کد خبر 880699
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
کنکور

تعدادی از دانش‌آموزان معتقدند که با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، به دلیل عدم توزیع امکانات عادلانه در کشور، معدل پایین‌ها از حضور در رشته‌های پرطرفدار کنکور باز می‌مانند.

به گزارش مشرق، این روزها ماجرای تأثیر سوابق تحصیلی با 30 درصد قطعی بدجور کام بسیاری از دانش‌آموزان کنکوری را تلخ کرده است؛ تأثیری که تعدادی از دانش‌آموزان معتقدند آینده آنها را نابود می‌کند.

شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشید که معدل دیپلم خیلی بالایی نداشتند اما در رشته خوبی در دانشگاه پذیرفته شدند؛ از آن سو هم دانش‌آموزان متعددی بودند که با معدل بالا در رشته‌های خوب دانشگاهی قبول شدند و هستند دانش‌آموزانی که به رغم معدل بالا، در رشته پرطرفدار پذیرفته نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید:

ایجاد رانت با اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور

توصیه برترین‌های کنکور ۹۷ به پشت‌کنکوری‌ها

کنکور با همه خوبی و بدی‌هایی که دارد و مدت‌هاست از بدی‌های آن بیشتر یاد می‌شود، سال‌هاست عمده روش جذب دانشجویان در دانشگاه‌های معتبر کشور است؛ کنکوری که از طریق آن کسانی در دانشگاه‌های معتبر کشور راه یافتند که اکنون کشور در دستان‌شان است و آیا جای این افراد باید کسان دیگری قرار می‌گرفتند؟

این روزها که بحث تأثیر قطعی سوابق تحصیلی مطرح است این پرسش مطرح است آیا دانش‌آموزانی که در شرایط سخت و در مدارس روستایی و حاشیه شهرها با تراکم بالای کلاسی درس خوانده‌اند و می‌خوانند از حضور در رشته‌های مطرح و پرطرفدار دانشگاه‌ها محروم می‌شوند؟

یکی از دانش‌آموزان دبیرستانی که در مدرسه بزرگسالان درس می‌خواند، در این زمینه گفت: «تأثیر قطعی سوابق تحصیلی به این معناست من به عنوان دانش‌آموزانی که با شرایط سخت تحصیلی درس می‌خوانم یعنی روزها کار می‌کنم که خرج خانواده‌ام را بدهم و فقط واحدها را پاس می‌کنم، نمی‌توانم در رشته مورد علاقه‌ام قبول شوم».

وی ادامه داد: «شانس من و کسانی که مثل من هستند در کنکور بسیار کمتر از آن کسانی است که والدینشان، آنها را به مدارس غیردولتی فرستادند و از معلم خصوصی و بهترین معلمان بهره‌مند هستند».

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است که برای کنکور آماده شدن یعنی دوپینگ کردن. 

بطحایی 31 شهریور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو در خصوص تأثیر معدل در کنکور اظهار کرد: «بر اساس قانون مجلس باید سوابق تحصیلی به تدریج جایگزین آزمون ورودی دانشگاه‌ها شود اما در سال‌های گذشته به محاسبه‌ می‌شد و معادل 25 درصد با تأثیر مثبت بود».

 بطحایی با بیان اینکه تأثیر مثبت یعنی اگر امتیاز بالا باشد در رتبه کنکور دخالت داده می‌شود و اگر این امتیاز پایین باشد در رتبه کنکور دخالت داده نمی‌شود، گفت: «تأثیر مثبت به این معناست که اگر کسی تحصیل دوره متوسطه را کنار بگذارد و درس نخواند و همه انرژی را برای کنکور هزینه کند، پیشینه‌ تحصیل تأثیر نخواهد داشت».

 وی اضافه کرد: «امسال بر اساس بررسی‌های طولانی و مشترک بین سازمان سنجش و آموزش و پرورش در شورای برنامه‌ریزی آزمون ورودی دانشگاه و مراکز آموزش عالی گزارشی ارائه شد و مقرر شد برای سال تحصیلی 98 تأثیر سوابق تحصیلی به 30 درصد قطعی برسد».

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تأثیر قطعی سوابق تحصیلی گفت: «دانش‌آموز در حال حاضر انرژی خود را برای آماده کردن در کنکور صرف می‌کند و به عبارتی خود را دوپینگ می‌کند یعنی هم‌اکنون شرایط و سنوات تحصیلی تأثیری ندارد و اگر همه نمرات  تحصیلی‌اش 10 باشد و فقط 6 ماهه آخر در سال را برای کنکور بخواند و به عبارتی با خودسازی، قبول می‌شود و این موضوع با نفس قانون مجلس متغایر است».

وی با بیان اینکه از سال 98 دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم به عنوان سوابق تحصیلی محاسبه می‌شود، ادامه داد: «با برطرف کردن محدودیت‌ها در پایه دهم و یازدهم نیز با برگزاری امتحان نهایی به این سمت می‌رویم که با شیب ملایم، سهم کنکور کاهش یابد و سهم سوابق تحصیلی افزایش پیدا کند».

بطحایی در پاسخ به این پرسش که «تعداد زیادی از دانش‌آموزان با این موضوع مخالف هستند؟»، افزود: «متخصصان ارزشیابی تحصیلی یک اصل دارند و این که ارزشیابی نباید آنی باشد بلکه باید مستمر و تدریجی باشد؛ اینکه دانش‌آموز در جلسه 3 ساعته که ده‌ها عامل تأثیر دارد بخواهد برای ورود به دانشگاه تعیین تکلیف شود، ارزشیابی درستی نیست».

تعدادی از دانش‌آموزان با نظر وزیر آموزش و پرورش موافق نیستند آنها عنوان می‌کنند که امکانات آموزش و پرورش عادلانه بین دانش‌آموزان تقسیم نشده است و در نتیجه نمی‌توان نتایج امتحانات را عادلانه دانست.

دانش‌آموز دیگری اظهار کرد: «مصححان به صورت سلیقه‌ای، برگه‌های امتحانی را صحیح می‌کنند و معتقدیم نمره‌ای که دانش‌آموزان می‌گیرند، عادلانه نیست».

وی در واکنش به این جمله که دو مصحح برگه‌های امتحانی را تصحیح می‌کنند، گفت: «باز هم منطقه به منطقه فرق می‌کند؛ امتحانی که عادلانه و در شرایط برابر بین همه دانش‌آموزان برگزار نمی‌شود، نمی‌تواند نتیجه عادلانه‌ای داشته باشد».

این دانش‌آموز افزود: «نکته دیگر که به آن توجه نمی‌شود، موضوع لو رفتن سؤالات امتحانی است امسال هم لو رفتن سؤالات امتحانی وجود داشت و واقعا چگونه می‌خواهند نتایج این امتحانات را به عنوان سوابق تحصیلی قطعی در نظر بگیرند».

دانش‌آموز دیگری نیز با بیان اینکه تأثیر قطعی کنکور به نفع مؤسسات کنکوری است، گفت: «در حال حاضر جزوه‌های و کتاب‌های ترمیم معدل آمده است؛ فقط مافیای کنکور قدرتمندتر می‌شود و مابقی نیز می‌مانند».

غلامرضا کاتب در مناظره تلویزیونی روز گذشته شبکه یک گفت: «در مسابقات جام‌جهانی یک آموزشگاه علمی آزاد برای تبلیغات نیم ساعت قبل و بعد از مسابقات، 32 میلیارد تومان قرارداد بسته بود و عنوان کرده بود اگر با موسسه دیگری قرارداد بسته نشود 37 میلیارد تومان پرداخت می‌کند».

این موضوع بازار بسیار پر رونق مؤسسات کنکوری و آموزشگاه‌های علمی آزاد را نشان می‌دهد و آموزش و پرورش باید حواسش به طرح و برنامه‌هایی که برای دانش‌آموزان اجرا می‌کند، باشد.

قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «بحث کنکور سال‌های سال، داستانی برای کشور شده بود و با این شعار که خانواده‌ها را دچار استرس می‌کند، تلاش کردیم راهکاری پیدا کنیم که فضای استرس را کم کنیم».

وی ادامه داد: «مجلس به دنبال جایگزین مناسب بوده است و هنوز هم اینکه بتواند مشکل را حل کند، توفیق نداشت؛ امسال یک میلیون و 11 هزار داوطلب در کنکور شرکت کردند که نشان می‌دهد یک عرصه مهم در حوزه علمی است که اتفاق می‌افتد و متولی آن را هم به سازمان سنجش آموزش کشور دادیم».

احمدی لاشکی به جلسه‌ای که موجب شد تأثیر 30 درصدی قطعی سوابق تحصیلی تصویب شود، اشاره کرد و گفت: «در این جلسه، وزارت آموزش و پرورش 50 درصد سوابق تحصیلی قطعی را پیشنهاد داده است، وزارت بهداشت 30 درصد مثبت، وزارت علوم 30 درصد مثبت و سازمان سنجش 30 درصد مثبت را پیشنهاد داده است و نتیجه آن 30 درصد قطعی بود».

اکنون سؤال این است که آیا وزارت آموزش و پرورش زیرساخت‌های لازم را برای سوابق تحصیلی عادلانه دارد؟

وزیر آموزش و پرورش هفتم مرداد ماه امسال با اشاره به افزایش ضریب امنیت در امتحانات نهایی گفت: «در سال جاری فرآیند 40-50 ساله امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شد که امکان افشای سؤالات به حد صفر رسیده است و به‌جز یک‌پایه که سازوکار جدید را استفاده نکرده بودیم در سایر امتحانات امکان سوءاستفاده و لو رفتن به صفر رسید و امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شدند که تأثیر عامل انسانی در فرآیند آزمون و تصحیح و نمره‌گذاری هم به صفر برسد».

وی درباره تأثیر قطعی 30 درصدی کنکور برای داوطلبان سال آینده، تصریح کرد: «صاحب‌نظران می‌گویند کنکور یک ارزشیابی آنی است درحالی‌که ارزشیابی باید مستمر و تدریجی باشد و سازمان سنجش به‌ عنوان متولی سنجش و پذیرش دانشجو طی مطالعه طولانی که همگام با آموزش پرورش بوده است به این نتیجه رسید که تأثیر معدل را قطعی کنیم».

وی در ادامه افزود: «به‌عنوان کسی که مسئولیت شرعی و قانونی نسبت به مسائل تعلیم و تربیت دارم تا زمانی که اطمینان پیدا نکنم امتحانات نهایی و سؤالات آن جایگزین مناسبی برای جلسات کنکور است از توسعه تأثیر قطعی جلوگیری می‌کنیم اما این تأثیر 30 درصدی در شورای سنجش پذیرش دانشجو به‌عنوان قانون مطرح‌ شده است و برای کنکور 98 الزام اجرایی پیدا می‌کند و در توسعه سهم آزمون تا زمانی که امتحانات از درجه روایی مناسبی برخوردار نباشد، گسترش سهم را نخواهیم داشت».

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه تغییر نظام آموزشی و آمدن پایه دوازدهم به چرخه تعلیم و تربیت، سهم این پایه تحصیلی در کنکور را به 30 درصد رسانده است،‌ گفت: «سال‌های گذشته 25 درصد سهم سوم دبیرستان و 5 درصد سهم دوره پیش‌دانشگاهی بود اما امسال پایه دوازدهم به‌تنهایی سهم 30 درصدی دارد».

وی با تأکید براینکه درصدد افزایش ضریب تمییز امتحانات نهایی هستیم، گفت: «اگر محدودیت‌های معلم ساخته در فرآیند امتحانات نهایی را رفع کنیم، ارزشیابی امتحانات نهایی به‌مراتب از آزمون سراسری شرایط بهتری را برای دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه رقم خواهد زد».

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش هم هفتم مرداد ماه درباره گلایه دانش‌آموزان از سهم سوابق تحصیلی در کنکور اظهار کرد: «در برگزای کنکور هم این موضوع مطرح بود که برای حل این مشکل، مناطق در کنکور به 3 گروه تقسیم شدند و ضریب در نظر گرفته شد که در سوابق تحصیلی هم به این موضوع توجه شده است».

اما دانش‌آموزان گلایه‌شان از این است که آیا از این پس، درهای رشته‌های پرطرفدار کنکور به روی معدل پایین‌ها بسته خواهد شد و آیا هیولای کنکور جان دیگری در مافیای عریض و طویل کنکور خواهد گرفت؟ چرا که معدل پایین‌ها باید برای کسب صندلی‌های پرطرفدار دانشگاه، از ترفندهای کلاس‌های کنکور بهره‌مند شوند تا از این رقابت عقب نمانند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس