بی آزار تهرانی

حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی از وعاظ مشهور تهران به روایت چگونگی تشکیل جامعه وعاظ انقلابی و اقداماتی‌که برای حل مشکلات مردم محروم انجام داده پرداخت.

به گزارش مشرق، اگر اندکی اهل فضای مجازی باشید، قطعا نام حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی و جمعیتی تحت عنوان جامعه وعاظ انقلابی که حول محور این روحانی خوش فکر و انقلابی تشکیل شده را شنیده‌اید که فعالیت‌های قابل توجهی برای کمک به مستضعفین جامعه انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

روحانی مشهور برای کمک به مردم خرمشهر آستین بالا زد +فیلم

حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی که از وعاظ مشهور تهران است، با درک صحیح از فرمان آتش به اختیار رهبر انقلاب، وارد میدان رفع مشکلات مردم در منطق محروم و مستضعف شده است و توانسته‌ است با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی شبکه‌ای روحانیون و نیروهای فعال انقلابی در نقاط مختلف کشور را گرد هم آورد. این اقدام حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی موجب شده است تا جامعه وعاظ انقلابی بتواند در حوادثی مانند زلزله کرمانشاه، کرمان و مشکل آب در خوزستان کمک‌هاب شایانی به مردم این مناطق انجام دهد.

با وی گفت‌وگویی درباره تشکیل جامعه وعاظ انقلابی و فعالیت‌هایش در مناطق محروم انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید: 

ایده اصلی تشکیل جمعیت وعاظ انقلاب از کجا شروع شد؟

- بی‌آزار تهرانی: محوریت این فکر با  خودم بود به جهت این که مکرر آقا پیرامون واژه انقلاب که در حوزه‌ جایش خالی است، مطالبی فرموده بودند و هیچ اقدام عملی در این حوزه مشاهده نمی‌شد. تا اینکه اخیرا سازمان بسیج طلاب که آقای گواهی ریاست آن را بر عهده دارند، راه افتاد.

ما روی واژه انقلاب خیلی تاکید داشتیم به خاطر آنکه رهبر انقلاب روی این موضوع تاکید کرده بودند اما با مخالفت‌های فراوانی روبرو شدیم. ما به جامعه وعاظ انقلابی به چشم یک حزب و یا جریان سیاسی نگاه نکردیم و گفتیم هرکس دغدغه انقلاب را دارد پای کار بیاید.

غالبا اینگونه است که وقتی کسی می‌خواهد کار تشکیلاتی بکند ابتدا می‌رود سراغ ردیف بودجه و اساسنامه مشخص کردن و در این فضا قرار می‌گیرد و عده‌ای از هم لباس‌های بنده نیز فکر می‌کنند کار ما از این جنس است، درصورتی که وقتی آقا می‌گوید" من انقلابی‌ام" تنها انحصار به ایشان ندارد و این یک تبیین مسیر است. اما ما شاهد بودیم که حتی عده‌ای از وعاظ نیز به ما هجمه کردند که مگر ما انقلابی نیستیم که شما این نام را برای خود برگزیده‌اید؟ حتی این موضوع روی رفاقت‌های بیست ساله ما تاثیر گذاشت و عده‌ای به من گفتند شما این لفظ انقلابی را کنار بگذار تا ما همراهی‌ات کنیم.

اما ما به این موضوع تاکید کردیم و مبنای کارمان هم این بود که یک کار میدانی انجام شود. ما احساس کردیم این که آقا فرمان آتش به اختیار صادر کردند، باید یک جاهایی در کانون قدرت که کارها معطل مانده و یا به تعبیر آقا در کارهای فرهنگی که کار تعطیل است، یکسری حرکت‌های میدانی بکنیم. بر همین اساس کار را شروع کردیم و دوستان هم ما را همراهی کردند. البته ما گزینش خیلی خاصی نداشتیم، عده‌ای برای کمک آمدند و ما حس کردیم حتی عده‌ای برای سوء استفاده آمده‌اند. لذا کاری که الان در دستور کار داریم شناسایی نیروهای خوب انقلاب در سراسر کشور است.

عده‌ای جذب این حرکت شدند که هیچ مسئولیتی هم در شهر خودشان نداشتند اما در همین ماجرای مشکل آب در خوزستان عده‌ای از روحانیون را دیدیدم و جلسه‌ای با آنها برقرار کردیم و شاهد بودیم که چقدر به مسائل اشراف داشتند و چه کارهای بزرگی در خوزستان انجام دادند. امروز هم در حال تلاش هستیم تا در هر شهری نیروهای جوان و انقلابی را شناسایی کنیم. در همین رابطه با هیئت رزمندگان هم صحبت کرده‌ایم و گفتیم که نیروهای انقلابی را به ما معرفی کنند.

شخصیتی که همه هیئات کرمانشاه وام‌دار او هستند

به عنوان مثال در کرمانشاه همه هیئت‌ها وام دار شخصی به نام حاج طالبی هستند که چهره‌ای انقلابی، مردمی و مصداق آتش به اختیار است. در حال شناسایی چنین شخصیت‌هایی هستیم تا آنها را با هم لینک کنیم که در بین آنها روحانیون انقلابی هم قطعا حضور خواهند داشت.

عده‌ای با عنوان انقلاب مشکل دارند و قصد مانع تراشی دارند در حالیکه ما اصلا درگیر عنوان نیستیم یعنی وقت این کارها را ندایم و تنها می خواهیم که کار جلو برود. من بارها به آقایان روحانی گفته‌ام در این چند ماهی که به چهل سالگی انقلاب مانده است و دشمن هدفمند تلاش می‌کند تا ما جشن انقلابمان را نگیریم، این مدت را باید کفش فولادی به پاکنیم و بدویم یعنی تا بهمن ماه باید خیلی دوندگی بکینم تا یک تغییر و تحولی شکل بگیرد.

در همین قضیه خرمشهر وقتی که چند هیئت با هم پای کار آمدند شاهد بودیم که یک معضل سنیگین بی آبی مقداری ساماندهی شد و بقیه کار هم در حال انجام است.

امروز تمام نیروهای حزب اللهی جزیره‌ای کار میکنند و اگر اینها به هم وصل شوند، رودخروشانی می‌شوند که می‌توانند زخم تبغیض و فساد را با استفاده از این پتانسیل در سطح کشور رفع بکنیم.

در بین صحبت‌هایتان به این نکته اشاره کردید که جای انقلابی گری در حوزه‌ها خالی است.چرا در حوزه‌های علمیه جریان انقلابی قدری ضعیف شده است؟

- بی‌آزار تهرانی: دلیلش عدم تبعیت از امر ولی است و دلیل آن محافظه کاری‌ها و اندیشه‌های سکولار مذهبی است که بسیار  هم قوی هستند. این جریان اصلا چیزی به نام روحیه حماسی و درگیری ندارد و از آن تعبیر به تقوای گریز و پرهیز می‌کنند. این گروه به دنبال عافیت طلبی هستند و عملا می‌گویند کار روحانی این است که فقط حرف بزند. یکی از اینها به من می‌گفت عبای روی دوش من چند میلیون تومان قیمت دارد حالا من بیایم و کلنگ دست بگیریم و کار میدانی انجام دهم.

**وجود جریان ضعیف سکولار در حوزه‌های علمیه

بنده چهره‌ای بودم که سال‌ها در تهران و دیگر جاها منبر می‌رفتم و اینطور نبود که از طریق کار جهادی معرفی شوم. بلکه آورده کار سخنرانی را در کار جهادی وارد کردیم و اعتبار و اعتمادی که سیدالشهدا به ما داده است را خرج ضعفا کردیم. اما دوستانی که در این سطح بودند این کار را بر نمی‌تابیدند و می‌گفتند شما وضعیت را بر هم زده‌ای. این افراد مدتی علیه ما کار رسانه‌ای کردند، سایت دروغین درست کردند و برنامه ریزی کردند که این کار متوقف شود اما خدا را شکر هر روز با قدرت‌تر جلو می‌رویم. شاخصه این جریان عافیت طلبی و عدم تبعیت از امر ولی است و من از این جریان با نام سکولاریسم مذهبی یاد می‌کنم.

رهبر انقلاب صحبتی در بین علما در قم داشتند و هشدار دادند که مراقب باشید شما را به دو دسته آخوند حکومتی و غیر حکومتی تقسیم نکنند. دشمن در اجرای آن توطئه تاحدی موفق شده است. امروز برخی طلبه‌ها به سمت ارزش‌ها و باروهای انقلاب نمی‌آیند تا مبادا به آنها برچسب آخوند حکومتی زده نشود. انتهای کار ولایتی بودن آنها این است که در آخر سخنرانی‌شان یک دعا برای آقا بکنند. اینکه بیاند در عرصه میدانی و بخواهند سینه سپر کنند و مطالابه گری کنند و آبرو بگذارند، اینگونه نیستند.

اگر در حوزه‌های ما چند نفر مانند نواب صفوی باشند کار درست می‌شود. امروز انقلاب اسلامی با سرمایه خون شهدا به دست ما رسیده است اما یک عده درحال عافیت طلبی هستند و کاملا در سایه حرکت می‌کنند. انگیزه آنها هم این است که پایگاه مردمی‌شان را از دست ندهند و می‌گویند می‌خواهیم در هیئتی هم که برای آقا دعا نمی‌کنند برویم. درصورتیکه این یک اشتباه راهبردی است. من بعد از این اقداماتی که انجام داده‌ام در همان مجالسی که خیلی هم انقلابی نیستند رفته‌ام و همین حرف‌های انقلاب را گفته‌ام و خریدار هم پیدا کرده است. انسان باید یک راه روشن را انتخاب کند و با صراحت در آن گام بردارد.

عده‌ای در سطوح عالی حوزه‌های علمیه بسیار زیرکانه درحال تربیت افرادی هستند و به آنها می‌گویند کاری با سیاست نداشته باشند و کار علمی‌شان را بکنید. این گروه جلساتی هم دارند.

این گروه برای آینده انقلاب طراحی کرده‌اند و رساله‌هایشان هم در حال چاپ شدن است و همین گروه برای مرجعیت آینده شیعه هم برنامه‌هایی دارد. این گروه به دلیل آنکه در سطوح بالای حوزه هستند و از اساتید هستند در حال تزریق این تفکرات بین طلاب جوان هستند. حتی حمایت‌های مالی هم از افراد انجام می‌دهند. البته اقدامات این گروه بدون هرگونه تشریفات است و تنها به اسم یک نشست این اقدامات را انجام می‌دهند اما بسیار دقیق درحال برنامه ریزی هستند تا تفکر جهادی را از طلاب بگیرند و در بلند مدت به قدرت نیز چشم دارند.

شیعه انگلیسی حکومت پیش از حضرت حجت را در راستای سعادت نمی‌بیند

فرقه تشیع انگلیسی یا همان بیت "شیرازی"ها نیز در راستای همین جریان است؟

- بی‌آزار تهرانی: بله؛ آنها هم همین تفکرات را دارند. آنها رسما گفته‌اند که حکومت پیش از حضرت حجت را در مسیر سعادت نمی‌بینند. این افراد بسیار خوش اخلاق و خوش برخورد هستند برای اینکه بتوانند افراد را جذب خودشان بکنند. یک ضعفی که متاسفانه ما داریم همانی است که آقا می‌فرمایند و ما به جذب حداکثری وارد نیستیم.

چارچوب کاری شما بیشتر در چه حوزه‌ای است و گزارشی هم درباره اقداماتی که در کرمانشاه انجام دادید بفرمایید؟

- بی‌آزار تهرانی: اینکه کار ما یک مقداری نماد پیدا کرد که خدمات اجتماعی انجام می‌دهیم برای این بود که این جریان را از دست گروهی که اهلیت این کار را ندارد بگیریم. اغلب بچه‌های حزب اللهی به دلیل نیت خالصی که دارند، قدمی را که می‌خواهند بردارند اول اخلاص و نیت خالص را در نظر می‌گیرند و رویه آنها هم این بوده که کارشان دیده نشود. بر این مبنا ما از کار خیرمان چیزی را منتشر نمی‌کردیم. اما به جای آن افرادی می‌آمدند در کشوری که پای صندلی هر مسئول آن خون 73 شهید ریخته شده است، می‌گفتند ما لیبرال هستیم و بر پایه اندیشه لیبرال سرمایه داری می‌خواهیم کار خدمت رسانی کنیم و بر همین مبنا افرادی که هیچ باروی به ارزشها ندارند پیش قراول می‌شوند و در جاهایی هم دیده‌ایم که ضربه پذیر شده‌ایم.

بهترین نعمت امروز برای این انقلاب نوکری برای پابرهنه‌ها است و آنچه که این انقلاب را بیمه می‌کند نیز همین است. برا این اساس ما تصمیم گرفتیم که فعالیت‌هایمان را اعلام کنیم تا مردم ببینند که روحانیت در کنار آنها است.

**نگاه مردم زلزله زده کرمانشاه به روحانیت متحول شده است

در کرمانشاه بیشتر خدمات عمرانی ما دیده شد در حالی‌که ما آنجا را یک پایگاه فرهنگی قرار دادیم. روزی که ما وارد کرمانشاه شدیم با روزی که آقا به آنجا آمدند یکی شد. در روستایی رفتیم که به ما گفتند داعش از این روستا افرادی را جذب کرده و تعدادی از آنها هم کشته شده‌اند و به ما گفتند اگر شما به این روستا وارد شوید شما را نیز خواهند کشت. اما امروز که با شما صحبت می‌کنم یک رابطه عاطفی و قلبی بین ما و آنها برقرار شده است.

جایی که در ابتدا، حضور ما را برنمی‌تافتند امروز اگر در جمع آنها بروید به موقع خداحافظی به همدیگر یاعلی می‌گویند. از امارات و عربستان به آنها قول داده بودند که از آنها پشتیبانی خواهند کرد اما ما پیش قراول شدیم و روزی که در آنجا چادر نبود چادر بردیم. با ارتباطی که با سردار عبداللهی داشتم از ایشان درخواست کردم که به این منطقه کمک بیشتری کنند و موسسه سماوات قرارگاه خاتم زودتر از سایر نقاط برای این منطقه کانکس ساخت. ما چند تن گوشت گرم بین مردم این منطقه توزیع کردیم، حدود 500 کولر و 1000 بخاری در این منطقه توزیع کردیم. یک انسجام خیلی خوبی در این منطقه شکل گرفت و الان هم ارتباط خیلی خوبی با آنها داریم.

ما در جریان زلزله کرمان و کرمانشاه تعداد 313 کانکس که همه از طریق کمک‌های مردمی تهیه شده بود توزیع کردیم و تنها سازمانی که به ما کمک کرد سپاه بود که چند بار برای ما این بارها را حمل کرد.

در کوهبنان زمستان بسیار سختی را گذراندند و در اوج سرما بود که ما آنجا کانکس بردیم. بالغ بر 11 تریلی جنس آنجا رفت و طلیعه این کار هم با فیلم بنده بود که در فضای مجازی منتشر کردم. در آن زمان من در مسجد کرمانشاهی‌های مقیم تهران منبر می‌رفتم و به مردم گفتم که کمک‌ها را به این مسجد بفرستید. کمک‌های نقدی و غیر نقدی به این مسجد فرستاده شد و چندین بار این مسجد پر و خالی شد.

البته کارهای ما بی تدبیری و پول پاشی نبوده است و ما با هلال احمر هماهنگ بودیم و بادقت زیاد کار خدمت رسانی را انجام می‌دادیم و کارهای موثری انجام شد که الحمدلله نگاه مردم به لباس روحانیت عوض شد.

در جریان زلزله کرمانشاه بر اساس تقسیم کاری که صورت گرفت، خدمت رسانی به روستاها با سپاه و خدمت رسانی به شهرها با دولت بود. اولویت کاری شما در شهرها بود یا در روستاها؟  

** دولت درجریان زلزله کرمانشاه بی‌انگیزه عمل کرد

- بی‌آزار تهرانی: ابتدا ما کارمان را در روستاها شروع کردیم و بعد که خلا کاری در شهر را دیدیم، به سمت شهرهای زلزله زده نیز رفتیم. در سرپل ذهاب با امام جمعه شهر هماهنگ شدیم و حتی کولرها را هم برای توزیع، تحویل ایشان دادیم. در زلزله کرمانشاه ما هرچه کانکس فرستادیم برای شهر سر پل ذهاب بود و تا همین دوماه پیش هم ما برای آنجا کانکس فرستادیم. اما چون برای ساخت خانه مردم کاری انجام نشده بود بعضا این کانکس‌ها را می‌گرفتند و می‌فروختند.

البته من یک‌ماه اخیر را خبر ندارم اما تا قبل از آن در سرپل ذهاب حتی یک ساختمان هم کامل ساخته نشده بود. با بنیاد مسکن هم که صحبت کردیم گفتند به ما بودجه نمی‌دهند. خوب در این شرایط ما نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم. تا حدود 2 ماه پیش مردم سرپل ذهاب در چادر بودند. من در فصل بهار آنجا بودم. تمام فاضلاب‌ها رها شده بود و بچه‌ها غالباً مشکل گوارشی پیدا کرده بودند.

ما از اول گفتیم که آمده‌ایم تا به دولت کمک کنیم. عده‌ای فقط نشسته‌اند نق می‌زنند و نقد می‌کنند. اما با صراحت می‌گویم در قصه زلزله کرمانشاه و کرمان دولت بسیار بی انگیزه و بی دغدغه عمل کردو این چیزی است که ما به صورت میدانی دیده‌ایم.

سپاه در روستاها کارش را خوب انجام داده است و ساخت و ساز خوبی انجام داده است. والا این که بگوییم دولت تا الان یک کار مدون و تشکیلاتی خوبی انجام داده است، تا یک‌ماه پیش هیچ اتفاق نیافتاده بود. ما همه کارهایمان را شفاف انجام دادیم و هرکانکسی که تحویل دادیم هم فیلم گرفتیم.

شما در ماجرای مشکل آب شهرهای خرمشهر و آبادان هم فعالیت‌هایی انجام دادید. مقداری در این رابطه بفرمایید.  

اگر به خوزستان کمک نمی‌شد 100 روستا خالی از سکنه شده بود

- بی‌آزار تهرانی: بعضی از دوستان که مورد وثوق ما هستند از اوضاع میدانی مردم خوزستان خبرهای ناگواری به ما دادند. در روستاهای آبادان و خرمشهر دیدیم که تمام زندگی مردم دام و کشاورزی آنها است و اگر به آنها کمک نمی‌شد مطمئن باشید که بالای 100 روستا خالی از سکنه می‌شد.

وقتی ما این اوضاع را دیدیم و بحث عطش و تشنگی که بر هر حنبنده ای باید برسد، گره خورد با عرق هیئتی ما و خودم منقلب شدم و قبل از آن کلیپی که خیلی در فضای مجازی بازنشر داشت، خوب گریه کرده‌ بودم. این ایده به ذهنم رسید که از همه برای کمک دعوت کنم. بالاخره اینها هموطن ما هستند و ما یک عمر روضه عطش خوانده‌ایم و حالا باید عمل کنیم. هیچ کس هم از ما حمایت نکرد و همه دلی پای کار آمدند.

در یک شب بالای 60 میلیون تومان پول جمع شد. تا امروز که پیش شما هستم بالغ بر 160 میلیون تومان پول جمع شد و در مرحله اول 120 میلیون تومان را در همانجا خرج خرید منبع‌های پلی اتیلن کردیم. این هم با مشورت دوستان آب و فاضلاب بود که به ما گفتند شما این منبع‌ها را نصب کنید و آب آن را ما تامین می‌کنیم. البته کار خیلی جاها شاید هنوز هم با روبرو باشد، اما ما آن کاری را که از دستمان بر می‌آمد را انجام دادیم.

 به تبع این حرکت ما، خیلی از هیئت‌ها و هم لباس‌های ما هم حرکت کردند و الحمدلله این کار خیر انجام شد. مابقی پول را هم با همکاری بنیاد برکت قرار است باز هم منبع تهیه کنیم و آبرسانی کنیم.

سیستان و بلوچستان از خوزستان آزاردهنده‌تر استت

اما جایی که بیشتر از خوزستان دارد ما را آزار می‌دهد، سیستان و بلوچستان است. جایی که آقا از آن به نام احد انقلاب تعبیر کرده‌اند. مردم بسیار نجیب و رنجدیده‌ای دارد. ما هیچ نمی‌فهمیم بادها و طوفان‌های شن 120 روزه یعنی چه. ما نمی‌فهمیم که مردم بعضی روستاهای اطراف زابل از فروردین ماه آب ندارند یعنی چه.

می‌خواهیم گامی را برداریم و به امید خدا برای سیستان و بلوچستان هم کاری انجام دهیم. بر اساس تحقیقات ما در این منطقه حدود 900 روستای محروم وجود دارد که رسیدگی به همه آنها کار من نیست. من فقط جرقه کار را می‌زنم و الهی که به غیرت برخی‌ها بر بخورد و حرکتی بکنند. البته باز طی صحبتی که با سردار عبدالهی انجام دادیم قرار شد تا کاری شبیه به آبرسانی غدیر در خوزستان را در سیستان و بلوچستان هم انجام دهند.

اما در این شرایط هم مردم از لحلاظ غذایی مشکل دارند و در فقر محض به سر می‌برند. تعداد بسیار زیادی از مردم آنجا هستند که فقط با یارانه زندگی خود را می‌گذرانند. آیا می‌شود در یک ماه با 45 هزار توامن زندگی کرد؟

در اولین گام از مردم در خواست کرده‌ایم تا کمک کنند بتوانیم 1100 بسته غذایی که هرکدام 150 هزارتومان هزینه می‌برد را تهیه کنیم  و با همکاری خیریه حضرت رقیه آنها را بین مردم پخش کنیم. من معتقدم باید یک موج ایجاد کرد و وقتی حرکتی انجام شد مردم کمک می‌کنند. بسیاری از گروه‌های جهادی و روحانیون هستند که خودشان را وقف مردم محروم کرده‌اند که هیچ نام و نشانی از آنها نیست.

من مدتی است که فرزندانم را ندیده‌ام. به همسرم گفته‌ام چطور زمان جنگ رزمندگان به جبهه می‌رفتند و از خانواده خود دور بودند، امروز جبهه جنگ اقتصادی است و ما تلاش می‌کنیم که در کاری برای انقلاب انجام دهیم تا لبخند بر لبان حضرت صاحب و نائب ایشان بیاید. ما همه هستیمان را می‌گذاریم که آقا یک لبخند بزنند.

ما غیر از خدمات اجتماعی کارهای فرهنگی مانند تمرین منبر انجام می‌دهیم تا طلبه‌های انقلابی و با استعداد را با همین نگاه جذب کنیم و در کنار آن کار مطالبه‌گری از مسئولان را نیز ادامه می‌دهیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس