13.JPG

یگان پهپادی یمن با اجرای عملیاتی جدید و هدف گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو در عمق خاک عربستان، جنگ ائتلاف سعودی-آمریکایی را وارد بُعد جدیدی از رویارویی کرد.

به گزارش مشرق، یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، ۱۸ جولای (چهارشنبه ۲۷ تیر) از حمله پهپادهای این کشور به پالایشگاهی در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی خبر داد و اعلام کرد که با پهپاد «صماد 2» که پهپادی دوربُرد است، پالایشگاه نفتی شرکت نفتی آرامکو سعودی را در ریاض هدف قرار داده است.

از سوی دیگر شرکت ملی نفت عربستان سعودی نیز به وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه ریاض اعتراف کرد و شرکت آرامکو نیز طی پُستی توییتری نوشت: نیروهای دفاع مدنی و اطفاء حریق توانستند آتش‌سوزی در یکی از مخازن پالایشگاه ریاض را خاموش کنند و تحقیقات برای بررسی دلایل این آتش‌سوزی در جریان است.

بیشتر بخوانید:

اسناد سفارت امارات در عمان فاش شد

رئیس شورای عالی سیاسی یمن خطاب به ماکرون پیام داد

این نخستین بار بود که ارتش یمن از پهپادهای دوربُرد «صماد 2» برای اهداف دور در داخل عربستان سعودی استفاده و رونمایی کرد.

سعودی‎ها ابتدای جنگ علیه یمن بر این باور بودند که می‎توانند این کشور را با استفاده از تجهیزات نظامی آمریکایی و غربی به سرعت اشغال کنند، اما مقاومت مردم یمن و چه بسا ارتقای توان موشکی و پهپادی آن مانع این امر شد.

زمانی که «عبدالملک بدرالدین الحوثی» دبیرکل جنبش انصارالله یمن در بهمن ماه سال 95 اعلام کرد که این جنبش بزودی کار ساخت پهپاد را آغاز خواهد کرد، برخی آن را دور از ذهن و بیشتر شعار قلمداد کردند اما در کمتر از یک سال نخستین پهپاد ساخت یمن با نام «هدهد1» ساخته شد که با 150 سانتی متر طول بدنه، بال‌هایی به طول 190سانتی‌متر و با 30 کیلوگرم وزن توان 90 دقیقه پرواز مستمر را دارد.

پس از آن نیز رهبر انصارالله وعده ارتقای توان پهپادی یمن را داد.

ارتش یمن  طی دو سال گذشته از پهپادهای جدیدی رونمایی کرده که اسامی آن «الهدهد1»، «الرقیب»، «قاصف» و «راصد» اعلام شده است وچند ماه پیش با یکی از همین پهپادها شهرک صنعتی جیزان و شرکت آرامکو در این منطقه را هدف قرار داد یا در 16 تیرماه جاری، مقر فرماندهان ائتلاف سعودی در پایگاه «البریقة» در عدن را پس از ‌رصد دقیق، هدف قرار داد.

یگان پهپادی ارتش یمن طی ماه‌های گذشته با استفاده از این پهپادها به شهرک صنعتی جیزان و شرکت آرامکو در این منطقه و فرودگاه «ابها» در منطقه عسیر در جنوب عربستان را هدف قرار دادند که مسئله نگرانی مسئولان فرودگاه را به همراه داشت و موجب لغو پروازهای این فرودگاه و انتقال مسیر پروازها به فرودگاه‌های ریاض و جازان و جده شد.

ضرب شست انصارالله به عربستان در واکنش به شهادت رئیس شورای عالی سیاسی

سوم اردیبهشت گذشته (23 آوریل) با تایید خبر ترور «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن از سوی جنبش انصارالله، که در واقع مسئول اصلی پرونده ارتقای توان موشکی و پهپادی یمن بود،  ائتلاف سعودی که طی بیش از سه سال تجاوز به یمن نتوانسته بود دستاورد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، جشن گرفت و آن را یک پیروزی بزرگ تصور کرد. بویژه که وی اعلام کرده بود که سال 2018 سال موشک‌های بالستیک یمن خواهد بود.

اما جنبش انصارالله با حفظ روحیه خود، در سریع‌ترین زمان ممکن، از چهره جدیدی برای جانشینی شهید صماد رونمایی کرد و ثابت کرد که در طول این چند سال مبارزه، تنها به فکر ارتقای موشک‌ها و پهپادها و تقویت پتانسیل تجهیزات نظامی‌اش نبوده و به همان اندازه به پرورش چهره‌های مقاومت و کاردان با پشتکار بالا اهمیت داده است.

«عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله نیز  پس ازشهادت صماد آمریکا و عربستان را مسئول این ترور دانست و وعده داد که انتقام سختی در راه است و عاملان این جنایت تاوان آن را خواهند داد.

پس از آن وزارت دفاع یمن و سایر شخصیت‌های مسئول در این دولت اعلام کردند که این ترور با پاسخ کوبنده همراه خواهد بود.

ارتش یمن و کمیته‌های مردمی یمن در نخستین گام از واکنش به ترور رئیس شورای عالی سیاسی کشورشان، مواضع ائتلاف سعودی را در عربستان و یمن هدف قرار دادند.

شلیک موشک بالستیک از نوع «قاهر ام 2» به تجمع شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف در شهرستان ساحلی«المخا» واقع در جنوب غربی «تعز» یمن نخستین حمله بود که گفته شد چندین فرمانده نظامی عالی‌رتبه سعودی طی آن کشته شدند.

همچنین دو فروند موشک بالستیک بدر 1 به سوی تاسیسات آرامکو در جیزان شلیک شد.

عبور یمنی‌ها از پدافند هوایی سعودی

بسیاری از تحلیلگران سیاسی اعلام کردند که این تازه، آغازی برای گرفتن انتقام خون رئیس شورای عالی سیاسی یمن باشد و عربستان باید منتظر پاسخ‌های محکم‌تری باشد.

به عنوان مثال «ناصر قندیل» روزنامه‌نگار برجسته لبنانی در تحلیلی نوشت: «اضافه شدن نام الصماد به فهرست کشتارهای ائتلاف سعودی نشانه شجاعت و گواه قدرت او نیست بلکه جنایت جدیدی است که به کارنامه جنایاتی افزوده می‌شود که البته چشم پوشی جامعه بین‌المللی موجب فراموش شدن آن نمی‌شود، بلکه عاملانش تحت پیگرد قرار گرفته و انتقام خون قربانیان این جنایت غیرانسانی هر چقدر هم دیر گرفته خواهد شد.»

در ادامه این تحلیل تاکید می‌شود: «ترور شهید الصماد معادله جنگ را هرگز تغییر نخواهد داد بلکه هیزمی به آتش جنگ ریخت، علاوه بر اینکه منابع قدرت انصار الله را هم عوض نخواهد کرد، بلکه میل آنها به انتقام‌جویی و تعلیق همکاری با تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی و فرآیند مذاکره را بیشتر می‌کند».

پس از گذشت تنها دو ماه از شهادت الصماد؛ ارتش یمن و کمیته‌های مردمی یمن از اول جولای جاری تا بیستم این ماه با سه نوع پهپاد راصد، قاصف و صماد 2 ، شش عملیات نظامی در داخل و خارج از کشور انجام دادند که مهمترین آنها، حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در ریاض بود که اهمیت آن در ادامه ذکر می‌شود.

 پهپادی  صماد 2 که نام این فرمانده عالی‌رتبه انصارالله را داشت، سعودی‌ها را در پایتخت کشورشان غافلگیر کرد و در 18 جولای، مسافتی بیش از 1000 کیلومتر را طی کرد و سعودی‌ها با صدها رادار و سیستم رهگیری نتوانستند مانع عملیات این پهپاد در یکی از مهمترین مراکز راهبردی و اقتصادی ریاض شوند.

شرکت آرامکو که شرکت ملی نفت عربستان سعودی است از لحاظ میزان ذخایر نفت خام و گاز طبیعی یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می شود.

پیام اصلی این عملیات به اعلام وزارت دفاع یمن این بود که دیگر هیچ هدفی در هیچ کشوری از کشورهای عضو ائتلاف سعودی، از تیررس ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خارج نیست.

سخنگوی ارتش یمن نیز این عملیات را نقطه عطفی در نبرد با دشمنان خواند و گفت: «دستاورد یگان پهپادی ارتش یمن، سرآغازی مهم برای مرحله‌ای جدید از بازدارندگی در برابر تجاوز است و روزهای آینده غافلگیری‌های جدیدی برای دشمنان در راه است.»

رسیدن این پهپاد به تاسیسات نفتی عربستان، پیام هشدار مهمی برای ریاض و آمریکا دارد و چه بسا که همین ارتقای توان پهپادی یمن، بتواند سرنوشت جنگ یا مذاکرات سیاسی را تغییر دهد و مردمی را که بیش از سه سال است در حصر و تحریم تحمیلی هستند، در موضع قدرت قرار  دهد.

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز پس از این عملیات به صراحت و با قاطعیت اعلام کرد که دیگر مراکز اقتصادی حساس و حیاتی عربستان در تیررس ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار دارد و عربستان دو گزینه بیشتر فراروی خود ندارد.

1- بیرون آوردن شرکت آرامکو از بازار بورس و توقف سرمایه مورد نیاز برا اجرای پروژه ابرشهر «نیوم» که متمرکز بر فروش سهام شرکت نفتی آرامکو بر اساس برنامه چشم‌انداز 2030 است، بود.

2- توقف تجاوز به یمن و محاصره تحمیلی مردم آن.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که عاقلانه‌ترین گزینه فراروی سعودی‌ها، پایان دادن به جنگ در یمن و بسنده کردن به پیروزی‌های خیالی و اعلامی‌اش در رسانه‌های وابسته به خود و نیز پایان دادن به هزینه‌های کمرشکن اقتصادی این جنگ است که به نوشته روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز تاکنون بیش از 120 میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس