حدیث روز

او می توانست آنها را در یک چشم به هم زدن بیافریند، اما در شش روز آفرید، تا آنچه را از آسمان و زمین به تدریج می آفریند بر فرشتگان آشکار کند.

مشرق- امام رضا علیه السلام ـ درباره آیه « و او کسی است که آسمانها و زمین را در شش روز بیافرید و عرشش بر آب بود » ـ فرمودند:

خداوند تبارک و تعالی، پیش از آفریدن آسمانها و زمین، عرش و آب و فرشتگان را بیافرید و فرشتگان از وجود خود و عرش و آب به وجود خداوند عزّ و جلّ راه می بردند.

سپس عرش خود را بر روی آب قرار داد تا بدین گونه قدرت خویش را بر فرشتگان آشکار سازد و آنها بدانند که او بر هر کاری تواناست؛ آن گاه··· در حالی که بر عرش خویش استیلا داشت آسمانها و زمین را در شش روز خلق کرد.

او می توانست آنها را در یک چشم به هم زدن بیافریند، اما در شش روز آفرید، تا آنچه را از آسمان و زمین به تدریج می آفریند بر فرشتگان آشکار کند، تا از طریق پدید آمدن پدیده ها، اندک اندک به وجود خداوند متعال پی برند.

متن حدیث: 

"*وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَکَانَ عَرْشُهُ عَلَی الْمَاءِ"

 

إنَّ اللّه َ تبارکَ و تعالی خَلقَ العَرشَ و الماءَ و المَلائکَةَ قَبلَ خَلقِ السّماواتِ و الأرضِ ، و کانَتِ الملائکَةُ تَسْتَدِلُّ بأنْفُسِها و بالعَرشِ و الماءِ علی اللّه ِ عزّ و جلّ ، ثُمَّ جَعلَ عَرشَهُ علی الماءِ لیُظْهِرَ بذلکَ قُدْرَتَهُ للملائکةِ ، فَیَعلَمُوا أنَّهُ علی کُلِّ شیءٍ قدیرٌ ، ثُمَّ ··· خَلقَ السّماواتِ و الأرضَ فی سِتَّةِ أیّامٍ و هُو مُسْتَولٍ علی عَرشِهِ ، و کانَ قادِرا علی أنْ یَخْلُقَها فی طَرْفَةِ عَینٍ ، و لکنَّهُ عزّ و جلّ خَلقَها فی سِتَّةِ أیّامٍ لیُظْهِرَ للملائکةِ ما یَخْلُقُهُ مِنها شَیئا بَعدَ شَیءٍ ، و تَسْتَدِلَّ بحُدوثِ ما یَحْدُثُ علی اللّه ِ تعالی مَرّةً بعدَ مرّةٍ.

"*سوره هود: ۷ - التوحید، جلد ۲، صفحه  ۳۲۰"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    29 0
    خیلی عالی بود
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    9 0
    خلقت انسان چطور. درباره خلقت انسان خیلی سوال دارم
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    25 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    7 0
    مراد از شش روز در آيه، شش مرحله و دوران است. زيرا در ابتداى آفرينش، خورشيدى نبود تا شب و روزى باشد. كلمه‌ى «عرش» به سقف و مكان مسقّف و داربست و همچنين به تختِ بلند و بزرگ پادشاهان اطلاق مى‌شود و گاهى به عنوان كنايه از قدرت بكار رفته است. مثلًا مى‌گويند: فلانى بر تخت نشست، يا آنكه فلانى را از تخت پائين كشيدند، يعنى قدرتش از بين رفت.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    4 0
    البته میدانید که «سِتَّةِ أیَّامٍ»: یعنی شش دوره . قوام کار. عرش و تخت سلطنت که مراد تصرّف و قدرت است. موجود ناشناخته‌ای که فراتر از درک و علم انسانها است مجموعه جهان هستی، چرا که تخت قدرت یزدان محیط بر همه جهان است. «الْمَآءِ»: آب. شاید مراد موادّ مذاب و آبگونه‌ای باشد که در آغاز جهان، به صورت گازهای فوق العاده فشرده در پهنه کائنات پراکنده بوده است. با تشکر
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    8 3
    مشرق مساوی است با عالم بی عمل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس