ظریف و چاووش اغلو

وزیر خارجه ترکیه پس از دیدارش با همتای ایرانی گفت که درباره مسائل دوجانبه‌ و منطقه از جمله تحولات سوریه با ظریف به گفت‌وگو پرداخته است.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بعدازظهر امروز (چهارشنبه)‌ هفتم شهریور ماه در سفری از پیش اعلام نشده وارد آنکارا شد، در ادامه رایزنی‌ها با مقامات این کشور با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

چاووش اوغلو هم در توئیتی با اشاره به دیدارش با ظریف نوشت: «با ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ از جمله تحولات سوریه بحث و گفت‌وگو کردم.»

 رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش  از این نیز با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرده بود. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام رایزنی‌های مستمر دوجانبه و تسلیم دعوتنامه حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به همتای ترکیه‌ایش برای سفر به ایران به منظور شرکت در نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) به آنکارا سفر کرده است.

*آمریکا حتی متحدان خود را از فشارها مصون نمی‌دانند

وی در بدو ورود در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: آمریکایی‌ها نشان دادند که در اعمال فشار و در واقع تلاش برای گرفتن امتیازات حدودی قائل نیستند و حتی متحدان خود را نیز از این فشارها مصون نمی‌دانند. 


رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دولت ترکیه و شخص رئیس جمهوری این کشور ایستادگی بسیار قابل توجهی در برابر فشارهای آمریکا داشته است، بیان کرد: الان هم دوستان ما در ترکیه و هم بسیاری از متحدان آمریکا در اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که ایالات متحده شریک قابل اعتمادی نیست.


ظریف افزود: رفتار آمریکا نشان داد که کشورها باید برای آینده روابط خود فکر دیگری کنند.


وی گفت: آنچه که ما همواره به دنبال آن بودیم و همسایگان ما به خصوص ترکیه به دنبال آن بوده‌اند، گسترش ارتباطات اقتصادی مشروع بین دو کشور بدون توجه به امیال و فشارهای دیگران است که حتما هم محقق خواهد شد.


وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: ما همیشه با ترکیه به عنوان یک کشور همسایه و یک شریک خوب اقتصادی و همین طور به عنوان کشوری که در موضوعات منطقه‌ای با هم همکاری‌های مشترک، سه جانبه و چند جانبه با ترکیه داریم، رایزنی‌های مستمری داشته‌ایم.


رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در ماه‌های گذشته رایزنی‌ها بین ایران و ترکیه در سطوح مختلف ادامه داشته و در پایان هفته آینده نشست سه جانبه‌ای با حضور سران ایران، ترکیه و روسیه در ایران برگزار خواهد شد.


ظریف هدف از سفر خود به آنکارا را بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های دو جانبه و همچنین آماده سازی برای اجلاس سه جانبه سران در ایران برشمرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین قرار است فردا (پنجشنبه) نیز سفری به پاکستان داشته باشد و با مقامات این کشور از جمله عمران خان نخست‌وزیر جدید پاکستان دیدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس