پور ابراهیمی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: منابع ارزی کشور بیش از دو برابر مصارف ارزی است.

به گزارش مشرق،  محمد رضا پور ابراهیمی اظهار کرد: آن قیمتی که امروز در فعالیت های غیر رسمی تعیین می‌شود موئلفه اقتصادی ما نیست. اکنون قیمت محصولات 50 درصد افزایش پیدا کرده که البته به دلیل نوسان قیمت ارز بوده است.

رئیس کمیسون اقتصادی مجلس با بیان اینکه میانگین مصرف ما در همه موارد بالا است اظهار کرد: به طور متوسط، 2 دهم منابع مصرفی داریم و بانک مرکزی می‌تواند آنهارا مدیریت کند.

پور ابراهیمی گفت: در چند روز اخیر به حوزه ارز شبهاتی وارد شد، در حالی که در حوزه کلان اقتصادی تغیراتی بوجود نیامده و این سوء مدیریت بانک مرکزی است که باید با اختلالات قیمتی مبارزه کند.

بیشتر بخوانید:

در جلسه وزرای اقتصادی با مجلس چه گذشت؟

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگوی ویژه خبری افزود: پیش بینی ها از درآمدهای ارزی امسال کشور حدود یکصد میلیارد دلار است در حالی که مجموع مصارف ارزی 45 تا 50 میلیارد دلار ارزیابی می شود.

وی گفت: 55 درصد از منابع ارزی کشور از فروش منابع نفتی و 45 درصد دیگر از صادرات غیر نفتی است.

پورابراهیمی افزود: عوامل بیرونی اقتصاد ازجمله عدم پذیرش دولت برای کنترل بازار غیررسمی و سوء مدیریت بانک مرکزی باعث افزایش قیمت نامتعارف نرخ ارز در بازار است.

وی با بیان اینکه دولت بازار ثانویه را پس از سه ماه راه اندازی کرد، گفت: برای بهبود شرایط بازار ارز باید بازار ثانویه بر مبنای عملکرد درست ارزی فعالیت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: معاملات در بازار ثانویه تا کنون تنها 300 میلیون دلار بوده است و این نشان می دهد که تقاضاهای دلاری از محل های دیگر تأمین می شود.

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ارز ترجیحی گفت: هنگامی که کشور دچار التهاب می‌شود، برای آنکه بتوانیم کالای ضروری مردم را تامین کنیم باید نرخ ترجیحی را وجود آوریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بازار ثانویه از محل صادرات غیر نفتی بوجود می‌آید اظهار کرد: این بازار از محل صادرات غیر نفتی بوجود می‌آید و هنگامی که ارز دچار التهاب شود بازار دیگری باید بوجود آید.

وی گفت: ما طرح دوفوریتی بازار ثانویه را در مجلس مصوبب کردیم و رئیس بانک مرکزی هم آن‌را پذیرفت، اما آنها سپس قیمت مصوب خود را بوجود آوردند و به مصوبه مجلس توجهی نکردند.

پور ابراهیمی با اشاره به نامه ای که از طرف مجلس برای رئیس جمهور فرستاده شده گفت: نامه ای به رئیس جمهور نوشتیم و بازار ارز را تشریح کردیم، اما متاسفانه با مشاهده بازار متوجه می‌شویم تقاضا در جایی دیگر وارد شده است، سیاست بازار ارزی ما از بیخ و بن غلط است.

پورابراهیمی گفت: اعلام نرخ تک رقمی برای ارز یک خطای راهبردی بود که باید برای ما درس عبرت باشد.

وی افزود: در حالی که پتروشیمی ها امسال سه و نیم میلیارد دلار صادرات داشتند تنها دو و یک دهم میلیارد دلار ثبت کردند و مابقی به جاهای دیگر رفته است.

پورابراهیمی گفت: یک اختلاف سنتی میان بازار سرمایه و بانک مرکزی وجود دارد و نمی شود با کتمان بازار غیررسمی مشکلات بازار ارز را حل کرد.

وی افزود: قانون اصلاح بانک مرکزی و اصلاح قانون بانکداری در مجلس در دست بررسی است و تا دو ماه دیگر در کمیسیون اقتصادی به تصویب خواهد رسید.

تبانی پتروشیمی‎ها با برخی صرافی‎ها دلار را گران کرد

 صمد عزیزنژاد اقتصاددان گفت: حذف صرافی ها و دیر راه انداختن بازار ثانویه باعث شد که قیمت ارز در کوچه و خیابان تعیین شود.

وی افزود: تبانی برخی صرافی ها با پتروشیمی ها و عرضه کنندگان عمده ارز باعث اخلال در بازار ارز کشور شده است.

عزیزنژاد ادامه داد: رانت موجود در کالاهای پتروشیمی و بورس قیمت غیر واقعی ارز را به وجود آورد، آنها با ارز دولتی کالای خود را صادر می‌کنند، اما مانع ورود ارز به کشور می‌شوند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه بحث بورس ارز به دلیل عدم تقارن در شرایط فعلی امکان پذیر نیست بیان کرد: در شرایط فعلی بحث بورس ارز منتفی است، لذا مردم باید به پشت قضیه بیایند، به شدت باید با مفسدین و صاحب‌منصبان در رابطه با موضوع ارزبرخورد کرد، باید پرونده این افراد به اطلاع مردم گزارش داده شود .

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی و مردم استفاده کرد افزود: در منطقه آزاد ماکو و ارس با چهار کشور هم مرز هستیم، لذا باید اقداماتی در راستای بهره گیری از ظرفیت ها انجام داد، افزایش عوارض خروج از کشور مرزنشینان را دچار مشکل کرده و از سوی دیگر باید از فعالین اقتصادی در شرایط فعلی حمایت کرد.

این اقتصاددان افزود: باید از صرافی ها برای کمک به مدیریت ارز استفاده کرده، لذا باید بانک مرکزی تبعیض رامیان صرافی های تضامنی و بانکی بردارد بانک مرکزی همواره دچار پدیده غوی سیاه شده است.

عزیزنژاد افزود: قوه قضائیه باید به شدت با مفسدان اقتصادی به ویژه با صاحب منصبانی که در بازار ارز اخلال کرده برخورد جدی و سریع داشته باشد تا مردم امیدوار شوند.

وی گفت: بانک مرکزی تا کنون همه روش های کمکی و کارشناسی را رد کرده و همین مسئله باعث شده که در شرایط کنونی تنها بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    11 22
    باز این حرف زد اوضاع رو متشنج کنه
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      23 4
      اوضاع بطور وحشتناکی متشنج هست ربطی به حرف زدن و نزدن ایشون نداره . گند زدنهای پی در پی اصلاح طلبان آمریکایی بالاخره اقتصاد کشور را بمرحله فروپاشی فعلی رسوند . رای به رقص و قر کمر کنسرت بدی اینجوری هم تحویل میگیری
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      9 1
      رانت مگه داریم؟!!!! وانت منظورته؟
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      22 1
      ارز و سکه را «آشنا»یان پشت پرده بردند بالا و بعد پیشنهاد مذاکره ترامپ ، خودشان پایین میاورند بعد میگویند اثر بحث مذاکره است حالا اگر مذاکره انجام شود ببین چقدر پایین میاد؟؟!!!! لعنت خدا بر فریبکاران
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    17 0
    آنها با ارز دولتی کالای خود را صادر می‌کنند، اما مانع ورود ارز به کشور می‌شوند.
  • طاهری IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    26 1
    حالاکه دیگه دلارده هزارتومن رو ردکردوخیالتون راحت شد دیگه میارینش پائین وتو همین قیمت ده هزارتومن نگهش میدارین تاکسری بودجتون برطرف بشه
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    32 0
    من شنیدم در جرایانات اخیر مسکن هم بانک ها 400 هزار خانه خریدن که املاک خودشونو بالاتر بیارند.گویا تو این مملکت تنها به فکر مردم نیستند و هرکس به فکر جیب خویش است
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      18 0
      تازه فهمیدی
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    31 1
    با سلام؛ اگر پتروشیمی ها تبانی کردند چرا مدیران آنها مواخذه نمی شوند ما دنبال علت یابی توسط نمایندگان نیستیم، دنبال عملکرد نمایندگان مجلسیم.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      27 0
      این مجلس به درد لای جرز هم نمی خوره
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      11 9
      چون مدیران و روسای پتروشیمی ها جزء 4 درصدی ها محسوب می شوند بیچاره قالیباف داد زد ولی ملت دیر می فهمه غده ای بنام اصلاح طلبان در کشور رشد کرده که از اسرائیل هم بدتره
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    21 0
    می آیند به مردم میگویند ما نظارت کردیم و مشکل وجود دارد . خسته نباشید این را که بدون بررسی هم میتوان فهمید . چه کرده اید ؟ کار را به گردن هم انداختن خیانت به مردم است از مردم بخواهید کمکتان کنند .یک روز کشور را تعطیل کنید و از مردم بخواهید دنبال سودجویان بگردند و به مقامات معرفی کنند . اصناف میگفت نیرو کم داریم دنبال حق وحقوق است ؟ آقایان مسیول تعزیرات و اصناف اگر شما تلفنهای مردم را جوابگو و پیگیر باشید و تمسخر نکنید و به مردم احترام بگذارید . دیشب معاون تعزیرات گفت که ما جزئ فروشان را مد نظر نداریم و این یک گرا بود برا سود جودجویان جزئ که در کل میشود موج دریا . یادتان باشد مردم عادی که اغلب جمعیت کشور را تشکیل میدهند همین افرادی هستند که خرید کالا و خدماتشان جزئ است که شما رسیدگی به شکایاتشان را در دستور کار خود ندارید . مرحبا به شما مسئول دلسوز . خداقوت . خیلی خوب در تریبون ملی گرا میدهید.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    17 4
    نماينده هاهم كه مثل شيخ حسن و وزرايش به سندروم بايد, بايد مبتلا شده اند!!!
  • جعفر IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    7 29
    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند...........
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      10 8
      آری. اما نفوذی ها و نوکران آمریکا هر غلطی بخواهند دارند می کنند.
  • US ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    13 8
    باید مفسدان اعدام شود اول بردار اون آقایون
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    13 8
    فساد بی سابقه در این 5 سال جد و آباد مملکتو درآورده بیرون
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    12 0
    وی افزود: در حالی که پتروشیمی ها امسال سه و نیم میلیارد دلار صادرات داشتند تنها دو و یک دهم میلیارد دلار ثبت کردند و مابقی به جاهای دیگر رفته است. جاهای دیگه دیگه کجاست.
  • abadan IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    13 0
    آهای آقایون مسوولین چندبار بگیم ما ملت برامون مهم نیست کی مسبب گرانی هست ویا کی مسبب تلاطم ارزی هست مگر ما قوه قضاییه هستیم ما آنچه برامون مهمه اینه که حقوقمون کفاف یک ماهمون باشه اینکه گرانی نباشه با این شرایط خوبه که امنیت داخلی وخارجی کشور دست شماها نیست وگرنه بابت ناموسمون هم باید یک عدد برجام ساخته میشد ؟
  • محسن IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 10
    بهار ایرانی کی میاد.سپاه نبود این سیاستمداران و مسؤولین فاسد ایران را کلا میفروختن.یه ذره غیرت سردار سلیمانی و سپاه ارتش ندی رگهای بی رگ سیاسیون و مسؤولین وزیر وکلای مجلس بود
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    4 0
    ما 50 میلیون نفر رو ساهام دار خواهیم کرد . حالا ساهام ما شده نگاه به گرانیها
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    11 0
    پتروشیمی که اکثر سهامش در دست نور چشمی ها و آ آقای وزیر صنعت و خانواده اش هست
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    2 0
    از پتروشیمی ها و نحوه واگذاری و خصوصی سازی اونا تحقیق و تفحص بشه و این صنایع ملی اعلام بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس