کد خبر 876864
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
سعید جلیلی نمایه

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر هنر نسل انقلاب و دوران دفاع مقدس این بود که ما را از مشکلات اول انقلاب و جنگ عبور دهد، هنر نسل فعلی این است که ما را از مشکلات اقتصادی عبور بدهد.

به گزارش مشرق، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین دوره اردوی معرفتی تشکیلاتی «اسلام ناب»اظهار داشت: امروز دشمن اعتراف می‌کند که می‌خواهد یک جنگ اقتصادی سنگین را به ایران تحمیل کند و مقام معظم رهبری نیز بارها فرمودند که ما درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم و به تبع آن یک جنگ روانی هم شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید:

واشنگتن‌پست: تحریم‌ها علیه ایران احتمالا کارساز نشود

به جای نفت ایران، فروش نفت آمریکا به چین است که به صفر می‌رسد

وی افزود: اگر می‌گوییم امروز یک جنگ واقعی شکل گرفته است، هر فرد، هر تشکل، هر دانشجو، هر طلبه باید وظیفه خودش را در این جنگ پیدا کند. باید مشخص بشود که قرار است در این جنگ چه نقشی ایفاء کند؟ نمی‌شود گفت جنگ است اما این جنگ مسئول دارد و مسئولین به تنهایی بروند جنگ را پیش ببرند!


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در زمان دفاع مقدس کسی نمی‌گفت نیروهای مسلح وظیفه دارند به تنهایی بروند و جنگ را اداره کنند بلکه هر فردی متناسب با استعداد، توانمندی‌ها و امکاناتی که داشت برای خودش وظیفه‌ای تعریف می‌کرد. مثلاً یک پیرزنی در یک روستا برای خودش وظیفه می دانست که برای رزمندگان نان بپزد و دیگری وظیفه خود می دانست که به عنوان رزمنده به جبهه ها برود و در خط مقدم آر پی جی زن بشود، هر دوی آنها هم مأجور بودند. از آن پیرزن روستایی تا فرمانده لشکر و آر پی جی زن تا راننده و بیسیمچی و امدادگر، همه با هم یک عملیات موفق را رقم می زدند و جنگ را به پیش می بردند.


عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: برگزاری اردو برای بالا بردن توان نیروهای انقلابی خوب است اما کافی نیست و باید در اردوهای آموزشی به طراحی عملیات های دانشجویی برای نقش آفرینی مثبت در دانشگاه و جامعه بپردازیم.


عضو مجمع تشخیص مصلحت در ادامه ضمن اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: گاهی اوقات افراد مختلف سوال می کنند که در شرایط فعلی و در این جنگ اقتصادی و روانی دشمن، چه کاری از ما برمی آید و ما چه کمکی می توانیم انجام دهیم؟ اما وقتی در جواب گفته می‌شود مثلا در حوزه تخصصی و استعداد و توانایی‌هایی که دارید می توانید این کارها را انجام بدهید، می‌گویند مگر با این کار ما مشکلات مملکت حل می‌شود؟ حالا این کار ما چه فایده ای دارد؟


وی افزود: این یکی از خطاهایی است که بر مبنای آن افراد را دچار بی‌عملی و ناامیدی می کنند. در جنگ هم قرار نبود که مثلاً با یک آر پی جی که یک رزمنده شلیک می کرد، تمام مشکلات جبهه حل بشود.


جلیلی ضمن یادآوری سالگرد پذیرش قطعنامه در ۲۷ تیر ۶۷ گفت: امروز ۳۰ سال از پایان جنگ می‌گذرد. نسل آن زمان وظیفه‌شان را به گونه‌ای ایفا کردند که بعد از ۳۰ سال دیگر کسی جرأت نمی‌کند صحبت از اقدام نظامی بکند. همین رئیس رژیم آمریکا دیگر بحث از گزینه نظامی نمی‌کند و اگر هم بحث کند خودش می داند که موفقیتی نصیبش نمی شود. آیا امریکا از شورای امنیت می‌ترسد؟ از این که چند نفر او را محکوم بکنند می‌ترسد؟ یا این که مثلاً تجهیزات نظامی ندارد؟ چرا اینها صحبت از اقدام نظامی نمی‌کنند؟ چون نسل انقلاب در جبهه‌ها مقاومتی نشان داد که آنها را برای همیشه از اقدام نظامی پشیمان کرد.


دبیرسابق شورای عالی امنیت ملی ضمن مقایسه دوران دفاع مقدس با شرایط فعلی کشور افزود: آن زمان یک جنگ سخت نظامی به کشور تحمیل شده بود و نهادها و دستگاه‌هایی وظیفه مقابله با آن جنگ را داشتند ولی وسعت جبهه به گونه‌ای بود که باید همگان به کمک آن‌ها می‌شتافتند.


وی گفت: در ابتدای انقلاب چریک‌های فدایی و منافقین می‌خواستند ارتش منحل بشود اما امام (ره) گفتند ارتش باید باشد و تقویت بشود. اما در کنار آن، یگان‌های نیروهای مردمی شکل گرفت و در استان‌های مختلف، تیپ‌ و لشکرهای رزمی تشکیل شد. لشگر امام رضا در مشهد، لشگر حضرت رسول در تهران، لشگر انصار در همدان، لشگر امام حسین در اصفهان لشگرها و یگان‌هایی بودند که به کمک نیروهای مسلح آمدند.


جلیلی تصریح کرد: وقتی یک ساز و کارهای جدید رقم خورد، آن موفقیت‌ها بدست آمد، وقتی نیروها و استعدادهای کشور خودشان را پیدا کردند و توانستند هدف را مشخص بکنند و اقتضائات و الزامات جنگ را بفهمند و همه توانمندی‌هایشان را به صحنه آوردند؛ آن موفقیت‌ها رقم خورد و خرمشهر در ۳ خرداد ۶۱ آزاد شد.


عضو شورای عالی امنیت ملی ضمن اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که می فرمایند «خرمشهرها در پیش است» گفت: باید برای پاسخ به این سوال ابتدا مشخص شود اردویی که آمدید، به قصد کدام خرمشهر است؟ کدام خرمشهر را می‌خواهید آزاد کنید و مختصات آن چیست؟ اینها سوالات مهمی است که باید راجع به آن با هم فکر و گفتگو کنیم. مهم این است که ما بدانیم این جبهه و مختصاتش چیست، وسعت آن چقدر است و چه نیازمندی‌هایی دارد؟


وی در ادامه خطاب به دانشجویان اظهار داشت: وظیفه نسل امروز این است به گونه ای اقدام کند که دشمن را برای همیشه از گزینه اقتصادی و فشار اقتصادی ناامید کند، این به معنی عملیات موثر علیه دشمن در جنگ اقتصادی است. این عملیات تعریف، نقشه و طراحی می خواهد. هر کس باید سهم خودش را در این جنگ تعریف کند. اگر می‌بینید دشمن ۳۰ سال است به سراغ گزینه نظامی نمی‌آید، به دلیل این است که در دفاع مقدس جانفشانی ها شد تا دشمن در عمل به این نتیجه رسید که گزینه ی نظامی جواب نمی‌دهد.
جلیلی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس اگر کسی به یک اردوی ۴۵ روزه می‌رفت، می دانست که قرار است بعد از سه ماه به جبهه برود و در آن جا نقش‌آفرینی کند. این خیلی روشن بود که به دنبال اردو یک عملیات و اقدام جدی وجود دارد.


عضو شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه سخنانش با طرح این سوال که چرا دشمن فشارهایش را بر روی اقتصاد ایران متمرکز کرده است، افزود: دشمن در تحلیل‌ها به این نتیجه‌ رسیده است که نقطه ی قوت جمهوری اسلامی ایران حمایت مردم از نظام است. از همین رو مهمترین هدفش را این قرار داده که بین مردم و نظام فاصله بیندازد. به همین خاطر است که به موازات زرادخانه جنگ اقتصادی، زرادخانه های جنگ رسانه‌ای و روانی او هم کار می‌کنند.


عضو شورای نظارت بر برجام با اشاره به سخنان مسئولین آمریکائی درخصوص اعمال فشارها و تحریم های بی سابقه علیه ایران گفت: ما باید بدانیم دشمن چه اقداماتی می خواهد انجام بدهد و متناسب با آن هر کدام از ما در این جبهه نقشی برای خودمان و مجموعه مان تعریف کنیم.


جلیلی در پاسخ به این سوال که نظام جمهوری اسلامی یک ساختاری دارد و دولت و مجلس و سایر ارگان ها و نهادها هم وظایفی دارند و باید وظایفشان را انجام بدهند، پس نقش ما چیست؟ و دولت سایه به چه معنی است و چه کاری می خواهد انجام بدهد؟، گفت: دولت سایه ترجمان وظیفه دینی و انقلابی یک فرد است و منحصر به هیچ کس نیست. وقتی ما از امر به معروف و نهی از منکر و اصل ۸ قانون اساسی صحبت می کنیم و می گوییم امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه دینی است، یعنی هر فردی در یک جامعه دینی نمی‌تواند نسبت به روند امور بی‌تفاوت باشد و نسبت به تمامی مسائل جامعه وظیفه دارد.


وی در ادامه تبیین مفهوم دولت سایه گفت: دولت سایه یعنی هر فرد و مجموعه ضمن رصد دقیق مسائل کشور اگر می بیند یک کار خوب و درستی انجام می‌گیرد و حتی این کار درست را رقیبش انجام می دهد؛ باید آن کار و عمل درست را تقویت کند. در سطح ملی و محلی اگر کسی کار خوبی انجام می‌دهد، وظیفه ما این است که به او کمک بکنیم. هم چنان که وظیفه داریم اگر کسی کار خطایی انجام می دهد، آن خطا را متذکر بشویم و برای تصحیح کار غلط به شکل قانونی، اخلاقی و مبتنی بر تقوا اقدام کنیم.


عضو شورای عالی امنیت ملی در پایان تاکید کرد: اگر هنر نسل انقلاب و دوران دفاع مقدس این بود که ما را از مشکلات اول انقلاب و جنگ عبور دهد، هنر نسل فعلی این است که ما را از مشکلات اقتصادی عبور بدهد. نسل انقلابی امروز باید بتواند با نقش‌آفرینی صحیح و به موقع موانعی را که دشمنان در این مقطع بر سر راه انقلاب قرار می‌دهند، از سر راه بردارد و به بهترین شکل ممکن نقش خودش را ایفا کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • معصومه IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    0 0
    عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس