کد خبر 881511
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
نتانیاهو و ترامپ

نتانیاهو در زمانه‌ای دست به این اقدام جنجالی زده است که گویا فرصت مناسب را فراهم می‌دید؛ چراکه در قانون ملی آمده است که پایتخت اسرائیل «اورشلیم» (قدس) خواهد بود.

به گزارش مشرق، نه در بیست دقیقه یا نیم ساعت، بلکه پارلمان اسرائیل (کِنِست) با اکثریت جناح راست، در یک روز، 8 ساعت از زمان خود را صرف بررسی لایحه‌ای کرد که از سال 2011 منتظر پاسخ مثبت نمایندگان برای تصویب بود. لایحه‌ای که با حمایت جناح راست از زمان تصدی سمت نخست‌وزیری از سوی بنیامین نتانیاهو در عرصه قانونگذاری اسرائیل مطرح شد و بعد از گذشت بیش از هفت سال در نهایت با 62 رأی مثبت در برابر 55 رأی منفی به تصویب رسید؛ یعنی لایحه قانون ملی که حق تعیین سرنوشت در اسرائیل را منحصر به مردم یهودی خواهد کرد، زبان عبری تنها زبان رسمی اسرائیل خواهد شد و سایر ملیت‌ها و مذاهب نیز می‌توانند و شاید باید برای خود به ایجاد شهرک‌های جداگانه دست بزنند.

نتانیاهو در زمانه‌ای دست به این اقدام جنجالی زده است که گویا فرصت مناسب را فراهم می‌دید؛ چراکه در قانون ملی آمده است که پایتخت اسرائیل «اورشلیم» (قدس) خواهد بود و حالا بعد از اقدام اخیر دولت ترامپ برای انتقال سفارتخانه خود از تل‌آویو به قدس گام موثری در این جهت برداشته شده است، فرصتی که با حمایت‌های ترامپ گویا سرعت دوچندانی گرفته است؛ بنا بر اعلام بیشتر نظرسنجی‌ها، باوجود اینکه پرونده‌های فساد سیاسی و اقتصادی نتانیاهو به همراه همسر و پسرش به رسانه‌ها کشیده شده و اعتراضات مختلفی در سراسر سرزمین‌های اشغالی علیه وی به راه انداخته، اما همچنان او و حزب مطبوعش یعنی «لیکود» در صدر محبوبیت قرار دارند و اگر بنا باشد بازهم اسرائیلی‌ها دست به انتخاب بزنند، از جناح راست گلچین خواهند کرد. این اتفاق در حالی رخ داده است که نتانیاهو رهبری آرمان‌های اسرائیلی‌ها را به عهده گرفته و بعد از موفقیت نسبی در انتقال پایتخت، حالا از اعتماد و اعتبار به دست آمده در میان اسرائیلی‌ها می‌تواند بیشتر هزینه کند که یکی از آن‌ها تصویب لایحه قانون ملی است که اختلافات در میان احزاب و گروه‌های راست و چپ را دامن زده است.

پاسخ به پرسش‌هایی از قبیل اینکه نتانیاهو چه نفعی از این قانون خواهد برد؟ وی چگونه اعتراضات را کنترل خواهد کرد؟ حجم اعتراضات علیه این قانون چقدر است؟ آسیب‌پذیری اسرائیل با این قانون در کجاست؟ میزان موضع‌گیری‌های جریانات سیاسی علیه این قانون چقدر گسترده است؟ موضع‌گیری متحدان استراتژیک اسرائیل درباره این قانون و همچنین رقبا و مخالفان عربی چه بوده است؟ می‌تواند ما را به این سمت رهنمون کند که نتانیاهو از فرصت به دست آمده بیشترین بهره‌برداری را کرده است.

جناح راست اسرائیل به رهبری نتانیاهو توانسته است مدیریت آرمان‌های اسرائیلی از جمله دفاع از شخصیت اسرائیل و ارزش‌های آن از جمله تحکیم پایه‌های یهود و ایجاد کشوری یهودی را به دست بگیرد و نتانیاهو با رسیدن به خواسته خود یعنی تصویب این قانون به فکر تحکیم پایه‌های قدرت خود است.

از سویی دیگر عدم موضع‌گیری آمریکا، روسیه و متحدان اروپایی اسرائیل، باوجود اینکه مخالفان این قانون آن را نقض حقوق بشر و نژادپرستانه عنوان می‌کنند نشان‌دهنده چراغ سبز این کشورها به نتانیاهو است. ترامپ و نتانیاهو همکاران خوبی برای یکدیگرند و در شرایط فعلی حفظ این همکاری، به سرعت انجام اقدامات طرفین خواهد افزود.

نتانیاهو به دنبال تضعیف جناح چپ در اسرائیل است و خوب می‌داند که بهترین فرصت را برای این کار در اختیار دارد. نتانیاهو نمی‌خواهد زنجیره پیروزی‌های پی‌درپی جناح راست در انتخابات‌های اخیر را پاره کند، وی می‌خواهد ثابت کند تنها «میهن‌پرستی» که به فکر اسرائیل است اوست؛ همچون سایر همکاران بین‌المللی‌اش مثل ترامپ در آمریکا و پوتین در روسیه!

منبع: کانال مطالعات اسرائیل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس