کد خبر 877414
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
نرخ تورم نمایه

درحالی مرکز آمار و بانک مرکزی هر ماه آمار تورم تک رقمی را منتشر می کنند که همخوانی نداشتن حال و روز مردم و وضعیت اقتصادی با این آمار بر کسی پوشیده نیست و انتشار این آمار به طنز تلخی شبیه است.

به گزارش مشرق، «نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٧ به 8.7 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (8.2 درصد) 0.5 واحد درصد افزایش نشان می دهد.»

متن بالا برگرفته از گزارش مرکز آمار است که دیروز منتشر کرد؛ طبق این گزارش در تیرماه هم دولت مدعی است که تورم تک رقمی حفظ شده و به 8.7 درصد رسیده است.

دولت روحانی همواره تورم تک رقمی را یکی از دستاوردهای مهم خود اعلام می کند و هر بار که با انتقاد مردم مواجه می شود مبنی براینکه ما تورم تک رقمی را در زندگی مان حس نمی کنیم، آقای نوبخت سخنگوی دولت به لاپوشانی موضوع پرداخته و می گوید منظور از کاهش تورم، کاهش شتاب افزایش قیمت هاست نه ارزانی کالاها!

بیشتر بخوانید:

کالاهای دارای بیشترین رشد قیمتی

حال سوال اینجاست که دولت چطور مانع کاهش شتاب افزایش قیمت ها شده که سفره مردم و بازاری ها کوچکتر از قبل شده و قدرت خرید از گروه های متوسط و ضعیف جامعه کاملاً گرفته شده است؟

دولت درحالی مدعی تورم تک رقمی است که در چند ماه گذشته قیمت انواع کالاها و خدمات از 30 تا 200 درصد گران شده است.

گرانی ها موجب شده تا هر روز مردم و حتی بازاری ها با یک شوک جدید مواجه شده و از قیمت هایی باخبر شوند که باورش برای‌شان سخت است.

وضعیت گرانی ها و افزایش قیمت ها به طور حتم برکسی پوشیده نیست و همه می دانند که در یک سال اول دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی فشار اقتصادی به مردم و فعالان اقتصادی قابل قیاس با هیچ دوره ای از تاریخ نیست. حتی برخی از بازاری ها می گویند این وضعیت را در دوره جنگ هم نداشتیم!

گرانی دلار و سایر ارزهای معتبر و سیاست شکست خورده ارز تک نرخی، عدم تخصیص مناسب ارز دولتی به کالاها و خدمات و مدیرت غلط موجب شده تا قیمت تمام کالاهای اساسی و غیراساسی و خدمات مورد نیاز مردم افزایش چشم گیری داشته باشند.

دولت از 20 فروردین رسماً‌ اعلام کرد که ارز را در قیمت 4200 تومان تک نرخی کرده و دیگر خرید و فروش دلار با نرخی غیر از 4200 تومان را به رسمیت نمی شناسد. بعد از آن هم فعالیت در بازار آزاد ارز رسماً قاچاق اعلام شد.

هر چند در این گزارش قصد نداریم به نواقص فاحش این طرح بپردازیم و فقط یادآوری می کنیم که با قاچاق اعلام شدن خرید و فروش ارز در بازار آزاد، معاملات کوچه پس کوچه های فردوسی برای دلال ها داغ شد و داغی بر دل کسانی گذاشت که به هر دلیلی نیاز به خرید ارز داشتند و مجبور بودند نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت های نجومی تامین کنند چرا که دولت سهمیه ای برای این افراد در نظر گرفته نبود.

از آنجایی که افزایش  چشم گیر قیمت ارز موجب گرانی کالاهای مورد نیاز مردم شده است، قدرت خرید از مردم سلب شده است و حتی اگر افرادی باشند که از روی ناتوانی مجبور به تهیه مایحتاج خود باشند فروشنده ها جرأت فروش ندارند و می گویند نمی دانیم که اگر جنس مان را بفروشیم می توانیم مجدداً با همین قیمت جایگزین کنیم یا خیر!

رکوردهای عجیب و غریب در بازار ارز، سکه، مسکن، خودرو، دارو، لوازم خانگی و کالاهای اساسی و ... در حالی روز به روز بیشتر از قبل می شود که دولت به جای اقدام عملی و اساسی برای مدیریت وضعیت بحرانی پیش آمده،‌ با انتشار آمارهای دور از واقعیت داغ مردم را تازه تر می کند.

با فرض اینکه تورم تک رقمی 8.7 درصدی مبنای علمی دارد و واقعی است، و اگر واقعا براساس شیوه محاسبات دقیق علمی نرخ تورم همین رقم است و در صحت آن تردیدی از سوی مسئولان نیست؛ لااقل برای اینکه داغ مردم را تازه نکنند و دردی به دردهای آنها نیافزایند،‌ از دولت خواهش می کنیم برای مدتی هم شده از اعلام نرخ تورم تک رقمی خودداری کند چراکه افکار عمومی اعلام این نرخ ها را به نوعی توهین به خود فرض می کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    1 0
    روحانی مچکریم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس