ایران پاکستان ترکیه

رای الیوم نوشت: دست رد ترکیه به سینه آمریکا برای خرید جنگنده های اف 35 آمریکایی و پایبندی به معامله تسلیحاتی خود با روسیه یکی از نشانه های تغییر رویکرد مقامات آنکاراست.

به گزارش مشرق، روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در سرمقاله امروز خود به قلم «عبدالباری عطوان» با عنوان «آیا اردوغان تصمیم خود را برای حرکت در مسیر ایران قطعی کرده است؟» احتمال تشکیل ائتلاف منطقه‌ای تازه بین ایران، ترکیه، روسیه و پاکستان در آینده نزدیک را قوی دانست.

نویسنده در ابتدای یادداشت، مخالفت مقامات ترکیه با پیشنهاد هیات آمریکایی به رهبری مایکل تورنر در سفر به آنکارا را طبیعی خواند و گفت: هیأت کنگره آمریکا در سفر به ترکیه از مقامات آنکارا خواست که سامانه دفاعی موشکی اس 400 را از روسیه نخرند و در مقابل هر چه سریعتر هواپیماهای جنگنده اف 35 را از آمریکا تحویل بگیرند، اما ترکیه در پاسخ به این پیشنهاد هیأت آمریکایی اعلام کرد که مشتری این هواپیماها نیست.

وی افزود: ترکیه گفته که بهای موشک‌های پیشرفته روسی را پرداخت کرده و بزودی یعنی در اوایل سال 2019 نوبت اول آن را تحویل خواهد گرفت، از سوی دیگر ترکیه با حرکت در مسیر ایران و پاکستان برای دستیابی به سامانه های موشکی پیشرفته به دنبال رسیدن به خودکفایی در زمینه های صنایع نظامی است.

رای الیوم آورده است: خرید موشک‌های اس 400 روسیه توسط ترکیه بیشتر از این جهت واشنگتن را ناراحت می‌کند  که مقامات آنکارا با پشت کردن به پیمان ناتو و نزدیکی بیشتر به ایران، چین و هند و همچنین از سمت شمال به مسکو به دنبال دستیابی به فناوری تولید این نوع موشک‌ها در آنکاراست.

این روزنامه ادامه داد: پیشنهادی را که هیات آمریکایی با خود به ترکیه بردند برای مقامات آنکارا وسوسه انگیز نبود و خیلی کمتر از مطلوب آنها بود، اگر هیات آمریکایی پیشنهاد داده بودند، «فتح الله گولن» را که متهم به حمایت از کودتای نظامی نافرجام تابستان 2016 در ترکیه بود در ازای لغو یا تعویق معامله موشک‌های اس400 تحویل می‌دهد شاید مقامات ترکیه به آن فکر می‌کردند، چون همین قضیه گولن یکی از مهم ترین دلایل بحران کنونی در روابط آمریکا و ترکیه است.

نویسنده گفت: سیاست دولت کنونی آمریکا در تحقیر متحدانش بخصوص مسلمانان و همچنین حمایت مطلق آن از اسرائیل و طرح های مربوط به شهرک سازی ها و یهودی سازی قدس اشغالی همگی نقش بسزایی در فروپاشی ائتلاف هایشان در بیشتر نقاط جهان دارد.

رای الیوم آورده است: رئیس جمهور آمریکا این روزها در جبهه‌های متعددی جنگ اقتصادی به راه انداخته که مهم ترین آن جبهه‌های چین و روسیه است در کنار تحریم هایی که علیه ایران تحمیل کرده و احتمالا به زودی هم علیه ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا  وارد خواهد کرد.

به عقیده عطوان، ترکیه که در آستانه خروج از ناتوست به دنبال ورود به یک اتحاد منطقه‌ای است که شامل ایران، پاکستان و چه بسا عراق و بعدا سوریه است و در این راستا به دنبال ارتقای صنایع نظامی خود است ومطمئنا از حمایت ایران، روسیه و پاکستان در این مسیر برخوردار خواهد شد و همه چیز نشان می‌دهد که این کار انجام خواهد شد.

نویسنده تاکید کرد: پیشنهاد خرید هواپیماهای اف35 آمریکایی دیگر اهرم فشاری از سوی واشنگتن به ترکیه نیست، چون هواپیماهای سوخوی 57 روسیه جایگزین خوب و آماده ای است که ارائه آن هم نظیر معاملات تسلیحاتی با آمریکا نیاز به هیچ پیش شرطی ندارد.

رای الیوم آورده است: هنگامی که کشورهای همپیمان واشنگتن نظیر عربستان و ترکیه درخواست خرید موشک‌های اس 400 روسیه را بدهند و به موشک‌های پاتریوت آمریکایی پشت کنند که کارایی پایین خود را در جبهه‌های مختلف و بخصوص جبهه جنگ یمن ثابت کرده است، این امر ضربه قوی به صنایع نظامی آمریکاست.

نویسنده در پایان تصریح کرد: ما همواره گفته و تاکید کرده‌ایم که جایگاه واقعی ترکیه در آغوش کشورهای شرقی و اسلامی است و قطع جزئی یا کلی رابطه با آمریکا و پیمان ناتو بخصوص به دنبال اینکه در معرض باج گیری بزرگ و جنگی اقتصادی قرار گرفت که ارزش واحد پول ترکیه را پایین آورد  چون این دولت آمریکا و شرکای آن در پیمان ناتو و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بودند که ترکیه را به جنگ سوریه وارد کردند و قابل توجه است که همه این ها دست از ترکیه کشیدند و علیه آن کودتا کردند پس باید ببینیم آیا ما بزودی شاهد تجدید نظر ترکیه در این قضیه خواهیم بود؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس