دمیتری شوگایف

دمیتری شوگایف: هرگز ارتباط مان را با ایران قطع نکرده ایم، زیرا این کشور را شریک راهبردی روسیه فدرال می‌دانیم.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، دمیتری شوگایف مدیر سازمان همکارهای فنی نظامی فدرال روسیه که در حاشیه همایش بین المللی فناوری نظامی ارتش -2018 در مسکو، با خبرنگار شبکه روسیا الیوم سخن می گفت، در پاسخ به این سئوال مجری که پرسید برخی می گویند ایران شریک مناسبی برای کشورهای غربی نیست نگاه شما به چشم انداز تعامل و همکاری نظامی روسیه با ایران چیست؟ مسکو چه نوع فناوری های نظامی را به تهران واگذار می کند؟ گفت: «همکاری ما با ایران توام با احترام به محدودیت هایی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور تعیین کرده است، با آنکه می دانیم محدودیت های در نظر گرفته شده ارتباطی به سامانه های دفاع هوایی و به طور کلی سامانه های دفاعی ندارد. با این حال ما به محدودیت های در نظر گرفته شده توجه داریم و با همکاران ایرانی نیز در این زمینه تفاهم داریم.»
وی ادامه داد: «در عین حال اعلام می کنیم اگر محدودیت ها علیه این کشور بر داشته شود و همکاری با این کشور از نظر قانونی بدون مشکل شود آماده ایم همکاریهای نظامی گسترده ای با تهران داشته باشیم.»
دمیتری شوگایف افزود: «ما هرگز ارتباطمان را با ایران قطع نکرده ایم و این دلیل ساده ای دارد زیرا جمهوری اسلامی ایران را شریک راهبردی روسیه فدرال می دانیم، البته در حال حاضر محدودیت هایی وجود دارد اما این محدودیت ها نمی تواند در مسیر گفتگوهای دو جانبه در زمینه های مختلف و اتخاذ سیاست های هماهنگ مانعی ایجاد کند.»
تحریم های آمریکا اثر چندانی بر همکاری نظامی مسکو با دیگر پایتخت ها ندارد

مدیر سازمان همکارهای فنی نظامی فدرال روسیه تحریم های آمریکا علیه کشورش را در همکاری های نظامی مسکو با دیگر پایتخت ها کم تاثیر دانست و افزود دوران تحمیل شرایط مورد نظر واشنگتن و تلاش برای تحمیل شرایط با استفاده از زور گذشته است.
دمیتری شوگایف با بیان اینکه سامانه اس 400 از نمونه تولیدات نظامی روسیه است که در جهان بی مانند است، مقایسه این سامانه با سامانه پاتریوت را مقایسه نادرستی دانست و گفت اس 400 سامانه بسیار کاملی است.
شوگایف درباره تاثیر تحریم های آمریکا بر صنایع نظامی روسیه گفت، بگذارید به این نکته اشاره کنم، امروز دلار آمریکا به عنوان ارز مرجع در تبادلات تجاری، با دشواری های زیادی روبروست، برخی از کشورها ارزهای جایگزینی را تعیین کرده اند زیرا با توجه به تحریم های آمریکا بانک ها اجازه ندارند با استفاده از دلار در تبادلات تجاری میان برخی دولتها نقش ایفا کنند. امروز شرکای اساسی ما در حوزه همکاری های نظامی با روسیه بیشتر در پی عملگرایی هستند به همین دلیل در پی راهبردهای جدیدی از این نوع همکاری ها هستیم، این همکاری ها می تواند با اعتماد به ارزهای ملی انجام شود اگر چه در این زمینه باید برخی موازنه ها را مراعات کرد اما به طور کلی تحریم های آمریکا چندان موثر نیست ضمن اینکه این تحریم ها انگیزه ایجاد کرد تا به سمت راهکارهای جدیدی در همکاری های دو جانبه حرکت کنیم . 
وی شوگایف در پاسخ به این سئوال که آیا مسکو دمشق را به تسلیحات جدید مجهز می کند؟ گفت، در حال حاضر موضوع اصلی این است که حضور روسیه در سوریه در چارچوب مبارزه با تروریسم است، امروز همکاری نظامی ما با سوریه به منزله همکاری با کشوری است که شرایط سیاسی و اقتصادی خاص دارد. ما امروز در آنجا حاضر شده ایم تا یک ماموریت اساسی را به سر انجام برسانیم و آن پیروزی بر تروریسم است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس