کد خبر 881535
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
درآمد نفتی

وضعیت دخل و خرج بودجه در سه ماه نخست سال نشان می دهد که درآمد نفت و گاز و فرآورده‌ها ۷۲ درصد افزایش یافت و پرداخت‌های عمرانی ۲۶۶۴ درصد رشد کرد.

به گزارش مشرق، بر اساس جزئیات عملکرد بودجه  سال ۹۷ دولت، طبق آمارهای سه ماهه نخست سال بالغ بر ۲۶ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان درآمد کسب شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۸ درصد رشد دارد.

بیشتر بخوانید:

رشد ۲۴ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت +جدول

* ۲۲ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد

این درآمدها متشکل از دو بخش درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها بوده که به ترتیب ۲۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان و ۳ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان است. در بخش مالیاتی ۲۴.۲ درصد رشد درآمد نسبت به مدت مشابه سال پیش مشاهده می‌شود.

*افزایش ۷۲ درصدی درآمد نفت در بودجه

همچنین بخش دیگر درآمدهای بودجه مربوط به فروش نفت، فرآورده‌ها و میعانات گازی ۳۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان وصولی وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۷۲.۱ درصد رشد دارد.

* هزینه جاری دولت ۷.۲ درصد افزایش یافت

در طرف مقابل درآمدهای بودجه یعنی مصارف، هزینه‌های جاری دولت در این مدت ۵۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان بوده که ۷.۲ درصد رشد دارد. دولت توانسته در این بخش با توجه به آن‌که مصوب سه ماهه ۷۴ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان بوده، صرفه‌جویی داشته باشد که امیدواریم این صرفه جویی تا پایان سال ادامه یابد.

* رشد ۲۶۶۴ درصدی پرداخت‌های عمرانی نسبت به سال ۹۶

بخش دیگر هزینه‌ها مربوط به پرداخت اعتبارات عمرانی است که رکورد جدیدی به ثبت رسیده و ۲۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان پرداختی وجود دارد. این رقم در مدت مشابه سال ۹۶، ۸۲۰ میلیارد تومان بود.

* کسری ۳۸ هزار میلیاردی بودجه در سه ماه

با وجود مثبت بودن درآمدها اما بازهم تراز عملیاتی بودجه که از اختلاف درآمدها و پرداخت‌های جاری دولت به دست می‌آید، کسری ۳۸ هزار ۹۷۰ میلیارد تومانی دارد و با احتساب درآمدهای نفت (واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای) ۲۹ هزار میلیارد تومان کسری ثبت شده است.

* رشد ۵۷ درصدی فروش اوراق و شرکت‌ها

بخش دیگر درآمد-هزینه دولت مربوط به فروش اوراق و واگذاری شرکت‌های دولتی است که از این محل ۲۹ هزار میلیارد تومان با ۵۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل درآمد کسب شده و در کنار آن در طرف مقابل از محل سررسید اوراق و تعهدات دارایی‌های مالی، هیچ رقم پرداختی وجود نداشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی صد درصد است. این به معنای عدم پرداخت مطالبات از سوی دولت است که با گذشت زمان به معوق تبدیل می‌شود.

* زور درآمدها به هزینه‌های دولت نرسید

بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت دریافت و پرداخت بودجه سال ۹۷، آمارها نشان می‌دهد نسبت درآمدها به پرداخت‌های هزینه‌ای ۴۴.۹ درصد است که باید طبق قانون بودجه ۷۳.۵ درصد باشد.

مجموع درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به مجموع پرداخت‌های هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۷۲.۵ درصد بوده که با حدنصاب قانون یعنی ۹۰.۹ درصد باز هم فاصله دارد.

* نسبت پرداخت‌های عمرانی به فروش نفت خام رکورد زد

همچنین نسبت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به فروش نفت خام بیش از رقم مصوب بوده و توانسته ۸۷.۳ درصد را به خود اختصاص دهد و در بخش نسبت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به پرداخت‌های هزینه‌ای وضعیت خوبی وجود دارد و مصوب ۲۱.۱ درصد قانون رقم ۳۸.۵ درصد ثبت شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس