کد خبر 887887
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
آناناس

آناناس، میوه‌ای که برای رسیدن به دو سال زمان نیاز دارد، خواص متعددی را در خود جای می‌دهد و برخورداری از میزان قابل توجهی بروملین، این میوه استوایی را در میان مواد غذایی منحصربه‌فرد می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از Medical News Today، کریستف کلمب، در بازگشت از آمریکای جنوبی، آناناس را به اروپا آورد و از آن پس، آناناس به عنوان یک میوه غیربومی و تجملاتی در اروپا شناخته که تنها در فروشگاه‌های لوکس به فروش می‌رسید. با این حال امروز، این میوه استوایی در دسترس همه قرار دارد و علاوه بر مصرف به صورت تازه و خشک‌شده، عصاره آن نیز، دوستداران بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید:

۵ ماده خوراکی عالی برای مبارزه با پیری

در آمریکای مرکزی و جنوبی، آناناس نه تنها به دلیل طعم شیرین و دلچسب، بلکه به دلیل تاثیری مفید آن بر مشکلات گوارشی و همچنین التهابات، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

در ادامه، ترکیبات و فواید این میوه که برای رسیدن دو سال زمان لازم دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد:

ترکیبات آناناس

یک فنجان پر از تکه‌های آناناس تازه حاوی عناصر زیر است حاوی 82 کالری،  0.2 گرم چربی، 2 میلی‌گرم سدیم، 21.65 گرم کربوهیدرات، 0و89 گرم پروتئین و فاقد کلسترول است. این مقدار آناناس، 131 درصد از ویتامین‌ سی،  2درصد از ویتامین آ، 2درصد از کلسیم و 3 درصد از آهن مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.

آناناس همچنین شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی چون ویتامین‌های ب1، ب2، ب5، ب6،‌ اسید فولیک اسید، منیزیوم، منگنز،‌ پتاسیم، بتا کاروتن و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها است. آناناس، تنها ماده غذایی حاوی آنزیم بروملین است که از فواید گسترده‌ای برای سلامت انسان برخوردار است.

فواید آناناس

مصرف میوه وسبزیجات مدت‌هاست که عاملی موثر در کاهش خطراتی به شمار می‌رود که سلامت انسان را تهدید می‌کنند.

تحقیقات حاکی از آن است که افزایش مصرف خوراک گیاهی مانند آناناس، به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی منجر شده و به سلامت پوست و مو، افزایش سطح انرژی و حفط وزن مناسب کمک می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، تاثیرات مثبت مصرف آناناس بر سلامت را می‌توان این‌گونه دسته‌بندی کرد:

1- کند کردن روند ضعف عضلانی ناشی از افزایش سن

2- پیشگیری از آسم: مصرف بتاکاروتن، خطر ابتلا به بیماری آسم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و میوه‌جات و سبزی‌جات زرد، نارنجی و سبز تیره مانند آناناس، انبه، پاپایا، هلو، گرمگ، کدوتنبل، کلم بروکلی و هویج منابعی سرشار از بتاکاروتن محسوب می‌شوند. همچنین برخی تحقیقات حکایت از تاثیر مصرف بروملین در جلوگیری از ابتلا به آسم دارد که آناناس تنها ماده غذایی حاوی بروملین است.

3- پیشگیری از فشار خون: مصرف میوه‌جات و سبزیجاتی سرشار از پتاسیم مانند آناناس مانع از ابتلا به فشار خون می‌شود.

4- پیشگیری از سرطان : آناناس به دلیل سرشار بودن از ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان‌ها از تشکیل رادیکال‌های آزاد که منجر به ابتلا به سرطان می‌شوند جلوگیری می‌کند.

5- مهار دیابت نوع یک: مصرف مواد سرشار از فیبر، به دلیل کاهش قند خون، به بهبود مبتلایان به دیابت نوع یک کمک می‌کند و یک آناناس به طور متوسط حاوی 13 گرم فیبر است.

6- بهبود روند گوارش: آناناس به دلیل برخورداری از فیبر و آب زیاد مانع از ابتلا به یبوست شده و به بهبود روند هضم و تنظیم گوارش کمک می‌کند. همچنین وجود میزان قابل توجهی بروملین در آناناس، به کاهش سایتاکُن‌ها (سلول‌های ملتهب) که در روند گوارش اخلال ایجاد می‌کنند منجر می‌شود.

7- باروری: مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند آناناس، با جلوگیری از تولید رادیکال‌های آزاد، باروری زنان و مردان را بهبود می‌بخشند و به همین دلیل مصرف آناناس به افرادی که مشکل باروری دارند توصیه می‌شود.

8- بهبود جراحات و التهاب: تحقیقات نشان می‌دهد که آناناس به دلیل برخورداری از بروملین، روند بهبود جراحات، التهاب، درد، کوفتگی، کبودی و زخم‌های حاصل از عمل جراحی را تسریع و به التیام آنها کمک می‌کند.

9- سلامت قلب: آناناس با برخورداری از میزان قابل توجهی ویتامین سی، پتاسیم و فیبر، سلامت قلب را به ارمغان می‌آورد.

10- سلامت پوست: مصرف آناناس و دریافت میزان قابل توجهی ویتامین سی، به بهبود بافت پوست، جلوگیری از چین و چروک و عوارض ناشی از آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس