کد خبر 882928
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
درگیری هواداران خوزستانی

ورزشگاه غدیر اهواز پنجشنبه شب صحنه‌های تاسف‌برانگیزی به خود دید؛ فحاشی، درگیری، پرتاب اشیا، مصدومیت و...

به گزارش مشرق، ابن برای اولین بار نیست که حضور پرسپولیس در اهواز با درگیری و تنش همراه می شود. در دو، سه سال اخیر حداقل دو مرتبه چنین صحنه‌هایی در هنگام بازی پرسپولیس با حریفان اهوازی خود رقم خورده است.

صحنه‌هایی که بخشی از آن ناشی از بی‌تدبیری مسوولان برگزار کننده مسابقه است.

پرده اول- سوم اردیبهشت ۱۳۹۵

سوم اردیبهشت ۱۳۹۵ در هفته بیست و هفتم لیگ پانزدهم پرسپولیس یک بازی مهم با استقلال اهواز داشت؛ این بازی برای پرسپولیس برای رسیدن به قهرمانی حائز اهمیت فراوانی بود. پرسپولیس با استقلال تهران و استقلال خوزستان در کورس قهرمانی بود و در آنسو استقلال اهواز شانس زیادی برای بقا نداشت.  قابل پیش بینی بود که این بازی پرتنش و حساس خواهد شد.

 مسئولان استقلال اهواز اصرار داشتند این بازی باید حتما در ورزشگاه تختی برگزار شود. بازی دو تیم به جای ورزشگاه غدیر در ورزشگاه قدیمی و کوچک تختی اهواز برگزار شد. به علت سنگ پرانی در ورزشگاهی که امنیت کامل نداشت چندین تماشاگر مجروح شدند. کار به جایی رسید که برخی تماشاگران برای حفظ امنیت شان راهی زمین شدند. سنگ پرانی تماشاگران به سمت هم باعث شد تا چندین هوادار به شدت مجروح شود.

مطمئنا بی تدبیری، مسوولان برگزار کننده بازی در وقوع آن واقعه نقش داشت. مشخص بود ورزشگاه تختی اهواز برای برگزاری آن بازی کوچک بود. در کنترل تماشاگران هم کوتاهی صورت گرفته بود. جالب اینکه هیچ کس هم مسوولیت اتفاقات تلخ رخ داده را برعهده نگرفت. عبدالکاظم طالقانی، رئیس هایت فوتبال خوزستان در این باره گفت :«ا گر درخواستی برای برگزارنشدن بازی در ورزشگاه تختی هم بود، این مسئله به شورای تأمین ارتباط دارد که آنها دو بار جلسه داشتند و مسئولان استان پذیرفتند که امنیت بازی را برقرار کنند... وقتی تیم قبول نمی‌کند که در ورزشگاه دیگری میزبانی کند، من نمی‌توانم آنها را زور کنم و وقتی شورای تأمین هم پذیرفته امنیت بازی را برقرار کند، مسئولیت من چیست؟ من باید از تیم شهرم حمایت کنم و اگر این کار را انجام ندهم، به چالش کشیده می‌شوم..»

پرده دوم-۲۹ مهر۱۳۹۵

حدود شش ماه بعد دوباره پرسپولیس راهی اهواز شد. قابل پیش بینی بود که با توجه به اتفاقات بازی سوم اردیبهشت و قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ فضای بازی پرتنش خواهد بود.۲۹ مهر ۱۳۹۵ دوباره  در حین بازی استقلال خوزستان-پرسپولیس دوباره درگیری ها در اهواز تکرار شد و این بازی چندین سر شکسته و مجروح به جا گذاشت. دوباره سنگ پرانی تماشاگران بهم و دوباره یک فاجعه.

این بار هم کسی مسوولیت را برعهده نگرفت. با توجه به حوادث بازی استقلال اهواز-پرسپولیس کنترل مناسب تر تماشاگران می توانست مانع وقوع حوادث تلخ شود. این بار هم طالقانی اظهارنظر عجیبی داشت.« با توجه به اینکه داوری در زمین مسابقه اشتباهاتی را از خود بروز می‌دهد، همین باعث می‌شود که تماشاگران نارضایتی خود را با انجام اعمالی نشان دهند؛ البته نمی‌توان گفت این‌گونه رفتارها طبیعی هستند؛ ولی برخی تماشاگران نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند.»

پرده سوم- ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

صحنه هایی‌که پنجشنبه در ورزشگاه غدیر اهواز رقم خورد صحنه‌هایی تکرار بود. بازهم کنترل ضعیف تماشاگران و پرتاب اشیا و درگیری.

 به نظر می رسد سوء مدیریت  مسوولان خوزستانی در این اتفاقات تلخ نقش مهمی دارد. مسوولان خوزستانی که در دومرتبه قبل هم مسوولیت حوادث را برعهده نگرفتند این بار هم سیاستی مشابه اتخاذ کردند. عبدالکاظم طالقانی که عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم هست پس از اتفاقات رخ داده این درگیری‌ها را سطح پایین دانست و گفت :« کلیپی تهیه کرده‌ بودند که در آن هواداران پرسپولیس علیه تماشاچیان خوزستانی‌ شعار می‌دهند که آن صحت ندارد، در ورزشگاه آزادی برخورد‌هایی وجود داشته اما آنقدر شدت نداشته که بخواهند انتقام‌گیری کنند. تمهیداتی که نیرو‌های بازدارنده در این بازی هم انجام دادند، بسیار منطقی و خوب بود، مخصوصاً نیروی انتظامی که به خوبی برنامه‌‌ریزی کرده بود. تشکر می‌کنم از استاندار خوزستان و همه دستگاه‌‌های مراقبتی که با تلاش‌شان باعث شد در این بازی اتفاق خاصی رخ ندهد. درگیری‌هایی که در ورزشگاه رخ داد، در سطح خیلی پائین بود و نیرو‌های امنیتی به خوبی از درگیری‌های شدید‌تر جلوگیری کردند.»

مشخص نیست این مسوولان چه زمانی باید از این اتفاقات درس بگیرند. آیا قرار است روزی این سنگ پرانی‌ها یک کشته به جا بگذارد و یا اتفاق تلخ کور شدن یک سرباز در اصفهان در سال ۱۳۸۶ تکرار شود؟

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس