کد خبر 876731
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
سوریه تحولات منطقه

یک کارشناس امور سوریه، نبرد ارتش سوریه در جنوب را صحنه ناکامی اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی خواند و گفت در مقصد بعدی و مهم ارتش سوریه، این کشور شاهد اتفاقاتی مشابه استان‌های القنیطره و درعا خواهد بود.

به گزارش مشرق، نتیجه مذاکره با افراد مسلح در قنیطره سوریه، دستیابی به توافقی برای حل و فصل وضعیت آنها شده همچون چیزی که اخیرا برای ریف‌های درعا اتفاق افتاد و اجازه داد ارتش سوریه وارد منطقه شده و افراد مسلحی که مخالف حل و فصل وضعیتشان هستند، پس از تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود به شمال سوریه انتقال یابند.

اما جهت حرکت ارتش سوریه پس از آزادسازی کامل جنوب سوریه به سمت کجای این کشور خواهد بود؟

سرتیپ «ترکی الحسن»، کارشناس مسائل راهبردی سوریه در گفت‌وگوی تفصیلی با پایگاه خبری «العهد» لبنان به وقایع جنوب سوریه و پس از آن پرداخت و گفت: مرحله‌ای که سوریه در آن به سر می‌برد، مرحله ریشه کن کردن تروریسم و بخصوص در استان‌های القنیطره و درعاست.

وی افزود: این صحنه‌ها یادآور اتفاق سال 2000 در جنوب لبنان است، زمانی که مقاومت اسلامی توانست جنوب لبنان را کاملا آزاد کند. امروز سقوط تروریسم در جنوب سوریه نظیر سقوط ارتش «آنطوان لحد» در جنوب لبنان است که سقوط دشمنی واحد با ابزارهایی یکسان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

آغاز تمرینات مسابقات غواصی ارتش‌های جهان در نوشهر

ماجرای تشکیل نیروی نظامی حزبی در کرکوک چیست؟

نیروهای ارتش سوریه و مقاومت پس از ۷ سال به مرزهای جولان اشغالی رسیدند + نقشه میدانی و تصاویر

وی افزود: ارتش سوریه بسیار سریع توانست دستاوردهایی بزرگ به دست آورد و آمادگی‌های بالای قبل از آغاز عملیات نظامی هم، شرایط آشتی و حل و فصل وضعیت افراد مسلح را فراهم کرد.

 قیام اهالی شهرک‌های حومه های درعا و قنیطره علیه تروریسم موجب شد ارتش سوریه به عملیات گسترده‌ای نیاز نداشته باشد، حتی با وجود اینکه از مدت‌ها پیش آمادگی‌های سنگینی برای انجام عملیات تا سر حد درگیری با دشمن صهیونیستی صورت گرفت.

همزمان، تحرکات سیاسی و تغییر و تحولی در مواضع محافل بین المللی رخ داد همان طور که در آغاز عملیات بازپس‌گیری غوطه شرقی اتفاق افتاد و آمریکا از حمایت سیاسی گروه‌های تروریستی بازماند و با توجه به مواضع مستحکم سوریه و روسیه، آمریکا در کمک نظامی به تروریست‌ها هم شکست خورد.

دشمن صهیونیستی دیگر قادر به ترسیم خطوط قرمز نیست

الحسن با تاکید بر اینکه همه اقدامات تروریستی که در سوریه جریان دارد در خدمت دشمن صهیونیستی است، افزود: [تحقق] اهداف دشمن صهیونیستی-غربی در سوریه ناکام ماند.

وی در ادامه به سخنان سه هفته پیش «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اشاره کرد که گفت: «اگر ارتش سوریه وارد منطقه بی‌طرف [در جولان اشغالی] شود او را هدف می‌گیریم و به نیروهایش حمله می‌کنیم».

این کارشناس سوری افزود: لیبرمن که این حرف را می‌زد، الان کجاست؟ در حالی که اکنون نتانیاهو را می‌بینیم که خواهان بازگشت توافق سال 1974 خواهد شد، اما دولت سوریه چیزی متفاوت با قبلا شده است و دیگر دشمن صهیونیستی قادر به ترسیم خطوط قرمز نیست.

به گفته کارشناس سوری، شرایط بین المللی عوض شده و پس از موفقیت ارتش سوریه در انجام ماموریت خود در جنوب سوریه برای پاکسازی آنجا از گروه‌های تروریستی، دولت سوریه به سمت استقرار در خط مرزی پیش خواهد رفت و پرچم سوریه در آسمان منطقه برافراشته می‌شود.

الحسن اظهار داشت: تهدیدهای دشمن صهیونیستی همچون تهدیدهای آمریکا در زمانی که ارتش سوریه برای نبرد جنوب آماده می شد، به این معناست که اظهارات مقامات آمریکایی خارج از پنتاگون و در دیگر بخش‌های دولت آمریکا در ابتدا شکل تهدید داشت سپس به هشدار و پس از آن به توصیه تبدیل شد و در نهایت با خالی کردن کامل پشت گروه‌های مسلح خاتمه یافت.

این کارشناس نخستین کسی که این تغییرات بین المللی را آغاز کرد کشور اردن بود که دست از مشارکت در حمله به سوریه از طریق اتاق عملیاتی الموک کشیده و با دولت سوریه برای حل مشکل جنوب شریک شد.

وی با اشاره به نقش میانجیگری اردن در مذاکرات سوریه و روسیه با گروه های درعا گفت: چنین تغییری در موضع اردن به معنای پایان فعالیت اتاق الموک است چون این مرکز تروریستی، در خاک اردن واقع بود.

مخالفان قنیطره آخرین گروه‌های اخراجی به سمت ادلب در سوریه هستند

امروز اخراج افراد مسلح از قنیطره، آخرین مرحله از انتقال آنها به شمال سوریه است و منطقه دیگری جز ادلب نیست که امکان خروج افراد مسلح و ارسالشان به آنجا جود داشته باشد.

این کارشناس سوری اصول سیاست سوریه در بازپسگیری مناطق را در سه چیز خلاصه کرد، نخست عملیات نظامی که عاملی برای رسیدن به توافق آشتی است، دوم فرآیندهای آشتی که در آزادسازی جغرافیای سوریه نقش بسزایی داشته است، سوم اقدامات دیپلماتیک در «ژنو»، «آستانه» و غیر آنهاست.

وی افزود: اصل چهارمی هم وجود دارد که این بار در جنوب سوریه شاهد بودیم و آن هم انتفاضه‌های مردمی علیه افراد مسلح بود، به گونه‌ای که شهرها و شهرک‌ها علیه تروریست‌ها به پاخاسته، آنها را بیرون کرده و خواهان ورود ارتش سوریه به آنجا شدند.

الحسن با بیان اینکه امروز مردم شریف درعا و همچنین مناطق شرق سوریه هم منتظر چنین ساعتی هستند، گفت: به رغم حضور شمار زیادی از افراد مسلح در ادلب که به آنجا کوچ کردند، احتمال وقوع درگیری‌هایی بزرگ در آنجا ضعیف است.

کارشناس سوری ضمن تاکید بر اینکه ارتش سوریه نظیر عملیات جنوب برای عملیات إدلب هم به طور کامل آماده خواهد شد، گفت: چه بسا صحنه جنوب در ادلب تکرار شود.

مقصد آتی ارتش سوریه

این کارشناس سوری، شمال و شرق سوریه را مقصد آتی ارتش سوریه پس از پایان عملیات قنیطره دانست و افزود: این فرماندهی ارتش سوریه است که تعیین می‌کند کدام اول اتفاق خواهد افتاد، اما به هر صورت برخورد دولت سوریه با قضیه شرق سوریه متفاوت با شمال خواهد بود.

الحسن اظهار داشت: تغییر مواضع بین‌المللی و در نهایت موضوع انصراف آمریکا از کمک به تروریست‌ها در شمال سوریه نیز تکرار می‌شود به این معنا که آمریکا تنها از یک گروه و بخشی از تروریست‌ها دست نمی‌کشد، بلکه پشت همه آنها را خالی می‌کند.

وی ادامه داد : این مساله در جنوب سوریه که مهم‌ترین منطقه برای آمریکا از حیث نزدیکی به رژیم اسرائیل بود، رخ داد، بنابراین در شمال سوریه نیز آنها را رها خواهد کرد و حضور عامل ترکیه هیچ مشکلی از آنها حل نمی‌کند.

این کارشناس سوری با بیان اینکه انصراف آمریکا از کمک به تروریست‌ها از سر ضعف [نظامی یا تسلیحاتی] نیست، افزود: آمریکا کشوری قدرتمند است، اما نمی‌تواند کاری بکند، چون ترامپ با باری از مشکلات داخلی و خارجی روبه‌روست و دیگر توان جنگ در سوریه را ندارد.

الحسن تاکید کرد: خروج آمریکا از سوریه هم از مشخصات تغییر مواضع جامعه بین المللی است که طومار تروریسم را در سوریه در هم می‌پیچد، چون جبهه مقاومت به هر قیمت بر بازپس گیری همه جغرافیای سوریه اصرار دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    0 0
    باید برید سمت جولان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس