کد خبر 876526
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نمایه

رئیس پلیس راهور و رئیس پلیس‌راه استان کردستان جزئیات و مقصران اصلی حادثه تصادف ترمینال سنندج را تشریح کردند.

به گزارش مشرق، نشست خبری رئیس پلیس راهور و رئیس پلیس‌راه استان امروز (۳۰تیرماه) با اصحاب رسانه کردستان در خصوص تشریح جزئیات آخرین بررسی‌های دلایل برخورد تانکر حامل سوخت با اتوبوس مسافربری و مقصران این حادثه در این شهر برگزار شد.

سرهنگ رمضان نادری در ابتدا در این نشست ضمن تسلیت به مناسبت حادثه دلخراش ترمینال سنندج و کشته‌شدن ۱۱ نفر از هموطنان اظهار داشت: این تصادف حدود ۵ دقیقه بامداد ۲۰ تیرماه جاری بین تانکر حامل سوخت و اتوبوس اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید:

رسوایی جدید رسانه‌های ضدانقلاب درباره حادثه سنندج

اعلام آخرین جزئیات حادثه تصادف تانکر سوخت و اتوبوس

مقصران حادثه مرگبار سنندج معرفی شدند

دستور آخوندی درباره تصادف مرگبار سنندج

وی گفت: تانکر با بار مازوت ساعت ۱۶ و ۲۰ دقیقه نوزدهم تیرماه از پلیس راه مریوان حرکت و حدود ساعت ۲۱ شب به ورودی سنندج می‌رسد و پس از توقف یکی دو ساعته مجداداً مسیر را ادامه می‌دهد.

رئیس پلیس راهور استان کردستان تصریح کرد: در بلوار دکتر حسینی سنندج به‌دلیل استفاده زیاد از ترمز در محل تصادف، کنترل خودرو کشنده از دست راننده خارج می‌شود و متأسفانه با یک دستگاه اتوبوس که خارج از پایانه مسافربری توقف غیرمجاز کرده بود برخورد می‌کند و بر اثر شدت برخورد، متأسفانه هر دو خودرو آتش گرفته و بعد از چند ثانیه انفجار صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بر اثر شدت برخورد و انفجار خودروها آتش می‌گیرند و علی‌رغم تلاش‌های نیروهای آتش‌نشانی، متأسفانه ۱۰ نفر از سرنشینان اتوبوس و راننده تانکر فوت کردند.

سرهنگ نادری افزود: براساس تحقیقات کارشناسان راهنمایی و رانندگی «بی‌احتیاطی راننده کشنده به دلیل عدم توانایی کنترل خودرو ناشی از استفاده زیاد از ترمز»، «بی‌مبالاتی شرکت حمل و نقل بین‌المللی کارکیا تیروژ به‌دلیل عدم نظارت بر حمل مواد سوختی و رعایت زمان حرکت در سطح جاده‌های استان»، «بی‌احتیاطی راننده اتوبوس به‌علت عدم رعایت نکات ایمنی» و «توقف در خارج از پایانه مسافربری و بی‌مبالاتی مسئولان شهرداری سنندج به‌دلیل عدم اصلاح هندسی و شیب تند بلوار حسینی» از عوامل این تصادف بوده است.

وی اظهار کرد: هر کدام از این عوامل به میزان ۲۵ درصد مقصر حادثه تلخ ترمینال سنندج هستند.

رئیس پلیس راهور استان کردستان گفت: بر اساس آئین‌نامه حمل مواد خطرناک مصوبه هیئت وزیران در اسفندماه سال ۸۰، تردد وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک که مواد سوختی هم جز آن قرار می‌گیرد «صرف‌نظر از حجم، تردد آنها در بیرون شهر در ساعت روز مجاز بوده و "هیچ" محدودیت و ممنوعیتی برای ماندن در داخل شهر ندارند.

وی با اشاره به ماده ۸ ادامه داد: دارندگان وسایل نقلیه حامل مواد نفتی بایستی حداقل تا پایان شهریورماه ۸۴ نسبت به نصب تجهیزات کنترل سرعت لحظه‌ای مجاز و ساعت تردد مجاز رانندگان اقدام می‌کردند و اگر خودرویی این تجهیزات را داشته باشد، هیچ محدودیتی در شب ندارد.

رئیس پلیس راهور استان کردستان خاطر نشان کرد: «آموزش و نظارت بر تردد ماشین‌های سنگین» بر عهده شرکت بوده و بایستی در این راستا به وظایف خود عمل کنند.

سرهنگ نادری افزود: براساس ماده ۱۲ قانون بایستی شرکت‌ها و سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای بر کار این شرکت‌ها نظارت کنند.

وی در مورد بلوار دکتر حسینی شهر سنندج اظهار کرد: "هیچ" مکاتبه‌ای از سوی شهرداری سنندج برای رفع مشکل موجود با پلیس راهور انجام نشده در صورتیکه از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۱۵ مورد مکاتبه با شهرداری در مورد بلوار دکتر حسینی انجام شده است.

رئیس پلیس راهور استان کردستان با اشاره به برخی اظهارات در مورد استقرار مرکز تعویض پلاک در نزدیکی ترمینال سنندج گفت: احداث مرکز تعویض پلاک قبل از احداث بلوار بوده و اگر نیاز به رفع مشکل داشت، بایستی شهرداری در این راستا مکاتبات لازم را انجام می‌داد، چرا بعد از وقوع حادثه تازه به این فکر افتاده‌اند؛ در سال ۹۵ و ۹۶ در پنج حادثه، شهرداری سنندج ۵۰ درصد مقصر بوده است.

وی اضافه کرد: فیلم لحظه قبل و بعد از تصادف در اختیار مقامات قضایی گذاشته شده و کل صورت وضعیت شرکت اتوبوسرانی برای اتوبوس مسافربری هم سه عنوان فامیلی ذکر شده بود و هیچ اسامی وجود نداشت.

سرهنگ نادری افزود: باید برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث‌های تلخی از تردد تانکر حامل سوخت در شهر جلوگیری شود و مهم‌ترین راهکار «اتمام کنارگذر شرقی سنندج» است.

وی در پایان اظهار داشت: درخواست پلیس این است که شرکت‌های مسافربری تجهیزات کنترلی نصب کنند چراکه اگر سامانه هوشمند روی خودروها نصب شود، قطعاً تمام حرکات در طول تردد خودرو کنترل و رصد می‌شود.

۹۵ درصد از تصادفات تانکرهای حامل سوخت در کردستان در طول روز است

رئیس پلیس راه استان کردستان نیز در این نشست اظهار داشت: حادثه تلخ ترمینال سنندج نخستین و آخرین حادثه نبوده و نخواهد بود؛ سال ۹۴ و ۹۵ هم شاهد دو حادثه دردناک بودیم که در روستای نگل اتفاق افتاد و پس از آن جلساتی برگزار و مصوب شد که تا پایان سال محدودیتی برای جلوگیری از تردد خودروهای ترانزیتی اجرا شود.

سرهنگ عیسی گوهری افزود: این زمان‌بندی برابر فصول سال و در فصل تابستان تا ساعت ۱۷ و در شش ماهه دوم سال از ساعت ۱۶ به بعد اجازه تردد به خودروهای ترانزیتی داده نشود.

وی با اشاره به تصادف اخیر برخورد تانکر حامل سوخت با اتوبوس مسافربری و کشته‌شدن ۱۱ نفر در سنندج گفت: تانکر حمل سوخت، ساعت ۱۶ و ۲۰ دقیقه عصر از مریوان خارج شده و تانکرها موظف نیستند که چه زمانی به مقصد برسند.

رئیس پلیس راه استان کردستان تصریح کرد: اینکه تانکرهای حمل سوخت، چه ساعتی و چه زمانی به مقصد برسند زمانی تحقق پیدا می‌کند که تمام شرکت‌های مسافربری نسبت به نصب سامانه هوشمند اقدام کنند و به‌صورت لحظه‌ای گزارش بدهند.

وی اضافه کرد: تانکر حامل سوخت ساعت ۱۸ و ۲ دقیقه از جلوی ایست و بازرسی سروآباد عبور کرده و پس از بررسی‌ها مشخص شد که ساعت ۲۰ و ۵ دقیقه در پمپ‌بنزین سه‌راهی شویشه سوخت‌گیری کرده و قبل از تاریک شدن هوا داخل شهر سنندج بوده است.

سرهنگ گوهری با اشاره به آمار تصادفات تانکرهای حامل سوخت افزود: در سال گذشته و سه ماهه نخست امسال ۹۵ درصد از تصادفات تانکرها در طول روز بوده است.

وی اظهار کرد: کار پلیس جریمه کردن نیست بلکه «تسهیل در عبور و مرور» و «رسیدگی سریع به تصادفات» در راستای جلوگیری از تصادفات است.

رئیس پلیس راه کردستان با اشاره به آمارهای موجود گفت: سالانه کمتر از یک درصد از کل تخلفات صورت گرفته در استان توسط پلیس اعمال قانون می‌شود چراکه شرایط مردم را در نظر می‌گیریم و اگر زمانی تخلفی صورت بگیرد و  جان کسی به خطر بیفتد، برخورد می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس