند که قاضی پاسخ داد فعلاً وقت دفاع وکیل نیست. متهم افزود: در این پرونده شاکی شرکت خصوصی است و اصلاً اتهام افساد فی الارض مطرح نیست که بخواهد  موجب اعدام باشد. خرید کالا از طریق بورس جنبه کیفری ندارد و باید از طریق داوری بورس حل و فصل می‌شد.  


متهم افزود: در این پرونده فقط بحث اختلاف حساب مطرح است و اتهامات انتسابی مثل جعل و کلاهبرداری درست نیست. سردستگی مجرمانه به من قابل انتساب نیست و بدون ادله، فقط اتهام زدند در حالی که اقدامات و عملیات تجاری بین شکات، قبل از سال 90 و 91 بوده است. ادامه رسیدگی به این پرونده دوشنبه (امروز) در همین شعبه برگزار خواهد شد. در جلسه دیروز 18 متهم پرونده به عنوان مطلع در دادگاه حضور داشتند.

آرمان

احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد

فرمانده معظم کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این قرارگاه را بخشی بسیار حساس از نیروهای مسلح و در خط مقدم مقابله با دشمنان ایران خواندند و بر افزایش آمادگی‌ها و توانمندی‌های پدافند هوایی و کارکنان آن تأکید کردند. در این دیدار که به مناسبت روز پدافند هوایی برگزار شد، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأکید بر اینکه از لحاظ محاسبات سیاسی احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد، افزودند: در عین حال، نیروهای مسلح باید با هوشیاری و با مدیریت کارآمد و چابک، توانایی‌های انسانی و تجهیزاتی خود را روز به روز ارتقا دهند و بدانند هر گامی که در جهت تقویت آمادگی‌های نیروهای مسلح برداشته شود، یک عبادت و حسنه در نزد پروردگار متعال است. در این دیدار، امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این قرارگاه بیان کرد.

دلیل عدم ارجاع سوال به قوه قضائیه

یکی از طراحان سوال از رئیس جمهور گفت: رئیس مجلس از طراحان سوال تقاضا کرد که بر ارجاع سوال از رئیس جمهور به قوه قضائیه اصرار نکنند. محمد دهقان افزود: دو نظر در این خصوص وجود دارد. سوال کنندگان از رئیس جمهور معتقدند طبق ماده ۲۱۳ آیین نامه داخلی زمانی که سوال از رئیس‌جمهور مطرح شد و پاسخ‌های رئیس جمهور در مجلس رای نیاورد و موضوع سوال استنکاف از قانون بود و باید سوال به قوه قضائیه ارجاع شود. وی ادامه داد: هیأت رئیسه مجلس معتقد است باید در عنوان سوال استنکاف از قانون ذکر شود، چون ذکر نشده و رای نمایندگان ناظر به استنکاف از قانون نبوده است، ارجاع آن به قوه قضائیه نیازمند رای گیری مجدد است. طراحان سوال اعلام کرده‌اند که در آیین‌نامه داخلی مجلس ذکر نشده است که عنوان سوال استنکاف از قانون باشد. بنابراین امکان ارسال آن به قوه قضائیه وجود دارد. دهقان تصریح کرد: لاریجانی تقاضا کرده بر ارجاع سوال از رئیس‌جمهور به قوه قضائیه اصرار نشود، زیرا این امر موجب بی‌ثباتی دولت و آشفتگی کشور می‌شود.

تصویب مانیفست نواصولگرایی

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت گفت: مانیفست نواصولگرایی که دو هفته پیش به شورای مرکزی این حزب ارسال شده بود، درجلسه آخر شورای مرکزی تصویب شد. محسن پیرهادی افزود:‌ در این مانیفست مسائلی همچون نسبت جریان نواصولگرا با عدالت، نهادهای حاکمیتی، سبک زندگی جدید مردم به خصوص طبقه متوسط شهری، جوانان و پیشکسوتان و همچنین لزوم مردمی‌کردن امور اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، طرح شده است. وی اظهارکرد: این مانیفست در واقع منشور نظری و نقشه راه عملی جمعیت پیشرفت و عدالت و تبیین اندیشه و آرای جریان نو اصولگرایی است که پس از ماه‌ها بحث و بررسی و دریافت نقدها و نظرات بسیاری از اندیشمندان و فعالان سیاسی و اجتماعی به مرحله انتشار رسیده است.

نشست کمیته امنیتی چهارجانبه در بغداد

نشست کمیته امنیتی چهارجانبه کشورهای ایران، روسیه، عراق، سوریه با حضور معاونان ستاد مشترک چهار کشور روز شنبه در محل وزارت دفاع عراق در شهر بغداد پایتخت این کشور برگزار شد. این کمیته از سه سال پیش تاکنون با هدف هماهنگی امنیتی و تبادل اطلاعاتی میان چهار کشور برای مبارزه با گروهک تروریستی تکفیری داعش در عراق و سوریه به‌شکل متناوب تشکیل جلسه می‌دهد. سردار سرتیپ قدیر نظامی پور معاون رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل، سرلشکر سلیم خلیل حربا معاون رئیس ستاد ارتش سوریه، سرلشگر عبدالامیر یارا... جانشین رئیس ستاد ارتش عراق و ژنرال امیتراگوف سرگئی معاون کل رئیس ارتش روسیه پس از دیدار با وزیر دفاع عراق، در نشست این کمیته، آخرین راهکار مبارزه با تروریسم به‌ویژه در سوریه را بررسی کردند.

8 هزار بازنشسته در شرکت نفت

نماینده شیراز خاطرنشان کرد: من شنیده‌ام که در شرکت نفت حدود ۸ هزار نیروی بازنشسته وجود دارند که مشمول این قانون می‌شوند. این‌ها نباید با عناوینی مانند مشاور یا چیز دیگری در این وزارتخانه باقی بمانند. همه این پست‌ها باید به نیروهای جوان‌تر واگذار شود؛ ما تا جایی که امکان داشته است همه منافذ سوء استفاده از این قانون را بسته‌ایم، اما اگر نظارت کافی نباشد امکان دور زدن قانون وجود دارد. مسعود رضایی ابراز داشت: بند الف و ج ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری مربوط به منصب‌های انتخابی هستند و ارتباط چندانی با بازنشستگی ندارند.

استیضاح وزرا دستمایه کاسبی نشود

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نمایندگان مردم در مجلس باید از حق نظارت خود در پیشبرد آرمان های انقلاب استفاده کنند، گفت: برخی از استیضاح وزرا به‌دنبال کاسبی و منافع شخصی هستند که حرکتی ناشایست است. حجت الاسلام سیدرضا تقوی با اشاره به اینکه آیت ا...مدرس به عنوان معلم نمایندگان مجلس مطرح است، اظهار کرد: نمایندگان باید زندگی‌نامه این شهید را بخوانند تا بتوانند در تمام امور حق نظارت خود را به خوبی ادا کنند. وی افزود: استیضاح وزرا یکی از حقوق نمایندگان در نظارت آنان به عنوان نماینده مردم در امور نظام است اما مشاهده می شود که برخی از این فرصت به‌دنبال آن هستند تا امتیازاتی را برای طرفداران خود در سازمان ها از جمله پست های مدیریتی و سهمیه استخدامی اخذ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    3 14
    . چون هر دیپلمات و انسان سیاسی برای احترام به کشور ومردم ان کشور در مراسم استقبال و شرکت در مراسمات دیگر به پرچم ان کشور تعظیم می کند. این به پیکر مام جلال برای این سر خم نکرد چون او یک وطن پرست ضد امریکائی بود
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    8 26
    کیهان چرت و پرت نگو. دقیقا بیشترین مشکلات زمانی بوجود اومد که سود بانکی از 20 به 10 درصد رسید. اگر سود بانکی کم نمیشد وضع بازار ارز و سکه این می شد؟ حالا شما تز وایده مالیات بر سود بانکیو میدی؟ فکر میکنی بعد دیگه کسی هست پول تو بانک بذاره؟ من به شخصه کل پولمو درمیارم از بانک سکه وطلا میخرم. و همه مردم هم عین من، همین کارو میکنن. تز های بی منطق و ابلهانه ندید. میبینید کشورهای دیگه مالیات بر سپرده میگیرند به خاطر اینه که تورمی ندارند و ثبات قیمتی بالایی دارند.
    • کارشناس اقتصادی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      10 0
      با سلام اگه یک مقدار نقدینگی یک بانک داشته باشد با ضربی خلق پول 7.2 بانک می تواند وام دهد یعنی همان پول را 7.2 بار قانونی و شاید 12 بار بطور غیر قانونی وام می دهد پس اگر بانک ها به سپرده های مردم سود20 درصد بدهد و در مقابل وام با سود 5 درصد بدهد باز هم کلی سود می کند و در حال حاضر بدون بز خری کارخانه ها و کودتاهای ارزی و طلایی و غیره فقط با وام آن هم بطور قانونی بانک ها 130 درصد سود می برند . پس فهمیدی بالا بردن سود بانکی از 14 تا 28 و 32 درصد در 5 سال پیش همان روش پست انگلیسی برای نابودی یک اقتصاد بوده است ؟؟؟حالا فهمیدی بیخود حرف زدی از طرف دیگر مشرق شرف نداری اگه پخش نکنی نکنه توهم مواجب بگیر این بانک ها هستی
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    21 2
    آمریکا در حالی از برجام خارج شد که ده‌ها امتیاز نقد از ایران گرفت، برنامه هسته‌ای کشورمان را نابود کرد و نه فقط به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرد و تحریم‌ها را که لغو آن موضوع مذاکرات بود لغو نکرد، بلکه ده‌ها تحریم جدید هم به آن افزود. و به وضوح می‌توان دید که هیچ یک از امتیازاتی که داده‌ایم قابل برگشت نیست و یا اینکه بازگشت آنها با دشواری و صرف هزینه‌های فراوان همراه است. به بیان دیگر، آمریکا شیره برجام را تا آخرین قطره مکید و سپس تفاله آن را دور انداخت.
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    12 2
    اکریکا از برجام خارج شد نه بخاطر اینکه به نفعش نبود بلکه از برجام خارج شد تا از این مذاکره کننده های ترسو و خود باخته امتیازاتبیشتری بگیرد.وقتی شیطان بدون هیچ هزینه ای صنعت هسته ای را تعطیل کرد با خود میگه پس چرا قدرت موسکی و نفوذ منطقه ای ایران را با کمترین هزینه تعطیل نکنیم.پس لطفا آقای ظیف سفسطه نکنید
    • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      0 15
      قدرت موسکی خخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      2 0
      بخدا عین حقیقته .وخود وطنفروششونم اینو میدونن منتهی هدف رضایت اربابه
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    2 1
    ماليات بر سود بانكي؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس