روزنامه

ظاهراً برخی از اصلاح طلبان رسماً سخنگوی ترامپ در ایران شده‌اند. این جماعت مدعی است که باید در مقابل گنده گویی های ترامپ سکوت کنیم!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** چون با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، کار به فحاشی می‌رسد!

روزنامه آرمان در سرمقاله امروز به قلم «علی بیگدلی» نوشت:

«شاید آقای حسن روحانی تحت تأثیر شرایط و اقتضائاتی اظهاراتی را به زبان آورده که سابقه نداشته است. با توجه به شرایط حساسی که در آن قرار گرفته‌ایم، یک سیاستمدار ماهر و کارکشته تا حد نهایت کوشش می‌کند که جملاتی را بیان کند که تمام درها و پنجره‌ها را برای حل مشکلات از راه‌های دیپلماتیک باز کند. اگرچه ما عملاً و رسماً حاضر به مذاکره با آمریکا نیستیم بنابراین تنها راهی که باقی مانده، همین راه مقابله بیانی و صراحت در گفتار است که البته ممکن است دامنه وسیعی به‌خود بگیرد. برای مثال آمریکا را تهدید به مقابله کنیم و علاوه بر بستن تنگه هرمز کانال دیگری هم برای ضربه زدن به آمریکا باز کنیم. در شرایط فعلی حداقل برای آرامش جامعه خودمان هم که شده باید با احتیاط حرکت و اظهارنظر کنیم... آمریکا همه تلاشش این است که ایران را به یک پدیده خطرناک تبدیل کند و برای همین به تلاش‌هایش روزبه‌روز می‌افزاید. درواقع دو راه بیشتر برجستگی دارد که یا باید برای مقابله سخت آماده شویم که این گزینه را نمی‌توان به آسانی انتخاب کرد چرا که آینده آن نامشخص است و یا اینکه از ابزارهای دیپلماتیک به شکل موثرتری استفاده کنیم. اگر باب مذاکره به تمامی مسدود باشد، کوفتن بر طبل رویارویی ناگزیر خواهد بود. رویارویی و مقابله‌ای که می‌تواند با خطرات غیرقابل پیش‌بینی مواجه گردد».

روزنامه شرق نیز در مطلبی نوشت:

«صحبت‌های حسن روحانی هرقدر تندتر می‌شود، جناح پیش‌تر منتقد داخلی، کف و سوت می‌زنند و طرف خارجی به واکنش قهرآمیز برمی‌آید. واکنشی که البته فعلاً در سطح شبکه‌های مجازی و پشت تریبون‌هاست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«روحانی اشاره‌ای به تنگه هرمز نکرد، اما مقامات نظامی در بازخورد صحبت‌های روحانی از بستن تنگه هرمز سخن گفتند».

روزنامه شرق مدعی شده است که روحانی اشاره‌ای به تنگه هرمز نداشته، این در حالی است که آقای روحانی-31 تیر- در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور صراحتاً گفت: «تنگه‌های زیادی داریم، تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست».

علاوه بر این، علی بیگدلی در یادداشت روزنامه آرمان تاکید کرده است که چون «ما عملاً و رسماً حاضر به مذاکره با آمریکا نیستیم بنابراین تنها راهی که باقی مانده، همین راه مقابله بیانی و صراحت در گفتار است که البته ممکن است دامنه وسیعی به‌خود بگیرد».

بیگدلی در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب بهار در اظهارنظری تأسف برانگیز گفته بود: «در حوزه سیاست خارجی باید اقدامات عملی را در دستور کار قرار دهیم. ابتدا به ساکن باید پای تهران از پرونده یمن خارج شود. در مرحله بعد هم وضعیت سوریه باید به یک تعادل برسد و نیروهای خود را کاهش دهیم. در این راستا ما اکنون نزدیک به یک سال است که آزمایش موشکی انجام نداده‌ایم که این اقدام مثبتی است و تا به اندازه‌ای حساسیت‌ها را کاهش می‌دهد». وی در این مصاحبه مدعی شد که باید در موشکی امتیاز بدهیم تا دلِ اروپا را به دست آوریم.

ظاهراً برخی از اصلاح طلبان رسماً سخنگوی ترامپ در ایران شده‌اند. این جماعت مدعی است که باید در مقابل گنده گویی های ترامپ سکوت کنیم! از سوی دیگر، این طیف مدعی است که چون ما حاضر نیستیم با آمریکا مذاکره کنیم، این وضعیت به وجود آمده است.

در پاسخ به این ادعا باید گفت که در دولت یازدهم، ایران در موضوع هسته‌ای مستقیم با آمریکا مذاکره کرد و این مذاکرات مستقیم حتی به پیاده روی 15 دقیقه‌ای ظریف-کری و گفتگوی تلفنی روحانی-اوباما و دست دادن ظریف-اوباما هم رسید؛ اما همزمان مقامات دولت اوبامای مؤدب! و باهوش! از گزینه‌های روی میز خود سخن گفته و ایران را تهدید به جنگ کرده و نماینده ایران در سازمان ملل را تروریست نامیده و قانون «وضعیت اضطراری علیه مردم ایران» را تمدید کردند.

در روزهای گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی گستاخانه که بیشتر به بلوف و گنده‌گویی شبیه بود، به ملت ایران توهین کردند. کارشناسان معتقدند که بلوف‌های ترامپ و مقامات کاخ سفید برای دوشیدن بیشتر رژیم‌های مرتجع حاشیه خلیج‌فارس کارایی دارد و ناشی از سیلی‌های سختی است که آمریکایی‌ها در منطقه خورده‌اند.

** مرعشی: اصلاحات به دنبال وحدت ملی و انتخابات سالم است

«حسین مرعشی» عضو حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«براندازان به عنوان یک طیف گسترده از نیروهای پراکنده که به سلطنت طلبان یا منافقین و... گرایش دارند و به دنبال براندازی نظام هستند اصلاح‌طلبان را رقیب خود می‌دانند و این حرف درست است اما اینکه اصلاح‌طلبان آنها را رقیب بدانند، درست نیست...فکر می‌کنند نیرویی که قادر است وحدت و یکپارچگی کشور را حفظ کند، سیاست‌های مفید و روشن اصلاح‌طلبان است و این تشخیص درستی است... ما با تبعیض و انتخابات ناسالم مخالف هستیم».

مرعشی در ادامه در پاسخ به این سؤال که «اصلاح‌طلبان چرا براندازان را رقیب نمی‌دانند؟» گفت: «چون عددی نیستند».

متاسفانه جریان اصلاحات هیچگاه با جریان برانداز مرزبندی مشخصی نداشته است. «محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات-مهر 96- در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «جریان اصلاحات با جریان برانداز خارج از کشور مرزبندی نکرده است». تاجیک در این مصاحبه تصریح کرد که «هنوز تعریف مشخصی از مفهوم اصلاحات و تصویر مشخصی از گفتمان اصلاحات و دقایق آن وجود ندارد».

فتنه 88 یکی از مصادیق عدم مرزبندی اصلاح طلبان با جریان برانداز خارج از کشور و همچنین یکی از مصادیق بارز بی اعتقادی جریان اصلاحات به انتخابات سالم و وحدت ملی است.

اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 88 پروژه دروغین «تقلب» را ماه‌ها قبل از انتخابات طراحی و اجرا کردند و با تدارک آشوب خیابانی، کشور را چندین ماه دچار التهاب کردند؛ اما در خلال اغتشاشات مشخص شد که خط نفوذ موضوعاتی فراتر از انتخابات را مدنظر دارد و برای حذف جمهوری اسلامی و ولایت‌فقیه (چنان که در شعارها نوشتند و گفتند) برنامه دارند.

سردادن شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» و روزه‌خواری روز قدس و نمازجمعه مختلط با کفش و حرمت‌شکنی روز عاشورا و پاره کردن تمثال امام خمینی (ره) و تعریف و تمجید نتانیاهو از جماعت فتنه گر و همصدایی با بهایی‌ها، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، مارکسیست‌ها، تجزیه‌طلب‌ها، نهضت‌آزادی‌ها، ملی‌گراها و تروریست‌های نشان‌دار همچون عبدالمالک ریگی، هیچگاه از کارنامه اصلاح طلبان پاک نمی‌شود.

** شهرداری تهران در قبضه ژن‌های خوب!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «بیماری قوم و خویش بازی در شهرداری» نوشت:

«در روزهای گذشته، فهرستی با عنوان فساد و زدوبند فامیلی در فضای مجازی منتشر شد که در آن ادعا شده بود افراد جدید زیادی در شهرداری تهران و شورای شهر استخدام شده‌اند که بیشترشان نسبت فامیلی با اعضای شورای شهر و مسئولان -اصولگرا و اصلاح‌طلب- دارند. این فهرست به‌سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و دوباره بحث ژن خوب را بر سر زبان‌ها انداخت. اگرچه خبرهای تأییدشده حکایت از آن دارد که در کلیت فهرست و اسامی منتشرشده می‌توان شک کرد، اما در میان اسامی منتشرشده، نام افرادی وجود دارد که نسبت فامیلی آنها با مسئولان واقعی است».

«آقازاده‌ها» و «ژنرال‌ها» دو بخش جدایی ناپذیر جریان اصلاحات است.

در حقیقت ژنرال‌ها و ژن‌های خوب، دو روی یک سکه هستند. جریان اصلاحات از یک سو بی‌توجه به لزوم چرخش نخبگان، اصطلاح «ژنرال» را اختراع و تقدیس کرد و در معادله‌ای واژگونه، نشانه حقانیت افراد هم معرفی کرد! و از سوی دیگر، این جریان، حضور آقازاده‌ها را-بدون هیچگونه سابقه کاری- به عنوان یک حق و یک امر طبیعی و بدیهی تعبیر کرد. این در حالی است که این دو مسئله موجب می‌شود که استعدادها و منابع ملی کشورمان نادیده گرفته شده و از دست برود.

در سال گذشته پس از آنکه پسر عارف، موفقیت‌های خود را حاصل ژن خوب نامید، پسر موسوی لاری نیز در پستی توهین آمیز، خود و و فرزند عارف را به شیر، منتقدین را به کفتار و مردم را به گاو تشبیه کرده بود. این رفتار زشت واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی داشت، در نهایت پسر موسوی لاری مجبور به عذرخواهی شد، البته باز هم از نوع نژادپرستانه. وی از همفکران و اصلاح طلبان که آنها را شیر خطاب کرده بود عذرخواهی کرد اما از منتقدان و مردم که آنها را کفتار و گاو لقب داده بود نه!

** دولت بیش از حد به برجام خوشبین بود

«محمد سلامتی» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت:

«آقای روحانی باید از ابتدای کار دولت یازدهم اصل را بر احیا و بازسازی واحدهای تولیدی می‌گذاشت؛ اما بی اعتقادی دولتمردان به این امر و خوش بینی بیش از حد به برجام مانع این امر شد. ضمناً باید اضافه کنم که معمولاً دولت‌ها برای موفقیت در عرصه اقتصادی باید اولاً برنامه مشخصی داشته باشند و ثانیاً برای اجرای آن، افراد هم فکر و هماهنگ را انتخاب کنند. متاسفانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم فاقد هر دو این مهم بوده و هستند...تا جایی که من اطلاع دارم اصلاح طلبان برنامه واحد و منسجمی برای ارائه به آقای روحانی ندارند».

متاسفانه در 5 سال اخیر، دو رویکرد غلط «امضای توافق به هر قیمت» و «حفظ برجام به هر قیمت» از سوی دولت موجب فرصت سوزی و معطل ماندن اقتصاد کشور و هدر رفتن ظرفیت‌های عظیم داخلی شد.

این روزنامه اصلاح طلب اذعان کرده است که دولت بیش از حد به برجام خوشبین بود. این در حالی است که روزنامه‌های اصلاح طلب در این موضوع خود آتش بیار معرکه بودند و تا پیش از این، برجام را فتح الفتوح نامیده و هر انتقاد کارشناسی را با فحاشی پاسخ می‌دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمد IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    46 2
    این شرقی ها رسما نماینده کدخدا و اسراییل هستن اینهمه وطن فروشی نوبره
    • US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
      16 1
      جریده شرق آمریکا هستند دیگه احتمالا واشینگتن و حومه
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
      15 1
      اینها در اصل غربی اند ولی برای رد گم کردن آدرس شرق را میدن.
  • NUCLEAR BOMB US ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    10 43
    مذاکره نکنید قاره پیما ها بیدار میشوند .
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
      16 3
      سیفون برای شما و اربابانت کشیده شده تا بشریت از شر کثافت کاری ها و جنایات شما و اربابان تخم شیطانتان راحت شود
  • یک اصلاح طلب IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    8 53
    ببینید چی میخوان بدید شرشون کم شه. نصف ایران را هم خواستند بدهید بره. ما حال جنگ و این چیزها رو نداریم
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    13 0
    شاید اگر قوه عاقله ای در امریکا مانده باشد ترامپ را خلع وقدرت را مجددا به زورگویان نرم رفتار واگذار کند پس برای افول چنان قدرتی چنین زنجیری مناسب است زیاد خورده نگیرید حل میشود
  • سید IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    8 0
    ضمن تأکید مجدد بر .. بودن اصلاح طلبان به نکته ای اشاره کنم که خالی از لطف نیست و آن این که هرگاه عکس یا تصویری از حسین مرعشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس