شهدای حج

مقام معظم رهبری در خصوص فاجعه منا به صراحت فرمودند: «این فاجعه نباید فراموش شود» اما خانواده شهدای منا از بی‌توجهی مسئولان به این حادثه عظیم در جهان اسلام، گلایه دارند.

به گزارش مشرق، «بعد از پیگیری‌های مکرر ما، ‌سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه اعلام کردند به دلیل عدم روابط دیپلماتیک با سعودی‌ها، نمی‌توان اقدامی برای پیگیری حقوق انجام داد. اما متاسفانه آنها حتی اقدامات بین‌المللی برای احقاق حقوق شهدای این فاجعه را هم در دستور کار خود قرار نداده‌اند.» اینها درددل‌های فرزند یکی از شهدای فاجعه منا است که نمی‌خواهد نامش فاش شود. او در شرایطی از تعلل سازمان‌های ایرانی در پیگیری حقوقی مساله صحبت می‌کند که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ از فاجعه منا به‌عنوان دلیلی بر اثبات مجدد بی‌لیاقتی شجره خبیثه‌ ملعونه سعودی در تصدی و اداره حرمین شریفین خوانده و فرموده بودند: «اگر راست می گویند و در حادثه بی‌تقصیرند، بگذارند یک هیأت حقیقت‌یاب اسلامی- بین‌المللی، واقعیات مسئله را از نزدیک بررسی و روشن کند.»

بیشتر بخوانید:

منت کشی ظریف از آل‌سعود در نیویورک

بیانیه خانواده شهدای منا و پرسش‌های بی‌پاسخ

این فرزند شهید می‌گوید پس از فاجعه منا ۲ گروه هستند که هدف‌شان فراموشی این فاجعه است: «یکی عربستان سعودی و دیگری، برخی سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های ایرانی». او می‌گوید حدود یک ماه است که درخواست ملاقات با وزیر ارشاد، به‌عنوان نهاد بالادستی سازمان حج و زیارت را داشته‌اند اما این دیدار به بهانه ایام حج به زمان دیگری موکول شده است. در حالی که اگر هدف، زنده نگاه داشتن یاد ۲۲۳۶ شهید مسلمان این فاجعه باشد، این ایام بهترین زمان برای توجه دادن رسانه‌های جهان به اتفاقی است که از نظر مقام معظم رهبری، حتی اگر تعمدی هم نبوده باشد «این همه بی تدبیری و بی‌کفایتی برای یک مجموعه حاکمیتی و سیاسی، جرم محسوب می شود.»

از نظر او، حداقل کاری که مسئولان ایرانی می‌توانستند انجام دهند نامگذاری خیابان و میدانی مهم در شهرها بود. اما این کار ساده هم صورت نگرفته است؛ «حتی سازمان حج و زیارت حاضر نشده تندیسی در محوطه این سازمان نصب کند.»

کم‌توجهی به فاجعه منا، موضوعی است که تقریبا خانواده تمام شهدای منا از آن گلایه دارند. سمیرا اسدی، دیگر فرزند شهید فاجعه منا می‌گوید: «متاسفانه فاجعه منا فراموش شده و مسئولان کشورمان هم از این فراموشی خوشحال هستند.» او تنها حامی خانواده شهدای منا را مقام معظم رهبری می‌داند که تاکنون دستورات صریحی را برای عدم فراموشی این فاجعه صادر کرده‌اند اما می‌گوید: «گویا باید مسئولان را برای این کار هل داد. اما ما آنقدر مسئولان را هل داده‌ایم و نامه نوشته‌ایم که دیگر رمقی برایمان باقی نمانده است. نامه‌های متعددی به مجلس شورای اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان حج و زیارت نوشتیم اما مدیران سازمان حج و زیارت به صراحت به ما گفتند که ما فقط دستورات مقامات بالاتر را اجرا می‌کنیم و پاسخی برای این خانواده‌ها نداریم، پس بهتر است دیگر پیگیری نکنید.»

این کم‌توجهی مسئولان ایرانی به خانواده‌های ۴۶۴ شهید ایرانی حادثه منا، در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیداری که ۱۷ شهریور ۹۵ با خانواده‌های این شهدا داشتند، از حساس نبودن در قبال مسائلی نظیر حادثه منا، به‌عنوان «مصیبت واقعی جهان اسلام» نام برده بودند.

حق خانواده‌های شهدای حج سال ۹۴ تاکیده کرده و فرموده بودند: «این مطالبه به هیچ وجه نباید فراموش شود و دستگاه‌های مسئول باید از راه‌های مختلف به‌ویژه مجامع بین‌المللی، این موضوع را پیگیری کنند تا کمیته حقیقت‌یابی با حضور جمهوری اسلامی تشکیل و احقاق شود. زیرا در این ۲ فاجعه، تأمین ایمنی و امنیت حجاج که مهمترین وظیفه حکومت عربستان است، رعایت نشد و دیه مقتولان نیز داده نشد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس