مسعود شجره

بحث اسلام هراسی موضوعی پذیرفته شده است و آن را در کشورهایی چون فرانسه و بلژیک و در آمریکا می‌بینیم اما دولت هایشان آنرا گردن افراد افراطی و بی‌فرهنگ می‌اندازند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن  با اشاره به اینکه در فیلم‌های ساخته شده در هالیوود هیچگاه چهره‌ای خوب از مسلمانان به نمایش گذاشته نمی‌شود که این امر به‌روی مخاطب و اجتماع اثر زیادی دارد گفت: نیازمند آی فیلمی هستیم که نه تنها خنثی کننده این فیلم‌ها بلکه نشان دادن هالیوود از زاویه‌ای دیگر و  سویه واقعی آن هستیم چرا که تغییر تفکرات اجتماع نیازمند آگاهی رسانی است.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن با تاکید بر اهمیت وجود شبکه‌های خبری و تلویزیونی برون مرزی در قرنی که ارتباطات قوی‌تر شده و به گفته وی دنیا به صورت یک روستا درآمده است عنوان کرد: موفقیت شبکه‌هایی چون پرس تی‌وی را نشان می‌دهد لذا سیاستمداران خارجی رسانه‌های ایران را محدود می‌کنند این کشورها می‌خواهند صدای ایران در دنیا محدود شود که مقابله با این امر نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر به‌روی شبکه‌های برون مرزی به منظور ارتقای فناوری آنهاست؛ بنابر آنچه ذکر شد شبکه‌هایی چون پرس و هیسپان باید بیشتر تقویت شوند. در عین حال نباید از ایجاد و گسترش شبکه‌هایی به سایر زبان‌ها که مخاطبان آن زبان زیاد است غفلت کنیم؛ مثلا زبان فرانسه در اروپا و آفریقا دارای اهمیت بالا و زبان دوم به شمار می‌رود

بیشتر بخوانید:

شجره در عین حال با تشریح وضعیت کنونی که رسانه‌ها به جنگ با یکدیگر در این عرصه می‌پردازند و سعی در ضعیف کردن رقیب دارند و کشورهای غربی و آمریکایی همواره در این عرصه حضور دارند افزودپرس تی‌وی در کشورهای انگلیسی زبان پیشرفت زیادی داشته و رسانه‌های غربی دیگر نمی‌توانستند منکر آن شوند مخصوصا در کشورهای آفریقایی؛ آفریقا امروزه برای کشورها مهم است و می‌بینیم چین با مخارج بالایی آنجا سرمایه‌گذاری می‌کند و یا عربستان سعودی آفریقا را از اهداف خود در عرصه بین‌الملل می‌شناسد، لذا با توجه به این امر علاوه بر موفقیت‌های رسانه‌ای در منطقه باید با تجدید نظر  سیاست رسانه‌ای و سرمایه‌گذاری و تمرکز ، شبکه‌های خود برای عرضه در کشورهای آفریقایی را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: هر چند توانسته‌اند محدودیت‌هایی برای برخی شبکه‌های ایرانی ایجاد کنند اما با توجه به اینکه مردم کشورهای خارجی از تلفن خود برای دیدن کانال ها و شبکه‌ها استفاده می‌کنند ما نیز باید با تکنولوژی که هر روزه در حال تغییر است، فعالیت‌های رسانه‌ای خود را به روی این سکوها بیاوریم. البته باید این را نیز مدنظر قرار داد که پخش برنامه‌هایی صرفا چند دقیقه‌ای می تواند در این سکوها برای مخاطب جذاب باشد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن تمرکز رسانه‌های برون مرزی ایرانی به‌روی خبررسانی‌ در خصوص اتفاقات جهان پیرامون همچون میانمار، یمن و غزه و .. را بسیار خوب و موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: تمرکز رسانه‌های برون مرزی ایران روی میانمار  بسیار بیشتر از رسانه‌های دیگر  و خیلی موفقیتشان بیشتر بود؛ مثلا پرس اولین منبع خبری مردم در جنگ غزه بود و یا رسانه‌های ایرانی بودند که میانمار را جهانی کردند.

شجره با بیان اینکه محوطه خبر رسانی محوطه‌ای آزاد نیست بلکه جنگ سیاسی و رسانه‌ای است و دشمن سعی می‌کند صدای حق را خفه کند اظهار کرد: در ایجاد و ساخت برنامه‌های برون مرزی باید مطالب شبکه‌های برون مرزی خود را به فرهنگ بومی آن کشور نزدیک و عرضه کنیم. این در حالیست که تاکید می‌کنم باید خبررسانی را به روی سکوی ارائه از تلفن همراه و لپ تاپ تمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم و اخبار از کوتاه و جذاب ارائه شود چرا که اغلب جوانان غربی در حال حاضر از تلفن همراه برای دریافت اخبار و اطلاعات استفاده می‌کنند.

وی در مورد نقش شبکه‌های برون مرزی در خنثی سازی دو ترفند ایران هراسی و اسلام هراسی و دنبال کردن اهداف سیاست خارجی ایران از این طریق در خارج از مرزهای کشور گفت: بحث اسلام هراسی موضوعی پذیرفته شده است و آن را در کشورهایی چون فرانسه و بلژیک و در آمریکا می‌بینیم اما دولت هایشان آنرا گردن افراد افراطی و بی‌فرهنگ می‌اندازند. اسلام هراسی تبدیل به فرهنگی در غرب شده که به‌روی همه اثر می‌گذارد و رسانه‌ها و سیاستمداران محیط تنفری در این خصوص ایجاد کرده‌اند که اتفاقی نیست و برنامه‌ریزی شده پیش می‌روند.

بیشتر بخوانید:

محدودیت‌ها بر سر راه پرس‌تی‌وی تا مرز شهادت

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن ضمن بیان اینکه غربی‌ها اسلام‌گرایان را افرادی بی‌فرهنگ معرفی می‌کنند، با استناد به پژوهشی انجام شده گفتپژوهش‌های ما نشان داده که دولت ها و سیاستمداران و رسانه‌های مختلف نیز سعی و برنامه دارند تا محیط تنفری علیه مسلمانان و مسلمین ایجاد کنند و برای این موضوع به روی داعش و بن‌لادن تمرکز کرده‌اند و هر مسلمانی را موازی با بن‌لادن و داعش می‌دانند

شجره با انتقاد از برخی شبکه‌ها و برنامه‌هایی که در شبکه‌های ایرانی برای مقابله با این موضوع ساخته می‌شود در این خصوص اظهار کردبعضا رسانه‌های خودمان نیز همین زاویه دید غرب برای ایران هراسی را دنبال می‌کنند و چنین نمایان می کنند که اسلام هراسی و ایران هراسی بدنبال بحث داعش و بن‌لادن ایجاد شده در حالی که اسلام  هراسی قبل از داعش و ۱۱ سپتامبر وجود داشت و ایجاد این گروه‌ها و استفاده از نام آنها بدین دلیل بود که بتوانند افراطی‌گرایی را به تمام مسلمانان وصل کنند.

وی ادامه داد: یعنی تشکیل اسلام هراسی نتیجه داعش و ۱۱ سپتامبر نبود بلکه اینها با برنامه‌ریزی از قبل ایجاد شدند شده و از آنها برای پرورش نفرت علیه مسلمانان استفاده شد لذا باید به اصل مطلب بپردازیم تا اگر برنامه‌ای می‌سازیم، دیدی واقعی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن در پایان پیشنهاداتی برای جذب بیشتر مخاطب توسط شبکه‌های برون مرزی ارائه کرد و گفتباید واقع‌بینانه درباره محیط و امکانات در خارج از ایران بیندیشیم؛ استفاده از سطح لایو باید برای تماس با اشخاص یکی از روش ها است که می‌توان استفاده کرد مثلا ۸۰  ـ ۹۰ درصد اروپائیان در تلویزیون از سطح لایو استفاده نمی‌کنند اما این سطح در آفریقا شاید خیلی مهم باشد و یکی از دلایل موفقیت ما در آفریقا این بود که آنجا فرهنگ سطح لایوی وجود دارد لذا باید دید از چه سکوهایی می‌توان استفاده و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. همچنین باید با شناسایی فرهنگ‌های جدید رسانه‌ای بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم و هیچگاه فراموش نکنیم که حرف خودمان را با استفاده از فرهنگ بومی پخش کنیم که این امر نیازمند ظرافت خاصی است؛ برنامه‌های پرس تی وی نشان داده امکان اینکار را داریم و راه و روش آن را یافته‌ایم و فقط نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس