کد خبر 887253
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
ظریف نمایه

وزیر امور خارجه گفت: اتکا به خدا و مردم نظام اسلامی را از سایر کشور متفاوت کرده است.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه عصر امروز در همایش "عبور از بحران  و توسعه ایران" و مراسم رونمایی از خانه موزه مرحوم هاشمی رفسنجانی در سخنانی‌ گفت: این مراسم برای گرامیداشت مردی برگزار شده است که  آبروی خود را  برای سربلندی نظام جمهوری اسلامی خرج کرد.

وی افزود: در دنیای امروز لازم است برای اینکه بتوانیم اهداف انقلاب را به پیش ببریم تمامی ظرفیت‌ها را بشناسیم و برای رسیدن به اهداف جز موضوع انقلاب چیزی دیگری را عرضه نکرده و برای نگرانی از ثبت در تاریخ، مصالح مردم را فدا نکنیم.ببینیم چه امکاناتی داریم و امکانات را به درستی بشناسیم. قبل از استفاده از امکانات و ظرفیت‌ها شناسایی وضعیت روز و ظرفیتهای کشور امری لازم است. 

ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی امروز شرایطی پیدا کرده که شرایط استثنائی است و به همراه خود فرصت‌ها و چالش‌های مختلفی را به همراه داشته است، اظهار داشت: تلاش ما و پذیرفتن برخی فشارها و چالش‌ها است که می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف انقلاب موفق کند. ویژگی‌های ما شرایطی را ایجاد کرده که دشمنان برای مقابله با ما چالش‌ها و موانعی را ایجاد می‌کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر آیت‌الله هاشمی در گفتگو با امیر عبدالله از این حرفها عبور نمی‌کردند که می‌گویند تاریخ درباره ما چه قضاوتی می‌کند، هیچ‌گاه به موفقیتهای بزرگ دست پیدا نمی‌کردند. در مسئله قطعنامه ۵۹۸ بین امام(ره) و مرحوم هاشمی رقابت در مایه گذاشتن از آبرو بود، برای اینکه اهداف انقلاب به سرانجام رسیده و محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به رقابت‌های تسلیحاتی کشورهای منطقه  توجه کنیم، متوجه می‌شویم که وجه  تمایز ما با رژیم‌هایی که علی‌رغم هزینه‌های زیاد امنیت پایدار ندارند و ترامپ می‌گوید می‌تواند در سه هفته این رژیم‌ها را سرنگون کند، چیزی جز اتکا به خدا و مردم نیست.

ظریف ادامه داد: شناخت توانمندی‌ها و مدیریت بحران‌ها یعنی اینکه شما بحران را به شکلی مدیریت کنید که توانمندی‌های کشور با سلامت از بحرانها عبور کند. وظیفه سیاست خارجی کشور، حمایت و حفظ تمامیت ارضی است. بار سیاست خارجی را مردم تحمل می‌کنند و تلاش آیت‌الله هاشمی این بود که دیپلماسی را در راستای تامین منافع کشور به کار ببرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دیپلماسی می‌تواند این امکان را فراهم کند که کشوری از شرایط مخاطره آمیز  امنیتی عبور کند، گفت: در این زمینه آیت‌الله هاشمی نیز قدرت دیپلماسی را می‌شناخت و در مراحل مختلف از جمله جنگ ایران و عراق و مذاکرات هسته‌ای قبلی و آنچه که اخیرا اتفاق افتاد می‌توان درک واقعی و شناخت شرایط بین‌المللی را از سوی ایشان به خوبی مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه عدم شناخت شرایط بین‌المللی می‌تواند کشوری در اوج قدرت را به نابودی بکشاند خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی  معمار هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود و برنامه هسته‌ای ما در زمان او شکل گرفت اما این توانمندی باید حفظ می‌شد نه اینکه به هدر برود و به جای آنکه زمینه قدرت جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند باعث افزایش فشار علیه کشور شود. فهم این موضوع نیازمند یک جامع‌نگری است که در نگاه آیت‌الله هاشمی وجود داشت.

به گفته ظریف، ما وظیفه داریم که سیاست خارجی را تبدیل به اهرمی برای کمک به اقتصاد کشور کنیم نه آنکه باری بر دوش مردم تحمیل کنیم. تلاش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره این بود که سیاست خارجی باری بر مردم نباشد. این کار نیازمند آن نیست که ما از اصول و ظرفیت‌های خود عدول کنیم بلکه نیازمند شناخت اصول و ظرفیت‌هاست و ما باید بپذیریم که دیپلماسی یک روش برای تامین اهداف و منافع کشور است.

وی همچنین با اشاره به دیدار سه سال گذشته سفرا با مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: در این دیدار مقام معظم رهبری فرمودند که دیپلماسی در بسیاری از مواقع می‌تواند بهتر و ارزان‌تر از نیروی نظامی اهداف ما را تامین کند به شرط آنکه متکی به قدرت و امکانات و ظرفیت‌های کشور باشد و همچنین نگاه ما در این زمینه به سمت مردم باشد و ما آن‌ها را ولی نعمت خود بدانیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس