کد خبر 884062
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
هورالعظیم

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: از قسمت ایرانی هور آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم که به صورت پمپاژ آبرسانی را به مناطق عراقی داشته باشیم، البته عراق باید مجوز بدهد و حق‌آبه ایران را تأمین کند.

به گزارش مشرق، کیومرث حاجی‌زاده در رابطه با آخرین وضعیت اطفای حریق تالاب هورالعظیم، گفت: اطفای این تالاب بزرگ در سه مرحله انجام شده و مراحل آب‌پاشی توسط بالگرد و هواپیماها انجام شده است اما متأسفانه دو سوم این تالاب در عراق است.

وی ادامه داد: 240 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم در عراق واقع شده که 180 هزار هکتار آن دچار حریق نقطه به نقطه شده است.

بیشتر بخوانید:

چه کسی نیزارهای هورالعظیم را به آتش می‌کشد؟

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اینکه احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی در تالاب هور وجود دارد، گفت: احتمال اینکه به دلایل محیط زیستی و طبیعی مانند خشکسالی این حریق اتفاق افتاده باشد هم وجود دارد. به طوری که کشور عراق اعلام کرده سدسازی در دجله یا عدم مدیریت درست در بحث مسائل محیط زیستی در سیاست‌های قبلی این دولت موجب شده تا این مشکلات و حتی کانون‌های گردوغبار ایجاد شود.

حاجی‌زاده گفت: راه‌حلی که در حال حاضر وجود دارد رهاسازی آب است چرا که اگر این تالاب خشک شود به کانال بزرگی از ریزگردها تبدیل خواهد شد.

وی گفت: علی‌رغم خشکسالی‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشته تالاب هورالعظیم را آب‌گیری کرده و بیش از 80 درصد آن مشکل خشکسالی نداشته است اما با این وجود در قسمت عراقی آن این خشکسالی ایجاد و حریق اتفاق افتاده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: کمیته کارشناسی تشکیل شده و ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که مقداری از آب را برای نمناک‌سازی طرف عراقی این تالاب هدایت کنیم.

وی گفت: وزارت امور خارجه و امنیت مرزی پیگیر ماجرا هستند و هر چه سریعتر باید عراق تعهدات محیط زیستی و حق‌آبه خود را به ما بدهد تا ما هم کمک کنیم که این وضعیت سروسامان بگیرد.

حاجی‌زاده افزود: تالاب یکپارچه است و اگر قسمت عراقی آن هم خشک شود برای ما آسیب‌رسان خواهد بود این در حالی است که در یکی، دو روز گذشته برخی از نقاط این تالاب دچار حریق مجدد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به نقص فنی هواپیمای اطفای حریق و تلاش برای رفع مشکل آن گفت: باید عراق پای کار بیاید تا زمانی که تالاب نمناک نشود مشکل باقی می‌ماند.

وی در مورد نحوه رهاسازی آب به این تالاب،‌گفت: از قسمت ایرانی هور آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم که به صورت پمپاژ آبرسانی را به مناطق عراقی داشته باشیم، مناطق آسیب‌دیده مشخص شده اما همه این اتفاقات منوط به این است که عراق مجوز بدهد و از طرفی به ما هم کمک کند و حقآبه ایران را که وظیفه‌اش است تأمین کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    5 1
    از این کوفیان، جز این توقعی نیست. دلم برای امامم سوخت که به اینها اعتماد کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس