کد خبر 882236
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
ترامپ و پوتین در هلسینکی دیدار کردند

یک رسانه خبری آمریکایی جزئیات تازه‌ای از موضوعات مورد بحث در دیدار روسای جمهور ایالات متحده و روسیه در شهر هلسینکی منتشر کرده است.

به گزارش مشرق، رسانه آمریکایی پلیتیکو به نقل از یک سند که حاوی پیشنهادات مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین رئیس حمهور روسیه به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار ماه گذشته در شهر هلسینکی بوده، نوشته است: در جریان این دیدار، رئیس جمهور روسیه به همتای آمریکایی اش یک سری از پیشنهادات و طرح های ابتکاری را درباره خلع سلاح، کنترل تسلیحات هسته‌ای و ممنوعیت استفاده از تسلیحات در فضا ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، پیشنهادات روسیه شامل تمدید 5 ساله پیمان نیو استارت درباره محدودیت تسلیحات هسته ای است که در سال 2010 میلادی توسط پوتین و باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا امضا شده است. این پیمان بعدا از سوی سنا و کنگره آمریکا نیز تایید شده است.

بیشتر بخوانید:

تکذیب «توافق مخفیانه کوزوو» در دیدار ترامپ و پوتین

این سند نشان می دهد که رئیس جمهور روسیه به افزایش تنش ها در شرق اروپا اشاره داشته و پیشنهاد داده است تا واشنگتن و مسکو تدابیر لازم به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی در جریان فعالیت‌های نظامی در اروپا را اتخاذ کنند، همین طور دو کشور اعتماد و شفافیت را در عرصه نظامی افزایش دهند.

پلیتیکو افزود: این اسناد پیشنهاد از سرگیری مذاکرات ثبات راهبردی بین معاونان وزیر خارجه دو کشور را مطرح کرده است. این سند همچنین خواستار تشکیل فرمت مذاکراتی 2+2 بین وزرای خارجه و دفاع آمریکا و روسیه شده است و همین طور خواستار برپایی نشست هایی بین فرماندهان نیروهای مسلح دو کشور شده است.

گارت مارکیس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به گزارش پلیتیکو گفت: هیچ گونه تعهدی برای انجام اقدامات مشخصی وجود ندارد، آن هم فراتر از توافق رهبران دو کشور برای ادامه مذاکره. رئیس جمهور آمریکا هیچ گونه پیشنهاد مکتوبی را از رئیس جمهور روسیه دریافت نکرده است و رئیس جمهور ایالات متحده نیز هیچ پیشنهاد مکتوبی را به پوتین ارائه نکرده است.

پلیتیکو همچنین به نقل از جان رود معاون امور سیاسی وزیر دفاع آمریکا نوشته است : ما در روندی قرار داریم که سعی می کنیم زمان و مکان مشخصی را برای مذاکرات موسوم به ثبات راهبردی تعیین کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس