کد خبر 883058
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
حجاب

مدت‌هاست که مانتوهای جلو باز در ویترین فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کنند و هیچ مقام مسؤولی این وضعیت را پیگیری نمی‌کند.

به گزارش مشرق، فصل تابستان بوده و بازار مانتوهای تابستانی داغ است، با توجه به‌اینکه تابستان امسال هوای بسیار گرمی را تجربه می‌کنیم، اقبال مردم برای استفاده از مانتوهای تابستانی بیشتر شده است.

البته همین اقبال مردمی سبب شده، سودجویانی که نه‌دغدغه فرهنگ مردم را دارند و نه مذهب، تنها به‌جیب خود بیاندیشند و از قِبَل ساده‌اندیشی مردم کیسه خود را پر کنند.

با گشت و گذاری در چند فروشگاه مانتو در سطح شهر متوجه می‌شوید که طراحان مد و لباس آن‌ طرف آبی، چگونه اعتقادات مردم را نشانه رفته و به‌بهانه گرمی هوا، مانتوهایی را طراحی کرده‌اند که هیچ سنخیتی نه با تفکرات مذهبی مردم که با تمدن کهن ایرانی هم ندارند.

فرقی نمی‌کند، نگاهی به‌فروشگاه‌های پایین شهر بیاندازی یا بالای شهر، متاسفانه این مانتوها در همه نقاط شهر در حال جولان دادن هستند و این سئوال را در اذهان بیدار جامعه ایجاد می‌کند که چه کسی مسؤول ایجاد این پدیده شوم در این کشور اسلامی است و چرا مسؤولان فرهنگی و مد و لباس ما فکری به حال این اتفاق شوم و نامبارک نمی‌کنند؟

ورود مانتوهای نامتعارف نتیجه بی‌توجهی مسؤولان

در یکی از همین فروشگاه‌های سطح شهر خانمی را به‌همراه دو دختر خود مشاهده می‌کنم که مشغول برانداز کردن مانتوها هستند، جلو می‌روم و خود را معرفی می‌کنم و نظرشان را در مورد مانتوهای موجود در بازار جویا می‌شوم که مادر لب به‌سخن گشوده و اعتراض‌گونه می‌گوید: دو ساعت است که همه پاساژ را بالا و پایین کرده و حتی دیگر پاساژهای سطح شهر را نیز زیر پا گذاشته‌ایم، اما مانتویی که در شان یک دختر ایرانی باشد، نیافتیم.

بیشتر بخوانید:

دست‌فروشان روزانه چقدر درآمد دارند؟+ عکس

وی ادامه می‌دهد: مدت‌هاست که مانتوهای جلو باز در ویترین فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کنند و هیچ مقام مسؤولی این وضعیت را پیگیری نمی‌کند.

این شهروند مشهدی بیان می‌کند: متاسفانه به‌قدری مسؤولان نسبت به‌این مسأله بی‌توجهی کرده‌اند که حتی مدتی است که شاهد مانتوهایی با مدل های نامناسب نیز هستیم.

طراحان مد و لباس به‌خواست مردم توجهی ندارند

عادله انوریان یکی از شهروندان مشهدی است که در خصوص این موضوع با او به گفت‌وگو می‌نشینم، وی می‌گوید: مدتی پیش برای خرید مانتو به‌بازار رفتم، اما فقط شاهد مانتوهای جلو باز و بدون زیپ و دکمه بودم.

وی ادامه داد: متاسفانه مدت‌هاست که طراحان مد و لباس به‌تنها مسأله‌ای که نمی‌اندیشند خواست مشتری است، آنان یک مدل مانتو به‌بازار عرضه و مشتری را مجبور به‌تهیه این نوع از پوشش می‌کنند.

انوریان تصریح کرد: همین مسأله سبب می‌شود، افرادی مانند من که دغدغه حجاب را دارند، علاوه بر اینکه مبلغی برای خرید مانتو هزینه می‌کنند، مبلغی نیز برای اصلاح آن بپردازند و برای آن زیپ و دکمه بدوزند.

این شهروندی مشهدی در بخش دیگری از سخنان خود به‌ارائه پیشنهادی در این خصوص پرداخت و ادامه داد: باید فروشگاه‌هایی که اقدام به‌ارائه لباس‌های ایرانی- اسلامی می‌کنند، مورد تشویق قرار گیرند تا این‌گونه آنان نیز برای گسترش فعالیت‌های خود اقدام کنند.

مدگرایی؛ پدیده‌ای دیکته شده از جامعه غربی

در ادامه ریحانه حسینی دیگر شهروند مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خود را یک خیاط معرفی می‌کند و می‌گوید: به‌نظر من رفتن مردم به‌سمت خرید مانتوهای نامتعارف و جلو باز از مدگرایی بیش از حد آنان ناشی می‌شود.

وی مدگرایی را پدیده‌ای دیکته شده توسط غرب دانست و ادامه داد: شاهدیم که مدت‌هاست این پدیده جوانان ما را به تسخیر خود درآورده است.

حسینی تضعیف ایمان و عقاید مذهبی مردم، جابه‌جایی آرمان‌ها و ارزش‌ها با ضدارزش‌ها، پایین آمدن اعتماد به‌نفس جوانان، احساس کمبود محبت و وجود اختلافات خانوادگی را عواملی در مسیر حرکت جوانان به‌سمت خودنمایی از طریق پوشاک برشمرد.

این شهروند مشهدی با بیان این موضوع که متاسفانه برخی جوانان با تبعیت کورکورانه مدل‌های غربی به‌دنبال به‌اصطلاح هویت بخشی و بالا بردن ارزش خود هستند؛ تصریح کرد: در این بازار شام، جامعه غربی ضمن واقف بودن به‌معضلات کشور با ابزار فضای مجازی اقدام به‌تهاجم فرهنگی کرده و ایده‌های خود را به‌ذهن جوانان ما القا می‌کنند.

وی در ادامه به‌پوشش برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه این افراد به‌صورت خواسته یا ناخواسته به‌ترویج پدیده مدگرایی می‌پردازند و رفتارشان به‌گونه‌ای است که راه برای ترویج پوشش غیراسلامی هموارتر شده است.

حسینی با بیان این مطلب که به‌نظر بنده باید برای طراحان مد و لباس قوانینی متناسب با جامعه تصویب شود؛ عنوان کرد: همچنین بالا بردن حس اعتماد به‌نفس جوانان، هویت‌بخشی به‌آنان و تمرکز بر فعالیت‌های مذهبی از دیگر راهکارهایی است که مسؤولان می‌توانند در دستور کار خود قرار دهند.

این شهروند مشهدی تاکید کرد: چنانچه مردم، اسلام را به‌درستی بشناسند و از ارزش‌های والای اسلامی و انسانی آگاهی یابند، حتی در صورت توجه به‌مد هم لباسی را انتخاب نمی‌کنند که با اسلام در تعارض باشد.

ندیدن طراح لباس در فرآیند تولید بزرگ‌ترین چالش بازار پوشاک

در ادامه به‌گفت‌وگو با محمدعلی خاوری، طراح مد و لباس مشهدی نشستیم.

وی با اشاره به‌اینکه مانتوهای موجود در بازار هم تولید داخل و هم وارداتی هستند؛ گفت: به‌عقیده بنده، تولید پوشاک در دستان طراحان مد و لباس نیست، بلکه این پوشاک در یک پروسه صنعتی تولید می‌شوند.

این طراح مد و لباس ضمن تاکید بر این موضوع که در چرخه تولید باید طراحان دیده شوند؛ بیان کرد: چنانچه کار طراح، در پروسه تولید پوشاک دیده شود، با توجه به‌اینکه این طراح در جامعه ایرانی متولد و رشد کرده، مطمئنا دارای دغدغه اسلامی است و پوشاکی را تولید نمی‌کند که با دغدغه‌اش در تضاد باشد.

خاوری در پاسخ به‌این پرسش که بازار پوشاک امروز در دستان چه‌افرادی است؟؛ تصریح کرد: یک تولیدکننده مانتو با سفر به‌خارج از کشور به‌عنوان مثال ترکیه، اقدام به‌وارد کردن یک نمونه و تبدیل آن به «سری» می‌کند و بعد مشاهده می‌کنیم که از همان مانتو 10 هزار نمونه تولید می‌شود.

وی افزود: خط تولید فرآیندی پیچیده و وابسته به‌سرمایه و ماشین‌آلاتی است که به‌سادگی نمی‌توان آن را تغییر داد و زمانی که یک مدل تبدیل به «سری» می‌شود، سرمایه زیادی را درگیر خود می‌کند، بنابراین به‌راحتی قابل تغییر نیست.

این طراح مد و لباس با بیان این نکته که در حال حاضر در این چرخه، طراح مد وجود ندارد؛ خاطرنشان کرد: همین نادیده گرفتن طراح در پروسه تولید و ورود یک نمونه از خارج از کشور و تبدیل آن به «سری» سبب می‌شود، ندانیم، چه‌هویتی پشت پوشاک وجود دارد.

خاوری با تاکید بر این موضوع که چنانچه تولیدات حوزه مد در دست طراحان مد باشد، شاهد این آشفتگی نخواهیم بود، عنوان کرد: خوشبختانه اقبال مردمی نسبت به‌آنچه که طراحان تولید می‌کنند، وجود دارد و این را می‌توان از درخواست‌هایی که آنان در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مد و لباس دارند، مشاهده کرد.

وی در پاسخ به‌سئوالی مبنی بر اینکه آیا توسط مسؤولان ذی‌ربط حمایتی از طراحان صورت می‌گیرد؟؛ گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حمایت از طراحان مد به‌کارگروهی با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است.

این طراح مد و لباس با اشاره به‌این نکته که حمایت هنری از طراح برعهده وزارت فرهنگ و حمایت صنعتی بر عهده وزارت صنعت و معدن است، در ادامه سخنان خود به تشکیل نخستین انجمن طراحان مد و لباس کشور در خراسان رضوی اشاره و اضافه کرد: این انجمن به‌زودی تشکیل می‌شود و در صورت تشکیل آن به‌طور حتم شاهد اتفاقاتی به‌مراتب بهتر می‌شویم.

رقابت بر سر ارزان‌فروشی آفت بازار پوشاک

وی در بخش دیگری از سخنان خود رقابت بر سر ارزان فروشی را یکی دیگر از عوامل تولید پوشاک نامرغوب و متضاد با جامعه ایرانی دانست و گفت: در این بازار چنانچه تولیدکننده‌ای بخواهد رقابت کند، باید قیمت‌های خود را پایین بیاورد و برای پایین آوردن قیمت باید از موارد اولیه کم کیفیت بهره ببرد.

خاوری بیان کرد: همین رقابت در ارزان‌فروشی به‌جای رقابت در کیفیت شاید در ظاهر فروش بیشتر را سبب شود، اما در باطن به‌بازار لطمه وارد می‌کند.

ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده از پوشاک ایرانی- اسلامی احساس می‌شود

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس نیز در خصوص وضعیت نابسامان بازار پوشاک خاصه در بخش مانتو گفت: متاسفانه چند سالی است که شاهد هستیم در ایام گرم سال انواع و اقسام مانتوها وارد بازار می‌شوند که هیچ سنخیتی با ارزش‌های ایرانی- اسلامی ندارند.

مهدی لسان طوسی با اشاره به‌این نکته که در بازار هم زمینه برای تقاضای چنین مانتوهایی وجود دارد؛ افزود: این تقاضا از اینجا ناشی می‌شود که فرهنگ‌سازی علیه جامعه ایرانی رخ داده و همین موضوع سبب شده، مردم به‌سمت خرید چنین مانتوهایی ترغیب شوند.

وی بیان کرد: بسیار مشاهده کردیم، زمانی که مانتوهای تنگ وارد بازار شد، افرادی که حتی مانتوهای مناسب خریداری می‌کردند، با سپردن لباس خود به خیاط از آنان تقاضا می‌کردند، این مانتو را برایشان تنگ کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد فرهنگ‌سازی برای استفاده از مدل‌های ایرانی- اسلامی را موضوعی ضروری و لازم دانست و تصریح کرد: اینکه مدام بخواهیم این مدل‌ها را از بازار جمع کنیم، پاک کردن صورت مسأله است، باید اقدامی اساسی در این رابطه انجام داد.

لسان طوسی تصریح کرد: بخش زیادی از مانتوهای جلوباز در واقع لباس مجلسی هستند که متاسفانه بانوان بیرون از منزل مورد استفاده قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: بنابراین نیازمند این هستیم که مسؤولان ذی‌صلاح، اقدام به‌فرهنگ‌سازی گسترده در این زمینه کنند، صرفا جمع‌آوری پوشاک از سطح بازار راه حل نهایی نیست.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد در ادامه سخنان خود به‌مسأله بازرسی‌های هر روزه اتاق اصناف و اتحادیه پوشاک اشاره و خاطرنشان کرد: هر روز در سطح شهر مشغول بازرسی هستیم و در صورت مشاهده تخلف از سوی فروشنده‌ها ابتدا به‌صورت لسانی با آنان برخورد می‌شود و در صورت عدم توجه فروشنده مراتب را به‌گونه‌ای دیگر و حتی پلمب فروشگاه دنبال می‌کنیم.

50 تذکر به‌فروشنده‌های متخلف در مشهد از ابتدای سال جاری

وی ضمن با اشاره به‌اینکه از ابتدای سال جاری 50 تذکر به‌فروشنده‌های متخلف در سطح شهر داده شده؛ بیان کرد: حدود 17 تذکر به‌صورت شفاهی و بیش از 30 تذکر به‌صورت اخطاریه از ابتدای سال جاری به‌متخلفان داده شده است.

لسان طوسی در ادامه در پاسخ به‌این پرسش که چه‌میزان از این مانتوها از خارج از کشور وارد می‌شوند؟؛ گفت: از سال 96، واردات پوشاک توسط اشخاص حقیقی ممنوع شد و حدود دو ماه است که واردات پوشاک چه‌توسط اشخاص حقیقی و چه‌حقوقی ممنوع اعلام شده است.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد ادامه داد: بنابراین چنانچه بخواهیم مشکل را بر گردن واردات بیاندازیم، بیراهه رفته‌ایم.

وی تاکید کرد: با توجه به‌اینکه ورود پوشاک از خارج از کشور ممنوع شده، چنانچه مسؤولان همتی کنند و اقدام به‌فرهنگ‌سازی کنند، شاهد نتایج مثبتی خواهیم بود.

لسان طوسی یکی دیگر از مشکلات امروز بازار پوشاک را اهمیت ندادن به‌طراحان مد و لباس دانست و گفت: متاسفانه در این رابطه به‌هیچ عنوان فعالیتی صورت نمی‌گیرد، چنانچه به‌این طراحان بها داده شود، بخشی از مشکلات مرتفع می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سارا IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    1 0
    اگر حیا وغیره از بین نمی رفت این لباس ها فروش نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس