کد خبر 875284
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
کارت سوخت شخصی و کارتخوان های نوین

الزامی شدن استفاده از کارت‌ سوخت شخصی به همراه راه‌اندازی نسل جدید کارت‌خوان‌ها،افزون بر آنکه مدیریت دقیق مصرف سوخت در کشور را به همراه دارد، درصد تخلف در جایگاه‌های سوخت را به صفر می رساند.

به گزارش مشرق، محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره نسل جدید کارت‌خوان‌های عرضه سوخت، گفت: نسل جدید کارت‌خوان‌ها از جمله طرح‌های مهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

از آنجا که سالانه ۲۰ میلیارد تومان برای نگهداشت سامانه قدیمی کارت‌خوان‌ها هزینه می‌کردیم و هزینه گزافی برای دولت محسوب می‌شد از پارسال به این فکر افتادیم که با یاری گرفتن از بخش خصوصی مورد تایید نظام جمهوری اسلامی، در شبکه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فراخوانی اعلام کنیم تا با استفاده از امکانات بخش خصوصی، تجهیزات قدیمی کارتخوان‌ها را به گونه‌ای که هزینه‌ای بر دوش دولت تحمیل نشود روزآمد کنیم.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده کارتخوان‌های جدید سوخت

وی افزود: کارگروه‌های مختلفی برای بررسی این موضوع تشکیل شد که بر اساس آن، شبکه بانکی کشور به عنوان بهترین و امن‌ترین گزینه برای استفاده در این سامانه انتخاب شد، زیرا افزون بر قابل اعتماد بودن برای مردم، از محل تراکنش خودپردازها نیز درآمدبه دست می‌آوردند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری، نگهداشت و حفظ اطلاعات تراکنش پرداخت پول نیز به‌عهده شبکه بانکی قرار گرفته است، ادامه داد: مکاتبات همکاری با بانک مرکزی انجام شده است، همچنین پس از مذاکره با ۱۲ پی‌اس‌پی و رتبه‌بندی آنها براساس شاخص‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک مرکزی، سرانجام سه نمونه از تجهیزات پیشنهادی شرکت‌ها تایید شد.

موسوی‌خواه با اشاره به راه‌اندازی نخستین مجموعه کارت‌خوان‌های جدید سوخت در جایگاه آزادی، اظهار کرد: برنامه جدیدی برای شبکه هوشمند جایگاه‌های سوخت تدوین شده است که مشکلات تجهیزات قدیم مانند حافظه بسیار محدود و هزینه فراوان را ندارد.

نسل جدید کارتخوان‌ها بومی‌سازی می‌شود

وی درباره بومی‌سازی تجهیزات سوخت تصریح کرد: این تجهیزات هنوز ایرانی نیستند، اما تلاش می‌کنیم آنها را بومی‌سازی کنیم، در این زمینه در مکاتبه با بانک مرکزی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسل جدید کارتخوان‌ها را به آنها معرفی کرده‌ایم تا صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی که توانایی بومی‌سازی این کارتخوان‌ها را دارند با ما همکاری کنند.

به گفته موسوی‌خواه، این طرح تا پایان سال ۹۸ در سراسر کشور اجرا می‌شود، اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، علاقه‌مند به اجرای آن تا پایان امسال است، زیرا هرچه زمان اجرای طرح جدید طولانی‌تر شود باید همچنان بین سامانه قدیم و جدید ارتباط برقرار و هزینه نگهداشت سامانه پیشین را نیز پرداخت کرد، اما با پیوستن همه جایگاه‌ها به سامانه برخط (آنلاین) جدید، اطلاعات فروش و پرداخت به صورت همزمان دریافت و ثبت می‌شود که درصد تخلف جایگاه را به صفر می‌رساند.

وی، شرکت ملی پخش و شبکه بانکی را متولی اجرای این طرح اعلام کرد و گفت: برای جلوگیری از ایجاد رانت، ۳۶۰۰ جایگاه کشور در قالب گروه‌های یکسان تقسیم‌بندی شده‌اند تا همه جایگاه‌ها با هر شرایط و موقعیت و میزان فروش از نسل جدید کارتخوان‌ها بهره‌مند شوند.

استفاده از کارت سوخت شخصی با هدف مدیریت صحیح مصرف سوخت کشور الزامی می‌شود.

الزام استفاده از کارت سوخت شخصی از دیگر مسائلی است که به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با جدیت از سوی این شرکت پیگیری می‌شود.

موسوی‌خواه، با اشاره به اطلاع‌رسانی‌هایی که در مدت اخیر در این باره انجام شده است، اظهار کرد: اکنون بیش از ۲۱ میلیون کارت سوخت در اختیار صاحبان خودروهاست، اما نمی‌دانیم چند نفر کارت خود را در اختیار دارند یا چند نفر آن را گم کرده‌اند. به همین سبب به‌زودی در یک فراخوان فرصتی را مشخص می‌کنیم که مردم بر اساس آن از کارت سوخت خود استفاده کنند.

وی افزود: در این دوره، کارت سوخت‌ها طراحی جدیدی ندارند و بر اساس فرآیند پیشین، از کارت سوخت خودروها استفاده خواهد شد. زمانی که مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند، میزان شکایات و اعتراض‌ها کاهش می‌یابد، زیرا فرد از صفر بودن حجم بنزین در ابتدای سوخت‌گیری مطمئن است، اما استفاده از کارت سوخت جایگاه‌دار، گاهی اوقات ابهام‌هایی به دنبال دارد، بنابراین استفاده از کارت‌های سوخت شخصی باید در اولویت قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با استفاده از کارت‌های سوخت شخصی می‌توان مقدار مصرف سوخت را با در نظر گرفتن جزئیاتی مانند مصرف سوخت در انواع خودروها یا پراکندگی مناطق کم مصرف و پرمصرف بررسی کرد. این نوع اطلاعات برای مدیریت مصرف سوخت کشور بسیار مهم است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس