کد خبر 888988
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
رجب طیب اردوغان نمایه

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کشورش با همکاری ایران و روسیه، برای پاکسازی تروریست‌ها از ادلب و جلوگیری از استفاده آنها از مردم به عنوان سپر انسانی، تلاش می کند.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز گفت که کشورش برای جلوگیری از تکرار مسائل ناخوشایند استان حلب در ادلب، با ایران و روسیه همکاری می‌کند.

ترکیه در کنار ایران و روسیه، یکی از ۳ کشور تضمین‌دهنده اعمال توافقات آستانه در سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش است.

اردوغان امروز در خصوص نقش ترکیه در تحولات سوریه گفت: «در مذاکره با آمریکایی‌ها، به دنبال راه‌هایی برای پاکسازی تروریست‌ها از شهر منبج هستیم. همچنین در حال همکاری با روس‌ها و ایرانی‌ها برای جلوگیری از بروز فاجعه‌ای مانند حلب در ادلب هستیم.»

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که کشورش در حال برداشتن گام‌هایی برای تأمین امنیت مناطق مرکزی مشترک با عراق در منطقه کوهستانی قندیل است.

اردوغان به جنگ تجاری آمریکا با کشورش که به کاهش ارزش لیر در هفته‌های گذشته منجر شد هم پرداخت و گفت: «۲۵ سال قبل آنها (آمریکایی‌ها) می‌توانستند با یک عملیات اقتصادی ۳ تا ۵ میلیون دلاری، ما را به بحران اقتصادی عمیقی وارد کنند. امروز اما، عملیات اقتصادی آنها ۱۰ تا ۲۰ برابر بزرگ‌تر از این عدد، حجم دارد ولی باز هم نتوانسته‌اند ما را به سقوط اقتصادی مدنظر آنها بکشاند.»

تنش روابط ترکیه و آمریکا از کودتای نافرجام تابستان ۱۳۹۵ و حمایت آمریکا از «فتح‌الله گولن» که به دسیسه‌چینی برای این کودتا متهم است، کلید خورد.

با ادامه تنش، آمریکا تهدید کرد که اف-۳۵های خریداری شده ترکیه را نمی‌دهد و در هفته‌های اخیر هم به بهانه دستگیری یک کشیش جاسوس آمریکایی به نام «اندرو برانسون»، واشنگتن تحریم‌هایی را علیه آنکارا اعمال کرده که به کاهش ارزش لیر منجر شد.

با کمک ۱۵ میلیارد دلاری قطر البته، این روند کاهشی متوقف شد و ترکیه هم به تحریم متقابل تجهیزات الکتروینک صادراتی آمریکا متوسل شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس