قتل عام مسلمان بوسنی

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تصمیم مجلس صرب های بوسنی در رد کردن گزارشی که به قتل عام مسلمانان بوسنی ساکن سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ میلادی اذعان کرده بود، محکوم کرد.

به گزارش مشرق، زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از مقامات صرب کشور بوسنی و هرزگوین خواسته است تا گزارشی را که توسط دولت قبلی صرب ها تایید شده بود، بپذیرند.

در حالی که دولت پیشین تحت اداره صرب ها در سال 2004 گزارشی را تدوین کرده بود که در آن به قتل عام مسلمانان سربرنیتسا در سال 1995 اذعان شده است، مجلس کنونی صرب های بوسنی روز سه شنبه از تایید و پذیرش این گزارش خودداری کرد.

بیشتر بخوانید:

کتاب‌هایی درباره بوسنی در بازار نشر ایران + عکس

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن این تصمیم صرب ها، اعلام نگرانی کرده است که این حرکت ممکن است به تنش ها، اختلافات و بی اعتمادی به وجود آمده توسط برخی مقامات سیاسی و رسانه های بوسنی و هرزگوین دامن بزند.

جنگ بوسنی یکی از فجایع بشری قرن بیستم به شمار می رود که طی آن، نسل کشی مسلمانان در اروپا از سوی قدرت های بین المللی آغاز شد و صرب ها عامل اصلی این کشتار بودند.

این نبرد خانمان‌سوز از پنجم آوریل 1992 آغاز شد و تا 14 دسامبر 1995 ادامه یافت و طی آن بیش از 100 هزار نفر جانشان را از دست دادند، جنگی که به قتل عام گسترده مسلمانان غیر نظامی، در دست گرفتن کنترل نیمی از کشور توسط صربستان و امکان وتوی سیاست های ملی در بوسنی انجامید.

یکی از اتفاقات تلخ جنگ بوسنی، کشتار سربرنیتسا است که به قتل بیش از 8 هزار نفر از ساکنین بوسنیایی شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا توسط ارتش جمهوری صرب بوسنی انجامید.

این قتل عام مسلمانان بوسنی دومین نسل کشی بزرگ در اروپا پس از جنگ دوم جهانی محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس