نیروگاه برق

مدیرعامل نیروگاه‌های حرارتی کشور گفت: سالانه برای ساخت ۴ تا ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید بین ۱۶ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گزارش مشرق، محسن طرز طلب گفت: آمادگی نیروگاه های حرارتی کشور پارسال در زمان پیک ۹۹ درصد بود اما امسال به دلیل­ اتفاقاتی که در برخی از واحدهای نیروگاهی پیش آمد به ۹۸ درصد رسیده است. دو نیروگاه بزرگ کشور واحدهایی در دو هفته اخیر دچار مشکل شده و باعث شد این واحدها از مدار خارج شوند مانند نیروگاه نکا که پره توربین یک واحد ۴۰۰ مگاواتی آن شکست و تلاش می کنیم به زودی به مدار برگردد و نیروگاه دیگری که متعلق به بخش خصوصی است در استان گلستان دچار نقص فنی شد.

وی ادامه داد: در دو یا سه هفته آینده با به مدار آمدن هر دو نیروگاه مجدد به آمادگی حدود ۹۹ درصد می رسیم. این در حالی است که میزان تولید نیروگاه های کشور ۵۲ هزار مگاوات است که ۴۸ تا ۴۹ هزار مگاوات آن از نیروگاه های حرارتی تأمین می شود.

بیشتر بخوانید:

برنامه قطعی برق امروز ۲۶ تیر تهران +جدول

مدیرعامل نیروگاه های حرارتی کشور با اشاره به اینکه قرار بود از ابتدای سال ۹۶ تا پیک ۹۷ سه هزار مگاوات نیروگاه حرارتی وارد مدار شود افزود: ۲۲۰۰ مگاوات آن در پایان سال ۹۶ به مدار آمده و ۸۰۰ مگاوات دیگر از تعهدات ما محقق نشد که اگر واحدهای نیروگاه کاسپین، پرند و زاهدان به مدار آید به حدود سه هزار مگاوات از تعهد پارسال می رسیم. این شرکت آمادگی دارد در مرداد ماه اگر سه هزار میلیارد تومان منابع مالی آن تأمین شود تا پیک سال ۹۸ پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید آماده بهره برداری کند.

این مقام مسوول درباره تأمین سوخت نیروگاه ها در سال جاری نیز توضیح داد: برای تأمین سوخت نیروگاه ها مشکل نداشتیم گرچه به صورت مقطعی برای تأمین سوخت مشکلاتی پیش آمد ولی این مشکلات مانع تولید نیروگاه ها نشد. به این ترتیب روزانه به طور میانگین بین ۲۴۰ تا ۲۷۰ میلیون مترمکعب گاز برای نیروگاه ها مصرف می کنیم که این رقم در زمان پیک روزانه به ۲۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه امسال نیروگاه های برقابی ظرفیت تولید کامل را نداشتند، مصرف سوخت در نیروگاه های حرارتی افزایش یافته است، افزود: از ابتدای دولت یازده مصرف گاز نیروگاه ها از ۶۵ درصد سوخت گاز به ۹۰ درصد رسیده و امسال بر اساس دستور رئیس جمهور ۱۰۰ درصد سوخت گاز نیروگاه ها تأمین می شود به خصوص در فصل سرما برنامه ریزی شده تا از سوخت مایع کمتری در نیروگاه ها مصرف کنیم.

 سرمایه گذاران خارجی ساخت نیروگاه ها در ایران فعالند

مدیرعامل نیروگاه های حرارتی کشور گفت: برخی از سرمایه گذاران خارجی که در حال مذاکره با آنها بودیم پس ­از تحریم های جدید آمریکا،​ از مسیر مذاکره خارج شدند اما برخی دیگر مانند روسیه، ایتالیا، چین، ترکیه و آلمان خللی در انجام مذاکرات و تعهدات قراردادی آنها بوجود نیامده است. سرمایه گذاران خارجی که از مسیر مذاکره با ایران موقتاً خارج شدند البته هنوز مذاکرات آنها به مرحله قرارداد نرسیده بود مانند کره جنوبی و ژاپن که برای ساخت نیروگاه ری، شهید رجایی و مفتح در حال مذاکره با آنها بودیم تا از فاینانس در این طرح ها استفاده کنیم ولی هم اکنون مذاکرات به حالت تعلیق درآمده است.

وی اظهار داشت: برخی طرح ها فاینانس خارجی دارند و به مرحله قرارداد رسیده و مذاکرات نهایی نیز در حال انجام است مانند آلمانی ها که قرار بود در ساخت نیروگاه های کلاس اف به مپنا کمک کنند که اعلام کردند به همکاری خودشان ادامه می دهند. روس ها نیز در بندرعباس قرار است نیروگاه سیریک را بسازند که مطالعات اولیه را پیش می برند ولی ال سی هنوز باز نشده و منتظر تأیید نهایی بانک روسی هستیم تا بتوانیم ال سی باز کنیم که انتظار می رود این موضوع به زودی محقق شود و عملیات اجرایی طرح سرعت بگیرد.

طرزطلب درباره ضرر صنعت برق از مابه التفاوت قیمت تکلیفی و فروش برق گفت: مشکلات فاصله بین قیمت تکلیفی و فروش برق همه به تولید برمی گردد چون در بخش توزیع، انتقال و نگهداری مجبوریم هزینه پرسنل را پرداخت کنیم بر این اساس مبالغی که برای توسعه و تولید باقی می ماند روز به روز با توجه به افزایش هزینه ها کمتر می شود. به همین دلیل نمی توانیم به تعهدات خود عمل کنیم و سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شود. هر سال درآمد صنعت برق افزایش نمی یابد در حالی که هزینه ها افزایش می یابد در نتیجه در بخش تولید و توسعه از برنامه عقب می افتیم.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه سالانه برای ساخت ۴ تا ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید بین ۱۶ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، افزود: همین میزان اعتبار نیز برای بخش انتقال لازم است در حالی که سالانه از درآمدهای فروش برق فقط ۲۰ درصد اعتبارات مورد نیاز برای توسعه ظرفیت نیروگاهی در اختیار ما قرار می گیرد.

وی  به بدهکاری صنعت برق به پیمانکاران و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: میزان بدهی ما به بخش خصوصی، پیمانکاران، مشاوران صنعت برق حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است که یک سوم آن را پرداخت کردیم و برنامه ریزی شده ۵ هزار میلیارد آن را امسال کاهش دهیم و براساس ماده ۶ قانون رفع موانع تولید ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر را نیز کم کنیم که به این ترتیب با پرداخت حدود ۸ هزار میلیارد تومان از بدهی این صنعت،​ میزان بدهی ما به کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

این مقام مسوول افزود: با کاهش بدهی ها می توانیم وام و تسهیلات بانکی دریافت کنیم و اوراق مشارکت بفروشیم تا بخشی از اعتبار تعهدات خود را تأمین کنیم و این ظرفیتی است که در قانون بودجه امسال در تبصره ۵ دیده شده و امیدواریم مستندات ما مورد تأیید وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی قرار بگیرد تا از محل مطالبات مابه التفاوت صنعت برق بخشی از بدهی ما به صورت تهاتر پرداخت شود. برای اینکه تسهیلات دریافت کنیم باید با بازار سرمایه و بازار پول کار کنیم و برای انجام چنین کاری باید بدهی گذشته خود را به صفر برسانیم.

کاهش تولید گازهای گلخانه ای ربطی به توافقنامه کیوتو یا پاریس ندارد

مدیر عامل نیروگاه های حرارتی کشور گفت: همه سیاست های کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است و این موضوع به طور مستقیم و غیر مستقیم به پیمان کیوتو یا پاریس ارتباط ندارد.

وی در پاسخ به این ادعا که برای کاهش گازهای گلخانه ای براساس توافق نامه پاریس میزان تولید نیروگاهی کاهش یافته است، افزود: چنین بحثی در دستور کار نبوده و اعمال نشده است سیاست های کشور، اسناد بالادستی، سند چشم انداز و ابلاغیه مقام معظم رهبری همه برای ­کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است و از یک دهه قبل برای افزایش راندمان نیروگاه ها و کاهش سوخت مصرفی آنها برنامه ریزی شده تا سوخت مایع کمتری استفاده کنیم. از رده خارج کردن نیروگاه های قدیمی و بهسازی نیروگاه های قابل بازسازی همه از اقدامات و سیاست هایی است که موجب کاهش گازهای گلخانه ای می شود و از سال های قبل این سیاست را دنبال می کنیم.

مدیر عامل نیروگاه های حرارتی کشور افزود: در کلانشهرها که مشکل آلودگی هوا داریم تلاش می کنیم از طریق مصرف سوخت زیاد آلودگی بیشتری تولید نشود و همه این سیاست ها به دلیل کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بوده و ربطی به کاهش توان نیروگاه ها نداشته است. این در حالی است که سرمایه گذاری می کنیم که از نسل جدید نیروگاه ها که راندمان بالاتری دارند استفاده کنیم و مصرف سوخت آنها را کاهش دهیم تا آلایندگی این نیروگاه ها کمتر شود که همه اقدامات در جهت سیاست های مقام معظم رهبری، سند چشم انداز،­ قانون برنامه ششم توسعه است و ربطی به پیمان های کیوتو و پاریس ندارد حتی اگر در کاهش گازهای گلخانه ای عمل به آنها در یک مسیر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی که ۳ هزار مگاوات آن ساخته شده اما به تعهدات تشویقی آن سازمان برنامه بودجه و وزارت نفت مبنی بر پرداخت سوخت یا قیمت آن از محل صرفه جویی سوخت عمل نشده است افزود: این مشکل هنوز با پیگیری زیاد برطرف نشده اما دولت قصد دارد برای اجرای ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات دیگر از­ سایر روش ها­آن را عملیاتی کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    0 0
    ندارید، نمی تونید؟ کسی مجبورتون نکرده سرکار باشید
  • گلي IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    1 0
    يك فقره دزدي كم بشه حل ميشه انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس