امام علی

کسی که یقینش کم شده و نیّتش در طلبِ روزی ضعیف گشته باید بداند که خداوند تبارک و تعالی به اراده خود، او را در سه حالتْ آفریده و به او روزی داده، پس در حالت چهارم نیز روزی می‌دهد.

مشرق- امام علی علیه السلام _در بیان موعظه های لقمان علیه السلام به پسرش_ـ:

ای پسرم! کسی که یقینش کم شده و نیّتش در طلبِ روزی ضعیف گشته، (باید بداند که) خداوند تبارک و تعالی  به اراده خود، او را در سه حالت آفریده و به او روزی داده است، که در هیچ یک از آن حالتها کاری از دست او بر نمی آمد. بنابر این، او باید بداند که خداوند او را در حالت چهارم نیز روزی می دهد. 
حالت اوّل، این است که او در رحم مادرش بود و خداوند عز و جل او را در جایی استوار، روزی رساند به طوری که گرما و سرما اذیّتش نکرد. سپس در حالت دوم او را از آن جا بیرون آورد و روزیِ او را از راه شیر مادرش جاری ساخت و با این وسیله، او را کفایت کرد و پرورش داد و بی آن که او توان و نیرویی داشته باشد، او را بزرگ کرد. سپس در حالت سوم او را از شیر گرفت و روزیِ او را در کسب و کار پدر و مادرش قرار داد، و چنان در دل های آنان برای او محّبت و رحمت نهاد که گویی غیر از آن، چیز دیگری ندارند؛ به طوری که در بسیاری از حالات، او را بر خودشان مقدّم می داشتند.

تا این که به حالت چهارم رسید و بزرگ و عاقل شد و برای خودش مشغول کسب و کار گردید. در این حال عرصه بر او تنگ شد و به پروردگارش بد گمان گشت و همه حقوق خدا را در مالش انکار کرد، و از ترس تنگیِ روزی و بدگمانی به این که خداوند ـ اکنون و در آینده، روزیِ بازماندگانِ او را بدهد، بر خود و خانواده اش سخت گرفت. 
ای پسرم! بدترین بنده، همین است.


 

متن حدیث: 


 

الإمام علیّ علیه السلام :کانَ فیما وَعَظَ بِهِ لُقمانُ ابنَهُ أن قالَ لَهُ : یا بُنَیَّ ، لِیَعتَبِر مَن قَصُرَ یَقینُهُ وضَعُفَت نِیَّتُهُ فی طَلَبِ الرِّزقِ ، إنَّ اللّه َ تَبارَکَ وتَعالی خَلَقَهُ فی ثَلاثَةِ أحوالٍ مِن أمرِهِ ، وآتاهُ رِزقَهُ ، ولَم یَکُن لَهُ فی واحِدَةٍ مِنها کَسبٌ ولا حیلَةٌ ، إنَّ اللّه َ تَبارَکَ وتَعالی سَیَرزُقُهُ فِی الحالِ الرّابِعَةِ. 
أمّا أوَّلُ ذلِکَ فَإِنَّهُ کانَ فی رَحِمِ اُمِّهِ یَرزُقُهُ هُناکَ فی قَرارٍ مَکینٍ حَیثُ لا یُؤذیهِ حَرٌّ ولا بَردٌ ، ثُمَّ أخرَجَهُ مِن ذلِکَ وأجری لَهُ رِزقاً مِن لَبَنِ اُمِّهِ یَکفیهِ بِهِ ویُرَبّیهِ ویَنعَشُهُ مِن غَیرِ حَولٍ بِهِ ولا قُوَّةٍ ، ثُمَّ فُطِمَ مِن ذلِکَ فَأَجری لَهُ رِزقاً مِن کَسبِ أبَوَیهِ بِرَأفَةٍ ورَحمَةٍ لَهُ مِن قُلوبِهِما ، لا یَملِکانِ غَیرَ ذلِکَ حَتّی أنَّهُما یُؤثِرانِهِ عَلی أنفُسِهِما فی أحوالٍ کَثیرَةٍ حَتّی إذا کَبِرَ وعَقَلَ وَاکتَسَبَ لِنَفسِهِ ضاقَ بِهِ أمرُهُ ، وظَنَّ الظُّنونَ بِرَبِّهِ ، وجَحَدَ الحُقوقَ فی مالِهِ ، وقَتَّرَ عَلی نَفسِهِ وعِیالِهِ مَخافَةَ إقتارِ رِزقٍ وسوءَ یَقینٍ بِالخَلَفِ مِنَ اللّه ِ تَبارَکَ وتَعالی فِی العاجِلِ وَالآجِلِ ، فَبِئسَ العَبدُ هذا یا بُنَیَّ.

«خصال، صفحه ۱۲۲ - بحارالانوار،ج۱۳، صفحه۴۱۴»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    21 0
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    11 0
    عالی بود
  • احسان IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    12 0
    انگار داره به من نصیحت می کنه خدایا به تو پناه می برم از شر افکار وسوسه کننده
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    7 0
    یا رزاق یا رزاق یا رزاق
  • پسرخاله IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    4 0
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس