کد خبر 876197
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مشکل اصلی باغ‌موزه دفاع‌مقدس استان زنجان، ارائه نکردن طرح محتوایی است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، یحیی رحمتی در جلسه شورای ایثارگران استان زنجان، اظهار کرد: موزه‌ها یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین مکان‌ها در دنیا محسوب می‌شوند که در بین موزه‌ها، موزه متعلق به تاریخ جنگ از جایگاه مهمی برخوردار بوده است.

وی افزود: در موزه‌های متعلق به تاریخ جنگ در دنیا، استفاده از شیء و ملزومات جنگی منسوخ و از رده خارج شده است؛ این در حالی است که محتوا محور و قصه‌محور بودن نگاه مهم و اصلی موزه‌های بزرگ جنگی در دنیا است.

رحمتی تصریح کرد: در این موزه‌ها مفاهیم تاریخ جنگ در قالب قصه به بازدیدکنندگان انتقال داده می‌شود.

این مسؤول در ادامه به باغ‌موزه دفاع‌مقدس زنجان اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان در استانداری زنجان با موضوع باغ‌موزه دفاع‌مقدس زنجان برگزار شد و متاسفانه از آن تاریخ تا به امروز طرح محتوایی درباره این موزه ارائه نشده است و این بزرگ‌ترین مشکل در ساخت این باغ موزه محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تلقی ما از باغ‌موزه دفاع‌مقدس استان نباید قرار دادن چند شیء مربوط به دوران جنگ باشد، زیرا طی تحقیقات انجام گرفته در این رابطه موزه‌هایی که شیء محور بوده‌اند، پس از مدتی مخاطب خود را از دست داده‌اند.

پروژه ملی باغ‌موزه زنجان با نبود اعتبار دست به گریبان است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان زنجان، گفت: متاسفانه پروژه ملی باغ‌موزه زنجان با نبود اعتبار دست به گریبان است.

قاسم محمدی در جلسه شورای ایثارگران استان زنجان، اظهار کرد: مرکز فرهنگی باغ‌موزه دفاع‌مقدس استان زنجان از سال ۸۹ با حضور استاندار و مسئولان در مجموعه فرهنگی گاوازنگ کلنگ‌زنی شد.

وی افزود: مرکز فرهنگی باغ‌موزه دفاع‌مقدس زنجان جزو پروژه‌های ملی محسوب می‌شود که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار پس هشت سال ناتمام باقی مانده است.

محمدی تصریح کرد: پروژه باغ‌موزه دفاع‌مقدس استان زنجان با پیشرفت بیش از ۴۰ درصد با نبود اعتبار و منابع مالی دست به گریبان شده است و این در حالی‌ است که چنین پروژه‌هایی نقش بسیار مهمی در ترویج و معرفی فرهنگ ناب ایثار و شهادت ایفا می‌کند .

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان زنجان در ادامه یادآور شد: تاکنون تلاش‌هایی در ساخت مرکز فرهنگی باغ‌موزه استان زنجان از سوی برخی دستگاه‌ها صورت گرفته ولی کافی نبوده است؛ چراکه در مقطع کنونی نیازمند توجه جدی و حمایت معنوی و مادی مسئولان استانی هستیم .

محمدی خاطرنشان کرد: استان زنجان پایتخت شور و شعور حسینی نام گرفته و زیبنده این استان نیست که مرکز فرهنگی باغ‌موزه دفاع‌مقدس استان با تاخیر ۹ ساله مواجه شده باشد، تاکنون بالغ بر 3.5  میلیارد تومان در ساخت این پروژه هزینه شده که ۳۰۰ میلیون تومان از این اعتبار از محل اعتبارات استانداری زنجان تخصیص داده شده است و پیش‌بینی شده فاز نخست مرکز فرهنگی استان در سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد.

وی یادآور شد: شهرداری یکی از دستگاه‌های مهم و حامی در ساخت پروژه‌های فرهنگی به‌ شمار می‌آید که امیدواریم پروژه باغ‌موزه دفاع‌مقدس نیز جزو پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری زنجان قرار گیرد.

احداث باغ‌موزه دفاع‌مقدس در زنجان یک ضرورت است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: متاسفانه محدودیت منابع مالی حقیقت تلخ دولت تدبیر و امید است، لذا برای ادامه ساخت پروژه ملی باغ‌موزه دفاع‌مقدس زنجان نیازمند مدیریت منابع و مشارکت همگانی دستگاه‌ها استان هستیم.

مهرداد سلطانی در جلسه شورای ایثارگران استان زنجان، اظهار کرد: زمانی می‌توان در هدفی به نتیجه رسید که حقیقت و واقعیت موضوع را به خوبی درک کنیم.

وی افزود: متاسفانه محدودیت منابع مالی در این دولت یک حقیقت مهم است. اگر سایر استان‌ها در ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس به موفقیت رسیده‌اند، عوامل مهمی در تحقق این هدف نقش ایفا کرده‌اند که با پروژه مرکز فرهنگی زنجان قابل قیاس نیست.

سلطانی تصریح کرد: امروز باید به سمت مدیریت منابع پیش برویم، پیشنهادی که در امر ساخت پروژه باغ‌موزه دفاع‌مقدس زنجان می‌توان ارائه داد نخست پیگیری اعتبار ساخت این پروژه از منابع اصلی و ملی است.

وی یادآور شد: پیشنهاد دوم درخصوص ادامه ساخت پروژه باغ‌ موزه دفاع‌مقدس زنجان، پیگیری منابع اعتباری این پروژه از محل استانی و سوم مشارکت همگانی عموم دستگاه‌های استان است که این مشارکت باید بر مبنای معیارها و تمکین از تصمیمات اتخاذ شود.

در ادامه این جلسه، فرماندار شهرستان زنجان اظهار کرد: احداث باغ‌ موزه دفاع‌ مقدس در زنجان یک ضرورت تلقی می‌شود که ضوابط بودجه‌ای در سال‌جاری اجازه نداد تا اعتباری برای احداث این پروژه در نظر گرفته شود.

علی عسگری خاطرنشان کرد: باید در ادامه ساخت پروژه باغ‌ موزه دفاع‌مقدس زنجان مشارکت جدی صورت گیرد که همه تلاش خود را در راستای به کارگیری توان و ظرفیت خواهیم داشت.

مدیرکل صداوسیمای مرکز زنجان هم در جلسه شورای ایثارگران استان زنجان گفت: ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس استان زنجان ضرورتی مهم در استان محسوب می‌شود که نقش بسیار مهمی را در روایات تاریخی دوران جنگ تحمیلی ایفا می‌کند.

مرتضی صفری اظهار کرد: دشمنان نظام با تمام قدرت و توان، ارزش‌ها و باورهای ملت ایران را هدف قرار داده‌اند.

وی افزود: جنگ تمام‌عیار فرهنگی در همه حوزه‌های کشور از سوی دشمنان انقلاب و کشور شکل گرفته است و این در شرایطی است که متاسفانه در حوزه فرهنگی از صیانت انقلابی خود غفلت کرده‌ایم که آثار آن جبران‌ناپذیر خواهد بود.

این مسئول در ادامه یادآور شد: دشمن از فقر اطلاعاتی و دانش مردم سوءاستفاده می‌کند و نقشه خود را در خلاء ایجاد شده اجرایی می‌کند که در صورت توجه نداشتن، چنین اتفاقی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت رخ خواهد داد.

صفری خاطرنشان کرد: متاسفانه در استان زنجان حوزه‌های فرهنگی مظلوم واقع شده‌اند، در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند تولید آثار فاخر در حوزه‌های مختلف صدا و سیما هستیم.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان یادآور شد: ساخت و تقویت باغ‌موزه دفاع‌مقدس استان زنجان نقش بسیار مهمی را در روایات تاریخ حماسی کشور دارد که ساخت این موزه یک ضرورت مهم در استان محسوب می‌شود.

در ادامه این جلسه، فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان، اظهار کرد: کشور ایران دارای ۸۰ میلیون جمعیت است که از این مقدار جمعیت، ۴۰ درصد دوران جنگ تحمیلی را ندیده‌اند .

سردار علی آزادی تصریح کرد: شهدا و رزمندگان با ایثارگری‌هایی که کردند الگویی مهم در ارائه درس ایستادگی و مقاومت به‌شمار می‌روند که در مقطع کنونی که کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد تبعیت کردن از این درس شهدا است.

وی خاطرنشان کرد: شایسته استان زنجان نیست که نام دیار غواصان دریا دل و پایتخت شور و شعور حسینی را بر خود داشته باشد اما ۹ سال پروژه مرکز فرهنگی باغ‌موزه دفاع‌مقدس زنجان بدون هیچ اقدامی رها شده باشد.

آزادی یادآور شد: مسئولان جهت ساخت و تکمیل باغ‌موزه دفاع‌مقدس زنجان باید در قسمت‌های مختلف خدماتی و تاسیساتی مشارکت داشته باشند تا شاهد ترویج الگوی مهم ایثار و شهادت در جامعه باشیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس