روزنامه

اکنون که مطالبه اصلی مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی است، نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس همچنان درگیر رفع حصر و فیلترینگ فضای مجازی هستند!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید درباره موضوع اسرائیل با آمریکا معامله کنیم!

«علی بیگدلی» از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«دلیل عمده‌ای که مقامات ایرانی حاضر به مذاکره نیستند، سطح انتظارات متنوع آمریکا از ایران است. نباید اینگونه تصور کرد که مذاکره ایران و آمریکا با احوال‌پرسی ساده شروع و پایان یابد. چون مقامات ما به خوبی می‌دانند آمریکا چه انتظاراتی از ایران دارد و هیچ‌کس به این موضوع مهم توجه نمی‌کند که بیشترین انتظار آمریکا از ایران، حول محور اسرائیل می‌چرخد. دو مساله در این مورد وجود دارد؛ مسائلی که درباره حضور ایران در منطقه گفته می‌شود یک طرف قضیه است و در طرف دیگر، آمریکا می‌خواهد تکلیف ایران را در ارتباط با اسرائیل روشن کند؛ بنابراین، این سطح از انتظارات بسیار بالاست. به همین دلیل مقامات ایران با توجه به گذشته و آگاهی که نسبت به این انتظارات نامعقول دارند می‌گویند آمریکا قابل اعتماد نیست...باید گفت که هیچ کشوری قابل اعتماد نیست به دلیل اینکه همه کشورها به دنبال حفظ منافع ملی خود هستند. مشکل ایران با آمریکا بر سر این دو مساله فوق است. به علت همین مسائل، مقامات ما نمی‌توانند به آسانی وارد مذاکره با آمریکا شوند، چون کار سختی است و روی این همه هزینه که ایران طی 40 سال پرداخته، نمی‌توان پا گذاشت و آن را رها کرد. متاسفانه آقای دکتر ظریف، وزیر امورخارجه در شرایطی قرار گرفته است که ناچار است همان حرف‌ها را تکرار کند، اما باید در نظر داشت که گفتن اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست به تنهایی کفایت نمی‌کند».

بیگدلی در ادامه گفت:

«پیشنهاد بنده این است که اگر قرار باشد بالاخره چنین مسیری انتخاب شود، باید در دو مرحله صورت گیرد. بدین‌گونه که یک مرحله ملاقات و مرحله دوم مذاکره. در ملاقات اولیه، ایران باید نقطه نظرات خود را ارائه دهد. اگر توانستیم به یک نقطه مشترکی برسیم، وارد مذاکره می‌شویم. به اعتقاد بنده، اگر قرار است اقدامی هم بشود به نظر من ابتدا ملاقات مطرح شود، نه مذاکره. بعد از ملاقاتی کوتاه، می‌توان وارد مذاکره جدی شد؛ بنابراین، این پیش‌بینی گمراه‌کننده نیست. ولی تا حدودی می‌توانیم تلاش کنیم چون سیاست به معنای مذاکره و معامله است».

بیگدلی پیش از این در یادداشتی در روزنامه آرمان مدعی شده بود که «باید با ترامپ مذاکره کنیم تا از وضعیت سیاه اقتصادی رها شویم!».

وی همچنین چندی پیش در مصاحبه با سایت جماران گفته بود: «حتی اگر قرار باشد باج دهیم باز هم باید اروپا را برای خودمان نگه داریم».

بیگدلی در مصاحبه با روزنامه بهار نیز گفته بود: «باید در موشکی امتیاز بدهیم تا دلِ اروپا را به دست آوریم»!

یکی از اندیشکده های معروف آمریکا، در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» - رئیس جمهور سابق آمریکا- پروژه «نرمال سازی ایران» را پیشنهاد کرد. براساس این پروژه آمریکا می‌بایست سلسله اقداماتی را درخصوص ایران اجرا کند. اولین مورد آن بحث هسته‌ای و از بین بردن دستاوردها و پیشرفت هسته‌ای ما بود به طوری که  مقامات آمریکایی با اجرای برجام تاکید کردند که واشنگتن توانست بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد. محدودکردن و توقف فعالیت‌های موشکی، قطع حمایت ایران از محور مقاومت، پذیرفتن اینکه ایران نباید قدرت منطقه‌ای باشد، پذیرفتن شروط غرب در مسئله حقوق بشر و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی.

بنابراین مذاکره با آمریکا و رسیدن به توافق، نه به عنوان عاملی برای لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی، بلکه نقشه راهی برای نرمال سازی ایران برای تبدیل به لقمه‌ای راحت الحلقوم برای کشورهای سلطه گر و به عبارتی خالی کردن دست ایران از مؤلفه‌های قدرت ساز است.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که یک جریان خاص در داخل به عنوان نیروی نیابتی این پروژه ضد ایرانی مشغول به کار است.

** فرشاد مؤمنی: مشکل اصلی در سیاست‌های غلط دولت است نه اظهارات ائمه جمعه

«فرشاد مؤمنی» کارشناسی اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سؤال که «(آقای نوبخت)... بااشاره به انتقادی که یکی از سیاسیون در تریبون نماز جمعه داشت...به نوعی از دخالت‌های سیاسی در اقتصاد انتقاد کرده و معتقدند که این فشارهای سیاسی اجازه کار به دولت نمی‌دهد...» گفت:

«...واقعاً اگر همه منتقدان ساکت شوند سیاست‌های غلطی که در دستور کار دولت قرار دارد نتایج مثبتی ارائه می‌کند؟ مشکل اصلی اتخاذ سیاست‌های غلط است. کانون اصلی گرفتاری آن است نه صحبت‌های ائمه جمعه... بحث بر سر این است که تا وقتی که جهت‌گیری‌ها غلط باشد چه اجزای دیگر ساختار قدرت «هورا» بکشند و چه «هو» کنند بر اثر عملی نتایج جهت‌گیری‌های غلط تفاوت و تغییری ایجاد نمی‌کند و به نظر من چقدر خوب بود که کل مجموعه دولت در برابر انتقادات وارده سر تسلیم فرود بیاورند. این به اعتبار آنها اضافه می‌کند و چیزی از آنها کم نمی‌کند».

چندی پیش «صادق زیباکلام» گفته بود: «چیزی به نام اتاق فکر علیه دولت روحانی، وجود خارجی ندارد».

متاسفانه مقامات دولت و اصلاح طلبان- که اکثریت مطلق کابینه را در اختیار دارند- بجای پاسخگویی درباره وعده‌های اقتصادی برجامی، رکود، گرانی کالاهای اساسی، افزایش سرسام آور اجاره بهای مسکن، حقوق‌های نجومی، قراردادهای محرمانه از خرید هواپیما تا خودروسازی، وعده‌ها و آمارهای اشتغالزایی و افزایش بیکاری، حواشی اقتصادی اطرافیان رئیس جمهور و مقامات ارشد دولت، مشکلات واحدهای تولیدی و معضل قاچاق و...به فرافکنی و ایجاد دشمن فرضی و انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل، دولت پنهان و...مشغولند!

همانطور که کارشناسان حامی دولت نیز اذعان دارند، مشکل اصلی در سیاست‌های غلط دولت است و نه اظهارات منتقدان.

** دغدغه‌های نماینده لیست امید، از رفع حصر تا فیلترینگ

«عبدالرضا هاشم‌زایی» نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید در مصاحبه با روزنامه ابتکار گفت:

«معتقدم در شرایط مناسب باید از رئیس‌جمهوری سؤال کرد و پرسید عواملی که مانع از تحقق وعده‌های انتخاباتی او درباره به کارگیری زنان در کابینه، رفع حصر و حتی وعده ممانعت از فیلترینگ می‌شود چیست. باید از او بخواهیم در این باره شفاف‌سازی کند».

اکنون مطالبه اصلی مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی است اما نمایندگان اصلاح طلب مجلس همچنان درگیر رفع حصر و فیلترینگ فضای مجازی هستند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • F35 US ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    با تشکیل نیروی فضایی ارتش ایالات متحده امریکا گزینه حمله نظامی از فضا به ایرانستان هموار تر میشود .
    • محمد IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      47 7
      تو فقط یه گزینه داری اون خوردم کودای اربابت ترامپه کمتر واق واق کن مشغول خوردن باش خخخخخخ
    • ج IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      33 7
      حرفت منو یاد واقعه طبس انداخت....
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      39 9
      جوجه صهیونیست، فعلا از پس موشکهای عهد بوق حماس که گنبد آهنین تورن رو آبکش کردند بر بیایید حمله از فضا پیش کشتون، ضمنا دیر نخواهد بود روزی که از ترس خودتون رو تو دریا غرق کنید لذا هرچه زودتر بفکر سورخ موش بیرون از فلسطین باش!
    • سید IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      35 5
      در سال اقتصاد مقاومتی تا این الاغ (F35 ) را داریم نیازی به خروج ارز برای واردات این فقره کالا از قبرس نیست!!!
    • محمد IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      34 5
      منفی نوش جونت :)
    • آوا IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      0 3
      بابا ما چقدر قوییم که آمریکا باید برای از بین بردن ما یک بخش به بخش های اصلی نظامیش اضافه کند تازه هنوز معلوم نیست که جواب بدهد یا نه
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      3 0
      سپاه و حزب الله همیشه قهرمان...
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      2 0
      سپاه و حزب الله همیشه قهرمان...
  • بابی IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    48 6
    اونقدر سیبیلشو چرب کردن و وعده وعید بهش دادن که اینطور ابلهانه داره دستورالعمل وطن فروشی میدهند مرد... دل اروپا رو با دادن قدرت دفاعی بدست بیاریم و دل اسرائیل رو با تسلیم کردن سردار سلیمانی و سپاه و دل شیطان رو با تسلیم ناموس ....!!!! خااااااک بر سر بی غیرت کافرت کنن .
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      4 0
      سپاه و حزب الله همیشه قهرمان...
  • محمدبهرامى بلوچ AE ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    31 4
    سياستى موفق اميزخواهدبودكه عزت ملت ايران توأم باسعادت ان باشدنه چپى ونه راستى فرق نميكندهدف راهنمودهاى بزرگان راپيشه كنيم وكمرهمت راببنديدخواست شماخواست ملت كه حتى خواست نظام است باشد خط هايى كه دولتهارفته اندمنجربه فقروبيكارى شده كه درشأن ملت نيست
  • جعفر IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    31 2
    حیف یزید ...
  • محمد IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    66 12
    وطن فروش ها میتونن در مورد ناموس خودشون با امریکا وارد معامله بشن شاید امریکا امان بده بهشون مشرق منتشر کن
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      41 3
      تا در انظار بی ناموسشان نکند رهایشن نمیکند
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    33 4
    تنها شرط ما در این معامله تخلیه صهیونیستهای کثیف از سرزمینهای اشغالی و همچنین تخلیه اصلاح طلبان خائن پاچه خوار غرب و صهیونیسم از ایران اسلامی است
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    51 6
    این نویسنده های سایت های اصلاح طلب قبل از نوشتن مثل اینکه مشروب و کراک مصرف می کنن یک بار میگه موشکی یک بار منطقه یک بار اسراییل یک بار اسلام آخرش چند!؟؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    3 0
    اصلاح طلب یعنی تعفن
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    2 0
    سپاه و حزب الله همیشه قهرمان...
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    2 0
    سپاه و حزب الله همیشه قهرمان...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس