نوشت افزار

طبق گزارش‌های اعلام شده تا سال گذشته گردش مالی بازار نوشت‌افزار در ایران ۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این سود چشم‌گیر به جیب چه کسی می‌رود؟ تولیدکننده داخلی چه سهمی از این بازار پرسود دارد؟

به گزارش مشرق، نوشت‌افزار اسلامی ایرانی در آستانه هفتمین سال فعالیت خود توانسته علاوه بر ارتقای کیفی آثار و افزایش میزان تولیدات خود از 500 هزار نسخه به 7 میلیون عدد تیراژ، علاوه بر جلب توجه خانواده‌ها، بیانگر ظرفیت کار در این حوزه باشد.

با وجود این، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از واردات بی‌رویه اقلام مختلف نوشت‌افزار گرفته تا نبود طرح‌های متناسب با مخاطبان کودک و نوجوان امروز. بنا بر بررسی‌های انجام شده، عمده مشکلات تولیدکنندگان این حوزه در زمینه‌های شخصیت‌سازی، توانمندسازی کسب و کارهای نوپا و دغدغه‌مند و ارزشی، نظارت و تبلیغات و ذائقه‌سازی خلاصه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

شایعه بیکاری ۱۷۵ کارگر کارخانه بیک تکذیب شد

هرچند در سال‌های گذشته تلاش شده تا با ورود برخی از نهادها، مشکلات تولیدکنندگان این حوزه تاحدودی برطرف شده و زمینه ورود این دست از کالاها به بازار تسهیل شود، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله باقی است. فعالان نوشت‌افزار اسلامی ایرانی کار خود را با دو برند و حدود 500 هزار نسخه در سال 91 آغاز کردند، این میزان تا سال 96 به بیش از 70 برند و تیراژ بیش از 7 میلیون نسخه افزایش یافته است. بنا به گفته فعالان فرهنگی، تولیدات نوشت‌افزار اسلامی علاوه بر اینکه می‌توانند نیازهای جامعه مخاطبان داخل کشور را پاسخ گویند، بلکه در چند سال گذشته به این قابلیت دست یافته‌اند که با طراحی‌های جدید در بازار کشورهای همسایه نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.

نوشت‌افزار اسلامی ایرانی یکی از چند کار خودجوش فرهنگی است که با در نظر گرفتن نیاز و کشش مخاطب به سمت استفاده از این دست اقلام و جایگزین شدن آن به جای کالاها با طراحی‌های غربی، فعالیت خود را آغاز کرده است؛ کاری که قرار بود از سوی نهادها و دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی طی 4 دهه گذشته صورت بگیرد، توسط چند جوان خوش‌فکر آغاز شده و انتظار می‌رود که آینده بهتری داشته باشد. علاوه بر بُعد فرهنگی، نوشت‌افزار اسلامی ایرانی می‌تواند ظرفیت جدیدی را در بازار کار ایران باز کند. بنا بر گزارش‌های اعلام شده، تنها در حوزه دفتر- که یکی از پرکاربردترین محصولات نوشت‌افزار به شمار می‌آید- بیش از 150 میلیون جلد مصرف سالیانه در کشور برآورد شده که گردش مالی آن چیزی حدود 300 میلیارد تومان است. همچنین در حوزه محصولات فانتزی و هدایا نیز در سال 100 میلیون عدد تیراژ سالیانه برآورد شده که گردش مالی آن حدود 160 میلیارد تومان برآورد شده است. این موضوع در حوزه کیف نیز دیده می‌شود، 320 میلیارد تومان گردش مالی برای 8 میلیون عدد تیراژ سالیانه. و همچنین آمار قابل توجهی نیز در دیگر شاخه‌ها مانند جامدادی، خط‌کش، مدادرنگی، تراش، ظرف غذا و ... نیز به چشم‌ می‌خورد که از شرح کامل آن فعلاً صرف‌نظر می‌کنیم.

بنا بر آنچه اعلام شده گردش مالی نوشت‌افزار در سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. اما آیا این گردش مالی قابل توجه صرف کالای داخلی می‌شود؟ متاسفانه پاسخ منفی است. طبق اعلام مسئولان، بیش از 70 درصد نوشت‌افزار داخل بازار ایران از واردات تأمین می‌شود. هرچند انتظار می‌رود که با ممنوعیت واردات برخی از اقلام نوشت‌افزار که اخیراً اعلام شده، از این مقدار کاسته شود، اما بازار ایران در حوزه نوشت‌افزار همانند بسیاری دیگر از حوزه‌ها پر است از کالاهای چینی و هندی.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس