بلیت هواپیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه مصارف ارزی ایرلاین‌ها باید در فهرست کالاهای گروه یک قرار گیرد، گفت: با احتساب نرخ روزانه ارز در سامانه سنا که ۱۷ مردادماه اجرا شد.

به گزارش مشرق، مقصود اسعدی‌سامانی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت ارز، موجب افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی می‌شود، بیان کرد: بیش از 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، از آن منظر که از این پس دلار برای شرکت‌های هواپیمایی با نرخ سامانه سنا محاسبه می‌شود و شرکت‌های باید برای تأمین ارز از بانک‌ها یا صرافی‌ها، ارز را با قیمت سامانه سنا دریافت کنند، هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت.

* افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای خارجی

وی درباره افزایش درباره نرخ بلیت پروازهای خارجی اظهار داشت: تا پیش از این نرخ بلیت پروازهای خارجی از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ایرلاین کری‌یر طبق محاسبه تسعیر ارز به شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌شد و ‌ شرکت‌های هواپیمایی بر آن اساس تسعیر ارز را انجام می‌دادند.

وی افزود: روز گذشته سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که طبق تصمیمات دولت، نرخ ارز از این پس بر اساس نرخ سامانه سنا مربوط به بانک مرکزی‌ محاسبه شود، در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا نرخ ارز طبق بازار ثانویه به لحظه اعلام می‌شود که این مبنای نرخ‌های بلیت هواپیما قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

وی اضافه کرد:‌ بر این اساس به عنوان مثال روز پنج‌شنبه‌ که گذشت نرخ دلار آمریکا در سامانه سنا حدود 9200 تومان به طور میانگین محاسبه شد، حال در بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام شده است که بر اساس نرخ ارز در سامانه سنا، قیمت‌های بلیت محاسبه می‌شود.

* نرخ لحظه‌ای ارز برای شرکت‌ها مشکل آفرین شده است

سامانی اظهار داشت: البته این نرخ‌های سامانه سنا برای شرکت‌های هواپیمایی‌ مشکل‌آفرین است، زیرا نرخ ارز در این سامانه لحظه به لحظه متفاوت است و شرکت‌ها نمی‌توانند بر اساس نرخ لحظه‌ای دلار عمل کنند و بلیت بفروشند، بلکه باید نرخ ثابتی در روز یا هفته در نظر داشته باشند تا تسعیر خود را انجام دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد:‌ طبیعتاً با افزایش قیمت دلار، محاسبات ایرلاین‌ها که تا پیش از این بر اساس دلار 4200 تومانی بود، تغییر یافت و بر اساس دلار سامانه سنا مثلا 9200 تومان محاسبه می‌شود.

وی اظهار داشت: طبق اطلاعات ارزی سامانه سنا، قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی در برخی شرایط بیش از 100 درصد افزایش خواهد داشت و بیش از دو برابر می‌شود.

سامانی پیشنهاد داد: ضرورت دارد نرخ ثابتی برای شرکت‌های هواپیمایی از ارز در نظر گرفته شود تا کنون نرخ ارز برای شرکت‌های هواپیمایی بر مبنای دلار 4200 تومانی بود که آن هم برای شرکت‌ها قابل دسترسی  نبود، اما با احتساب نرخ ارز سامانه سنا، طبیعتاً نرخ بلیت افزایش بسزایی می‌یابد و نرخ بلیت از این پس بر اساس سامانه سنا خواهد بود و ارز از این پس بر اساس این نرخ سامانه سنا، از بانک‌ها یا صرافی‌ها دریافت می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه منطقی نیست ایرلاین‌ها مشمول دلار 4200 تومانی نشوند، اضافه کرد:‌ بیش از 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است شرکت‌های هواپیمایی چاره‌ای ندارند، جزء آنکه قیمت‌های خود را افزایش دهند، زیرا قیمت تمام شده آنها به شدت افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد:‌ روز پنج‌شنبه‌ای که گذشت سازمان هواپیمایی کشور بخشنامه تسعیر ارز را منتشر کرد؛ ابتدا تصور بر آن بود که نرخ‌ها بر اساس نرخ دلار 4200 تومانی خواهد بود، اما از نرخی که ایران‌ایر به عنوان کری‌یر برای شرکت‌های هواپیمایی خارجی اعلام کرده بود تا بر اساس نرخ دلار 8800 تومانی بلیت‌های خود را بفروشند، با نرخ سامانه سنا قیمت‌های پروازهای خارجی حتی بالاتر از نرخی شد که ایران‌ایر اعلام کرد.

اسعدی سامانی تأکید کرد: از این پس نرخ دلار برای ایرلاین‌ها بر اساس سامانه سنا خواهد بود که این نرخ در پنج‌شنبه‌ای که گذشته به طور متوسط حدود 9200 تومان در دلار محاسبه شد.

* ضرورت احتساب شرکت‌های هواپیمایی در گروه یک ارزی ‌

وی تأکید  کرد: از آن منظر که قیمت قطعه هواپیما جزو گروه‌های کالاهای اساسی قرار نگرفته است، بنابراین شرکت‌های هواپیمایی با نرخ دلار کنونی با افزایش به سزای هزینه‌ها مواجه هستند، در حالی که اگر موضوع تأمین قطعات هواپیما جزو تبصره یک بند یک مصوبه هیأت وزیران مبنی بر اینکه وزارت صنعت،‌معدن و تجارت این اختیار را دارد که فهرست کالاهای اساسی را بازنگری کند، قرار گیرد، شرایط متفاوت می‌شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنیم در نیازهای ارزی شرکت‌های هواپیمایی بازنگری شود و در آن لیست بازنگری شرکت‌ها در گروه کالاهای اساسی قرار گیرند تا مشمول افزایش هزینه‌ها نشوند.

* تحریم‌های جدید صنعت هوایی و نرخ سامانه سنا دلایل افزایش هزینه شرکت‌ها

وی اظهار داشت:‌ بر اساس تحریم‌های جدید صنعت حمل و نقل هوایی ایران و از سوی دیگر تحریم‌های ارزی و با احتساب نرخ‌های لحظه‌ای سامانه سنا، دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به قطعات هواپیما بسیار سخت و پرهزینه شده است، شرکت‌های هواپیمایی هم برای تأمین قطعات باید هزینه‌های بسیار اضافه‌تری را در این شرایط بپردازد، از سوی دیگر فروش شرکت‌های هواپیمایی ایران همگی به ریال است و هزینه‌های شرکت‌ها که یکی از آنها تأمین قطعه است به ارز و دلار محاسبه می‌شود، بنابر این پیش‌بینی می‌شود نرخ بلیت پروازهای داخلی بیش از 70 درصد و نرخ بلیت پروازهای خارجی بیش از 100 درصد با احتساب نرخ‌های سامانه سنا و تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی افزایش یابد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار امیورای کرد:‌ همان‌طور که گفته شد در راستای کاهش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی و طبیعتا کاهش نرخ بلیت، دولت تلاش کند موضوع هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی را در گروه‌ کالاهای اساسی قرار دهد تا هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی کاهش یابد و در صورت عدم حمایت دولت، حمل نقل هوایی‌ از سبد هزینه‌های بسیاری از خانواده‌ها خارج ‌می‌شود.

وی اظهار داشت: در حالی‌که بعد از آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی شاهد رشد 20 درصدی مسافر و استفاده اغلب اقشار جامعه از این صنعت ایمنی بودیم، به‌دلیل شرایط جدید امکان دارد افت شدید مسافر و افزایش زیان شرکت‌ها را شاهد باشیم.

* زیان شرکت‌های هواپیمایی با نوسانات اخیر ارزی‌

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد هزینه های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، افزود:‌ تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی در یکی‌دوماه‌ گذشته زیان هنگفتی را به شرکت‌ها تحمیل کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت بلیت تابعی از نرخ ارز است احاله کردن شرکت‌های هواپیمایی به صرافی‌ها، هزینه شرکت‌ها را بشدت افزایش می‌دهد و این در حالی است که به‌دلیل تشدید تحریم ها دسترسی به قطعات و خدمات و سرویس‌ها سخت تر و طبعاً هزینه بیشتری به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

وی اظهار داشت: این صنعت در دنیا به‌عنوان محور توسعه شناخته شده و در ایران نیز می‌تواند محور توسعه و گسترش عدالت اجتماعی باشد، بنابراین ضرورت دارد دولت موانع کسب و کار در این صنعت را از میان بردارد.

وی بیان کرد: همچنین اظهارنظرها و دخالت‌های غیر مسئولانه و خلاف قانون برخی از اشخاص و نهادها به‌شدت به صنعت و ایمنی آن لطمه می‌زند و کسب و کار این صنعت را با اختلال مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: ضرورت دارد ‌همان طور ‌که قانون، سازمان هواپیمایی کشوری را متولی اعمال حاکمیت و نظارت دانسته، اجازه دهیم سازمان هواپیمایی کشوری به وظایف قانونی خود عمل کند و نظارت و کنترل های لازم را برفعالان این صنعت طبق وظایف ذاتی خود داشته باشد و در شرایطی که هزینه تامین قطعات و سایر نیازهای ارزی به‌دلیل تشدید تحریم‌ها افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: مجدداً پیشنهاد می‌شود موارد مصارف ارزی شرکت‌های هواپیمایی در فهرست کالاهای فهرست گروه یک قرار گیرد تا امکان استفاده اقشار بیشتری از صنعت حمل و نقل هوایی فراهم شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تیمسار IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
    0 0
    علی برکت الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس