اصلاح طلبان

اسطوره‌زدایی اصلاح‌طلبان از ایران؛ امیرکبیر «مستبد» و شیخ فضل‌الله نوری «خصم مشروطه» بود!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

رؤیای حسینقلی‌خانی حجاریان بر باد رفت

«سعید حجاریان»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه شرق گفته است:

واقعیت این است که دولت جرئت تصمیم‌گیری ندارد، به‌همین‌دلیل همیشه می‌خواهد زمان بخرد. در واقع به‌دنبال قضا و قدر است تا دری به تخته بخورد و شرایط طرف مقابل عوض شود...ما باید به عواملی که مربوط به خودمان است، چنگ بزنیم. البته این نحوه زندگی از خصیصه‌های ما ایرانیان است؛ ما تنبل و پرمدعا هستیم.

او افزوده است: اساسا دولت ما ضعیف است و تنها بخشی از این ضعف در حوزه تصمیم‌گیری متجلی است.

حجاریان همچنین با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان باید شفاف موضع بگیرند» تصریح می‌کند: من معتقدم می‌شود اصلاح‌طلبان بگویند دولت روحانی، دولت ما نیست؛ مشروط بر اینکه ذکر کنند دولت، متعلق به چه جریانی است.

او می‌گوید: دولت کرخت و گیج است و در زمین اصلاحات بازی نمی‌کند.[۱]

*این اظهارات سعید حجاریان اما در حالیست که او ۴ سال قبل طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشته بود: پیشنهاد می‌کنم دولت فعلی را حسینقلی‌خانی بنامیم تا بعداً ببینیم چه خواهد شد!

وی در ادامه این یادداشت تأکید کرده بود: «دولت کنونی ایران (یعنی دولت رئیس‌جمهور روحانی) را می‌توان تا حدودی ایدئولوژیک، تا حدی مدرن و تا حدی عقلانی دانست.»[۲]

جالب است که اشاره حجاریان به عبارت «حسینقلی‌خان» نیز بازگشتی دارد به شخصیت تاریخی حسینقلی‌خان بختیاری که یکی از خوانین مقتدر بختیاری بوده است.

در واقع حجاریان تلاش کرده بود صفت اقتدار را نیز به صفات مدرن و عقلانی بودن دولت آقای روحانی، بعنوان دولت محبوب خود بیافزاید.

جالب آنکه همان روزها، یک رسانه در ذیل این حرف‌های حجاریان نوشت: «-با این تعاریف پرطمطراق- جریان سیاسی اشاره شده در هر لحظه‌ای قادر به قهر از دولت و فرار از همه‌ی فدایت‌شَوَم‌هایی است که به دولت یازدهم گفته است. طیف سیاسی اشاره شده حتی اگر حامی اشتباهات دولت نیز باشد اما هرگز رفیق روزهای سخت دولت نخواهد بود و در همان روزهای سخت است که این ریشخندهای کادوپیچی شده به کار خواهد آمد.»

آنچه اشاره شد البته فقط کارنامه مغازله شخص سعید حجاریان در قبال رئیس‌جمهور روحانی است و عاشقانه‌های هریک از اصلاح‌طلبان ستادی درباره رئیس‌جمهور روحانی در ایام دولت یازدهم، هر کدام یک مثنوی هفتاد من کاغذ است.

از لیدر اصلاح‌طلبان که برای رأی‌آوری مجدد روحانی «تَکرار» کرد، تا رسول منتجب‌نیا که می‌گفت اصلاح‌طلبان «فدائیان روحانی» هستند و تا محمدرضا خاتمی که تأکید داشت ما تضمین روحانی هستیم. [۳]

اما جدای از اینکه «عبور از روحانی» و فرار اصلاح‌طلبان از سرنوشت مشترکی که با رئیس‌جمهور روحانی دارند ممکن نیست و عاشقانه‌های مذکور، سبب شده اصلاحات و اعتدال تبدیل به «لاله و لادن» شوند؛ اظهارات حجاریان به لحاظ واقعیت‌های موجود نیز محل تردید هستند.

آیا جز اینست که طابق‌النعل بالنعل گام‌هایی که رئیس‌جمهور روحانی برمی‌دارد در زمین اصلاح‌طلبان و خواست آنهاست؟

طرح رفراندوم مگر خواست همیشگی ستاد اصلاحات نیست!؟

و ایضاً مقولاتی مثل مذاکره با آمریکا، رفع حصر بدون توبه، سکوت در مقابل لیبرال خوانده شدن، حمله به جریان اصولگرا با عنوان «تندرو»، کنایه‌های دمادم به سپاه پاسداران، واگذار کردن اجرائیات کشور به اسحاق جهانگیری بعنوان معاون اول رئیس‌جمهور، برجام و غیره مگر بجز رئوس اصلی خواسته‌های اصلاح‌طلبان در هر دولتی است!؟

از طرفی آقای حجاریان و دوستان ایشان چه زود فراموش کرده‌اند زمانی را که می‌گفتند روحانی بهترین گزینه برای پیشبرد کف مطالبات اصلاح‌طلبی است و ما بدیلی جز روحانی نداریم...[۴] [۵]

***

اسطوره‌زدایی اصلاح‌طلبان از ایران؛

امیرکبیر «مستبد» و شیخ فضل‌الله نوری «خصم مشروطه» بود!

خبرگزاری کتاب ایران، ایبنا گزارش داد: فردی به نام هومن یوسفدهی، با عنوان پژوهشگر تاریخ مشروطیت طی اظهاراتی در مراسم گرامیداشت جنبش مشروطه و رونمایی از کتاب اسناد مشروطه گیلان با اشاره به نقش نهضت روشنفکری در ایران به سردمداری امیرکبیر گفته است:

به جرأت می‌توان گفت که پدر روشنفکری ایران «میرزا تقی‌خان امیرکبیر» صدراعظم مستبد ولی ترقّی‌خواه ایران بود. او در ابتدای عصر ناصری با احداث مدرسه دارالفنون و اعزام محصّلین ایرانی به خارج از کشور روشنفکری را در ایران بنیان نهاد. به تدریج ایرانیان با پیشرفت‌های علمی و صنعتی اروپاییان و علوم جدید و مفاهیمی چون قانون و مشروطه آشنا شدند. در نهایت تعدادی از این فرنگ رفتگان به صرافت افتادند که با تغییر ساختار حکومت استبدادی و استقرار حکومت مشروطه و تدوین قانون، ایران را به سویت پیشرفت و ترقّی سوق دهند.[۶]

در همین حال، روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی، ارگان حزب کارگزاران نیز چند روز قبل گزارشی را درباره شهید شیخ فضل‌ا... نوری منتشر کرد و در تیتر آن نوشت: «خصم مشروطه»!

*حقیقتاً این حجم از دشمنی با شخصیت‌هایی که دل در گرو اسلام و ایران داشته‌اند و در این راه به فیض شهادت رسیده‌اند، بر ما پوشیده است.

بایستی به تلخی گفت که شاید اگر نبود مبارزه امیرکبیر با فرقه‌های بابیت و بهائیت، ایستادگی آن مرد بزرگ در مقابل روس و انگلیس، مشی امیر برای خدمت به مردم و «نه» بزرگی که به استبداد و خودکامگی ناصرالدین قاجار گفت و دست آخر جانش را بر سر این راه گذاشت؛ امروز کسی طعنه مستبد و استبدادی را نسبت به میرزاتقی خان نمی‌شنید.

شخصیتی ممدوح حتی در کلام رهبر معظم انقلاب که اصلاح‌طلبان بنا به دلایلی که خود بهتر می‌دانند، از طعنه به او و راه رفته‌اش و صدقات جاریه‌اش غافل نیستند.

چه اینکه قبل از فرد اشاره شده در بالا، «صادق زیباکلام» نیز طی اظهاراتی گفته بود: امیرکبیر فردی مغرور متکبر بود و به هیچ وجه سیاستمدارانه و سنجیده رفتار نمی‌کرد... نمی‌توانیم از کنار گردن زده شدن بابی‌ها به سادگی عبور کنیم! [۷]

شیخ شهید نیز از طعنه‌های چپ ایرانی به دور نمانده است. از تهمت خصم مشروطه بودن تا صحبت‌های محمود سریع‌القلم که در کتاب «اقتدارگرایی در عهد قاجار خود» از این می‌نویسد که اسلام کسانی مثل شهید شیخ‌فضل‌الله نوری، اسلامی عقب مانده است که توانایی تطابق با لیبرالیسم بعنوان دروازه ورود به وادی پیشرفت را ندارد! [۸]

و اینهمه فقط برای این است که شیخ شهید می‌خواست مشروطه‌ای که خود نیز طرفدار و خواهان آن بود و برایش عدالتخانه را تشکیل داد؛ مشروعه و اسلامی باشد اما او نیز دست آخر جانش را فدای همین مسیر اسلام‌خواهی کرد.

گفتنیست، پیش از این و در نشست رونمایی از یک اثر هنری در تهران پیرامون شاهنامه، فردی که بعنوان شاهنامه پژوه معرفی شد طی سخنانی از این گفت که سهراب شاهنامه حرامزاده بوده و به لحاظ روایت شاهنامه اصلی! هیچ نسبت عقد و نکاحی میان رستم و تهمینه(مادر سهراب) نبوده است!

این روند اسطوره‌زدایی و هجوم به سمت چهره‌هایی مبنایی و هویتی تاریخ ایران که توسط یک طیف سیاسی خاص و جریانات نزدیک به آن هدایت و راهبردی می‌شود، جدای از آنکه آسیب‌های فراوانی را در بطن خود دارد اما اتفاقی نیز به نظر نمی‌رسد.

***

نماینده‌ای که از «ماه عسل» گریخت!

«علیرضا محجوب»، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی اظهاراتی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است:

دولت‌ این‌گونه که درباره ثروت‌مندان و حفظ پول آنان در پرتو گردش قیمت ارز فکر می‌کند،  ۱۰ درصد هم به فقرا فکر کند و تمهیداتی برای این وضعیت فوق‌العاده اتخاذ کند! [۹]

*این فرد، چند سال قبل (سال ۹۴) که اصلاح‌طلبان در حال گذراندن ماه‌عسل با رئیس‌جمهور روحانی و اعتدالیون بودند، نظر دیگری درباره دولت و شخص رئیس‌جمهور روحانی داشت!

محجوب در آذر ۹۴ پیرامون روحانی به خبرگزاری ایسنا گفته بود: عمل آقای دکتر روحانی به گواهی اتفاقات در سه سال گذشته، در صیانت از حقوق انسان‌ها، آزادی‌ها و برداشت‌های کلی از انقلاب اسلامی ممتاز بوده (است).

او همچنین تصریح می‌کرد: «اصلاح‌طلبان راهی را پیش می‌روند که شخص آقای روحانی نشان دهد! »[۱۰]

اظهارات محجوب در مصاحبه با ایلنا از نظر منتقدین روحانی هم حتی ناجوانمردانه و مصداق «لگد به افتاده» است و دولت علیرغم کم‌کاری و ناکارآمدی که به آن مبتلی است اما برای حفظ قیمت کالاهای اساسی مثل نان و سوخت تلاش‌های زیادی انجام داده است.

ما اظهارات محجوب را به خودش و البته به سعید حجاریان یادآوری می‌کنیم و با تأکید بر اینکه آقای روحانی نسبت به دولت یازدهم هیچ تغییری نداشته است؛ قضاوت درباره این «پشتک واروی سیاسی اصلاح‌طلبان در قبال روحانی» را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم...

***

۱_ http://sharghdaily.ir/fa/main/print/۱۹۳۱۴۷

۲_ https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۳۱۰۱۷۰۰۰۱۳۲

۳_ https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/

۴_ https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۴۰۴۰۲۰۰۱۵۹۷

۵_ https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۴۰۶۱۶۰۰۱۴۴۹

۶_ http://ibna.ir/fa/doc/report/۲۶۴۰۵۱

۷_ https://www.farsnews.com/printable.php?nn=۱۳۹۵۰۷۰۲۰۰۰۷۸۴

۸_ https://www.farsnews.com/printable.php?nn=۱۳۹۵۰۷۰۲۰۰۰۷۸۴

۹_ http://khabarfarsi.com/u/۵۷۷۷۵۸۵۹

۱۰_ https://www.isna.ir/news/۹۴۰۹۰۳۰۱۷۱۳/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ج IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    سردمداران اصلاح طلب نوعا فاقد سواد هستند و طرفداران خود را نیز در جهل نگه میدارند تا راحتر بتوانند اهداف خود را به سبب جهل مخاطب پیش ببرند.....عمده راه نشان دادن انحراف آنها بالا بردن سطح سواد و اطلاعات مردم است
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      39 11
      خاتمی و اصلاحات به خدعه ها و ابزارهای فریب مجدد افکار عمومی مسلح هستند . پس مقابله مستقیم با این جریان ناکارمد و پرادعا بسیار سخت است . لذا باید مردم را به تاریخ و عملکرد سیاسی اقتصادی دولت اصلاحات و نتیجه تکرارها ارجاع دهیم . حمله و توهین نتیجه عکس میدهد
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      41 2
      از دوحال خارج نیست. یا اصلاح طلبان وحجاریان روحانی را میشناختندکه بازده ندارد(چهل ساله روحانی در نظام ودست به کار است=یعنی عملکرد کاملا مشخص وشناخته شده ای داشته )ولی به قول حجاریان برای نیاز به ادامه حیات ،به قول حجاریان به این رحم اجاره ای چنگ زدند ، که در اینحالت خیانت به مردم کردند برای ادامه حیات خودشان. یا عملکرد او را نمیشناختند وتازه بعد از پنج سال ،حمایت تمام قد از او ،به ماهیتش پی بردند که نشاندهنده عمق حماقت انهاست که بعد از چهل سال تازه طرف رو شناختند ! پس یه دسته احمقند که نباید به دیگران فرمان رفتن توی چاه ویل بدن!
    • سعید IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      8 21
      چون اصولگرایان خیلی منطقی هستند باکمال شرمندگی همه گروهها له فکر بقا و جیب خودشان هستند نه مردم احمدی نژاد مگه اصولگرا نبود همین روحانی بین بد و بدترین که رییسی بود مجبور شدند مردم و اصلاح طلبان روحانی رو انتخاب کنند
    • ناشناس IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      8 11
      اصلاح طلبان از قضا باسواد هستند اما در واقع دیکتاتور هم هستند اما اصولگرایان غالبا بیسواد و در عین حال برای رسیدن به مقاصدشان دائم پشت دین مخفی میشوند اگر امروز امام خمینی بودند حساب هر دو گروه را میرسیدند که دعوایشان برای ملت نیست بلکه برای قدرت و دنیا است
  • سید IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    64 18
    اصلاح طلبان تهوع آور تفاله های غربگرایی هستند.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      17 6
      باید همه شان را ... ولش کن. مهم نیست
  • اولادی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    49 16
    دیگه این اصلاح طلبان با چه زبانی بگن که دشمن ایران هستن . نه شعور دارن و نه سواد درست و حسابی. آخه یکی نیست بگه اگه حرف نزنی می گن لالی؟؟!!
  • مردم IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    37 10
    واقعا چقدر پررویی و وقاحت؟؟!!! این اصلاح طلبان که تشت رسوایی و وطن فروشیشان از بام بر زمین افتاده و الان هم زندگی و معیشت مردم را به تباهی کشانده اند نمیدانم با چه رویی این ور و آن ور نظریه پردازی میکنند و شاید هم هنوز در توهمات حاصله از ذغالهای مرغوب و ژن های خوبشان در ویلا و عمارتهای گران قیمتشان برای زوجات محترمه سخنرانی میکنند و مردم را هم موظف به شنیدن اراجیفشان میدانند که هرکس هم نقد و مخالفتشان کند یا بی سواد است یا امل یا تندرو یا دیکتاتور؟؟!!! چه آنکه این موجودات بی ارزش تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد عزت و استقلال و ناموس و معیشت مردم است و فقط به فکر چند سلبریتی غربزده و حقوق سگها و همجنس بازان و بی دینان و منافقان جنایتکار و شهوترانان هستند اگر هم منکر هستند به نظریه پردازیهایشان از اول انقلاب تا کنون نگاه کنند ولی اینها آنقدر پررو هستند که در روز روشن گفته های قبلی خود را هم منکر میشوند
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    38 17
    لعنت خداو رسولش بر هردو و سومی که رئیس اصلاحات باشد . خداوند شرشان را از سر این انقلاب کم کند لعنت بر هر سه
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    41 12
    امیرکبیر «مستبد» و شیخ فضل‌الله نوری «خصم مشروطه» بود! / این جمله را بهاییان میگفتند اما الان ورد زبان اصلاح طلبان شده است
    • مهدی خدامی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      5 12
      برادر جان توهین چرا می کنی؟ من دکترای تاریخ دانشگاه اصفهانم. به لحاظ سیاسی هم ابدا نه خود را اصلاح طلب می دانم و نه حتی علاقمند اصلاح طلبان. هرگز هم به امثال خاتمی و روحانی رای ندادم. با این حال اگه شما هم مطالعه کنی درخواهی یافت امیر کبیر اصلاحاتش را با نوعی اقتدار به پیش برد که با توجه به فضای جامعه نامش را استبداد گذاشت البته نوعی استبداد منور. شیخ فضل الله هم علیرغم همراهی اولیه علیه ظلم و ستم محمد علی شاه به سرسختی به مخالفت با مشروطه برخواست و معتقد بود مشروطه دستپخت سفارت انگلستان است. البته شما جای توهین مطالعه کن چون هرچی من بگم ممکنه ناخواسته مقاوت ذهنی داشته باشی. حتی کتب درسی امروزه هم این قضیه رو پذیرفتن و بیشتر به بیان علل مخالفت ایشان با مشروطه پرداختن. امیدوارم مشرق نیوز هم نظر من رو منتشر کنه چون نه به کسی توهین کردم و نه حرف بدی زدم.
  • یک اصلاح طلب IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    27 13
    خاک بر سر کسانی که امیرکبیر و مدرس و نوری را هم نمیخواهند. خاک بر سر آنها(اصلاح طلبانی) که خود را از اینها جدا نمیکنند هرکسی هست باشه
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      24 6
      خوب حق دارند ! وقتی مردم قهرمانان ضد غرب وتثیر مثبت انها بر زندگیشان را میبینند ،خودفروختگان غرب زشت تر وکریه تر و بی خاصیت تر برای مردم ؛دیده میشوند!
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      12 0
      خوب حق دارند ! وقتی مردم قهرمانان ضد غرب وتثیر مثبت انها بر زندگیشان را میبینند ،خودفروختگان غرب زشت تر وکریه تر و بی خاصیت تر برای مردم ؛دیده میشوند!
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    35 14
    لعنت بر من که دیگر بخواهیم حتی امیر کبیر را هم تخریب کنیم. لعنت بر ایرانی هایی که ساکت هستند . لعنت بر مدعیان
  • اميد IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    21 1
    متاسفانه چنان خدا اصلاح طلبان و اعتداليون را در خواب غفلت فرو برده ، بخاطر نفاق نهاني درونشان ، كه متاسفانه طي يك ماه خودشان حرفشان را نقض مي كنند و پرت و پلا مي گويند. اگر خدا رسوايشان نمي كرد خدا مي داند چه نسخه اي براي ما اجرا مي كردند.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    31 5
    هرکی که به امیر کبیر توهین کند مطمئن باشید یا بهائیست یا با آنان حشر و نشر دارد.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    25 6
    با سلام؛ شهید شیخ فضل الله نوری یکی از با بصیرترین علماء بود که آثار عملش هم اکنون هم هدایتگر است روحش شاد.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    10 5
    لعنت بر من که دیگر بخواهیم حتی امیر کبیر را هم تخریب کنیم. لعنت بر ایرانی هایی که ساکت هستند . لعنت بر مدعیان
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    0 1
    OOOOOOOOOOOOOOOOOOO
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    8 25
    خاک بر سرتان مشرق نفهم بزدل
    • محمد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      12 3
      خاک بر سر خودت
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    6 6
    عزیزان سیاست چیه رها کنین بره. اصل کاری داستان سهراب بیچاره است. که بعد از هزار سال تازه دنبال عقدنامه مادرش میگردین. اصلا مگه آن زمونا عاقد داشتیم. تازه اگر هم عقد وپیمانی چیزی بوده .ثبت احوال که هیچ ، ثبت اسناد هم نبوده.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    9 7
    خيلي جالبه يكسره ناسزا و دشنام تهمت و افترا به اين و ان نثار مي كنند و دم از با سوادي ديانت و اخلاق مي زنند .انچه بديهي است گفتار و كردار هر كس ماهيت و جوهر ه وي را مشخص مي كند .امان از خشم و بغض و كينه
    • محمد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      8 1
      منافقین وقتی اوضاع براشون خوب نیست دم از شریعت اسلام اخلاق جوانمردی میزنن برو رد کارت خیانت شما جماعت پاک نمیشه
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    9 22
    شماها چی کاره هستید که درباره نظریه تاریخدانها موضع گیری می کنید. یکی از بزرگترین اشتباهات جمهوری اسلامی نظریه مثبت به شیخ فضل الله نوری است. آل احمد موضع غیر واقعی درباره ایشون گرفت و همون منشا خیر برای این فرد مرتجع و استبداد خواه شد. شیخ یک فرد استبدادخواه و بار و یاور محمدعلی میرزا برای جلوگیری از آتش فشان انقلاب مشروطه بود. او نه اسلام به سبک بنیانگذران جمهوری اسلامی، بلکه اسلامی برای اخاذی و پول پرستی و جمع کردن اموال رو تعقیب می کرد. پارک الشربعه داشت و درشکه اشو صد تا نوکر و کلفت مشابعت می کردند چون فکر می کرد با مشروطه قدرتش از دست می ره هواخواه محمد علی میرزا و حکومت استبدادی اش شد. نامبرده مانند ابوبکر بغدادی لعنتی با علم و دانش و علوم تجربی و فیزبک و شیمی مخالف بود و ابن را در لوایحی که او نوشته و در دست است، ثابت می کنه. وانگهی او فتوی به قتل آزادیخواهان مشروطه طلب داد و به فتوای او تعدادی از مردم در میدان توپخانه بدست اوباش کشته شدند. چنین شخصیتی چرا بابد محبوب و مورد احترام جمهوری اسلامی باشد که بک بزرگراه را هم بنام او بکنند. کدامیک از بنیانگذاران جمهوری اسلامی روش و منش شیخ فضل الله را داشته اند. اگر او زنده بود همین جمهوری اسلامی به بهانه همکاری او با سلطنت قاجار او را اعدام می کرد. شماها هم بدون مطالعه، در تاریخ اظهارنظر نکنید.
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      15 3
      تو تاریخ دان هستی؟
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      20 5
      اتفاقا موضوع ذکر مذهب جعفری به عنوان مذهب رسمی کشور و اصل نظارت فقها بر قوانین مجلس شورای ملی از جمله این پیشنهادها بود که از هوشیاری و شمّ سیاسی فضل الله نوری حکایت داشت، با این همه مجلس با نظرات وی مخالفت کرد و او به نشان اعتراض مجلس را ترک کرد، از این زمان شیخ فضل‌الله مورد حملات ناجوانمردانه روشنفکران غرب‌گرا و فراموسون‌ها و دیگر ناآگاهان قرار گرفت
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      17 2
      اگر خبر ندارید نظر ندهید جناب . نوری با حکومت مشروطه مخالفتی نداشت، بحث او در کیفیت این نوع از حکومت در جامعه اسلامی ایران بود. او معتقد بود که قانون اساسی و دیگر قوانین حقوقی و جزایی باید مطابق قوانین اسلام باشد، زیرا مردم ایران مسلمان و پیرو این دین هستند و به همین دلیل پیشنهاد کرد تا عنوان حکومت، مشروطة مشروعه باشد
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      15 3
      مگر این بابا نگفت. مگر نوری از خودش دفاع نکرد . وی بارها گفت: من والله با مشروطه مخالفت ندارم، با اشخاص بی‌دین و فرقه ضالّه و مضلّه مخالفم که می‌خواهند به مذهب اسلام لطمه وارد بیاورند، روزنامه‌ها را که لابد خوانده‌اید که به انبیا و اولیا توهین می‌کنند. - تبلیغات مشروطه‌طلبان چنان قوی و گمراه کننده بود که جو سیاسی و اجتماعی به طور کامل موافق مشروطه‌خواهان بود و همین موجب شد تا جمعی خواهان تبعید شیخ شوند و گروهی حمله به منزل او را طرح‌ریزی کنند، شیخ فضل الله نیز برای اینکه پیام خود را بهتر به مردم برساند با همراهان خویش به حضرت عبدالعظیم(ع) هجرت کرد و در آنجا متحصن شد.
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      6 1
      مثلا شما تاریخ میدانید؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      19 0
      ابوالحسن علوی می‌گوید: «شیخ فضل‌الله از شاگردهای نمره اول حاجی میرزا حسن شیرازیِ معروف بود. در پایتخت مرجع امورات شرعی بود. فریدون آدمیت نوشته است: «متفكر مشروطیت مشروعه شیخ فضل الله نوری بود. از علمای طراز اول كه پایه‌اش را در اجتهاد اسلامی برتر از طباطبایی و بهبهانی شناخته‌اند»
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      4 0
      ناقلا ! چی زدی اینقدر جنسش خوبه که توهماتی در حد صد تا نوکر کلفت مشایعت کننده توی ذهنت جولان داده!!!!!!!!!
    • یاور انقلاب IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      2 0
      دوست عزیز لطفا مطلبی رو که خبرگزاری فارس زحمتش رو کشیده و قبلا با عنوان ( قاضی حکم اعدام فضل الله ) منتشر کرده رو نیز مطالعه بفرمایید . منتشر شده در سایت وعده صادق. لینک مطلب فوق الذکر http://www.alvadossadegh.com/fa/news/news95/119125-قاضی-صادرکننده-حکم-اعدام-شیخ-فضل‌الله
  • AE ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    7 4
    بااین وجودوباتوجه به گذشته اصلاحطلبان شیادسیاسی که نمیتواند زندگی سالم وفارغ ازدورغ و پشت پازدن به دوستان داشته باشداصلاحطب شده اندکه شبیه را خودیافته که درمیان اصلاح طلبان بوده اند . اخلاق وجوانمری گم شده افرادی بی بنیه اخلاقی است که هرگاه احساس کنند فدایی روحانی بودن واقعی است مثل آب خوردن به اولگدمیزنند . آنهانان به نرخ رورخورانی هستند که عملا کاری جز تشویق دشمن به تحریم ؛ هنری نداشته اند .
  • محمد IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    3 2
    اینها را امثال شما بزرگ می کنید و گرنه جایگاهی در جامعه ندارند به قول خودش مناصب رخیص
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    2 20
    درود بر افرادی که واقعیت ها را می گویند. اگر جمهوری اسلامی در برهه هایی پیشرفتی داشته مرحون اصلاح طلبان است نه متحجران اصول گرا
    • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      10 2
      دستپخت شما منافقین واداده جز تسلیم و پسرفت چیزی دیگه ای نبود متحجر بودن بهتر از بی ناموس بودنه مشرق شرف داشته باش سانسور نکن
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      4 1
      درود بر شما و شرف شما آقا محمد.این طیف جز خیانت , وطن فروشی و ناموس فروشی و دروغ گویی علاوه بر خود کم بینی و خود باختگی و آرزوی نوکری غرب هیچ هنر دیگری ندارد.مرگ بر امریکا و وادادگان مقابل شیطان بزرگ
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    4 3
    مرده شورتو ببره مشرق با این عکسی که اون بالا گذاشتی
  • مسعود IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    5 0
    بيخود و بي جهت نبوده كه سردمداران وحشي و جنايت پيشه اسرائيل , مدار افتخار آميز!!!! سرمايه صهيونيزم در ايران را برگردن جماعت خائن و وطن فروش و غرب پرست افسادطلب انداختند و با ذوق زدگي زايدالوصفي اعلام نمودند كه اين جماعت , پياده نظام ما(آمريكا و اسرائيل و انگليس) در داخل ايرانند كه به نمايندگي از ما مقابل نظام جمهوري اسلامي ايران ايستاده و مي جنگند.
  • حسینی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    4 0
    منافقین اصلاح طلب هسته ای و عزت مردم رو که " ... " ، دادن رفت، اقتصاد و سیاست و ... همه رو به ... دادن. حالا مونده تاریخ ؟!!!! اینا متأسفانه از عهدش بر میان، اگه یه مدت دیگه نگفتن تخت جمشید برای آمریکا بوده و ایرانی ها غار نشین بودن! از آدمای حروم لقمه همه کار بر میاد.
  • مجمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    3 0
    سلام در محضر بزرگان درس پس دادن هم سخت است به هر حال از ابتدا ی انقلاب شکوهمند اسلامی اهداف انقلاب روشن بوده وهست استقلال آزادی جمهوری اسلامی که همگان معانی این کلمات را میدانند اما عده ای که نه دلشان برای ایران میسوزد ونه برای استقلال وآزادی و نه برای اسلام در چهل سال گذشته فقط با کلمات بازی کردند و هر زمانی برای مطرح کردن خودشان قصه قدیمی یا جدید مطرح کردند .هم اصولگرای دلسوز و هم اصلاح طلب دلسوز برای رشد ایران وانقلاب فدا کاری کرده اند و دنبال منم یا اشرافی گری و یا بستن با استکبار و صهیونیستها یا مرتجعین منطقه نبوده اند عزیزان در حال حاضر هر کسی را که برای وحدت و خدمت به میدان آمده و رضای خدا وخدمت به بندگان را پی گیر است دعایش میکنیم . کشور نیاز به آرامش و وحدت وخدمت بی توقع دارد انشا الله امور بدست مردان خدایی حل و فصل شود وخدمت گزاران واقعی پیش خدا و مردم پیروز و رو سفید باشند . به امید ذلت روز افزون استکبار وصهیونیست سقوط اشرافیگری و رسوایی خائنین به ملت و ایران واسلام ناب
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    3 0
    درجواب این اصلاح طلبها ویا همان ویران طلبها باید گفت کافر همه را به کیش خود پندارد
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    3 0
    همسان جناب آقای محجوب که اگر لگد به افتاده نمی زدند و نان شان را به نرخ روز نمی خوردند که از کودکی من تا به حال نماینده نبودند!! جدا ایشان چند دوره نماینده اند؟؟
  • امان الله خان IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    1 0
    بنا بود تیم اقتصادی دولت عوض شود تاشاید اوضاع کمی نه بیشتر بهتر شود ولی همه درسایه احضاررییس جمهور به مجلسودعوت ترامپ به گفتگومحوشد
  • محمد نور کجوری IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    1 0
    مشرق می رزمد ... نتانیاهو می رقصد ..
    • محمد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      5 0
      نتانیاهو رفیق فابریک ممد خاتمی و جورج سوروس خخخخخ
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    0 0
    حخخخخخخخخ
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    2 0
    درود بر یاردانقلی
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    1 0
    بجای این حرفا بروید فکری بحال این مملکت بکنید در طول این مدت و مطابقت با کشور چین الان ما کجا بودیم و کجا هستیم در همه چیز بررسی کنید و یک جدول مقایسه ای بگذارید و تحلیل وضعیت اقتصادی و راهکار ها را ارایه دهید
  • م-ا-ی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    5 0
    امروز مردم ایران و دنیا و ازاد اندیشان بدانند و گواه باشند که ما هزار بار گفتیم و می گوییم که اصلاح طلبان جز به قدرت و حکومت به هیچ چیز دیگر نمی اندشند و در این را ه دین و استقلال و خدا و پیغمبر و ناموس و شرف انسانیت را قربانی می کنند و تا جایی که می گویند اگر بنا باشد اصلاح طلب نباشد کشور و نظام هم نباشد و با دست خودشان امریکا و انگلیس و داعش را بر سر حتی موافقان خود حاکم می کنند اصلاحات انقدر عقده دارد که خودکشی می کند تا همسایه اش را مقصر و مجازات کنند
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      0 0
      فقط تو راست میگویی
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    2 0
    خداوند به حجاریان وهم پیاله هایش لعنت کند به دین و ملت و فرهنگ مملکت ستم کرد. خداوند به عذاب دنیا و اخرت دچارش کند.
  • کاربر IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    0 1
    ای بابا بس کنین به فه فکرشان باشین خربزه آب است هرکس بایک دروغ سرملت بیچاره را گرم میکنه. دامادمان برسه
  • مردم IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    5 1
    چرا هرکس از اصلاح طلبان منحوس ایراد میگیرد عده ای به توهین به اصولگرایان روی میاورند و به مخاطبان آدرس غلط میدهند مگر مخالفین وطن فروشی و بی دینی الزاما باید اصولگرا باشند یعنی مردم دیگر حق اظهار نظر ندارند من خیلی ها را میشناسم که اصلا نمیدانند چه حزب و چه طیفی سرکار است اما در گفته هایشان به سردمداران اصلاح طلبی لعن و نفرین میکنند چون آنها را وطن فروش و دین فروش میدانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس