پورتو ریکو

به دنبال اعلام آمار تازه از تلفات طوفان ماریا در پورتو ریکو، انتقادهای رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی درباره پاسخ ناکافی دولت فدرال به این بحران تشدید شده است.

به گزارش مشرق، نتایج یک مطالعه جدید آمارهای تازه‌ای از شمار تلفات طوفان سال گذشته «ماریا» در «پورتو ریکو» نشان می‌دهد که ۲۹۷۵ نفر در این طوفان کشته شده‌اند؛ آماری که سبب تشدید انتقادها از اقدامات دولت «دونالد ترامپ» برای کمک به طوفان‌زدگان پورتو ریکویی شده است.

پورتوریکو مجمع‌الجزایر واقع در شمال شرقی منطقه کارائیب، از نواحی غیرضمیمه به خاک ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌آید که تحت حاکمیت سیاسی آمریکا قرار دارد.

این منطقه سه میلیون و ۶۶۷ هزار نفر جمعیت دارد و زبان‌های رسمی آن اسپانیایی و انگلیسی است. زبان رایج اکثریت مردم جزیره، اسپانیایی است. شهروندان پورتوریکو با گذرنامه آمریکایی سفر می‌کنند، با این وجود آنها در سنای آمریکا سناتور ندارند و تنها یک «نماینده بدون حق رای» در کنگره آمریکا دارند.

روزنامه «ایندیپندنت» گزارشی درباره آمار اخیر منتشر شده از طوفان «ماریا» در پورتو ریکو منتشر کرد.

در این گزارش آمده که «آمار رسمی تلفات طوفان ماه سپتامبر سال گذشته در پورتو ریکو از ۶۴ نفر به ۲۹۷۵ نفر افزایش یافته است؛ موضوعی که سبب به راه افتادن موج تازه‌ای از انتقادات درباره پاسخ و واکنش دولت به این فاجعه شده است».

طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، «یک بررسی تازه که به دستور فرمانداری محلی پورتو ریکو انجام شده، آماری تازه از تلفات مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از طوفان ماریا و اتفاق‌های بعد از آن ارائه داد».

از نظر این روزنامه، «طوفان ماریا، قوی‌ترین طوفانی بود که در یک قرن گذشته پورتو ریکو را درنوردید و شاهدان عینی گفتند که آمار قبلی درباره تلفات به طرزی جدی تخمین کمی درباره تلفات ارائه می‌داد».

ایندیپندنت ادامه داد: «به رغم این موضوع، "الین دوک" وزیر امنیت داخلی وقت دونالد ترامپ ۱۲ روز بعد از آغاز فاجعه (طوفان ماریا)، با استناد به همین رقم، پاسخ دولت فدرال را "یک داستان خبری واقعا خوب" خواند و از "تعداد محدود مرگ و میر" سخن گفت».

در ادامه گزارش آمده که «خود آقای ترامپ اوایل اکتبر سال ۲۰۱۷ گفت که او واکنش و پاسخ دولت فدرال به فاجعه طوفان ماریا خرسند است و آن را با "فاجعه‌ واقعی شبیه به طوفان کاترینا" قیاس کرد».

این رسانه تصریح کرد: «اگر بنا بر قیاس طوفان کاترینا با ماریا باشد، باید گفت که طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ بین ۱۲۰۰ تا بیش از ۱۸۰۰ کشته در سواحل لوئیزیانا و می سی سی پی بر جا گذاشته بود».

در اوج مصائب طوفان ماریا، از اقدامات و کمک‌های دولت فدرال آمریکا به ساکنان پورتو ریکو در مواجهه با طوفان  انتقادهایی شده بود. همان زمان، شهردار «سن خوان» در مصاحبه با سی‌ان‌ان به اظهارات وزیر امنیت داخلی آمریکا واکنش تندی نشان داده بود.

«کارمن یولین کروز» به تندی گفته بود: «لعنتی! این اصلا هم یک داستان خبری خوب نیست. خبر این است که مردم دارند می‌میرند. داستان، داستان مرگ و زندگی است».

«نیدیا ولازکوئز» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا درباره آمار تازه منتشر شده درباره طوفان ماریا گفت که این موضوع نشان می‌دهد که «پاسخ دولت فدرال به طوفان ماریا ناامیدکننده‌ و ناکافی بود و در نتیجه آن هزاران نفر از هموطنان آمریکایی ما جانشان را از دست دادند».

«ریچاردو روسلو» فرماندار کنونی سن خوآن با اشاره به گزارش اخیر درباره آمار تلفات طوفان ماریا گفت: «ما تعداد ۲۹۷۵ نفر را به عنوان تخمین رسمی درباره کشته‌های طوفان درنظر خواهیم گرفت».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس