کد خبر 876340
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
حسن منتظر تربتی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: ایران پس از فرانسه و روسیه که تولیدکنندگان عمده این محصول استراتژیک در دنیا شناخته می شوند.

به گزارش مشرق، ماده بودارکننده گاز مصرفی کشور در تمام سال‌هایی که از عمر صنعت گاز ایران می گذرد، از طریق واردات از 2 کشور تامین می شد و این در حالی است که اکنون با احداث واحد صنعتی تولید این ماده، ایران به عنوان سومین کشور تولید کننده ماده بودارکننده در دنیا شناخته می شود.

حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به این پروژه گفت: طراحی پایه این پروژه توسط پژوهشگاه صنعت نفت که صاحب لیسانس این تکنولوژی در کشور است انجام شده، سپس طراحی تفصیلی آن در واحد مهندسی طرح به سرانجام رسید و به مرحله اجرا درآمد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: این پروژه با پایان پیشرفت فیزیکی آماده ورود به مرحله راه اندازی است که با راه اندازی آن، علاوه بر تامین تمام نیازهای داخل کشور به ماده بودارکننده، می توان بخشی از این فرآورده را به خارج از کشور نیز صادر کرد.

وی با تشریح اهمیت مرکاپتان ها در صنعت گاز اظهار کرد: گاز طبیعی در صورت نشت می تواند خسارت های بسیاری را ایجاد کند از این رو نیاز داریم گاز را به نحوی بودارکرده تا از بروز انفجار و حریق پیشگیری کنیم.

این مقام مسئول، مرکاپتان (ماده بودارکننده گاز طبیعی) را از پایه‌های اساسی ایمنی در صنعت گاز برشمرد و تاکید کرد: با تزریق ماده بودار کننده می توان از نشتی گاز مطلع و مانع از خسارت های مالی و جانی ناشی از نشت گاز شد.

وی اعلام کرد: ایران پس از فرانسه و روسیه که تولیدکنندگان عمده این محصول استراتژیک در دنیا شناخته می شوند، سومین کشوری است که با تولید سالانه 800 تن از این محصول، به باشگاه جهانی تولیدکنندگان مرکاپتان می پیوندد.

تربتی با بیان اینکه دستیابی به فناوری تولید ماده بودارکننده، علاوه بر شکستن انحصار جهانی تولید این ماده، امکان صادرات و ارزآوری قابل توجهی نیز برای کشور فراهم می کند، گفت: ازآنجایی که مرکاپتان تولیدی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، پتانسیل خوبی برای فروش در بازارهای منطقه دارد به نحوی که می توان مازاد مصرف داخلی را به آسانی و با قیمت مناسب به کشورهای اطراف صادر کرد.

* افزایش پایداری تولید مجتمع گاز پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در ادامه با اشاره به دیگر پروژه های توسعه ای در پارس جنوبی گفت: با راه‌اندازی پست پشتیبان فازهای 1 تا 3 پارس جنوبی واقع در فاز یک عسلویه، برق مطمئن با ولتاژ و فرکانس پایدار برای تولید گاز در اختیار پالایشگاه‌های اول و دوم قرار گرفته که این موضوع در پایداری‌سازی سیستم تولید گاز موثر خواهد بود.

تربتی، درباره اهداف پروژه پست پشتیبان فازهای 1تا3پارس جنوبی گفت: تاکنون برای تامین برق مورد نیاز پالایشگاه‌های پارس جنوبی از نیروگاه‌های محلی استفاده می‌شد که مشکلات فراوان این نیروگاه‌ها، شرکت نفت و گاز پارس را بر آن داشت تا با احداث نیروگاهی متمرکز، به گونه‌ای مطمئن‌تر، اقتصادی‌تر و آسان‌تر، توان الکتریکی مورد نیاز پالایشگاه‌ها را تامین کند.

وی ادامه داد: خروجی این نیروگاه، برق با ولتاژ 132کیلوولت است که در پست برق پشتیبان فازهای 1-3، به سطح ولتاژ 33 و 6 کیلوولت کاهش می‌یابد تا برای تامین نیازهای پالایشگاه‌های اول و دوم مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، یکی از مشکلات اجرای پروژه را هماهنگی با سازمان‌های مختلف برشمرد و تصریح کرد: در حین اجرای پروژه، علاوه بر تعامل با شرکت نفت و گاز پارس که تامین توان الکتریکی ورودی پست برق را بر عهده داشت، با پالایشگاههای مختلف مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان بهره‌بردار در ارتباط بودیم که ایجاد هماهنگی میان این مجموعه‌ها با توجه به تفاوت رویه‌های اداری، بسیار دشوار و زمان‌بر بود.

تربتی با بیان اینکه این پروژه پس از طی همه مراحل اجرا، هم‌اکنون آماده راه‌اندازی و تحویل موقت به بهره‌بردار است، گفت:‌ با راه‌اندازی پست پشتیبان، می‌توان بخشی از توربین‌های قدیمی فازهای 1 تا 3 را که هزینه‌های نگهداری و مشکلات زیادی را به سیستم تحمیل می‌کنند از مدار خارج کرده و توان الکتریکی مطمئن‌ و قابل اطمینانی را جهت افزایش پایداری تولید گاز طبیعی در اختیار پالایشگاه‌های اول و دوم قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس