سریال پدر

سریال "پدر" هیچ محتوا و مفهوم جدیدی ندارد، خاطرنشان کرد: سریال "پدر" اصلاً سوژه بکر و بدیعی ندارد

به گزارش مشرق، نظرسنجی و ارزیابی در رسانه ملی واکنش‌هایی را برانگیخته است. برخی از کارشناسان و تحلیل‌گران نسبت به آمار منتشره در قالب نظرسنجی‌ها و ارزیابی‌های رسانه ملی نقد جدی دارند. به تازگی آماری درباره میزان مخاطبان  "سریال «پدر» - در حالی که تنها 9 قسمت از آن روی آنتن رفته است- منتشر شده که بیش از 24 هزار و 600 نفر مخاطب را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر تاکنون 82 درصد مخاطبین این سریال را عالی و 10 درصد سریال را خوب ارزیابی کرده‌اند.

چرا صداوسیما خودش، خودش را ارزیابی می‌کند؟!

مازیار معاونی منتقد تلویزیون و کارشناس رسانه در واکنش به این گونه نظرسنجی‌ها، گفت: این پذیرفتنی نیست که یک ارگان، سازمان و یا نهادی خودش، خودش را ارزیابی کند. اگر قرار به ارزیابی هم باشد این کار را بایستی به مجموعه‌ای از کارشناسان هنری بنابر بسته‌ای مشخص و معیارهایی متقن خارج از چارچوب‌ها و سلسله مراتب صداوسیما، ارزیابی را انجام دهند. نه اینکه امروز می‌بینیم هنوز 9 قسمت از یک سریالی گذشته و به لحاظ حرفه‌ای نتوانسته آمالی را برآورده کند می‌بینیم چطور دوباره از خودشان تقدیر می‌کنند.

همه آمارها هم به بیش از 80 درصد می‌رسد!

وی با اشاره به اینکه صداوسیما بدون هیچ معیار منطقی و اصولی از خود و عوامل آثار حتی بی‌کیفیت تقدیر می‌کند،تأکید کرد: صداوسیما هر موقع هم اقدام به انتشار نظرسنجی می‌کند آمار زیر 80 درصد نمی‌آید. از طرفی هم به آثار غیرقابل قبول و بی‌کیفیت تلویزیونی هم هدیه می‌دهد و از آن آثار هم تجلیل می‌کند. انگار هیچ نظام‌مندی و سامان‌بخشی در رابطه با ارزیابی و نظرسنجی برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی وجود ندارد. چرا که نظرسنجی‌ها با یک سوالات از پیش‌تعیین‌شده و بارم‌های همیشگی هنوز بدون شفاف‌سازی درست برای جامعه، انجام می‌شوند. در صورتیکه مسئولان مربوطه در نظرسنجی و ارزیابی از صاحب‌نظران و نگاه تخصصی و عمیق‌ بدون وابستگی بهره ببرد، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

تلویزیون تابع معیار و چارچوب مشخصی برای ارزیابی نیست

معاونی مشکل تلویزیون را سردرگمی در انسجام‌بخشی یک معیار درست ارزیابی دانست و افزود: تصورم بر این است که تلویزیون ما بایستی برای افزایش اثرگذاری یک درون‌مایه نمایشی مثل سریال "پدر" بایستی از کارشناسانی استفاده کند که هیچ وابستگی سازمانی نداشته باشند و از طرفی به یک آمایش مطلوب جامعه‌ای و منطقه‌ای نیز دست پیدا کند. چون نقدهایی که به رسانه ملی وارد است یکی از آن‌ها عدم شناخت سلایق و نیازمندی‌های مخاطبین است. همچنین مهمترین مشکل تلویزیون ما امروز به عدم بهره‌ برخورداری از یک معیار و چارچوب مناسب ارزیابی و نظرسنجی برمی‌گردد. مصداق بارز آن کمدی‌های بفروش این روزهای سینمای ایران است که در میدان ارزیابی کیفی هیچ حرفی برای گفتن ندارند ولی بنابر مقتضیات روانشناسانه مجموعه افراد جامعه، به این نقطه از استقبال مخاطب رسیده و نه به پای موفقیت ارشاد نوشته شود. تلویزیون هم از این قاعده مستثنی نیست و می‌بینیم که طبق روال بعد از پخش کامل یک آمار بیش از 90 درصدی متوجه این سریال خواهد شد و عوامل هم مورد تقدیر رسانه ملی قرار خواهند گرفت حالا چه به لحاظ کیفی قابل قبول جامعه و صاحب‌نظران باشند و چه این نمره را به خود اختصاص ندهند.

"پدر" نتوانست آمالی را برای سیما برآورده کند

این منتقد تلویزیون اعتقاد دارد سریال "پدر" هیچ محتوا و مفهوم جدیدی ندارد، خاطرنشان کرد: سریال "پدر" اصلاً سوژه بکر و بدیعی ندارد و از منظر مدیوم نمایش و دسترسی مردم به سریال‌های بین‌المللی، سریال جدید شبکه دو سیما نتوانست هیچ آمالی را برآورده کند. در صورتیکه از فیلمسازان و مسئولان امر فیلم و سریال و برنامه‌سازی تلویزیونی انتظار می‌رود به سمت تعریف مضامین جذاب و موردنظر مردم بروند. سوژه‌ها بایستی به واقعیت امروز نزدیک باشند نه اینکه هنوز داستان علاقه‌مندی یک پسر سنتی به یک دختر مدرن را بازتعریف کنیم. کاری که پیش از این روئین‌تن با ساخت «دل شکسته» به نحو بهتری انجام داده بود.

سکانس‌های غیرقابل باور "پدر" در پس پرداخت‌های نچسب و ضعیف

وی در خاتمه با بیان اینکه سریال "پدر" بسیار پرداخت‌های نچسب و ضعیفی دارد، افزود: سریال "پدر" از پایه مضمون جذابی برای بیننده نیست، چون بن‌مایه و محتوای به روزی را روایت نمی‌کند. واقعیت امر این است که با گذشت 9 قسمت از این سریال، چیز خاصی ندیده‌ایم و در واقع مخاطب بدون هیچ سردرگمی و حلقه مفقوده‌ای می‌تواند از این به بعد هم سریال را دنبال کند. علاوه بر پرداخت‌های ضعیف و نچسب و بدون اتکا به واقعیت‌های امروز جامعه، برخی از سکانس‌ها و موقعیت‌هایش را غیرباور برای مخاطب خلق کرده است. امیدوارم مدیران و فیلمسازان و تهیه‌کنندگان ما در تلویزیون قدری با جامعه همراه شوند، شاید کیفیت کارها بالاتر رفتند و حسّ درگیری برای مخاطب ایجاد کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    9 6
    وقتی سریال پدر دیده شده و مخاطب داره، طبق آمار و نظر سنجی ها و گزارش و نقد سایت ها، چطور میگید جذاب نبوده و مخاطب نداشته!؟ همین سایت شما در دو سه روز گذشه سه نقد برای این سریالمنشر کرده. معنیش اینه که اتفاقا تلویزیون جدا از همه انتقادات محتوایی و فنی، بعد از مدت ها یه کار قابل قبول و استاندارد تهیه کرده. که در جذب مخاطب هم موفق بوده
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      6 6
      غیر واقعی . . . . دم مشرق گرم . .تا کی باید پول بیت المال حیف و میل بشه . . . نویسنده این سریال ول کن نیست، یک قصه تنهایی لیلا ساختی دستت درد نکنه . . . هر دفعه میخواد یوسف و زلیخا بسازه
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    8 4
    والا سوژه ش بکر باشه نباشه ضعیف باشه نباشه ما که میبینیم و خوشمون اومده.
  • حسنی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    8 4
    حالا که بعد از مدت ها تلویزیون یه سریال درست کرده که در حال ارائه یک الگوی هر چند دست نیافتنی به جوانان و عموم جامعه است چرا شما دارید تخطئه می کنید. واقعاً از مشرق انتظار نداشتم. آقا اصلاً دروغ باشه، قصه ضعیف باشه، غیر واقعی باشه ، همین که مردم سریال رو دیدند و پسندیدند کافیه. آقا جان اگه این سریال تو کل کشور مسیر زندگی چند نفر جوان رو تغییر بده برای کل اعضای سازندگان سریال باقیات صالحات میشه. من بعنوان یک پسر مذهبی دیدم و خوشم اومده برام جذابه
  • سید IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    3 4
    سریال پدر بنظر من خیلی هم جذابه .مواردی از قبیل احترام به بزرگتر و متقابلا به کوچکتر. خوش برخوردی با همه . شنیدن حرفهای هم با صبر و احترام . احترام به طرز فکر و زندگی بقیه با هر جور مرام و مسلکی و ... . چیزی که تو سریالهای تلویزیونی کم و در سینما کمتر دیده میشه.
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    1 1
    به قول مدیری اگه همه جوانان به فکر ازدواج نیستن پس چرا کافی شاپ ها جای سوزن انداختن نیس
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    6 0
    جالبه که نویسنده این سریال حامد عنقا است که همون نویسنده سریال تنهایی لیلاست. داستان سریال پدر با درصد بالایی مشابه داستان سریال تنهایی لیلاست و حتی اسم شخصیت اول داستان هم لیلاست! چه میکنه جناب حامد عنقا با نویسندگیش و چه میکنه صدا و سیما با سریال ساختنش! البته داستانهایی مثل هملت شکسپیر هم توسط چندین کارگردان سینما و تئاتر ساخته شده و شاید نشه خرده گرفت!!!!
  • ارش IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    1 1
    دیگه اینطوری که گفته شده هم نیست سریالش خوب ما دنبال میکنیم بعضی صحنه اش مثل پریدن از پنجره غیرقابل باور بود ولی درکل خوب هستند و داره جالب تر میشه چرا سریال طنز "شب عید" بدون اطلاع پخشش قطع کردن درباره این مطلب بزارین سریال طنز قشنگی بود شکم شب ها مخندیدیم ما
  • جواد IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    2 2
    متأسفم که بگویم مشرق عزیز با نظرات شما و نویسنده مقاله تون مخالفم ؛ من میبینم که در خانواده مون و دیگر اعضای فامیل اکثراً هم پیگیر داستان سریال هستند و هم تونسته براشون جذاب باشه و به نظرم در جذب مخاطب می تونه نظر صدا و سیما درست باشه .
  • علی IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    3 2
    سریال پدر؛ یکی از بهترین و با کیفیت ترین سریال‌های رسانه ملی در بعداز انقلاب میباشد، دکتر میرباقری شما رو دوست داریم.
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    0 0
    اگه باعث با حجاب شدن چند دختر هم بشه عالیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس