کد خبر 888791
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲
عراق

شهروندان عراقی در اعتراض به دخالت مستقیم آمریکا در روند تشکیل دولت جدید این کشور روز چهارشنبه در مقابله منطقه امنیتی الخضرا در قلب بغداد تجمع کردند.

به گزارش مشرق، شهروندان عراقی که دهها حقوقدان، استاد دانشگاه و پزشک آنها را همراهی می کنند، همچنین علیه تحرکات 'برت مک گورک' نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در گروه موسوم به ائتلاف بین المللی علیه داعش به سرکردگی واشنگتن در این خصوص اعتراض کردند و علیه او شعار سردادند.


مک گورک طی بیش از یک ماه گذشته با نشست های مکرر و مداوم با رهبران مختلف سیاسی و ائتلاف های پیروز انتخاباتی در هر سه بافت شیعه، سنی و کرد عراقی با آنها درخصوص تشکیل دولت آینده صحبت می کند.


در روزهای اخیر بسیاری از فعالان سیاسی و ناظران از اعمال فشار، تهدید و گاه تطمیع مک کورگ نسبت به برخی افراد و احزاب برای پیوستن به محوری خاص در میان دو محور رقیب انتخاباتی (صدر - المالکی) سخن گفته اند.


تظاهرکنندگان با شعارهای علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی از جمله (کلا کلا أمریکا، کلا کلا اسرائیل- نه به آمریکا - نه به اسرائیل) و در دست داشتن پلاکاردهایی با تصویر خط خورده ترامپ و مک گورک تاکید کردند هر سیاستمدار عراقی که با نماینده ترامپ درخصوص تشکیل دولت جدید عراق دیدار کند به خون شهدا خیانت کرده است.


تجمع کنندگان در مقابل منطقه الخضرا همچنین تهدید کردند که در صورت تداوم دخالت مک کورگ و سفارت آمریکا در بغداد در امور عراق و بویژه موضوع تشکیل دولت جدید، ساکت نخواهند نشست.


عراقی های معترض به دخالت آمریکا همچنین از حامیان چنین دخالتی خواستند دست از کسب حمایت از آمریکا بردارند در غیر این صورت بعنوان مزدور آمریکا با آنها رفتار خواهد شد و با اراده مردم از صحنه سیاست حذف خواهند شد.


تظاهرکنندگان همچنین خواستار تشکیل هر چه زودتر دولت جدید این کشور شدند.


درحال حاضر ائتلاف های پیروز انتخاباتی در دو محور الفتح (هادی العامری) و دولت قانون (نوری المالکی) از یک سو و سائرون (سید مقتدا صدر) و حکمت (سید عمار حکیم) از سوی دیگر در حال تلاش و رقابت برای تشکیل فراکسیون بزرگ در پارلمان جدید هستند که اختیار قانونی تشکیل دولت جدید را خواهد داشت.


با وجود تلاش های فراوان این دو محور هیچکدام تاکنون موفق به جذب حمایت نصف بعلاوه یک نمایندگان پارلمان (از مجموع ۳۲۸ کرسی) نشده اند تا تشکیل فراکسیون بزرگ را اعلام کنند.


هر دو محور درحال حاضر روی مذاکره و جلب حمایت احزاب کرد عراقی و نیز برخی احزاب سنی حساب ویژه باز کرده اند.


از سوی دیگر تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق نیز یکی از محورهای اعتراض عراقی ها در یک سال گذشته بوده است.


آمریکایی ها که از سال ۲۰۰۳ عراق را به بهانه واهی داشتن سلاح های کشتار جمعی اشغال کردند در سال ۲۰۱۱ بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک خاک عراق شدند با این حال در سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.


با اعلام پایان نظام داعش در عراق در اوایل آذرماه جاری بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور آمریکا تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده اند.


پارلمان عراق ماهها پیش در مصوبه ای از دولت حیدرالعبادی نخست وزیر خواست جدول زمانبندی برای خروج نیروهای آمریکا از عراق تهیه و اعلام کند که تاکنون خبری درخصوص اقدام احتمالی بغداد در این خصوص منتشر نشده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس