نمایه پوستر شهدای منای البرز

در آستانه برگزاری دومین یابود شهدای منای استان البرز، «سمیر اسدی» نماینده این خانواده‌ها از برخی بهانه‌جویی‌ها و ادامه تبعیض میان شهدای منا و سایر شهدا گلایه کرد.

سرویس جهان مشرق - روز سه‌شنبه (۷ شهریور ۹۶) و در آستانه دومین سال‌گرد فاجعه منا به همت ستاد یادواره شهدای منای استان البرز، مراسمی تحت عنوان «دومین یادواره لاله‌های سفید» برای گرامی‌داشت ۱۰ شهید منا از این استان برگزار شد. در این مراسم سردار سرتیپ پاسدار «محسن انصاری» قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران سخنرانی، مهدی سلحشور مداحی، و صابر خراسانی شعرخوانی کرد.

دومین یادواره «لاله‌های سفید» و بزرگ‌داشت شهدای منای استان البرز

آقای «محمد زمانی» دبیر «ستاد یادواره شهدای منای استان البرز» در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق درباره جزئیات این مراسم گفت:

«این مراسم برای بزرگ‌داشت ۱۰ زائری بود که سال ۹۴ از استان البرز به حج اعزام شدند و آن‌جا به شهادت رسیدند.»

وی ادامه داد: «مردم، مسئولین و نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های استان البرز در این مراسم شرکت کردند. سخنران این مراسم سردار انصاری، قائم‌مقام بنیاد شهید و مداح مراسم حاج مهدی سلحشور بودند. آقای صابر خراسانی هم به شعرخوانی پرداختند.» «زمانی» تأکید کرد: «ما در این مراسم از افرادی دعوت کردیم که در سطح کشور مطرح و شناخته‌شده هستند، به این امید که انشاءالله بتوانیم مراسم تأثیرگذاری برگزار کنیم.»

بزرگ‌داشت شهدای منای استان البرز

دبیر ستاد یادواره شهدای منا که خود نیز پدر همسرش را در فاجعه منا از دست داده است، درباره تأسیس ستاد یادواره شهدای منا توضیح داد:

«ما در شهر کرج با هم‌فکری خانواده‌های شهدا تصمیم گرفتیم به امید سازمان و ارگان‌هایی ننشینیم که مراسم شهدای منا را صرفاً شبیه به مراسم ختم برگزار می‌کنند و حق خانواده‌های شهدا را ادا نمی‌نمایند، بلکه خودمان مراسمی را ترتیب بدهیم. همین هماهنگی‌ها با افراد دیگر در کرج منجر به تشکیل ستاد شد.»

وی ضمن یادآوری این جمله مقام معظم رهبری که «امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کم‌تر از شهادت نیست» هدف اول از تشکیل این ستاد را زنده نگه داشتن یاد شهدا عنوان می‌کند و هدف دوم را این‌گونه بیان نمود: «حضرت آقا هم‌چنین تأکید دارند که نگذارید حادثه منا به فراموشی سپرده شود. هدف دیگر ما از برگزاری این‌گونه مراسم‌ها هم این است که نگذاریم این حادثه به فراموشی سپرده شود.»

دبیر ستاد یادواره شهدای منا یکی از اهداف مهم دیگر از برگزاری مراسم یادبود شهدای منا را «تبیین خیانت‌های آل‌سعود» دانست و گفت: «ما نمی‌خواستیم این مراسم به شکل مراسم ختم باشد، چون این مراسم، «ختم» نبود، بلکه «آغاز» مسیر تبیین خیانت‌های آل‌سعود و استکبارستیزی بود. خانواده‌های شهدا به تبعیت از فرمایشات رهبرشان است که این مراسم‌ها را دارند برگزار می‌کنند و در آن‌ها به دنبال رسیدن به حقوق خودشان هستند. به عنوان مثال، ما حدود دو هفته پیش با آیت‌الله «سید محمدمهدی حسینی همدانی» امام جمعه کرج و نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، دیدار داشتیم و آن‌جا خانواده‌ها مشکلات خود را با ایشان در میان گذاشتند.»

«زمانی» در ادامه توضیحاتش درباره ابعاد گسترده‌تر فعالیت‌های ستاد یادواره شهدای منای استان البرز تصریح کرد: «در حاشیه مراسم روز سه‌شنبه هم خانواده‌های شهدا با سردار انصاری دیدار داشتند و مسائل و مشکلات خود را با ایشان مطرح کردند و برخی دل‌خوری‌هایشان از سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید را در میان گذاشتند.» وی در انتها از سردار «نادر ادیبی» دبیر ستاد مرکزی راهیان نور و مسئول ستاد یادواره شهدای منای استان البرز نیز به خاطر حمایت‌ها و پی‌گیری‌های مستمر درباره تشکیل این ستاد و برگزاری مراسم یادبود تشکر و قدردانی کرد.

۱۰ شهیدی که در فاجعه منای سال ۹۴ از استان البرز به حج اعزام شده بودند

در همین رابطه، خانم «سمیرا اسدی» نماینده و سخن‌گوی خانواده‌های شهدای منای استان البرز و فرزند «محمد اسدی» از شهدای منا، در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق در بیان مشکلات این خانواده‌ها توضیح داد: «متأسفانه بعد از گذشت دو سال و به‌رغم تأکیدهای رهبری، هنوز هم برخی از نهادها و ارگان‌ها میان شهدای منا و سایر شهدا تبعیض قائل می‌شوند؛ حتی شهدای منا را به عنوان شهید قبول ندارند و صراحتاً به ما می‌گویند: خب می‌خواستند حج نروند!»

وی ادامه داد:

«حتی بنیاد شهید هم در زمینه شهدای منا کوتاهی می‌کند. وقتی برخی از کارمندان این بنیاد با خانواده‌ها سرد برخورد می‌کنند و بر سر آن‌ها منت می‌گذارند، از نهادهای دیگری مانند آموزش و پرورش چه انتظاری می‌رود؟ سال گذشته بهانه بنیاد شهید برای ممانعت از رفع تبعیض، نداشتن بودجه بود. به دستور رهبری، مجلس بودجه این کار را تصویب کرد و بنیاد هم این بودجه را دریافت کرد، اما با وجود آن‌که الآن ۵ ماه از سال ۹۶ هم می‌گذرد، باز هم خانواده‌ها حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. می‌گویند داریم خانواده‌ها را «کدگذاری» می‌کنیم؛ کدگذاری ۵ ماه طول می‌کشد؟»

نماینده خانواده‌های شهدای منای البرز هم‌چنین یادآور شد:

«متأسفانه خیلی جاها مسئله خانواده‌های شهدای منا را محدود به دیه کرده‌اند و وانمود می‌کنند که ما فقط به دنبال دیه هستیم. اتفاقاً این‌گونه نیست. ما دیه نمی‌خواهیم؛ مگر دیه برای ما پدر و مادر می‌شود؟ اگر هم مسائل مالی خانواده‌ها را دنبال می‌کنیم، برای حل مشکل آن خانواده‌های بی‌بضاعتی است که خیلی‌هایشان تمکن مالی نداشتند، بلکه به نیابت از پدر و مادر خودشان به حج رفته بودند تا دِین آن‌ها را ادا کنند. الآن این اتفاق برایشان افتاده و خانواده‌های خودشان سرپناهی و حقوقی ندارند.»

اسدی ضمن اشاره به این‌که در اثر پی‌گیری‌های انجام‌شده، موضوع رفع تبعیض اکنون تا اندازه‌ای مرتفع شده، تأکید کرد: «مسئله مهم‌تر ما چرایی حادثه مناست. گله‌های خانواده‌های شهدای منا را پای این نوشته‌اند که «برخی از خانواده‌ها راضی نیستند حج انجام شود.» این در حالی است که اصلاً این‌گونه نیست. اتفاقاً ما عاشق حج هستیم. با تمام وجود دوست داریم به سرزمینی برویم که پدران و مادرانمان آخرین نفس‌هایشان را آن‌جا کشیده‌اند. اما حج به چه قیمتی و با چه شرایطی!»


مشرق پیش‌تر نیز گزارش‌ها و مصاحبه‌های متعددی را درباره مشکلات خانواده‌های شهدای منا منتشر کرده است که برخی از آن‌ها را می‌توانید در قسمت «اخبار مرتبط» در انتهای همین خبر بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    1 0
    سلام بر شهدا
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    1 0
    مرگ بر آل سعود
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    1 0
    روحشان شاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس