اهدای لوازم التحریر به دانش آموزان معلول

همواره کاراکترهایی که بیشترین پیوست رسانه‌ای را دارند، از اقبال بیشتری برای فروش برخوردارند. پیش از این کاراکترهای کلاه قرمزی، جناب‌خان و شکرستان جزو پرفروش‌ها بوده‌اند.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - نوشت‌افزارها یکی از مهم‌ترین محصولاتی هستند که به دلیل کاربردشان در حوزه فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و گروه‌های مختلفی سعی در پرداخت به آن دارند. مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی یکی از این مراکز است که امسال برای ششمین دوره نمایشگاهی را با این محتوا برگزار می‌کند.

در همین راستا نشست خبری این رویداد با حضور آقایان سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، آقایان منصور مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش و محمدجعفر کبریایی قائم مقام اجرایی نمایشگاه ایران نوشت برگزار شد. 

اهمیت فرهنگی نوشت افزارها
حسینی در این نشست از وجوه اهمیت نوشت‌افزارهای ایرانی گفت و افزود: در وجه اول با توجه به حضور بیش از 14 میلیون دانش آموز در کشور درکنار چند میلیون دانشجو، «اقتصاد» نوشت‌افزارهای ایرانی بسیار قابل توجه است چرا که گردش مالی این بازار در حداقل‌ترین حالت ممکن خود چهارمیلیارد تومان برآورد می شود که این مبلغ بسیار قابل توجه بوده و اگر سهم نوشت‌افزارها به‌کلی متعلق به تولیدکننده های داخلی باشد، برای 50هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد شد.  او همچنین از ظرفیتی گفت که به واسطه نبود تولید جدی نوشت‌افزارها در کشورهای همسایه وجود دارد، اتفاقی که می‌تواند ما را به یکی از قطب‌های تولید نوشت‌افزار در منطقه تبدیل کند.مدیرعامل این مجمع ادامه داد: علاوه بر وجه تولید ملی و کارکردهای اصلی نوشت‌افزار ایرانی یعنی ابزار نوشتن و تحریر، این محصولات به عنوان یک کالای فرهنگی شناخته می‌شوند. عمده نوشت‌افزارها را می‌توان به عنوان پیوست فرهنگی مشاهده کرد که از طریق بازی، کتاب، کمیک استریپ و... اقدام به ترویج کاراکترها می‌کند که به همین واسطه در ابعاد مختلف زندگی مخاطبان نفوذ خواهند داشت. حسینی با اشاره به اهمیت کاراکترها در صنعت فرهنگ افزود: کاراکترهای کودک و نوجوانان از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است و همواره نقش‌های اصلی به عنوان قهرمان آنها شناخته می‌شوند. علاوه بر نوشت‌افزار، 15 حوزه پر اهمیت دیگر نظیر فیلم کودک، اسباب بازی‌ها و... وجود دارند که کاراکترهای موجود در آنها عمدتاً در تعارض با فرهنگ ماست و اشباع کاراکترهای هالیوودی در پیوست‌های فرهنگی، بسیاری از دغدغه‌مندان جهانی را هم به واکنش وا داشته است. او عنوان کرد: نوشت‌افزارها برخلاف فیلم‌های سینمایی و سایر محصولات فرهنگی محصولات انتخابی نیستند. و اگر ما در بازارحضور قابل توجهی نداشته باشیم، بی‌شک محصولات دیگر جای آن را پرخواهند کرد.  این مسوول از خطری گفت که نوشت‌افزارهای وارداتی می‌تواند به دلیل ترکیبی که دارند برای سلامتی دانش آموزان داشته باشند. 

هویت پنهان تولیدکنندگان ایرانی
مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی با بیان اینکه 70 درصد سهم بازار نوشت‌افزار مربوط به واردات آثار خارجی است، اذعان داشت: در این شرایط کشور تولیدکنندگان وضعیت دشواری دارند و تلاش بسیاری برای ناامیدکردن مردم از این موضوع وجود دارد. با این وجود اگرچه که پنج سال زمان طولانی برای رونق یک صنعت نیست، اما اگر شما پیش از این را ببینید هیچ نمادی از نوشت‌افزارهای ایرانی وجود نداشت و حتی تولیدکننده‌های ایرانی هویتشان را پنهان می‌کردند و روی محصولاتشان برند چینی می زدند. اما در طول این پنج سال کار به جایی رسید که جریانی که کارهایش از دو یا سه تولیدکننده آغاز شده بود، الان فقط 100 تولیدکننده در نمایشگاه نوشت‌افزار حضور خواهند داشت. این رشد به سه عامل استقبال مردم، اطلاع‌رسانی و ذائقه‌سازی رسانه‌ها و همت تولیدکنندگان باز می‌گردد که کار به این نتیجه رسیده است. حسینی در ادامه افزود: شاید سهم تولیدکنندگان هم اکنون تنها 30 درصد بازار باشد اما این کارنامه بسیار قابل قبولی است که ان‌شاءلله با حمایت وزارت آموزش و پرورش، صداوسیما، وزارت صنعت و تجارت و... این سهم بیشتر شود.  

جناب خان و کلاه قرمزی در صدر
او در پاسخ به اینکه کدام یک از کاراکترها بیشترین فروش را داشته‌اند، گفت: همواره کاراکترهایی که بیشترین پیوست رسانه‌ای را دارند، از اقبال بیشتری برای فروش برخوردارند. پیش از این کاراکترهای کلاه قرمزی، جناب‌خان و شکرستان جزو پرفروش‌ها بوده‌اند. همچنین سریال پایتخت و کاراکتر شهید عباس بابایی به خاطر سریالی که از ایشان پخش شد جزو پرفروش‌ترین کاراکترها محسوب می‌شدند. در زمان ترور دانشمندان هسته‌ای، نوشت‌افزارهایی به فروش بیشتر رسیدند که عکس شهید احمدی روشن بر آنها درج شده و سال گذشته نیز نوشت‌افزارهایی با تصویر شهید حججی پرفروش بودند. 

وی همچنین نظرسنجی‌های سالانه را از جمله منابع فهم ذائقه مردم در نمایشگاه دانست و از معرفی محبوب‌ترین کاراکترها پس از پایان نمایشگاه خبر داد. 
او از تولید محصولاتی گفت که پیشتر کمتر تولید می‌شدند، مواردی مثل خط کش، ماژیک وایت بورد و... که امسال با رعایت المان‌های فرهنگی در دستور کار قرار گرفته‌اند. 
حسینی در پاسخ به عدم جذابیت ظاهری برخی نوشت‌افزارها بیان کرد: در سال‌های گذشته ما ضعف‌های متعددی در طراحی داشتیم. تولیدکننده‌ها همواره بر اساس سبک‌های خارجی نظیر سبک مانگا ژاپنی طراحی می‌کردند و برای اولین بار مجبور شدیم از چندهزار دانش آموز عکاسی کنیم تا تِم ظاهر ایرانی به دست بیاید. حسینی علت دیگر این اتفاق را رده‌بندی‌های سنی عنوان کرد و گفت: برخی آثار برای مخاطب دانشجو و دانش آموز دبیرستانی هستند، در حالی که وقتی واژه نوشت‌افزار را می‌آوریم بلافاصله مخاطب کودک در ذهن‌ها تداعی می‌شود. بی شک طراحی برای نسل‌های مختلف، تفاوت دارد و هرکدام باید با ذائقه نسل خود دست به انتخاب محصولات بزند.

کوتاه کردن فاصله بین تولیدکننده و خریدار
مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش هم در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه همواره آموزش و پرورش با مشکلات صنفی و کسری بودجه مواجه بوده است، پیرامون اهمیت فراموش شده نوشت‌افزارهای ایرانی گفت: طی چند دهه گذشته، غفلت جدی نسبت به دانش آموزان و مصرف فرهنگی آنها صورت گرفته است چرا که فقط محتوای درسی برای فرهنگ‌سازی کفایت نمی‌کند و ضروری است آموزش و پرورش در کنار تولیدکننده‌های ایرانی قرار بگیرد تا از نمادهای فرهنگی ایرانی حمایت جدی شود. او بااشاره به وجود قهرمان های ایرانی برای کاراکترسازی بیان کرد: در همین سال‌های گذشته ما با قهرمانان دفاع مقدس و دانشمندان انرژی هسته‌ای مواجه بودیم که باید از خود بپرسیم تا چه میزان دانش آموزان از این شخصیت‎ها شناخت دارند؟ مجاوری در پاسخ به قیمت بالای نوشت‌افزارهای ایرانی اظهار داشت: آموزش و پرورش با راه‌اندازی کمیته استاندارد، نوشت‌افزارهایی که معیارهای لازم را داشته باشند مورد تأیید قرار می‌دهند. همچنین این سازمان با کوتاه کردن فاصله بین تولیدکننده تا مصرف‌کننده به‌واسطه حضور نوشت‌افزارها در بوفه مدارس، تعاونی‌ها و عرضه مستقیم تلاش کرده است تا قیمت آنها را به نسبت خرده‌فروشی‌ها کاهش دهد. علاوه بر این نوشت‌افزارهای ایرانی در بوفه‌های مدارس نیز توزیع خواهند شد.

جزییات نمایشگاه «ایران نوشت» 
محمدجعفر کبریایی، قائم مقام اجرایی ششمین نمایشگاه «ایران نوشت» هم با اشاره به تاریخ و مکان برگزاری این نمایشگاه گفت: ششمین نمایشگاه ایران نوشت از 22 مردادماه تا دوم شهریورماه در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار خواهد شد. ما در این نمایشگاه سعی داشتیم که به تمامی تولیدکنندگان فراخوان حضور بدهیم و از بهترین آنها دعوت کردیم که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و در نهایت نیز بیش از 100 تولید کننده امسال در ایران نوشت گردهم خواهند آمد. 
وی با بیان جزئیات افتتاحیه این نمایشگاه افزود: روز 23 مردادماه ساعت 10 صبح با حضور وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس، خانواده شهدا، اهالی رسانه و... 
ایران نوشت افتتاح خواهد شد. در این نمایشگاه ما بخش ویژه‌ای برای انیمیشن محبوب فیلشاه داریم که قرار است در این بخش محصولاتی که با کاراکترهای این انیمیشن تولید شده اند، به مخاطبین عرضه و ارائه شوند. کبریایی با برشمردن بخش‌های جانبی و ویژه‌برنامه‌های این نمایشگاه اضافه کرد: ما برنامه ویژه‌ای برای مخاطبان خود مخصوصاً کودکان داریم؛ عکاسی با کاراکترها و منظره‌های منتخب انیمیشن‌های ایرانی از جمله آنهاست. پخش زنده برنامه های کودک در شبکه های مختلف سیما از جمله شبکه دو، پنج و پویا نیز از دیگر بخش‌های جانبی این نمایشگاه است.  قائم مقام اجرایی ششمین نمایشگاه ایران نوشت از عرضه 1000 محصول جدید و تلاش برای شخصیت‌های ایرانی خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس