کد خبر 887202
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
روحانی در مجلس

رئیس‌جمهور سه‌شنبه هفته جاری برای پاسخ‌گویی به سوال نمایندگان در مجلس حاضر می‌شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز (شنبه سوم شهریورماه) طی نامه‌ای کتبی به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کر برای پاسخگویی به سوال نمایندگان روز سه‌شنبه هفته جاری (6 شهریور) در پارلمان حضور می‌یابد.

بیشتر بخوانید

سوال از روحانی و آنچه همه باید رعایت کنند

**سوال از رئیس‌جمهور از کجا شروع شد؟

پس از اینکه طرح سؤال از رئیس‌جمهور درباره عملکرد موسسات مالی و اعتباری به دلیل از حد نصاب افتادن امضاهای آن از دستورکار خارج شد، با بالا گرفتن نوسانات ارزی در کشور، که تقریبا از پاییز سال گذشته اوج گرفت، نمایندگان مجلس دوباره طرح سؤال از رئیس‌جمهور را با 5 محور پیرامون علت نوسانات موجود در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی با امضای 71 نماینده کلید زدند.

**محورهای سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور

مشکلات ایجاد شده در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی و همین‌طور رکود ایجاد شده در اقتصاد تا حدی به اوج خود رسید که دیگر چانه‌زنی‌ها برای انصراف نمایندگان مجلس از طرح سؤال‌شان از رئیس‌جمهور از سوی دولتی‌ها و نیز حتی تعلل هیئت‌رئیسه در به تأخیر انداختن آن راهگشا نشد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سؤالی را با محورهای ناتوانی‌ دولت در کنترل قاچاق، استمرار تحریم‌های بانکی، ضعف دولت در ایجاد اشتغال، رکود اقتصادی در سال‌های اخیر، افزایش شتابان‌ نرخ ارز  و کاهش ارزش پولی کشور را با 100 امضا تدوین و تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس کردند.

بالاخره سؤال از رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه (دوم مرداد) با حضور نمایندگانی از دولت و نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس‌جمهور در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و در نهایت مقرر شد اگر تعداد امضاهای طرح سؤال از رئیس‌جمهور، طبق ماده 212 آیین‌نامه داخلی قوه مقننه و ظرف یک هفته، از 73 امضا کاهش پیدا نکند، آقای روحانی در یک جلسه علنی برای پاسخ به سؤال نمایندگان حضور یابد.

**اعلام وصول سوال از روحانی

10 مرداد ماه و پس از کش‌وقوس‌های فراوان برای اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پارلمان طرح نمایندگان را با 80 امضا، اعلام وصول کرد.

 لاریجانی در توضیح محورهای مطرح شده در سوال از رئیس جمهور تصریح کرد: این محورها عبارتند از 1-عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، 2- استمرار تحریم های بانکی، 3- عدم اقدام شایسته دولت درخصوص کاهش نرخ بیکاری، 4- رکود اقتصادی شدید چندین ساله، 5- افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی.

**اعلام وصول سوال در مجلس خلاف قانون اساسی بود؟

پس از اینکه سؤال از رئیس‌جمور در صحن علنی پارلمان اعلام وصول شد، ابتدا حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، طرح سؤال از آقای روحانی در صحن پارلمان را خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد و پس از وی حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز 4 روز بعد از اعلام وصول این سوال، طی نامه‌ای به رئیس مجلس، سوال نمایندگان را خلاف قانون اساسی اعلام اما در عین حال تاکید کرد "برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای‌اسلامی انشاء‌الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد."

**آیین‌نامه داخلی مجلس درباره سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور چه می‌گوید؟

طبق ماده (212) آیین‌نامه داخلی مجلس، براساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند، درباره یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهور سؤال‌کننده، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر به همراه امضاها به رئیس‌ مجلس تسلیم کنند.

رئیس مجلس نیز موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌دهد. هر کمیسیون نیز موظف است، حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد، در این جلسه نماینده رئیس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود.

پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد، البته تعداد سؤالات نباید از پنج سؤال بیشتر باشد.

تبصره 2- پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس‌جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سؤال یا سؤالات از دستور نمی‌شود.

همچنین براساس ماده (213) رئیس‌جمهور موظف است، ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ دهد، مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی، مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر سی دقیقه و مدت پاسخ رئیس‌جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند. در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دو طرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌شود.

پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود؛چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشوند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، سؤال مربوطه به قوه‌قضائیه ارسال می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس