دادگاه فروشندگان سلاح‌های شیمیایی

اولین دادگاه محکومیت شرکت‌ها و کشورهای فروشنده سلاح‌های شیمیایی به «صدام» دیکتاتور معدوم عراق، در شهر «حلبچه» برگزار شد.

به گزارش مشرق، دادگاه بدوی و محلی محاکمه عاملان فروش سلاح‌های شیمیایی به نظام بعثی عراق امروز در شهر حلبچه در منطقه کردستان عراق برگزار شد تا مقدمه‌ای برای مطرح کردن دعاوی لازم در دادگاههای بین‌المللی باشد.

به نوشته پایگاه خبری الفرات نیوز، «لقمان عبدالقادر» رئیس جمعیت قربانیان سلاح شیمیایی در حلبچه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «دعاوی حقوقی علیه ۲۵ شرکت و شخصیت داخلی و خارجی مطرح شده و تمامی ادله و اسناد مورد نیاز برای محکومیت این شرکت‌ها و اشخاص که به رژیم گذشته سلاح فروختند، گردآوری شده است.»

به گفته‌ی او این اسناد و مدارک از سوی هیأتی از وکلای بین‌المللی جمع‌آوری شده است و جلسه امروز دادگاه برای حمایت از این پرونده و اقامه‌ی دعوا در دادگاه بین‌المللی علیه فروشندگان سلاح شیمیایی به رژیم صدام برگزار شده است. 

تا کنون هیچ دادگاهی در این سطح ( از لحاظ تعداد متهمان) برای محکومیت تمامی فروشندگان سلاح‌های شیمیایی چه شرکت‌ها و چه اشخاص برگزار نشده است. تنها در یک مورد در دسامبر ۲۰۰۵ دادگاه لاهه «فرانز وان آنرات» بازرگان هلندی را که تحت عنوان بازرگان در زمان جنگ تحمیلی صدام را به سلاح شیمیایی مجهز می‌کرد، تفهیم اتهام کرد. او که یکی از کارکنان سازمان امنیت و اطلاعات هلند بود، به ۱۷ سال حبس محکوم شد.

در جریان بمباران شیمیایی شهر حلبچه به دست ارتش بعثی در اسفند ماه سال ۶۶ نزدیک به ۵۰۰۰ نفر که همگی از غیر نظامیان بودند در حلبچه کشته شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس