نیما حسنی نسب

نمی‌شود که شما با دلار فلان تومان بروید در روسیه و بلیط وی‌آپی فوتبال را داشته باشید از آنجا پست بگذارید که مردم در این فشار اقتصادی چیزی نخرید تا اوضاع فلان شود. این مرجعیت همینطوری روی هواست.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - سلبریتی‌ها در فضای مجازی از یک معضل اساسی فرهنگی، در حال تبدیل شدن به یک ناهنجاری اجتماعی - سیاسی بزرگ هستند. این ناهنجاری تبدیل به پدیده پیچیده‌ای شده است. نیماحسنی نسب منتقدسینما در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر درباره پدیده سلبریتی‌ها می‌گوید:" سلبریتی‌ها پدیده بسیار پیچیده‌ای هستند، مثل همه پدیده های فرهنگی، اما هیچ ربطی به آنچیزی که ما اسمش را گذاشتیم معمولا ندارد، سلبریتی یک پدیده نسبتا نوظهور هستند. حداقل این حجم از رواج و پیچیدگی‌اش در ایران نوظهور است. دلیلش هم این شرایط و فضای موجود است.

در ادامه مشروح گفتگوی نیما حسنی نسب با برنامه شهر فرنگ در مورد پدیده سلبریتی‌ها را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

اسپانسرها جا خالی دادند؛ سلبریتی‌ها بر سر مردم منت گذاشتند!/ پشت پرده لغو کنسرت همایون شجریان و سیروان خسروی چیست؟

هدیه میلیاردی شهرداری به یک سلبریتی +عکس

رهامی: جامعه سلبریتی برخورد سطحی با مسائل دارد

احمدزاده: اجرای یک سلبریتی در تلویزیون روزی ۲۵ میلیون تومان آب می‌خورد

*" آنچیزی که ما نامش را سلبریتی می‌گذاریم ربط پیدا می‌کند به یکسری اعداد و ارقام طرفدار و فالور و ... که در فضای مجازی وجود دارد. اگر فرض کنیم فضای مجازی شکل دهنده ماجرای سلبریتی‌هاست، در نخستین گام برای آسیب شناسی می‌توانیم بگوییم یک مجموعه‌ دیگری زیر مجموعه سلبریتی‌ها هستند، که بشدت عقب افتاده ، بیماری جنسی، پر از کمپلس، که به آن‌ها شاخ‌های اینستاگرامی می‌گویند. یکسری موجودات عجیب و غریبی هستند که با عدد و رقم‌های طرفدار و فالور."

*اما دسته‌ای که مد نظر من هستند، سلبریتی‌هایی هستند که در حوزه سینما، موسیقی و فوتبال فعالیت می‌کنند. در مراوادات ربع قرنی که با 95 درصد از  این سلبریتی‌ها داشتم، من احساس می‌کنم این دوستان عمدتا با یک درصد بالایی، راجع موضوعاتی که حرف می‌زنند، شناخت و سواد ندارند. به همین دلیل عمدتا به سطحی‌بودن می‌رسند. من منابعی را  پیدا نکردم که افراد مشهوری مثل تختی درباره همه چیز نظر بدهند، از فرهنگ، سیاست و اقتصاد و... ، این حرف‌ها آن تاثیری که تصور می‌شود را ندارد. به دلیل اینکه ما گرفتار یک فاجعه‌ای هستیم به نام فالور.

بیشتر بخوانید:

«قاتل‌»ها، «شاخ»ها؛ «قهرمان‌»های عصر «اینستاگرام»

این فالور نقطه اعتبار سنجی سلبریتی‌هاست. در حالیکه عمیقا فالورها، طرفدار نیستند.  فالورها سلبریتی‌ها را دنبال می‌کنند که آن‌ها را گیر بیندازند. کسانی که تصور می‌کنند چند میلیون فالور دارند، آیا فالور به معنی طرفدار است؟ طرفداران چه چیزی را دارند پیگیری می‌کنند؟ فیلم بازی می‌کنید، نمی‌روند ببینند، تئاتر بازی می‌کنید، نمی‌روند ببینند، قصه می‌نویسی، نمی‌خوانند، حتی اگر کت و شلوار بِرند هم بپوشی، این تعداد فالوران نمی‌خرند. پس به چی می‌نازند؟!

لینک دانلود

*آنچه به نظرم دم خروس سلبریتی‌ها و این ماجراست یک تناقض بسیار وحشتناک و بنیادین است میان زیست اجتماعی نُرم و به قاعده‌ای که مردم دارند می‌کنند و زیست و سبک و زندگی سلبریتی‌ها. این تناقض‌ها معنی نمی‌دهد.نمی‌شود که شما با دلار فلان تومان بروید در روسیه و بلیط وی‌آی‌پی فوتبال را داشته باشید، از آنجا پست بگذارید که مردم در این فشار اقتصادی چیزی نخرید، تا اوضاع فلان شود. این مرجعیت همینطوری روی هواست.

بیشتر بخوانید:

روزنامه شرق: سلبریتی‌ها به خاطر دندان یا دماغشان مشهور شدند؛ حالا درباره همه چیز نظر می‌دهند

*آیا مرجعیت از آدم‌های جدی  گرفته شده است؟! سلبریتی‌ها بیشتر اینکه حقیقت موضوع و جدیت در آن موضوع مدنظرشان باشد، واکنش‌هایشان بیشتر یک جور اداست که سوپاپ اطمینانی است برای کم کردن عذاب وجدان،  اگر اندک وجدانی هنوز سلبریتی ها داشته باشند. یا برای مقاصد پیچیده پشت پرده است. و گرنه منبع ارتزاق یک عده از این سلبریتی‌ها در همین 5 سال اخیر از منابع بشدت مشکوک و فاسد و عمیقا مسئله دار از جیب همین مردم بوده است. چطور سلبریتی‌ها می‌توانند این پول‌های بگیرند و در کشورهای مختلف تجارت راه بیندازند و خانه بخرند و زندگی های بین‌المللی بسازی و بعد ناگهان غم نان مردم هم بخورند؟

*اغلب سلبریتی‌های واقعی این روزها مثل فیلم‌های فلینی و پازولینی زندگی می‌کنند. کسی نمی‌تواند با این لایف استایل، از دل آمارکورد فلینی بیرون بیاید و ناگهان صبح غم مردم را بخورد. می‌شود حکایت کسی که به او گفتند مردم نان ندارند،  طرف گفت کیک خامه‌ای بخورند. یا آن قصه ای که می‌گویند انشا درباره فقر بنویس ، طرف نوشت یک خانه داشتیم، باغبانش فقیر بود، راننده‌اش فقیر بود، کلفت و کارگرش فقیر بودو ... .

لینک دانلود

*این سلبریتی‌ها تناقض بنیادینشان را حل نمی‌کنند و به جای چه‌گوآرا شدن مجازی بیایند منابع ارتزاق مالی خودشان، دستمزدهایشان، پشت و پس بیزنس‌هایشان را  شفاف بگویند که نمی‌گویند. چه توقعی داریم که این‌ها غم فقر، غم بی‌آبی، غم خشکسالی، غم کودکان، غم اسید پاشی و دلار را درک کنند. غم دلار برای سلبریتی‌ها چرا داغ شده است؟ برای اینکه اغلبشان باید دلار بفرستند آنطرف. اغلب آنسوی آب‌ها دارند بیزنس می‌کنند یا خانه می‌سازنند و از اینکه دلار گران شده داغ شده‌اند. در نهایت چه کار می‌کنند؟ با دستمزدهایشان تولید سینمای ایران را نابود می‌کنند.

*با درصد خیلی بالایی اطلاق عنوان بی سواد به خیلی از این دوستانی که متاسفانه سلبریتی محسوب شدند، صحیح است و متاسفم که بی سواد بودن اغلب این دوستان را تقلیل می‌دهیم به اینکه دو تا غلط املایی داشته است؛ کاپولا و تارانتینو را از هم تشخیص نمی‌دهند!

بیشتر بخوانید:

سلبریتی‌هایی که مردم را فریب دادند +عکس

پرونده ۱۰ سلبریتی روی میز دادسرای سرپل ذهاب

تکلیف ۳۰ میلیاردی پول سرگردان در حساب سلبریتی‌ها چه می‌شود؟

سلبریتی‌ها در حق مردم کرمانشاه ظلم کردند

لینک دانلود

* من بعید می‌دانم تا چند سال دیگر نشانی از این N میلیون فالورها وجود داشته باشد. اما این روزها افاضات سلبریتی‌ها عصبی کننده است. افاضاتی که 5 خط زیر عکس اینستاگرامشان، 12 غلط املایی و انشایی دارد و در همان متن موضوعی را ارجاع می‌دهند به نیچه، افلاطون و بعد به سیاست روز  و در ضمن پیشنهاد می‌دهند شبیه فلان سال و فلان کشور شوید.

*جالب است که عکس‌های عروسی‌اشان را از نامزدی و پارک رفتن و ازدواج می‌گذارند، زمانیکه خبر طلاقشان منتشر می‌شود، می‌گویند به حریم خصوصی ما چیکار دارید. پارادوکس‌هایشان مزخزف و احمقانه است و نمی‌دانم از کجا نشات می‌گیرد.  پرورویی و وقاحت شکل گرفته‌ای که پشت حباب وحشتناک فالور شکل گرفته است.  این عددی است که با آن دستمزد خودشان را در سینما تعیین می‌کنند.

* کسی که چند میلیون فالور دارد  1200 نسخه کتاب چاپ کرده، هفتصد نسخه از کتابش در زیر زمینش خاک می‌خورد. با برندها قرار داد می‌بندند، برند مد نظر ورشکست می‌شود. فیلم بازی می‌کنند، نمی‌فروشد منتها در کمال وقاحت در پروژه بعدی هم دستمزدشان بیشتر است هم توقعشان. کانکس اختصاصی می‌خواهند، راننده‌اشان را خودشان می‌خواهند، تعیین کنند. گریمور با خودشان می‌آورند. این تناقضی است که عرض می‌کنم. سلبریتی‌ها  شده‌اند ابزار مسائل دیگر. سلبریتی‌ها ویترین مسائل دیگر هستند. مردم هم تناقض بنیادین حرفشان، زندگی و رفتار و پشت پرده‌اشان را می‌بینند.

این منتقد سینما در پایان اظهاراتش می‌گوید"جان مادرتان به مردم دروغ نگویید."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    62 1
    با درصد خیلی بالایی اطلاق عنوان بی سواد به خیلی از این دوستانی که متاسفانه سلبریتی محسوب شدند، صحیح است
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    19 1
    جان مادرتان به مردم دروغ نگویید."
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    17 1
    در نخستین گام برای آسیب شناسی می‌توانیم بگوییم یک مجموعه‌ دیگری زیر مجموعه سلبریتی‌ها هستند، که بشدت عقب افتاده ، بیماری جنسی، پر از کمپلس، که به آن‌ها شاخ‌های اینستاگرامی می‌گویند
  • افوس IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    38 6
    دوستان سلام، آقا باور کنید، این افراد رسانه ایه بیسواد"سلبریتی یا هر کوفت دیگه ای"" الگوی 1درصد افراد بالای 13سال هم نیستند!!! نمیدونم چرا اصرار دارید که تو انتخابات مردم بخاطر اینها به فلانی و فلانی رای ددادند؟؟؟؟از سال 84 تا92تمام این قشر پولکی و بیسواد از قبیله ی اشراف حمایت کردند ، چرا رای نیاوردند؟؟؟ انتخاب روحانی در سال 92هم کمترین ربط رو به اینا داشت!!! اون کسی که باعث رای آوری روحانی شد، در حقیقت خود خود احمدی نژاد بود بعلاوه ی اختاپوس رسانه ایه قبیله ی اشراف زادگان بعد انقلاب. والسلام
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    0 0
    بسیار عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس